Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå kommer betaling for lading på kommunale plasser i Oslo

Startet av sveander, mandag 26. november 2018, klokken 13:58

« forrige - neste »

sveander

Nytt er jo
" Det skal ikke være mulig å lade mer enn fire timer av gangen på dagtid."
Hva med natterstid? Det er nesten et større problem.

Noen som har sett på prisene. Er de fornuftige?


https://www.dagsavisen.no/oslo/na-blir-kommunal-lading-like-dyrt-som-hurtig-1.1237269
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

Panduck

Sitat fra: sveander på mandag 26. november 2018, klokken 13:58
Nytt er jo
" Det skal ikke være mulig å lade mer enn fire timer av gangen på dagtid."
Hva med natterstid? Det er nesten et større problem.

Noen som har sett på prisene. Er de fornuftige?

Prisen for 3.6Kw er ok for meg, men 4 timer vil være vanskelig for folk som kjører inn til jobb. Ut å flytte bilen i lunch?

jkirkebo

Sitat fra: sveander på mandag 26. november 2018, klokken 13:58
Nytt er jo
" Det skal ikke være mulig å lade mer enn fire timer av gangen på dagtid."
Hva med natterstid? Det er nesten et større problem.

Noen som har sett på prisene. Er de fornuftige?

Nja. Jeg synes 10,- pr. time er for dyrt for 3,7kW. Det burde vært 5,- pr. time hele døgnet, og så 4-timers begrensning i tidsrommet 09-20. Da kan man ankomme jobb i 8-tiden, så lade i 5 timer før bilen må flyttes og gi plass til noen andre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

SveinJ

Det er ikke bare i Oslo man må betale for å lade på Kommunale P-plasser. Kongsberg har også hivd seg på toget med 10kr/timen.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Vollis47

Sitat fra: SveinJ på mandag 26. november 2018, klokken 14:47
Det er ikke bare i Oslo man må betale for å lade på Kommunale P-plasser. Kongsberg har også hivd seg på toget med 10kr/timen.

Ingen gratislading i Kristiansand heller. Mulig det fantes noen gratis schuko tidligere. Nå er det mange type2 bokser i og rundt byen med betaling til Grønn kontakt, da er det i hvertfall mulig å få ladeplass for de som trenger det.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Osloensis

Sitat fra: Panduck på mandag 26. november 2018, klokken 14:24

Prisen for 3.6Kw er ok for meg, men 4 timer vil være vanskelig for folk som kjører inn til jobb. Ut å flytte bilen i lunch?

Ganske irriterende for alle de andre at det står en bil og opptar en ladeplass i 8-9 timer når eieren er på jobb. Så ja, da må man nesten komme 10 min tidligere på jobb så man kan ta en pause midt på dagen og flytte bilen.

Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

Panduck

Sitat fra: Osloensis på mandag 26. november 2018, klokken 21:34
Sitat fra: Panduck på mandag 26. november 2018, klokken 14:24

Prisen for 3.6Kw er ok for meg, men 4 timer vil være vanskelig for folk som kjører inn til jobb. Ut å flytte bilen i lunch?

Ganske irriterende for alle de andre at det står en bil og opptar en ladeplass i 8-9 timer når eieren er på jobb. Så ja, da må man nesten komme 10 min tidligere på jobb så man kan ta en pause midt på dagen og flytte bilen.

Hadde det vært så enkelt. Man kommer tidlig på jobb for å i det heletatt finne seg en p-plass. Så skal man flytte bilen midt på dagen og må bruke lang tid på å finne seg en ny? For min del er jo dette perfekt, jeg kjører ikke til jobb og max 4 timers parkering er aldri noe problem, men jeg forstår at for flere kan denne tidsbegrensningen være vanskelig...

Osloensis

Sitat fra: Panduck på tirsdag 27. november 2018, klokken 09:53
Sitat fra: Osloensis på mandag 26. november 2018, klokken 21:34
Sitat fra: Panduck på mandag 26. november 2018, klokken 14:24

Prisen for 3.6Kw er ok for meg, men 4 timer vil være vanskelig for folk som kjører inn til jobb. Ut å flytte bilen i lunch?

Ganske irriterende for alle de andre at det står en bil og opptar en ladeplass i 8-9 timer når eieren er på jobb. Så ja, da må man nesten komme 10 min tidligere på jobb så man kan ta en pause midt på dagen og flytte bilen.

Hadde det vært så enkelt. Man kommer tidlig på jobb for å i det heletatt finne seg en p-plass. Så skal man flytte bilen midt på dagen og må bruke lang tid på å finne seg en ny? For min del er jo dette perfekt, jeg kjører ikke til jobb og max 4 timers parkering er aldri noe problem, men jeg forstår at for flere kan denne tidsbegrensningen være vanskelig...
Da må man nesten belage seg på hurtigladere i stedet. Jeg bor sentralt i Oslo, med endel arbeidsplasser i nærheten. Hadde vi ikke hatt garasje, kunne vi aldri hatt elbil. På tross av mange ladepunkter er det nesten umulig å finne ladeplass. Sjelden at over halvparten av ladepunktene med bil utenfor lyser blått, dvs lader. Jeg tror dette er en hovedgrunn til at folk ikke kan gå over til elbil i Oslo. Tipper ca 2-5% av boligene her har tilgang til garasje eller parkering i bakgården.

Sent from my HTC U11 using Tapatalk

Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på tirsdag 27. november 2018, klokken 09:53
Hadde det vært så enkelt. Man kommer tidlig på jobb for å i det heletatt finne seg en p-plass. Så skal man flytte bilen midt på dagen og må bruke lang tid på å finne seg en ny? For min del er jo dette perfekt, jeg kjører ikke til jobb og max 4 timers parkering er aldri noe problem, men jeg forstår at for flere kan denne tidsbegrensningen være vanskelig...

Det tas nok ingen hensyn til de som kjører bil på jobb da det rett og slett ikke er ønskelig at folk gjør det. Dermed legger man heller ikke til rette for det. Ladeplassene er tiltenkt beboere og besøkende, ikke pendlere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Panduck

Løsning kan da være at man betaler for strømmen, uansett om man lader eller ikke. Det kan faktisk være at mye løser seg selv nå som betaling kommer, og at 4-timers grense ikke blir nødvendig, da de som kjører inn finner det mye billigere å lade hjemme uansett.

Om man tar betalt selv når lading er ferdig, vil det nok frigjøre masse plass.

Orbit

Det er vel litt av hensikten (lik det eller ikke) fra dagens byråd at det skal bli mindre attraktivt å pendle med bil; også elektrisk.

Utenfor ring 1, blir gratisalternativet for elbiler å stå på beboerparkering uten lading (samme som i dag). De som trenger lading for å komme hjem, betaler 40-80 kroner dagen (en eller to 4-timers bolker), pluss minster lunsjen da de bruker den tiden på å flytte bil. Da er kanskje leie av fast plass til noen tusenlapper i måneden ikke så langt unna.

Innenfor ring 1 blir det rimelig håpløst å finne jobbparkering på offentlig plass som fungerer, da det (nesten) kun er ladeplasser igjen, og ingen andre steder å flytte til etter fire timer. (Ser da bort fra de hemmelige plassbytte-ringene som kommer til å oppstå i festningsgarasjen 8)).

Tror det ender opp med følgende scenarier (for de som ikke har parkering på arbeidsplassen):

  • Jobbreisende vil i større grad finne seg alternativer med offentlig transport. Da de reiser hver dag samme strekning, har de gode muligheter til å finne hva som fungerer best for dem (selv om det kan ta lenger tid enn med elbil i dag).
  • De som pendler med elbil utenfor ring 1, kan i noen grad komme unna med å bruke beborerparkering gratis
  • De som må ha parkering innenfor ring 1, vil komme noenlunde likt ut av å leie fast parkeringsplass, som kostnad med tapt arbeidstid og betaling for ladeplass
  • De som skal et ærend (innenfor ring 3), får nå større mulighet til å finne nødvendig ladeplass, men da mot betaling.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Osloensis

Sitat fra: Panduck på tirsdag 27. november 2018, klokken 10:25
Løsning kan da være at man betaler for strømmen, uansett om man lader eller ikke. Det kan faktisk være at mye løser seg selv nå som betaling kommer, og at 4-timers grense ikke blir nødvendig, da de som kjører inn finner det mye billigere å lade hjemme uansett.

Om man tar betalt selv når lading er ferdig, vil det nok frigjøre masse plass.
Enig i det. 120-150 kr for en typisk arbeidsdag frister kanskje ikke så mye. Men presset på ladepunktene øker jo flere elbiler som selges til Oslo-området, og med en gjennomsnittspris på 60.000 per punkt (eller per ladestolpe?) må man rasjonere med sterkt begrensede ressurser.

Sent from my HTC U11 using Tapatalk

Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

m0nkey

KIA Soul EV Classic (2015)

Orbit

Side 41:
Sitat fra: https://tjenester.oslo.kommune.no/ekstern/einnsyn-fillager/filtjeneste/fil?virksomhet=976819837&filnavn=byr%2F2018%2Fbr1%2F2018058544-1985271.pdfHvor stor effekten blir på rotasjon på ladeplasser er foreløpig usikker, og må ses i lys av at Bymiljøetaten foreslår et relativt lavt prisnivå til å begynne med. Prisnivået skal evalueres fortløpende og justeres hvis ikke ønsket effekt oppnås.

Innføring av betaling for lading vil kreve ekstra ressurser til etablering av ordningen i 2019, samt økte driftskostnader fremover. Det anslås investeringskostnader til etablering i 2019 på om lag 8 mill., i hovedsak  knyttet til utvikling av digital betalingsløsning  (Bil i Oslo). I tillegg anslås det økte driftskostnader i 2019 på om lag  4 mill.,  som følge av økt ressursbehov til kontroll.

8 mill for å legge til ladebetaling i en eksisterende app var jo ganske saftig (i en app som i dag feilaktig beregner at elbiler må betale parkering på vanlige parkeringsplasser).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

sveander

Den største kostnaden er vel utskifting av alle ladepunktene til type 2.
Jeg tror kaoset er totalt i 2019 når stadig flere skal lade og parkere.
Verden er ikke så firkantig som MDG vil ha det til. Det passer ikke alltid å kjøre buss/bane .
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA