Skrevet av Emne: Nøktern sammenligning av Tesla Model S/(X) og Jaguar I-Pace (av en S eier)  (Lest 3787 ganger)

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5305
    • Vis profil
Nøktern sammenligning av Tesla Model S/(X) og Jaguar I-Pace (av en S eier)
« Svar #15 på: Fredag 07. Desember 2018, klokken 23:13 »
HUD er fint hvis en har store justeringsmuligheter og kan velge fritt hva som vises. Det kan være forstyrrende også. Jaguar sin er ganske fin.

Jeg tror jeg kommer til å forsøke med en liten skjerm på M3 (iPhone 5 eller 6 har begge liggende ubrukt) for km/t og muligens noe annet, som en fast skjerm i bilen.

Har hatt Mini Cooper og kun sentralt speedometer suger big time......

streken

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 102
    • Vis profil
Sv: Nøktern sammenligning av Tesla Model S/(X) og Jaguar I-Pace (av en S eier)
« Svar #16 på: Onsdag 19. Desember 2018, klokken 23:55 »
En kort sammenlikning av I-Pace og S75D:

Sist fredag var jeg så heldig å få skyss hjem fra julelunsj av sjefen i hennes nye I-Pace. Nest høyeste utstyrsnivå, så å si alt av ekstrautstyr ellers. Jeg var oppmerksom og lett bedugget passasjer, så har ikke fått anledning til å kjøre bilen selv enda.

Setet: førsteinntrykket mitt var at det er veldig hardt, og selv med masse trykking og fomling med justeringsmulighetene, så klarte jeg ikke å finne en like god sitteposisjon som i min S75D med veganskinn. Skinnkvaliteten opplevde jeg heller ikke som milevidt forskjellig, selv om det i min bil er uekte.
Interiør: rotete med to skjermer i midtkonsollen pluss displayer inne i vrihjulene for temperatur. Å trykke/dra i nevnte hjul fremsto heller ikke som spesielt logisk. Greit nok menysystem, i hvert fall sammenliknet med hva V9 resulterte i hos Tesla. Stort sett bra kvalitetsfølelse, men overraskende å kjenne hardplast flere steder der hvor Tesla har polstret plast.
Lydanlegg: bra, for all del, men ikke revolusjonerende bra.
Komfort og støynivå: på det jevne. Jeg har lest at Jaguaren skal være ekstremt stille, dette gjaldt i hvert fall ikke denne med oppgradert dekkdimensjon. Rent subjektivt er ikke Tesla noe dårligere. Fjæringen grei nok, de noe harde setene trekker ned.
Forbruk: Nydalen-Ski i høyrefilfart ga 328Wh/km, samme strekning under samme værforhold med høyere fart vil i min S75D gi ca 200Wh/km.

Konklusjon: I-Pace er fin, og den skiller seg ut i mengden. Totalinntrykket er at den er sammenliknbar med en moderne S75D på mye, men Tesla er bedre på betjening, seter og ikke minst cruise/autopilot. Å komme fra I-Pace over i min egen Tesla føltes på ingen måte som noen nedtur, heller tvert imot. Og jeg kan kjøre til Tromsø uten planlegging takket være lavt forbruk og et fantastisk superladernettverk.
Nei, jeg beholder Teslaen min, vel vitende om at alternativet per nå ikke fremstår som annet enn dyrere og mer gammeldags.

Det rare er at sjefen min både før, underveis og etter turen har henvist til Teslaen min og påpekt at Tesla er flinkere til ditt og datt (betjening, lading, autopilot, strømforbruk, akselerasjon...).

Og for ordens skyld, dette er min personlige mening med utgangspunkt i hva jeg oppfattet fra passasjersetet en fredag ettermiddag.
2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og AP2.5. 36000km etter 17mnd.
2017 Stiga Multiclip 48S AE - klarer 1/3 av hagen på én lading.
2018 Husqvarna Svartpilen - for lydens skyld.

Eks:
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg).

HelectriC

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 991
    • Vis profil
Sv: Nøktern sammenligning av Tesla Model S/(X) og Jaguar I-Pace (av en S eier)
« Svar #17 på: Torsdag 20. Desember 2018, klokken 07:44 »
Jeg stiller meg enig i mye av det du skriver, jeg har selv S75D og iPace og sammenligner hele tiden. Det du ikke får med deg siden du ikke kjørte er hvor mye bedre iPace er som kjøremaskin. Der ligger MS dessverre etter. Om du ikke satt i høyeste HSE så er det heller ikke fineste skinnkvalitet. HSE har Windsorskinn, men ja stolene er ikke like myke som Tesla sine. Lydanlegget er jeg dog ikke enig i, men dere spilte kanskje ikke så veldi høyt? (Det pleier man ofte kun å gjøre når man er allene i bilen). Spiller jeg skikkelig høyt i begge biler og gjerne med masse bass så føles det bedre i iPace. Den er bedre skrudd sammen og lydsystemet gir ikke noen ekstra vibrasjoner i karosseri etc på samme måte som MS gjør.
Summa summarum, så føler jeg begge bilene er veldig flott og de har egne kvaliteter. Det er også to forskjellige biler, så noe annet er ikke å forvente.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1929
    • Vis profil
Sv: Nøktern sammenligning av Tesla Model S/(X) og Jaguar I-Pace (av en S eier)
« Svar #18 på: Torsdag 20. Desember 2018, klokken 08:20 »
Jeg setter pris på sitteposisjonen, og at jeg (på HSE) kan justere lengden på sitteputen for bedre lårstøtte. Setene er heller ikke hardere enn NextGen eller første halvåret? med premium-setene. (De er mykere i dagens versjon).
Synes også fjøringskomforten er mye bedre, selv om I-pace er ganske stram.

HelectriC

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 991
    • Vis profil
Sv: Nøktern sammenligning av Tesla Model S/(X) og Jaguar I-Pace (av en S eier)
« Svar #19 på: Torsdag 20. Desember 2018, klokken 08:43 »
Jeg setter pris på sitteposisjonen, og at jeg (på HSE) kan justere lengden på sitteputen for bedre lårstøtte. Setene er heller ikke hardere enn NextGen eller første halvåret? med premium-setene. (De er mykere i dagens versjon).
Synes også fjøringskomforten er mye bedre, selv om I-pace er ganske stram.

Setene er vesentlig hardere enn Tesla sine premiumstoler i seneste versjon Tesla. Sammenligner du med første gen «flatte» seter så er de flatte også veldig harde. Next gen mener jeg er noe mitt mellom.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1359
    • Vis profil
Sv: Nøktern sammenligning av Tesla Model S/(X) og Jaguar I-Pace (av en S eier)
« Svar #20 på: Torsdag 20. Desember 2018, klokken 10:02 »
Sitat
Nydalen-Ski i høyrefilfart ga 328Wh/km, samme strekning under samme værforhold med høyere fart vil i min S75D gi ca 200Wh/km.

Nå sammenligner du nok forvarmet Tesla med ikke forvarmet I-Pace.  En lett bedugget oppstilling dette  8)

streken

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 102
    • Vis profil
Sv: Nøktern sammenligning av Tesla Model S/(X) og Jaguar I-Pace (av en S eier)
« Svar #21 på: Tirsdag 01. Januar 2019, klokken 19:28 »
Selv lett bedugget vil jeg påstå at jeg har en sterk analytisk evne  :angel:

Når jeg sammenlikner forbruket på gitte strekning, så er det med mest mulig like forutsetninger, uten å ha spesifisert alle faktorene i teksten. Det er selvsagt uten forvarming av min egen bil, ellers ville sammenlikningen bli meningsløs.
(Kjørte samme strekning i godt driv søndag kveld, da med forbruk på 180Wh/km, for hva det er verdt. Bil og batteri var da go'varme)

Interiøret ble av eier beskrevet som det mest påkostede, de hadde valgt det dyreste skinnet.
« Siste redigering: Onsdag 02. Januar 2019, klokken 00:16 av streken »
2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og AP2.5. 36000km etter 17mnd.
2017 Stiga Multiclip 48S AE - klarer 1/3 av hagen på én lading.
2018 Husqvarna Svartpilen - for lydens skyld.

Eks:
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg).

belsby

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 75
    • Vis profil
Sv: Nøktern sammenligning av Tesla Model S/(X) og Jaguar I-Pace (av en S eier)
« Svar #22 på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 17:35 »
Denne kan anbefales:

Engelsk par med barn som gjør en nøytral sammenligning

https://youtu.be/QuTt7aC8AOE

mfinn

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 1
    • Vis profil
Sv: Nøktern sammenligning av Tesla Model S/(X) og Jaguar I-Pace (av en S eier)
« Svar #23 på: Tirsdag 19. Februar 2019, klokken 04:30 »
American here (I only speak one language, but I speak it well).  "A con" means "a confidence job" -- it's cheating. For example, the bad person gives you $5, builds up your confidence in her, then asks for $100 (and then runs away). https://idioms.thefreedictionary.com/con+job