Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Emne startet av: Vannkraft på søndag 25. november 2018, klokken 09:55

Tittel: Nøktern sammenligning av Tesla Model S/(X) og Jaguar I-Pace (av en S eier)
Skrevet av: Vannkraftsøndag 25. november 2018, klokken 09:55
Denne kan anbefales:

Engelsk par med barn som gjør en nøytral sammenligning

https://youtu.be/QuTt7aC8AOE (https://youtu.be/QuTt7aC8AOE)
Tittel: Sv: Nøktern sammenligning av Tesla Model S/(X) og Jaguar I-Pace (av en S eier)
Skrevet av: Macobatsøndag 25. november 2018, klokken 17:46
<removed>
Tittel: Sv: Nøktern sammenligning av Tesla Model S/(X) og Jaguar I-Pace (av en S eier)
Skrevet av: JorElsøndag 25. november 2018, klokken 19:00
Den gode plassen savner de i hvert fall fra Tesla, og det et nøytralt kriterie. ;)

Edit; Dama sier den skal officially klare 300+miles, og hun klarte 186miles? Da sier mannen at dette må man regne for , "a con" i betydning pro/con I guess ;D
Noise..white noise, som ikke er i Tesla S og Zoe ;)

Okei, har sett igjennom hele, kjedelige, koselige synsingen ;) Kona prøve så godt hun kunne å like Ipace bedre enn modelS, hun klarte det ikke. Mannen prøvde ved nesten en hver anledning til og overtale kona, men gav opp.
Men Ipace fikk skryt for HUD som er kult. Mannens opplevde kvalitet. Jeg opplevede, at kona opplevde, at vennene til kona likte Tesla, og den "feige-mannen" lot kona få bestemme. Han prøvde seg med om Ipace kostet like "lite" som Tesla. Men Ipace koster vel mer, gjør den ikke?

En nøytral avgjørelse   :        Tesla nr1,     I-Pace nr2    gratulerer til begge. :+1: :+1: :+1:
Tittel: Sv: Nøktern sammenligning av Tesla Model S/(X) og Jaguar I-Pace (av en S eier)
Skrevet av: nototirsdag 04. desember 2018, klokken 11:49
Ingen som har linket til denne?: https://www.dagbladet.no/tema/duellen-om-el-tronen-sa-bra-er-jaguar-i-pace-mot-tesla-model-s/70507641

TMS 75D knuser iPace på ALT inkl. på kjøreegenskaper og autopilot, og selvsagt på plass, rekkevidde, lading og ikke minst på pris. Til og med lydanlegget er klart bedre hos Tesla sier de, og ryggekameraet.
Tittel: Sv: Nøktern sammenligning av Tesla Model S/(X) og Jaguar I-Pace (av en S eier)
Skrevet av: JorEltirsdag 04. desember 2018, klokken 13:57
Kjøpte akkurat Dagbladet Pluss for å lese den ;D    ( Dagbladet+ Jul/halv pris)

Edit;  ...and still...the undisputet heavy-wheight champion of the world..
(Jaguar; we want a new chance, next year, or the year after... :P)
Tittel: Sv: Nøktern sammenligning av Tesla Model S/(X) og Jaguar I-Pace (av en S eier)
Skrevet av: nototirsdag 04. desember 2018, klokken 16:15
Ganske imponerende av økonomiutgaven av en gammel traver som TMS å vinne en knusende overlegen seier i test mot konkurrenten som er utnevnt «soleklart» til årets bil 2018: https://www.dinside.no/motor/jaguar-i-pace-soleklar-vinner/70525852#_ga=2.113693636.251054982.1543860203-1860299322.1543860203
Tittel: Sv: Nøktern sammenligning av Tesla Model S/(X) og Jaguar I-Pace (av en S eier)
Skrevet av: z4rdtirsdag 04. desember 2018, klokken 16:23
Briter er passe inhabile når det kommer til tester av sine egne merker. Nuff said og god jul ;)

Tittel: Sv: Nøktern sammenligning av Tesla Model S/(X) og Jaguar I-Pace (av en S eier)
Skrevet av: o.b.lixonsdag 05. desember 2018, klokken 11:15
Sitat fra: noto på tirsdag 04. desember 2018, klokken 16:15
Ganske imponerende av økonomiutgaven av en gammel traver som TMS å vinne en knusende overlegen seier i test mot konkurrenten som er utnevnt «soleklart» til årets bil 2018

Ja, og viktig å få med seg at denne kåringen er er kun for nye biler 2018.
Tittel: Sv: Nøktern sammenligning av Tesla Model S/(X) og Jaguar I-Pace (av en S eier)
Skrevet av: KarlEltorsdag 06. desember 2018, klokken 14:44
Sitat fra: JorEl på søndag 25. november 2018, klokken 19:00
Edit; Dama sier den skal officially klare 300+miles, og hun klarte 186miles? Da sier mannen at dette må man regne for , "a con" i betydning pro/con I guess ;D
Noise..white noise, som ikke er i Tesla S og Zoe ;)

Tror det er et ordspill på betydningene "noe negativt" og "svindel". Når forskjellen fra annonsert rekkevidde til virkelighet blir så stor, bikker det over fra et negativt poeng mot svindel.  ;D

Ellers er det noen ting jeg gjerne skulle ha sett på min bestilte m3: HUD, ventilerte seter og luftfjæring.
Tittel: Sv: Nøktern sammenligning av Tesla Model S/(X) og Jaguar I-Pace (av en S eier)
Skrevet av: JorElfredag 07. desember 2018, klokken 00:50
Sitat fra: KarlEl på torsdag 06. desember 2018, klokken 14:44
Sitat fra: JorEl på søndag 25. november 2018, klokken 19:00
Edit; Dama sier den skal officially klare 300+miles, og hun klarte 186miles? Da sier mannen at dette må man regne for , "a con" i betydning pro/con I guess ;D
Noise..white noise, som ikke er i Tesla S og Zoe ;)

Tror det er et ordspill på betydningene "noe negativt" og "svindel". Når forskjellen fra annonsert rekkevidde til virkelighet blir så stor, bikker det over fra et negativt poeng mot svindel.  ;D

Ellers er det noen ting jeg gjerne skulle ha sett på min bestilte m3: HUD, ventilerte seter og luftfjæring.
Turde ikke dra den så langt KarlEL ;) Men la inn hentydningen til at det kunne være andre måter å forstå begrepet "a con". My English is pretty godd ;)

Når det gjelder TM3 så forventet jeg, i "gamle dager", at når Elon lokket med spaceship, så måtte man få HUD, siden man bare fikk denne ene skjermen. Men tok jo grundig feil. Synes TM3 skriker etter HUD.
Men løsningen har modnet i mitt hode, og nå synes jeg TM3 har et herlig minimalistisk design! Fraværet av luftfjæring, litt billigere inventory S, og en god låneavtale, gjorde at jeg ble "lurt" av Tesla til å kjøpe model S. Men det er TM3 jeg har vært giret på siden 2016 :o
Gratulerer med bestilt TM3 :+1: Et meget fornuftig valg, pluss en masse følelser og high tech ;) Er litt misunnelig :-[
Tittel: Sv: Nøktern sammenligning av Tesla Model S/(X) og Jaguar I-Pace (av en S eier)
Skrevet av: Tellusfredag 07. desember 2018, klokken 01:02
Er ganske sikker på at M3 snart får HUD. Tipper Tesla jobber med det allerede og at de kommer neste år. Omtrent alle vil nok ta seg råd til HUD når det blir tilgjengelig. Her er det penger å tjene for Tesla
Tittel: Sv: Nøktern sammenligning av Tesla Model S/(X) og Jaguar I-Pace (av en S eier)
Skrevet av: z4rdfredag 07. desember 2018, klokken 07:17
Jeg ser ikke helt behovet for HUD (og, ja, jeg har hatt det i A6). Det er en sweet feature. Jeg savner det ikke, men klart nice om det er der :)
Skulle det komme, så havner det enten i premium-interiørpakke eller blir standard.

Ønsker Night Vision velkommen før HUD, i dette tilfellet. Tesla kommer trolig til i innføre noe annet enn en tradisjonell HUD. Har jo vært litt snakk om AR.
Tittel: Sv: Nøktern sammenligning av Tesla Model S/(X) og Jaguar I-Pace (av en S eier)
Skrevet av: Tellusfredag 07. desember 2018, klokken 10:48
HUD er kjekt på ordinære biler, men for M3 hvor du må titte til venstre på skjermen for å avlese hastighet blir HUD en vesentlig forbedring mener jeg. For min egen del vil jeg ikke ha vurdert M3 uten HUD. Med HUD kan M3 bli en mulig erstatter for min nåværende Opel Ampera som bil nummer 2 når den skal byttes inn om noen år.

Hadde en Toyota Yaris for mange år siden. Ble aldri helt komfortabel med å måtte vende blikket vekk fra veien for å avlese hastigheten.
Tittel: Sv: Nøktern sammenligning av Tesla Model S/(X) og Jaguar I-Pace (av en S eier)
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenfredag 07. desember 2018, klokken 11:18
Tror HUD er unødvendig, ettersom farten vises helt øverst i venstre hjørne. Da er det virkelig ikke langt man må dreie hodet. Det er kanskje ikke dumt for de som er i tvil å prøvekjøre før de konkluderer.

Når det er sagt, utelukker ikke at Tesla kommer med HUD i fremtiden. Men jeg tror det er prioritert etter SR, ikke-premium interiør, luftfjæring, hengerfeste, mm.
Tittel: Sv: Nøktern sammenligning av Tesla Model S/(X) og Jaguar I-Pace (av en S eier)
Skrevet av: geearfredag 07. desember 2018, klokken 15:08
Ingenting slikt er særlig komplisert eller spesielt dyrt, det er bare løp og kjøp, men foreløpig har Tesla nok med å øke produksjonen tilstrekkelig med det svært lave antallet opsjoner som er allerede, så jeg tipper det er der det skorter. Ikke vilje eller evne til å integrere HUD.

Må ellers si at HUD er noe jeg ikke trodde jeg kunne være uten igjen mens jeg hadde X5en (og den hadde ekte HUD, ikke Hyundai sin jallaløsning), men det var glemt omtrent i det jeg satte meg bak rattet på X-en. Spent på hvordan det blir med midtskjermen på Model 3. Hadde det vært stort behov for å ha det rett foran vil jeg anta de hadde løst det med en billigløsning med et enkelt display eller Hyundai-HUD med kun fart. En hundrelapp eller to ekstra i kost?
Tittel: Nøktern sammenligning av Tesla Model S/(X) og Jaguar I-Pace (av en S eier)
Skrevet av: Counterpointerfredag 07. desember 2018, klokken 23:13
HUD er fint hvis en har store justeringsmuligheter og kan velge fritt hva som vises. Det kan være forstyrrende også. Jaguar sin er ganske fin.

Jeg tror jeg kommer til å forsøke med en liten skjerm på M3 (iPhone 5 eller 6 har begge liggende ubrukt) for km/t og muligens noe annet, som en fast skjerm i bilen.

Har hatt Mini Cooper og kun sentralt speedometer suger big time......
Tittel: Sv: Nøktern sammenligning av Tesla Model S/(X) og Jaguar I-Pace (av en S eier)
Skrevet av: strekenonsdag 19. desember 2018, klokken 23:55
En kort sammenlikning av I-Pace og S75D:

Sist fredag var jeg så heldig å få skyss hjem fra julelunsj av sjefen i hennes nye I-Pace. Nest høyeste utstyrsnivå, så å si alt av ekstrautstyr ellers. Jeg var oppmerksom og lett bedugget passasjer, så har ikke fått anledning til å kjøre bilen selv enda.

Setet: førsteinntrykket mitt var at det er veldig hardt, og selv med masse trykking og fomling med justeringsmulighetene, så klarte jeg ikke å finne en like god sitteposisjon som i min S75D med veganskinn. Skinnkvaliteten opplevde jeg heller ikke som milevidt forskjellig, selv om det i min bil er uekte.
Interiør: rotete med to skjermer i midtkonsollen pluss displayer inne i vrihjulene for temperatur. Å trykke/dra i nevnte hjul fremsto heller ikke som spesielt logisk. Greit nok menysystem, i hvert fall sammenliknet med hva V9 resulterte i hos Tesla. Stort sett bra kvalitetsfølelse, men overraskende å kjenne hardplast flere steder der hvor Tesla har polstret plast.
Lydanlegg: bra, for all del, men ikke revolusjonerende bra.
Komfort og støynivå: på det jevne. Jeg har lest at Jaguaren skal være ekstremt stille, dette gjaldt i hvert fall ikke denne med oppgradert dekkdimensjon. Rent subjektivt er ikke Tesla noe dårligere. Fjæringen grei nok, de noe harde setene trekker ned.
Forbruk: Nydalen-Ski i høyrefilfart ga 328Wh/km, samme strekning under samme værforhold med høyere fart vil i min S75D gi ca 200Wh/km.

Konklusjon: I-Pace er fin, og den skiller seg ut i mengden. Totalinntrykket er at den er sammenliknbar med en moderne S75D på mye, men Tesla er bedre på betjening, seter og ikke minst cruise/autopilot. Å komme fra I-Pace over i min egen Tesla føltes på ingen måte som noen nedtur, heller tvert imot. Og jeg kan kjøre til Tromsø uten planlegging takket være lavt forbruk og et fantastisk superladernettverk.
Nei, jeg beholder Teslaen min, vel vitende om at alternativet per nå ikke fremstår som annet enn dyrere og mer gammeldags.

Det rare er at sjefen min både før, underveis og etter turen har henvist til Teslaen min og påpekt at Tesla er flinkere til ditt og datt (betjening, lading, autopilot, strømforbruk, akselerasjon...).

Og for ordens skyld, dette er min personlige mening med utgangspunkt i hva jeg oppfattet fra passasjersetet en fredag ettermiddag.
Tittel: Sv: Nøktern sammenligning av Tesla Model S/(X) og Jaguar I-Pace (av en S eier)
Skrevet av: HelectriCtorsdag 20. desember 2018, klokken 07:44
Jeg stiller meg enig i mye av det du skriver, jeg har selv S75D og iPace og sammenligner hele tiden. Det du ikke får med deg siden du ikke kjørte er hvor mye bedre iPace er som kjøremaskin. Der ligger MS dessverre etter. Om du ikke satt i høyeste HSE så er det heller ikke fineste skinnkvalitet. HSE har Windsorskinn, men ja stolene er ikke like myke som Tesla sine. Lydanlegget er jeg dog ikke enig i, men dere spilte kanskje ikke så veldi høyt? (Det pleier man ofte kun å gjøre når man er allene i bilen). Spiller jeg skikkelig høyt i begge biler og gjerne med masse bass så føles det bedre i iPace. Den er bedre skrudd sammen og lydsystemet gir ikke noen ekstra vibrasjoner i karosseri etc på samme måte som MS gjør.
Summa summarum, så føler jeg begge bilene er veldig flott og de har egne kvaliteter. Det er også to forskjellige biler, så noe annet er ikke å forvente.
Tittel: Sv: Nøktern sammenligning av Tesla Model S/(X) og Jaguar I-Pace (av en S eier)
Skrevet av: daktaritorsdag 20. desember 2018, klokken 08:20
Jeg setter pris på sitteposisjonen, og at jeg (på HSE) kan justere lengden på sitteputen for bedre lårstøtte. Setene er heller ikke hardere enn NextGen eller første halvåret? med premium-setene. (De er mykere i dagens versjon).
Synes også fjøringskomforten er mye bedre, selv om I-pace er ganske stram.
Tittel: Sv: Nøktern sammenligning av Tesla Model S/(X) og Jaguar I-Pace (av en S eier)
Skrevet av: HelectriCtorsdag 20. desember 2018, klokken 08:43
Sitat fra: daktari på torsdag 20. desember 2018, klokken 08:20
Jeg setter pris på sitteposisjonen, og at jeg (på HSE) kan justere lengden på sitteputen for bedre lårstøtte. Setene er heller ikke hardere enn NextGen eller første halvåret? med premium-setene. (De er mykere i dagens versjon).
Synes også fjøringskomforten er mye bedre, selv om I-pace er ganske stram.

Setene er vesentlig hardere enn Tesla sine premiumstoler i seneste versjon Tesla. Sammenligner du med første gen «flatte» seter så er de flatte også veldig harde. Next gen mener jeg er noe mitt mellom.
Tittel: Sv: Nøktern sammenligning av Tesla Model S/(X) og Jaguar I-Pace (av en S eier)
Skrevet av: Tellustorsdag 20. desember 2018, klokken 10:02
SitatNydalen-Ski i høyrefilfart ga 328Wh/km, samme strekning under samme værforhold med høyere fart vil i min S75D gi ca 200Wh/km.

Nå sammenligner du nok forvarmet Tesla med ikke forvarmet I-Pace.  En lett bedugget oppstilling dette  8)
Tittel: Sv: Nøktern sammenligning av Tesla Model S/(X) og Jaguar I-Pace (av en S eier)
Skrevet av: strekentirsdag 01. januar 2019, klokken 19:28
Selv lett bedugget vil jeg påstå at jeg har en sterk analytisk evne  :angel:

Når jeg sammenlikner forbruket på gitte strekning, så er det med mest mulig like forutsetninger, uten å ha spesifisert alle faktorene i teksten. Det er selvsagt uten forvarming av min egen bil, ellers ville sammenlikningen bli meningsløs.
(Kjørte samme strekning i godt driv søndag kveld, da med forbruk på 180Wh/km, for hva det er verdt. Bil og batteri var da go'varme)

Interiøret ble av eier beskrevet som det mest påkostede, de hadde valgt det dyreste skinnet.
Tittel: Sv: Nøktern sammenligning av Tesla Model S/(X) og Jaguar I-Pace (av en S eier)
Skrevet av: Bmw_Trynemandag 18. februar 2019, klokken 17:35
Sitat fra: Vannkraft på søndag 25. november 2018, klokken 09:55
Denne kan anbefales:

Engelsk par med barn som gjør en nøytral sammenligning

https://youtu.be/QuTt7aC8AOE (https://youtu.be/QuTt7aC8AOE)
Tittel: Sv: Nøktern sammenligning av Tesla Model S/(X) og Jaguar I-Pace (av en S eier)
Skrevet av: mfinntirsdag 19. februar 2019, klokken 04:30
American here (I only speak one language, but I speak it well).  "A con" means "a confidence job" -- it's cheating. For example, the bad person gives you $5, builds up your confidence in her, then asks for $100 (and then runs away). https://idioms.thefreedictionary.com/con+job