Slutt på Buddy-produksjon ?

Startet av RoadRunner, fredag 28. oktober 2011, klokken 11:20

« forrige - neste »

erik e

Det er jo trist,men bilproduksjon i Norge.Nei. Det kan ikke bli lønnsomt og trille rundt med en "euro-pall" og bygge bil.Det er ikke bilfabrikk,det er hobby.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt

Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

TorAtle

Sitat fra: commiesoft på lørdag 29. oktober 2011, klokken 22:12
Buddy og alle andre lik dem selger i et annet marked enn de 'store' , som produserer biler som er svært miljøfiendtlige.

De selger i akkurat det samme markedet, og Leaf for å ta et eksempel er akkurat like lite/mye miljøfiendtlig som en Think eller en Buddy. Bilene i seg selv kan ikke sammenlignes en gang, hvorfor i alle dager skulle man velge en norsk elbil nå som det finnes ordentlige alternativer?

Buddy legges ned fordi det ikke lenger finnes kjøpere.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Sierpinski

Sitat fra: TorAtle på søndag 30. oktober 2011, klokken 10:25
Sitat fra: commiesoft på lørdag 29. oktober 2011, klokken 22:12
Buddy og alle andre lik dem selger i et annet marked enn de 'store' , som produserer biler som er svært miljøfiendtlige.

De selger i akkurat det samme markedet, og Leaf for å ta et eksempel er akkurat like lite/mye miljøfiendtlig som en Think eller en Buddy. Bilene i seg selv kan ikke sammenlignes en gang, hvorfor i alle dager skulle man velge en norsk elbil nå som det finnes ordentlige alternativer?

Buddy legges ned fordi det ikke lenger finnes kjøpere.

Sånn er det, trist men leit! Elbil har blitt kommers, nesten litt som apple og etterhvert Linux.

daggad

Sitat
Sånn er det, trist men leit! Elbil har blitt kommers, nesten litt som apple og etterhvert Linux.

Trist men leit ?? Som det motsatte av glad men blid ? :D

Ellers er det vel bare 110% bra at elbil er blitt "kommers" (selv om det ikke er der helt enda..) ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

commiesoft

'De selger i akkurat det samme markedet'

Nei de gjør ikke det. Om jeg er ute etter en liten praktisk bybil med lang rekkevidde og plastkarosseri, så er ikke Nissan Leaf i det samme markedet.

jkirkebo

Sitat fra: commiesoft på søndag 30. oktober 2011, klokken 20:58
'De selger i akkurat det samme markedet'

Nei de gjør ikke det. Om jeg er ute etter en liten praktisk bybil med lang rekkevidde og plastkarosseri, så er ikke Nissan Leaf i det samme markedet.

Nei, men det markedet er for lite. Ganske få er interessert i en "liten praktisk bybil med lang rekkevidde", hele konseptet er jo en selvmotsigelse. Har man bruk for lang rekkevidde kjører man normalt mye landvei, der små bybiler typisk byr på dårlig komfort sammenlignet med biler beregnet på landevei.

iMIEV må vel forøvrig kunne karakteriseres som en liten, praktisk bybil. I forhold til Think har de jo solgt i bøtter og spann så det er tydelig at de færreste er spesielt interessert i plastkarosserier...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på søndag 30. oktober 2011, klokken 21:14
iMIEV må vel forøvrig kunne karakteriseres som en liten, praktisk bybil. I forhold til Think har de jo solgt i bøtter og spann så det er tydelig at de færreste er spesielt interessert i plastkarosserier...

Vil påstå at grunnen til dette ikke er at folk foretrekker lakkert stål som blir oppskrapet, bulket og ruster, men usikkerhet, leveringsproblemer, og generel skepsis til et firma som stadig vekk går kunkurs.

Tenk så fantastisk det er å ha en bil ingen andre vil stjele, som tåler å parkeres ved et handlesenter, som ikke trenger Kasko, og som møter deg hver morgen med forvarmet kupe, og enkelt kan oppgraderes med den rekkevidden og fart en ønsker. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 30. oktober 2011, klokken 21:26
Sitat fra: jkirkebo på søndag 30. oktober 2011, klokken 21:14

Vil påstå at grunnen til dette ikke er at folk foretrekker lakkert stål som blir oppskrapet, bulket og ruster, men usikkerhet, leveringsproblemer, og generel skepsis til et firma som stadig vekk går kunkurs.

Tenk så fantastisk det er å ha en bil ingen andre vil stjele, som tåler å parkeres ved et handlesenter, som ikke trenger Kasko, og som møter deg hver morgen med forvarmet kupe, og enkelt kan oppgraderes med den rekkevidden og fart en ønsker. 

Øh, hvorfor skulle den ikke trenge kasko ? Kasko bruker man da uansett ikke på "kjøpesenterskader" da bonustapet svir for mye. Derimot er den kjekk å ha om du kjører av veien i en sving og bretter bilen rundt et tre...

hens

Riktig det Kirkebo, man benytter ikke kaskoen på kjøpesenterskadene, derfor blir de der, til irritasjon for all fremtid. Og det slipper en med disse H.... plastbøttebilene!

Det gikk en film for noen år siden om en bil som ikke kunne ødelegges, Gud må vite hvor mange biler som måtte brukes for å lage den filmen.

Think Classic og Buddy er på god vei til å være slike drømmebiler, de er nesten uødeleggbare!
Jeg vet det for jeg har prøvd!

Utdrag fra en skademelding jeg skrev,
Bil A: Citroen Xantia, skade på forskjerm fordør, bakdør, kanal og dørstolpe   (nesten banan)
Bil B: Think Classic, ingen synlig skade!  Prøv den med en blikkbil!

RIP Buddy, eller aller helst, gjør som Jesus.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på søndag 30. oktober 2011, klokken 22:08
Øh, hvorfor skulle den ikke trenge kasko ? Kasko bruker man da uansett ikke på "kjøpesenterskader" da bonustapet svir for mye. Derimot er den kjekk å ha om du kjører av veien i en sving og bretter bilen rundt et tre...

Er bilen værd mindre enn batteripakken i den er det ikke vits med kasko.

Vrenger jeg min rundt et tre, henter jeg bare fram en delebil, og setter batteripakken i den. ;)

Har du ikke plass til delenbil, florerer de på Finn.no. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på mandag 31. oktober 2011, klokken 05:50
Er bilen værd mindre enn batteripakken i den er det ikke vits med kasko.

Vrenger jeg min rundt et tre, henter jeg bare fram en delebil, og setter batteripakken i den. ;)

Vel, nå er jeg ganske overbevist om at det nok lar seg gjøre å kollidere på en slik måte at batteripakken også går i stykker...

elektrolux

Selvfølgelig. Men kan ikke se noen som helst situasjon der kasko er påkrevet.

Det hadde selvfølgelig vært kjekt etter en brann, men hvor stor er sjangsen for det?

Tyveri er en annen situasjon, men sjangsen for det er også forsvinnende liten.

Selv betrakter jeg Kasko som "sakte tyveri" Forstå meg rett, men etter 10 år med 2000 kr ekstra i forsikring er jo 20000 nok vekke. Uten kasko vil en sansynligvis ha disse pengene med renter, og bilen de ikke er brukt på.
Stavanger:

daggad

SitatSelv betrakter jeg Kasko som "sakte tyveri"

He he..godt poeng. En annen forklarte det med et veddemål:
Kunde "Jeg vedder på at jeg kræsjer bilen min"
Forsikringsselskap: "Vi vedder imot"

Selskapet vinner vanligvis..

Selv har jeg brukt kasko på biler som jeg har anslått verdien på til over 100 000,-
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

commiesoft

'iMIEV må vel forøvrig kunne karakteriseres som en liten, praktisk bybil. I forhold til Think har de jo solgt i bøtter og spann så det er tydelig at de færreste er spesielt interessert i plastkarosserier..'

Det gir jeg F i.  ;D

Om noen år er alle biler untatt premiumsegmentet levert med plastkarosserier fordi plåt+lakk koster kunder og forsikringsselskaper enorme ressurser årlig.

TorAtle

Sitat fra: commiesoft på lørdag 12. november 2011, klokken 21:00
Om noen år er alle biler untatt premiumsegmentet levert med plastkarosserier fordi plåt+lakk koster kunder og forsikringsselskaper enorme ressurser årlig.
Skal vi vedde?
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA