Justeringsmulighet ved type 2 hjemmelading

Startet av jakure, torsdag 22. november 2018, klokken 17:27

« forrige - neste »

jakure

Hei

Hvis man setter e-Up til lading på en hjemmelader som er forberedt på 16A landstrøm, kan man i en e-Up skru ned ladestrømmen inne i bilen på enkelt vis, hvis man skulle ønske det? Mange elbiler kan sette ønsket ladestrøm internt i bilen. Har man slike innstillingsmuligheter i en e-Up?
2018 BMW i3 - Maraton Edition
2015 Citroën C-Zero, blå (Solg)

Amatøren

I bilen brukes setting på NAVI (gammel e-up!) eller appen maps + more når telefonen er koblet til bilen (nyere e-up!).

Ikke egen knapp. Alternativet er Car-Net app.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jakure

Sitat fra: Amatøren på torsdag 22. november 2018, klokken 17:36
I bilen brukes setting på NAVI (gammel e-up!) eller appen maps + more når telefonen er koblet til bilen (nyere e-up!).

Takk for svar. Jeg spør for min far som har en e-Up, den gamle utgaven med integrert skjerm (NAVI?). Han ønsker seg en hjemmelader, men samtidig ønsker han å stille inn for "sakte lading", la si mellom 6A og 10A som normallading, men enkelt kunne øke til 16A hvis han av og til skulle ha behov for det.

Forstår jeg deg rett at man kan stille inn ønsket ladestrøm på skjermen?

jkirkebo

Sitat fra: jakure på torsdag 22. november 2018, klokken 18:08
Takk for svar. Jeg spør for min far som har en e-Up, den gamle utgaven med integrert skjerm (NAVI?). Han ønsker seg en hjemmelader, men samtidig ønsker han å stille inn for "sakte lading", la si mellom 6A og 10A som normallading, men enkelt kunne øke til 16A hvis han av og til skulle ha behov for det.

Hva er grunnen til det? Er inntaket i huset såpass svakt at 16A lading til tider kan bli for mye?
Batteriet har best av å lades på 16A, men forskjellene er nok ganske små.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jakure

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 22. november 2018, klokken 18:35

Hva er grunnen til det? Er inntaket i huset såpass svakt at 16A lading til tider kan bli for mye?

Grunnen er rett og slett for at han tenker på den (mulig) kommende effektbaserte strømtariffen som ligger an til å komme, hvor det er økonomisk å holde totale effektforbruk nede. I og med at han normalt ikke trenger 16A lading, ønsker han å holde ladestrømmen lav, men som sagt likevel vil ha mulighet for å øke når han ønsker det.

Amatøren

Når jeg skrev NAVI så tenkte jeg på den ekstra skjermen i holderen.......  :o

Har ikke sett det selv da vi har forholdsvis ny e-up!, men har forstått at den har et menysystem som ligner på maps + more appen.
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?

jorang

Sitat fra: Amatøren på torsdag 22. november 2018, klokken 18:48
Når jeg skrev NAVI så tenkte jeg på den ekstra skjermen i holderen.......  :o

Har ikke sett det selv da vi har forholdsvis ny e-up!, men har forstått at den har et menysystem som ligner på maps + more appen.

"Maps + more"? Er det en egen app?

Amatøren

Ja. Har Android telefon med appen og den er på Play for fri nedlasting.

Lastes ned. Den virker bare når telefonen er koblet opp mot bilen med Bluetooth.

Arbeider vel rett mot computer i bilen.
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?

Amatøren

@jorang: Fant du noe nytt?  ;)

NAVI delen er ikke så verst i maps + more

Den og setting av avgangstid er stort sett det jeg har brukt.
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?

jkirkebo

Sitat fra: jakure på torsdag 22. november 2018, klokken 18:47
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 22. november 2018, klokken 18:35

Grunnen er rett og slett for at han tenker på den (mulig) kommende effektbaserte strømtariffen som ligger an til å komme, hvor det er økonomisk å holde totale effektforbruk nede. I og med at han normalt ikke trenger 16A lading, ønsker han å holde ladestrømmen lav, men som sagt likevel vil ha mulighet for å øke når han ønsker det.

Jeg kunne skjønt det om det var snakk om 32A lading, men 16A er såpass lavt at jeg personlig nok ikke hadde brydd meg om å gå lavere. Da vil man begynne å miste vesentlig batterikapasitet ved forvarming, noe som kan være en ulempe vinterstid. Jeg hadde nok heller holdt meg på 16A lading og satt timer i bilen til å starte lading ved midnatt. Da blir det neppe ekstra effektavgift av lading på bare 16A.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

elektrolux

Vi foreslår vår svært så prisgunstige og dynamiske Zappi som "normallader" med 6A, men som kan settes i Boost eller fast modus ved behov for inntil 7,4 kW lading.

e-Up er begrenset til å lade med maks 3,3 kW

Egen eco inngang og timer gir ytterligere muligheter for å lade på beste tariff. App og API gir ytterligere muligheter
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elvis73

Sitat fra: Amatøren på torsdag 22. november 2018, klokken 17:36

Forstår jeg deg rett at man kan stille inn ønsket ladestrøm på skjermen?

Jeg kan i alle fall bekrefte at jeg kan stille inn ønsket ladestrøm på skjermen i bilen på min 2014-modell.

jankph

På min gamle e-up kan jeg stille ladestrøm 5, 10, 13 eller 16A. 5A er faktisk veldig greit på hytta, fordi det der ikke er mer enn 2x25A inntakssikring og alle kursene er 16A. Det tar selvfølgelig laaang tid å lade med 5A, men da har jeg i alle fall nok strøm til alt det andre i hytta samtidig.
VW e-up! 2015-mod siden juni 2017

jakure

Jeg takker for alle tilbakemelding. Jeg har avtalt med min far og møtes i kveld for å teste, finne nærmere ut av dette og se om vi får det til.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA