i-Pace får stryk i test av nødbrems-systemer

Startet av Håvar, ons 21. nov 2018, kl. 10:47

« forrige - neste »

Håvar

https://www.dinside.no/motor/billigmerker-knuser-premium-biler-i-bremsetest/70472977

Synes kommentarene til PR-avdelingen viser en skremmende holdning. En produsent som Jaguar kan ikke leve med et slikt resultat
De prøver jo å bortforklare hvorfor bilen feilet i testen. Synes de burde lagt seg flate og sagt "Dette er alt for dårlig og vi jobber så raskt vi kan med å utbedre".
De andre bilene får jo til å stoppe, så ser ikke noen opplagte problemer med selve testen
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Trapper

Jaguar E-Pace ligger på 5. plass på lista, så de kan hvis de vil.

Håvar

Akkurat, derfor synes jeg det er slett av Jaguar å ta så lett på de elendige resultatene i-Pace opnådde.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

1317142119

SitatNår førerdøren på i-Pace åpnes, kuttes strømmen til en del systemer, samtidig som innholdet i noen datalagre slettes. Det betyr at bilen bruker de første ti minuttene av kjøreturen til å «lære seg» trafikkbildet og i hvilke situasjoner nødbrems-systemet skal aktiveres.
Javel, så de første 10 minuttene du kjører (les: ut fra boligfelt/byen/tettstedet), som er det tidspunktet du faktisk har behov for fotgjengergjenkjenning etc, så virker ikke bilens sikkerhetssystemer.

Eller sagt på en annen måte: med forutsetning om at vi kjører 6 dager i uken (jobbkjøring hver dag og handling/andre ærender på lørdag), så kjører vi i gjennomsnitt ca 42 km om dagen. Det vil si 21 km hver tur. Altså at sikkerhetssystemene i en Jaguar kun fungerer 50% av tiden du kjører bilen.

Snakk om drittbil.

Electrix

Sitat fra: 1317142119 på man 26. nov 2018, kl. 09:51
SitatNår førerdøren på i-Pace åpnes, kuttes strømmen til en del systemer, samtidig som innholdet i noen datalagre slettes. Det betyr at bilen bruker de første ti minuttene av kjøreturen til å «lære seg» trafikkbildet og i hvilke situasjoner nødbrems-systemet skal aktiveres.
Javel, så de første 10 minuttene du kjører (les: ut fra boligfelt/byen/tettstedet), som er det tidspunktet du faktisk har behov for fotgjengergjenkjenning etc, så virker ikke bilens sikkerhetssystemer.

Eller sagt på en annen måte: med forutsetning om at vi kjører 6 dager i uken (jobbkjøring hver dag og handling/andre ærender på lørdag), så kjører vi i gjennomsnitt ca 42 km om dagen. Det vil si 21 km hver tur. Altså at sikkerhetssystemene i en Jaguar kun fungerer 50% av tiden du kjører bilen.

Snakk om drittbil.
Det er ikke det det står hvis du leser artikkelen.

Sitat– I-Pace oppførte seg som forventet. Den bremset kraftig for å varsle føreren og unngikk å treffe bilen foran i 15 km/t. Den reduserte også farten slik at sammenstøtet fra 30 km/t ble ubetydelig. Vi anser ikke dette resultatet som en feil. Systemet oppdaget hindringen, og bestemte gjennom de algoritmene det hadde lært seg at det ikke var snakk om en fotgjenger eller syklist, men «kunne være» et annet kjøretøy.
Sånn jeg tolker det vil den stoppe for alle syklister eller fotgjengere, men i de første 10 min vil den bremse ned, men kunne foreta en "touch" dvs lett treff av bil foran dersom du velger å kjøre rett inn i en bil foran.

Etter som jeg forstår er dette med store stasjonære objekter det vanskeligste å oppfatte for biler da det lett kan forveksles med bakgrunn eller del av veien. Et annet problem er hvor nær den planlagte kjørebanen objektet er. Det er også veldig dumt om bilen smeller inn nødbrems på motorveien i tett trafikk i 100 km/t bare fordi bilen i avkjøringsfeltet bremser opp, eller fordi det står en bil parkert langs veien.

Jeg skal ikke påstå at I-pace gjør det bra her, men det er vanskelig å si noe sikkert når vi ikke kjenner testen detaljert, og media liker jo alltid å dramatisere resultater maks.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

MrOtto

Årets bil har dårlige nødbremserbremser (sikkerhet) og en overdimensjonert batteripakke med tilhørende ekstra stort CO2-utslipp for å kompensere på dårlig effektivitet. Gratulerer.

bmw2002

Årets bil får veldig bra resultater i Euro NCAP der de også tester assistentsystemer.

Har selv opplevd at nødbremsen virker i 70 km/t. Regner med at feilen som ble avdekket i denne testen blir fikset i en SW oppdatering. Er ingen grunn til at Jaguar E-Pace som er en rimeligere bil skal få mye bedre resultat.

Når det gjelder forbruk klarer jeg 40 mil ved 0 grader. Klarer nok fint WLTP tallene på sommeren.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA