Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Carlos Ghosn arrestert

Startet av tomrh, mandag 19. november 2018, klokken 17:42

« forrige - neste »

tomrh

Mistenkt for underrapportering av egne inntekter og misbruk av selskapets midler. Er visst så alvorlig at han er umiddelbart suspendert.
https://m.nettavisen.no/na24/toppsjef-for-renault-og-nissan-arrestert/3423560549.html

Om Carlos Ghosn forsvinner som toppsjef i kjølvannet av dette, hvilke følger vil det kunne få for selskapets elbilsatsing?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

JorgenM

Er selvsagt trist dette, men som toppsjefer flest har vel også denne sjefen liten innvirkning på selskapets planer.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

fredag

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 20. november 2018, klokken 08:42
Er selvsagt trist dette, men som toppsjefer flest har vel også denne sjefen liten innvirkning på selskapets planer.

Carlos Ghosn har vært helt sentral for at Renault-Nissan satset på elbil (og BEV i stedet for hybrid) fra ca 2008.

Renault-Nissan uten Carlos Ghosn blir litt som Tesla uten Elon Musk.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

JorgenM

Sitat fra: fredag på tirsdag 20. november 2018, klokken 11:02

Renault-Nissan uten Carlos Ghosn blir litt som Tesla uten Elon Musk.

Bedre med andre ord :laugh:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Burger

Nei, tror du tar feil på begge.

Ghosn rydda skikkelig opp i Nissan og redda en bedrift som var på randen av konkurs. De praktiserte å kjøpe deler fra bedrifter eid av ansatte eller familie til ansatte.

I tillegg så sørget han for at ledelsen ble mer internasjonal. Japan har slitt mye med fordommer/rasisme og "not invented here" syndrom.

Snuoperasjonen til Nissan er så vellykket at Ghosn fikk sin egen tegneserie i Japan. Er ikke særlig inne på manga/anime bortsett fra at jeg flirer av tentakler, men av de som forstår seg på det så er det nesten uhørt at en utenlandsk bedriftsleder får det.

Tesla uten Musk tør jeg ikke tenk på, da hadde de vel fått samme sparket i ræva som tyske bilindustrien fikk nå nylig, uten at de ville svare økonomiministeren i Tyskland på det. Vil heller kjøpe noe som er tvangsdesignet av en leder med visjon og teft for hva kunden ønsker enn noe som er designet i komite og hovedvekt på å tjene bedriften best mulig.

https://www.dn.no/motor/elbiler/elbilpolitikk/tyskland/-nar-bygger-dere-en-elbil-som-er-bare-halvparten-sa-sexy-som-en-tesla/2-1-479822
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Desti

The way has been gone.  :police:  There will be no change in the product roadmap.

fredag

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

tomrh

Interessant! For å oppsummere hva som står: på 90-tallet trengte Nissan penger og, søkte hjelp hos Renault. Selskapene fusjonerte bare økonomisk (og med skjevhet i eierskap) og Carlos Ghosn, daværende Renault-sjef, ble toppleder for begge. Motvillig akseptert av et desperat Nissan-styre. Nå vil Ghosn gjennomføre en ordentlig fusjon, lille Renault får full kontroll over store Nissan, og styret iverksetter «tiltak» for å fjerne Ghosn.

Jeg har tidligere lest om store planer for en ny generasjon CMF plattform for fremtidige modeller, som også inkluderer en rekke elektriske modeller som bl.a. Juke, Clio og Micra. Se https://www.autovistagroup.com/news-and-insights/renault-and-nissan-deepen-alliance-shared-platform-and-ev-plans

Hvis Ghosn må gå, så ser det mørkt ut for denne satsingen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

trondhla

Video som viser prosessen fra nesten konkurs for Nissan til Carlos Ghosn kom inn i bildet. Vel verd å se på.
https://www.youtube.com/watch?v=6ay249EN7bA

Fra kommentarene her leser en følgende:

This documentary was quite interesting.  I worked as the Corporate Internal Audit Director at the Nissan US Marketing, Dealer and Parts Distribution Division, Nissan Motor Corp in 1991-1993.  As a focused operational audit expert, it was the least efficient and businesslike company I had ever seen.  After about 18 months, I was let go in the first ever downsizing they had in the US based on seniority (or embarrassment over what I found), even though I had already developed operational audit reports saving about $25-million.   And, that didn't include where we found the racing division. Nissan Performance Technology, Inc. (NPTI - Nissan's GTP Rading program) had cooked the books and had about $25-million in bad inventory on the books.  As a consequence they shut that Division down, claiming it cost too much.   

NMC was full of passive American managers chosen by the Japanese, and they were bad managers.   As a car buff, I did find they had great mechanical prowess and I had an early loaded Pathfinder as a company car and chances to get loaner dual turbo 300ZX's, Infinity Q45's, the new Altima, etc.  But their management sucked, making it really easy to find big cost savings. 

For example: 

Nissan Japan would produce repetitive model cars to make their cost efficiencies look good to book profits in Japan, then "sell" them to the US at high profits by the boatload. The result was they flooded the US Division with too many of the same car (like entire boatloads of White Nissan Maximas with all the same options. Thus US profits were eaten up with storing the excess cars the dealers would not take and moving them around. 

Then dealers would play management by not ordering cars until the end of a quarter when US management, frantic at not making their sales numbers would approve major dealer sales discounts, then the dealers would order at the discounted prices.  Not one numbskull in management chain of command between me and the US Division President seemed to understand how they were played and I was never granted access to tell him.   

Dealers also found an inept marketing incentive contest software was faulty, and many times dealers would receive "incentive awards" checks for hundreds of thousands of dollars when they did not participate in the contest. (i.e. they were not in the contest region).  Most dealers would keep the funds  and headquarters only found out if a single dealer returned the check.   I had a college intern run tests on the contest database that paid out $600-million per year and we alone found $12-million in improper payments. 

Then there was the Japanese belief in trading associations, the Keiretsu ("a conglomeration of businesses linked together by cross-shareholdings to form a robust corporate structure).". They would mandate that their dealers would use bumpers, radios, etc from bad quality Keiretsu partners.  But the US Purchasing head told me that dealers refused to sell or install them, and would order better quality parts from preferred US vendors.

Nissan and Japan have themselves to blame for lousy management.    There are more Nissan examples in a free ebook on Operational Audit case studies I wrote here:  http://tinyurl.com/OperationalAudit




fredag

https://www.theguardian.com/business/2018/nov/25/carlos-ghosn-denies-using-company-money-for-luxury-lifestyle

Carlos Ghosn nekter for anklagene.

Nissan-sjefen Hiroto Saikawa sier nå at han ønsker franskmennene ut av Nissan.

Franske myndigheter sier de ikke har fått se noen beviser fra japanerne.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Amoss

Sitat fra: tomrh på mandag 19. november 2018, klokken 17:42
Om Carlos Ghosn forsvinner som toppsjef i kjølvannet av dette, hvilke følger vil det kunne få for selskapets elbilsatsing?

Vel, det har alt hatt *en* følge:
https://www.tek.no/artikler/nissan-utsetter-lanseringen-av-nye-leaf-etter-skandale/452294
Sitat
Nissan utsetter lanseringen av nye Leaf etter skandale

Nissans lenge varslede Leaf «e-Plus» med større batteri skulle egentlig lanseres på arrangementer i Amsterdam og Yokohama i dag. Det er nå utsatt, tilsynelatende på ubestemt tid.

...

Nissan bekrefter også langt på vei overfor Reuters at Ghosn-saken er grunnen til utsettelsen, og sier at det er for å «sikre at denne viktige produktlanseringen får dekningen den fortjener».

La oss håpe det er korrekt at det *kun* er for at lanseringen ikke skal overskygges av Ghosn-saken...
Model S 85D

Løve

Hm... Kulturelle forskjeller, nasjonal stolthet og en litt for fremoverlente CEO? Er ikke første gang vi har sett sånn i forretningsverdenen. Japanerne skal redde sin er og stolthet men ser ikke at resten av verden ler av dem og at de utenfor Japan mister sin stolthet og ære. Sånn går det når en er kulturarrogant, eller rasist om du vil.

fredag

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Burger

Huff, dersom Ghosn ikke har gjort noe ulovlig og det er ett japansk kupp av Nissan så kan det gå ille med Nissan. Ghosn rydda jo opp i kulturen som holdt på å ta livet av Nissan. Ett av varemerkene til Ghosn er å få flerkulturell ledelse. Noe jeg tror er veldig viktig når man er ett internasjonalt selskap. Historien til japanske selskap som har kastet bort muligheter og penger på å kun forstå og prioritere det japanske markedet er stort.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA