Tesla Model 3 kulde problemer

Startet av magnetic, torsdag 15. november 2018, klokken 23:08

« forrige - neste »

magnetic


Øggen

Samme problem på alle biler om en ikkje tar vinterklargjøring. Ganske enkelt og ingenting å rope ulv for!!!!
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

ladov

Da venter vi bare på en 'Tesla-approved' silikonstift vi kan smøre på pakningene så de ikke fryser fast om vinteren. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

magnetic

Er det mye tap av strøm på batteri ved langtids parkering. for eksempel hvis jeg skal på skiferie en ukes tid og parker på flyplassen. Og det er under 0 grader. Bør man ha nesten fullladet batteri da ?


Mulig TM3 kjøper

elekTrond

2) Er det ikke så at TM3 ikke har batterivarmer/TMS?
1) Er det ikke så at moderne pakninger og tetninger trives best uten silikon? Altså at de tæres på og blir spist opp ...
'13 Mjau

GOS

Sitat fra: magnetic på torsdag 15. november 2018, klokken 23:25
Er det mye tap av strøm på batteri ved langtids parkering. for eksempel hvis jeg skal på skiferie en ukes tid og parker på flyplassen. Og det er under 0 grader. Bør man ha nesten fullladet batteri da ?


Mulig TM3 kjøper

Du kan regne med at 1 - 1 1/2 % forsvinner per døgn. Så er du borte 1 uke så lader du den til f.eka. 55% så har bilen det perfekt mens du koser deg på ferie
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

gigafactory

Sitat fra: Øggen på torsdag 15. november 2018, klokken 23:12
Samme problem på alle biler om en ikkje tar vinterklargjøring. Ganske enkelt og ingenting å rope ulv for!!!!

Nei, det er ikke samme problem på biler med normale dørhåndtak og rammer rundt vinduene. Selvsagt kan du få problemer med de også, men de er mindre utsatt.

siljan

Forstår ikke at vi kan forsvare Tesla hele tida, er jo på vei til å bli en ny Model X katastrofe for norsk klima.

Skal vi smøre vinduene også nå da?

Klykken

Har dette problemet delvis på vår i3, og hadde det også på min 3-serie coupe. Altså at vinduet ikke går ned tilstrekkelig for at døra skal gå opp. i3en løser det seg ofte med at bilen forvarmes en periode før man skal dra, og på 3-serien uten webasto var det ingen annen løsningen enn å dra vindusskrapen ned i sprekka.

Det er selvsagt produsenten sin feil at det ikke er en gjennomtenkt løsning for vinter, men til gjengjeld så er det også et velkjent problem.

Det "største" problemet kan være det at dørhåndtak og ladeport kan bli vrien.

Men det skal sies at det går varmt på Reddit vedr. "Fred hos Electrek" og at han krisemaksimerer det han kan for å få "clicks"...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

RuneW

Sitat fra: Øggen på torsdag 15. november 2018, klokken 23:12
Samme problem på alle biler om en ikkje tar vinterklargjøring. Ganske enkelt og ingenting å rope ulv for!!!!

Har hatt mye is-problemer med eldre, fuktige biler, men på nyere biler har jeg opplevd veldig lite problemer.

Dørhåndtakene til TM3 er dessverre som skapt for problemer på vinteren:

A) Dørhåndtakene ekstremt tight mot døren, noe som gjør at selv minimal isdannelse veldig lett vil danne bro mellom delene og ting sitter fast.

B) Man må trykke på et punkt for å vippe ut hele håndtaket. Pga vektstang-prinsippet må man trykke veldig hardt for å "rive løs" et fastfosset håndtak.

Kombinasjonen av A og B er egentlig helt håpløs. Hvor mange km rekkevidde ekstra oppnår man med disse håndtakene vs noe mer normalt? 1? Det blir for dumt...

Jeg er har reservert og sitter foreløbig stille i båten. Regner med at det kommer mye info fra Canada utover vinteren slik at vi får dannet oss et bilde av hvor stort/lite problemet er.



TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Klykken

Jeg har ganske stor tro på at dette er strekt overdrevet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

ladov

Sitat fra: elekTrond på torsdag 15. november 2018, klokken 23:40
...
1) Er det ikke så at moderne pakninger og tetninger trives best uten silikon? Altså at de tæres på og blir spist opp ...
Det er nettopp det som er poenget. Noen pakninger skal ikke smøres med silikon mens noen kanskje skal smøres med en bestemt type..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Balrog

Dette løses vel helt enkelt med verdens beste isskrape:

Fyll en liten zip-lock plastpose som du får i dagligvarebutikken din (matpakkepose) med varmt vann, dra den raskt over det som skal tines og vips er det isfritt uten riper og kalde fingre. Funker supert på frosne vinduer særlig i de verste tilfellene av "stål-is" med halvcentimeter tykt lag med is på rutene. (tips 2: Bruk to poser utenpå hverandre, for sikkerhets skyld, 2 desiliter vann på ytterklærne midtvinters blir fort ubekvemt)

"De-icer" som noen anbefaler er noe grisete dritt som ikke fungerer og forurenser som fy.

Når alt dette er sagt: ALLE biler bør før en norsk vinter få smurt alle lister med silikon e.l. Prøvde i fjor med rapsolje da jeg ikke hadde mer silikonstift og det fungerte også utmerket. Pass uansett på å vaske over gummilistene før de settes inn, de er fort mye mer skitne enn man tror og skal man forsøke å gjøre dem reine etter å ha klint på silikon blir det skikkelig grisete..

Heldigvis har jo Tesla kupevarmer i motsetning til biler flest, men det tar selvsagt litt tid.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

jorgror

#13
Litt off-topic, men når man først kommer inn i bilen på vinteren så virker den å oppføre seg veldig bra. Merk at dette er en RWD.

https://www.youtube.com/watch?v=jVi08irf8OU&feature=youtu.be&t=700

Anbefaler hele videoen, men synes spesielt den bakkestarten er relevant. For min del er dette mer enn tilstrekkelig vinteregenskaper, men blir nok likevel AWD pga rekkevidden.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

noto

#14
EPA:The RWD Model 3 will have a longer overall range compared to the AWD model (334 miles, 26kWh/100 miles, as compared to 308, 29 kWh/100 miles, for the RWD).

Under the Urban Dynamometer Driving Schedule (UDDS) testing cycle the AWD/P models earned a 455-mile rating compared to 495 miles for the RWD model.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA