Hvor tryggt er det med overgangsadaptere for CCS?

Startet av Trekkoppbil, tor 15. nov 2018, kl. 11:28

« forrige - neste »

Trekkoppbil

På forumet her, så er det enkelte som har hatt invendinger mot å bruke en ekstra kladd for å lade USA-biler med CCS Norge.
Nå varsler Tesla at man også kommer med ett laust CCS-adapater, og jeg lurer på hvor trygt det er å bruke.

Tesla har fram til nå valgt å bruke Chademo på sine lause overgangskladder for model S og X for å lade på offentlige ladestasjoner.
Nå melder tu.no at Tesla planlegger også å tilby tilsvarende overgangsadaptere til CCS:

https://www.tu.no/artikler/tesla-model-3-skal-kunne-lade-pa-de-samme-hurtigladerne-som-andre-biler/451168

CSS er vel en enklere løsning enn Chademo, hvor man har fjerna visse låsemekanismer ut fra det jeg har forstått, og jeg har sett på andre forum at enkelte mener kontakta kan løsne, og det kan være vanskelig å få god kontakt. Med type2-versjonen som brukes i Europa, har man dessuten ikke kroken som man har på type1-plugger. Når kroken trykkes inn ved AC-lading, signaliserer pluggen til bilen, at den kan stoppe lading før pluggen løsnes. Hva den brukes til ved DC-lading, kjenner jeg ikke til.

Det sies også at CCS ikke har noe i nærheten av Chademos jorfeilbeskyttelse.

geear

Skjønner ikke helt hva du egentlig skriver eller vil frem til. Har du brukt CCS noen gang?

Type 2-støpselet har en utsparring slik at den låses fast til bilen med en låsehake som kommer ut i bilens kontakt. Samme låsefunksjonen låser fast selv om man bruker CCS (altså type 2 delen av av pluggen + de to DC-pinnene under). Dette har vært en av de store fordelene over type 1, som kan dras ut når som helst.

Ellers er kommunikasjonspinnene kortere enn AC/DC-pinnene, slik at dersom støpselet allikevel dras ut (defekt låseanordning eller den knekkes), så brytes kommunikasjonen før strømmen før støpselet er ute, og det igjen gjør at den kutter strømmen, for å unngå lysbue.

Når man bruker chademo-adapter på Tesla så er det en fjærbelastet knapp på adapteret som er låseanordningen mot chademo-støpselet fra laderen, og  type 2-pluggen på adapteret låses fast i bilen som normalt. Jeg har ikke prøvd, men vil anta at man kan trykke på frigjøringsknappen på adapteret og plugge hurtigladeren ut av adapteret selv under lading, men med chademo vil jeg anta at kommunikasjonen brytes før strømmen for sikker avslutting. Selvfølgelig kan du da risikere at noen overtar laderen du bruker, og du kommer tilbake til en bil med bare adapteret hengende fast i bilen, men alle Teslaer gir pushmelding på telefonen hvis lading avbrytes, så det finner du fort ut...

At CCS har dårligere jordfeilbeskyttelse enn chademo er ukjent for meg. Hadde vært interessant med mer info der.

m0nkey

Sitat fra: Trekkoppbil på tor 15. nov 2018, kl. 11:28
... Når kroken trykkes inn ved AC-lading, signaliserer pluggen til bilen, at den kan stoppe lading før pluggen løsnes. ...
Dette må være en feiloppfatning. Dette har jeg aldri opplevd at skjer med min Soul (type 1 ladeinntak) selv med flere forskjellige kabler. AC lading stopper kun når man fjerner pistolen fra ladeinntaket på bilen.
KIA Soul EV Classic (2015)

jkirkebo

Sitat fra: m0nkey på tor 15. nov 2018, kl. 13:47
... Når kroken trykkes inn ved AC-lading, signaliserer pluggen til bilen, at den kan stoppe lading før pluggen løsnes. ...
Dette må være en feiloppfatning. Dette har jeg aldri opplevd at skjer med min Soul (type 1 ladeinntak) selv med flere forskjellige kabler. AC lading stopper kun når man fjerner pistolen fra ladeinntaket på bilen.

Niks, lading stopper når du trykker inn kroken. Koble på en strømmåler, så ser du selv at den øyeblikkelig går til 0A når knappen trykkes ned. Dette er nedfelt i standarden, ikke noe bilprodusenten kan velge å følge eller ikke.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

elektrolux

Vi har selv valgt å ikke selge adaptorkabelen som gir en mulighet til å lade US Combo1 biler fra Combo2 plug da det viser seg at sertifikatene Setek utsteder gjelder pluggene og ikke overgangen.

Altså er overgangen ikke godkjent tross glamoræse sertifikater. Med tanke på at den fører inntil 450V DC med høy effekt liker vi ikke tanken på følgende dersom det utenkelige skjer.

DC vil i motsetning til AC danne en vedvarende lysbue om forbindelsen brytes under last. Prinsippet brukes til å kappe tykke stålplater med plastmakuttere.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på man 26. nov 2018, kl. 06:37
Vi har selv valgt å ikke selge adaptorkabelen som gir en mulighet til å lade US Combo1 biler fra Combo2 plug da det viser seg at sertifikatene Setek utsteder gjelder pluggene og ikke overgangen.

Det gjelder vel type 1-type 2 adapteren til Ratio også? Jeg har ihvertfall aldri sett noe sertifikat på hele overgangen, det som kan lastes ned er kun på kabel og pluggene.

hanche

Sitat fra: jkirkebo på tor 15. nov 2018, kl. 14:54

Niks, lading stopper når du trykker inn kroken. Koble på en strømmåler, så ser du selv at den øyeblikkelig går til 0A når knappen trykkes ned. Dette er nedfelt i standarden, ikke noe bilprodusenten kan velge å følge eller ikke.
Det er godt å vite, men på Soul er det i hvert fall slik at ladelysene fortsetter å blinke etter at man har trykket ned knappen. Først når man drar ut kontakten, går lysene av og du hører et rele slå ut under panseret. Så det er ikke rart om Soul-eiere oppfatter det slik at ladingen fortsetter.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: elektrolux på man 26. nov 2018, kl. 06:37Vi har selv valgt å ikke selge adaptorkabelen som gir en mulighet til å lade US Combo1 biler fra Combo2 plug da det viser seg at sertifikatene Setek utsteder gjelder pluggene og ikke overgangen.

Altså er overgangen ikke godkjent tross glamoræse sertifikater. Med tanke på at den fører inntil 450V DC med høy effekt liker vi ikke tanken på følgende dersom det utenkelige skjer.

DC vil i motsetning til AC danne en vedvarende lysbue om forbindelsen brytes under last. Prinsippet brukes til å kappe tykke stålplater med plastmakuttere.
Tror man kan trygt anta at CCS-adapteret til Tesla vil ha alle sertifikater i orden, ikke bare for pluggene, men også for adapteret.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: hanche på tir 27. nov 2018, kl. 08:43
Sitat fra: jkirkebo på tor 15. nov 2018, kl. 14:54

Det er godt å vite, men på Soul er det i hvert fall slik at ladelysene fortsetter å blinke etter at man har trykket ned knappen. Først når man drar ut kontakten, går lysene av og du hører et rele slå ut under panseret. Så det er ikke rart om Soul-eiere oppfatter det slik at ladingen fortsetter.

Det er samme greia på Leaf, ingen oppfattbar reaksjon når knappen trykkes ned. Har man LeafSpy ser man dog lett at lading kuttes i samme øyeblikk. Når kabel trekkes ut brytes PP-signalet og da slår releer ut og ladelamper slukker.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA