Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fasebalansering og Schneider EVLink Smart Wallbox T2 – 7/22 kW

Startet av oprytz, tirsdag 13. november 2018, klokken 13:14

« forrige - neste »

oprytz

Hei

Borettslaget vårt har fått tilbud fra Grønn kontakt for installasjon av infrastruktur og ladebokser på våre 46 plasser i innendørs garasje. Tilbudet er strukturert som en del knyttet til infrastruktur og drift av denne, og en del knyttet til kostnader for den enkelte bruker. Boksen de tilbyr er Schneider EVLink Smart Wallbox T2 – 7/22 kW, og de skal ha kr 18.900 (m. mva) inkludet installasjon pr plass. Hva synes folk her om denne prisen? Må innrømme at jeg synes dette var i meste laget, når alle kostander til infrastrukturen rundt kommer separat.

En annen ting jeg stusset litt på var følgende: vi har 400 V 3 fase i garasjen vår, og jeg har hele tiden tenkt at det da er et poeng å velge et system som støtter både dynamisk lastbalansering og dynamisk fasebalansering (f.eks. Zaptec?). Dette for å sikre best mulig utnyttelse av kapasiteten og hindre skjevbelastning. Men når jeg spør Grønn kontakt får jeg beskjed om at dette ikke er nødvendig fordi "hver enkelt boks belaster alle tre fasene likt", og det blir da full utnyttelse og ingen skjevbelastning uansett. Stemmer det? Hvordan foregår det i så fall så lenge mange (de fleste?) biler bare tar imot 1-fas 230 V?

Joltus

Ja eg tror at om du kobler evlinken til 3fase 400v så belaster den alle fasene ja.

Og eg tror den automatisk utnytter alle fasene og da opp mot 22kw for biler som støtter det og automatisk 7kw for de som kun støtter enfase.

Laststyring har den også.

Stiv pris ja. Hva eksakt er det som kommer utenom. Er den prisen kun for montasje av selve stasjonen? Eller er det faktisk kun for stasjonen?

De er dyre de der.

Kommer nok snart forslag om zaptec el her.

oprytz

De ringte meg opp igjen og presiserte litt. Såvidt jeg skjønner har de _ikke_ full dynamisk fasedeling på hver enkelt boks. Det de derimot kan gjøre er å overvåke fasene sentralt, og dersom de ser at det er skjevbelastning kan de øke/minke effekten på bilene som står på de forskjellige fasene for å oppnå balanse. Hver boks er imidlertid koblet til en fase, og dersom den er tungt belastet så kan ikke boksen skifte over til en annen. Kan dette stemme?

Når det gjelder pris: 18.900,- er for et stk boks inkludert installasjon. Såvidt jeg forstår er dette i tillegg til det borettslaget allerede har betalt for infrastruktur fra sikringsskap/tavle ut i hele garasjeanlegget slik at det bare er noen meter ekstra trekking pr plass.

En annen ting: de skal ha kr 80 + kr 19 pr mnd pr plass i administrasjon (80 fra brl, 19 belastet bruker). Vet ikke helt hva som inngår her, automatisk avlesning og generell overvåkning? Hva synes folk om den prisen?

Erik Ola Ulvestad

Langt dei fleste elbilane nyttar kun 1 fas, ja. Så det stemmer ikkje at det blir symmetrisk belastning ,nei. Dette avheng av bil-demografien sjølvsagt. Her er oversikt over bilmodellar og ladeeffekt/fasar: https://www.ladestasjoner.no/alt-om-lading-av-elbil/hvilke-elbiler-kan-lade-med-hva/

Om borettslaget er interessert kan vi tilby dynamisk laststyring med fasebalanseovervåking for minimering av skjeivlast. Ingen skyløsning (som Zapcloud) nødvendig.

Prisen er vel ikkje så "far out", men lokale installasjonsforhold og valg spelar inn.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

elektrolux

Interresant vri på faseballanseringen.

Likevel primitivt i forhold til Zapchargerens ekte faseballansering som kan utnytte bilene til å ballansere byggets last.

Med samme pris som en Zapcharger og sannsynligvis mye mer komplisert og dyr infrastruktur burde dere nok be om et alternativt tilbud.

Med Zapchargeren er forbruksoversikt gratis. Dermed kan en av brukerne fungere som administrator og fordele kost for lading gratis slik jeg gjør i vårt sameie
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: oprytz på tirsdag 13. november 2018, klokken 17:35
De ringte meg opp igjen og presiserte litt. Såvidt jeg skjønner har de _ikke_ full dynamisk fasedeling på hver enkelt boks. Det de derimot kan gjøre er å overvåke fasene sentralt, og dersom de ser at det er skjevbelastning kan de øke/minke effekten på bilene som står på de forskjellige fasene for å oppnå balanse. Hver boks er imidlertid koblet til en fase, og dersom den er tungt belastet så kan ikke boksen skifte over til en annen. Kan dette stemme?

Når det gjelder pris: 18.900,- er for et stk boks inkludert installasjon. Såvidt jeg forstår er dette i tillegg til det borettslaget allerede har betalt for infrastruktur fra sikringsskap/tavle ut i hele garasjeanlegget slik at det bare er noen meter ekstra trekking pr plass.

En annen ting: de skal ha kr 80 + kr 19 pr mnd pr plass i administrasjon (80 fra brl, 19 belastet bruker). Vet ikke helt hva som inngår her, automatisk avlesning og generell overvåkning? Hva synes folk om den prisen?

Jeg synes det var dyre bokser i forhold til funksjonene og dyr administrasjon. Jeg ville heller bedt om tilbud på Zaptec-basert system fra noen andre. Nesten 1200,- pr. plass pr. år i administrasjon? Håpløst. På et anlegg med f.eks 200 plasser får de da inn nesten en kvart million pr. år. Man skjønner hvor de skal tjene pengene...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

oprytz

Hei

Ja, jeg synes dette hørtes litt primitivt ut, og det er vel kanskje også grunnen til at de foreslår en 250 A sikring til våre 46 plasser. Jeg synes det virker som overdimensjonering. Hva tenker dere om det?

Er også skeptisk til faste utgifter, men det er kanskje vanlig? Er det ikke faste utgifter med Zaptec?

Hvordan er det forresten med Zaptec, hvordan går man frem for å få tilbud fra dem. Direkte kontakt eller via en 3. part?



Sitat fra: elektrolux på tirsdag 13. november 2018, klokken 17:47
Interresant vri på faseballanseringen.

Likevel primitivt i forhold til Zapchargerens ekte faseballansering som kan utnytte bilene til å ballansere byggets last.

Med samme pris som en Zapcharger og sannsynligvis mye mer komplisert og dyr infrastruktur burde dere nok be om et alternativt tilbud.

Med Zapchargeren er forbruksoversikt gratis. Dermed kan en av brukerne fungere som administrator og fordele kost for lading gratis slik jeg gjør i vårt sameie

Lars C. Krogenæs

#7
Schneider har fase-splitting som sitt svar på fasebalansering fra Zaptec. EVlink controlleren kan øke hastigheten til de ladestasjonene som tilhører f.eks L1-N fordi det er ledig kapasitet her. Men man risikerer at det er kø på fase L2-N, mens alle er ferdig ladet på fase L3-N. Det er ikke mulig med 3-fase lading av en bil, mens en annen lader på kun en av fasene.

Hos Zaptec kan bilene hoppe fra fase til fase ettersom det er ledig kapasitet, og noen biler kan lade på 3-fas mens andre kan lade på 1-fas –samtidig.

Hos Schneider etableres det et eget nettverk, samt at det settes opp en hub (EVlink controller) som står og jobber og fordeler laster. Boksene har ikke noe vern innebygget, så det settes opp egen automatsikring og TypeB jordfeilbryter (evt. typeB kombiautomat) for hvert punkt.

ZapTec har alt dette innebygget, kommuniserer via strømledningen (PLC) eller via WiFi. Det kan også settes opp en kombinasjon, der første ladestasjon på en kurs får WiFi signal som så sendes videre til de andre ladestasjonene via PLC. Kjekt når noen ladestasjoner står rundt hjørnet, bak en bil i en felles garasje.

Zaptec har ingen avgift på bruken og bruker kan få ut sin egen bruksoversikt, mens anleggseier får oversikt over  hva hver bruker har brukt og kan eksportere dette til excel.

Det finnes løsninger man kan legge på toppen for for automatisk betaling. (Smartly, Fortum, Easypark og Charge365) Dette er tjenster som har en avgift. Jeg jobber i Charge365 som leverer en slik automatisk betalingsløsning til ZapTec anlegg. Vi tar 10% av omsetningen og belaster da hver bruker for den strømmen som er brukt en gang i måneden. Det er borettslaget som selv setter prisen. I tillegg har vi en drift og support tjeneste man kan inngå, der vi tar ytterligere 5% av omsetningen. Da tar vi jobben som styreformann vanligvis gjør, som å ta i mot feilmeldinger, drive support på telefon/mail/chat, ko-ordinere nye bestillinger etc. Lader du for 300kr i løpet av en måned, beholder Charge365 kr45, mens kr255 overføres til borettslaget. Borettslaget har ingen kostnader utover å dekke internettilgang.

Når det gjelder 250A på 46 plasser er det i dag overkill. Vet ikke hvor i verden dette er, men hvis det er i HafslundNett sitt område, blir det dyrt. (Andre nettselskaper har sine priser, men de har jeg ikke studert like godt som jeg har gjort med Hafslund sine). Passerer man 80A hovedsikring (for 400v) er man over på storkundeabonnement og effektleddet kommer da som et skudd. Hvis dere greier å makse 250A i løpet av en time i desember, utgjør effektleddet 32.000kr inkl. mva. (150kr eks mva per kWt).  Det er med andre ord dyrt å lade bilen raskt opp i løpet av middagen. Med 46 biler bør dere greie dere med langt mindre. Jeg ville ha satt hovedsikringen til 80A. Da slipper dere alt som har med effektledd å gjøre. 80A er 55 kW og er nok til at 46 biler blir ladet i løpet av natten. Målet må være at alle får ladet det de skal, ikke at borettslaget skal drive hurtigladestasjon.

Anlegget ville jeg dimensjonert opp, for større hovedsikring, en gang i fremtiden, men altså ikke nå. Velger dere å gå for 250A hovedskring nå, ville jeg ha strupet hva anlegget får lov til å trekke, slik at dere slipper noe billigere unna. Velger dere 80A, noe som burde være et greit kompromiss, utgjør dette 30.000kr for desember-januar-februar. Tidligere på høsten og senere på våren kan dere glede dere med effektledd til 1/2 pris, mens det er neglisjerbart på sommeren når alle er på ferie. Hos Zaptec, kan man enkelt stille inn dette i skyen. Jeg vet ikke om det kan gjøres slik hos Schneider, om man må bestille elektriker for å gjøre det, eller om Grønn Kontakt kan gjøre dette fra sitt kundesenter. 

Så kommer nye effekt-tariffer fra 1. januar 2021. NVE ønsket opprinnelig "abonnert effekt", dvs at man bestilte den effekten man trodde man kom til å bruke, så måtte man betale en heftig overpris for det som gikk utover dette. Den løsningen ble enstemmig nedstemt i høringen, og NVE kommer trolig med en "Time of Use" (ToU), der det vil bli rushtidsavgift på morgenen og ettermiddagen, og trolig billigere på natten. Da vil det antagelig være lurt med en stor hovedsikring i ladeanlegg, der man legger inn at anlegget skal lade sakte på ettermiddagen, men gi full guffe om natten. ZapTec er klar for dette i skyen i dag, men jeg er usikker på hvordan det ligger ann med Schneider her.

Jeg prøver å fortelle om dette når jeg er ute på befaringer hos borettslag, og når jeg gir tilbud på infrastruktur og ladestasjoner, men det er ikke veldig lett å få med seg dette for styreledere uten særlig kunnskap eller interesse rundt faget.

Forøvrig er prisen på boks ferdig montert helt grei, og noe billigere enn jeg kan levere ZapTec for, men infrastrukturen til ZapTec er nok endel rimeligere for borettslaget, og driftskostnadene blir vesentlig mye rimeligere med ZapTec over tid.

Lars C. Krogenæs
Charge365
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

oprytz

Hei Lars

Takk for meget utfyllende og klart svar! Det bekrefter den oppfatningen jeg etterhvert har dannet meg. Prosjekterer dere i Charge365 installasjoner dere ikke nødvendigvis skal administrere fremover? (jeg er skeptisk til løpende faste utgifter  :) )

Hilsen Øystein

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 13. november 2018, klokken 19:42
Schneider har fase-splitting som sitt svar på fasebalansering fra Zaptec. EVlink controlleren kan øke hastigheten til de ladestasjonene som tilhører f.eks L1-N fordi det er ledig kapasitet her. Men man risikerer at det er kø på fase L2-N, mens alle er ferdig ladet på fase L3-N. Det er ikke mulig med 3-fase lading av en bil, mens en annen lader på kun en av fasene.

Hos Zaptec kan bilene hoppe fra fase til fase ettersom det er ledig kapasitet, og noen biler kan lade på 3-fas mens andre kan lade på 1-fas samtidig.

Hos Schneider etableres det et eget nettverk, samt at det settes opp en hub (EVlink controller) som står og jobber og fordeler laster. Boksene har ikke noe vern innebygget, så det settes opp egen automatsikring og TypeB jordfeilbryter (evt. typeB kombiautomat) for hvert punkt.

ZapTec har alt dette innebygget, kommuniserer via strømledningen (PLC) eller via WiFi. Det kan også settes opp en kombinasjon, der første ladestasjon på en kurs får WiFi signal som så sendes videre til de andre ladestasjonene via PLC. Kjekt når noen ladestasjoner står rundt hjørnet, bak en bil i en felles garasje.

Zaptec har ingen avgift på bruken og bruker kan få ut sin egen bruksoversikt, mens anleggseier får oversikt over  hva hver bruker har brukt og kan eksportere dette til excel.

Det det finnes løsninger man kan legge på toppen for for automatisk betaling. (Smartly, Fortum, Easypark og Charge365) Dette er tjenster som har en avgift. Jeg jobber i Charge365 som leverer en slik automatisk betalingsløsning til ZapTec anlegg. Vi tar 10% av omsetningen og belaster da hver bruker for den strømmen som er brukt en gang i måneden. Det er borettslaget som selv setter prisen. I tillegg har vi en drift og support tjeneste man kan inngå, der vi tar ytterligere 5% av omsetningen. Da tar vi jobben som styreformann vanligvis gjør, som å ta i mot feilmeldinger, drive support på telefon/mail/chat, ko-ordinere nye bestillinger etc. Lader du for 300kr i løpet av en måned, beholder Charge365 kr45, mens kr255 overføres til borettslaget. Borettslaget har ingen kostnader utover å dekke internettilgang.

Når det gjelder 250A på 46 plasser er det i dag overkill. Vet ikke hvor i verden dette er, men hvis det er i HafslundNett sitt område, blir det dyrt. (Andre nettselskaper har sine priser, men de har jeg ikke studert like godt som jeg har gjort med Hafslund sine). Passerer man 80A hovedsikring (for 400v) er man over på storkundeabonnement og effektleddet kommer da som et skudd. Hvis dere greier å makse 250A i løpet av en time i desember, utgjør effektleddet 32.000kr inkl. mva. (150kr eks mva per kWt).  Det er med andre ord dyrt å lade bilen raskt opp i løpet av middagen. Med 46 biler bør dere greie dere med langt mindre. Jeg ville ha satt hovedsikringen til 80A. Da slipper dere alt som har med effektledd å gjøre. 80A er 55 kW og er nok til at 46 biler blir ladet i løpet av natten. Målet må være at alle får ladet det de skal, ikke at borettslaget skal drive hurtigladestasjon.

Anlegget ville jeg dimensjonert opp, for større hovedsikring, en gang i fremtiden, men altså ikke nå. Velger dere å gå for 250A hovedskring nå, ville jeg ha strupet hva anlegget får lov til å trekke, slik at dere slipper noe billigere unna. Velger dere 80A, noe som burde være et greit kompromiss, utgjør dette 30.000kr for desember-januar-februar. Tidligere på høsten og senere på våren kan dere glede dere med effektledd til 1/2 pris, mens det er neglisjerbart på sommeren når alle er på ferie. Hos Zaptec, kan man enkelt stille inn dette i skyen. Jeg vet ikke om det kan gjøres slik hos Schneider, eller om man må bestille elektriker for å gjøre det, eller om Grønn Kontakt kan gjøre dette fra sitt kundesenter. 

Så kommer nye effekt-tariffer fra 1. januar 2021. NVE ønsket opprinnelig "abonnert effekt", dvs at man bestilte den effekten man trodde man kom til å bruke, så måtte man betale en heftig overpris for det som gikk utover dette. Den løsningen ble enstemmig nedstemt i høringen, og NVE kommer trolig med en "Time of Use" (ToU), der det vil bli rushtidsavgift på morgenen og ettermiddagen, og trolig billigere på natten. Da vil det antagelig være lurt med en stor hovedsikring i ladeanlegg, der man legger inn at anlegget skal lade sakte på ettermiddagen, men gi full guffe om natten. ZapTec er klar for dette i skyen i dag, men jeg er usikker på hvordan det ligger ann med Schneider her.

Håper dette ga deg litt mer info. Det er ikke lett å kunde uten inngående kjennskap til herlighetene. Jeg prøver å fortelle om dette når jeg er ute på befaringer hos borettslag, og når jeg gir tilbud på infrastruktur og ladestasjoner, men det er ikke veldig lett for styreledere uten særlig kunnskap eller interesse rundt dette å få med seg alt.

Forøvrig er prisen på boks ferdig montert helt grei, og noe billigere enn jeg kan levere ZapTec for, men infrastrukturen til ZapTec er nok endel rimeligere for borettslaget, og driftskostnadene blir vesentlig mye rimeligere med ZapTec over tid.

Lars C. Krogenæs
Charge365

TB

God beskrivelse fra Lars.
Kan legge til litt informasjon fra borettslag der jeg bor, på Lørenskog:

Vi installerte høsten 2017 13 stk ZapCharger Pro ladestasjoner. Det er nå 15 stk, og flere er ventet å bli koblet til i tiden fremover, flere som venter på bil. Vi har dekket totalt 110 plasser, som er innenfor rekkevidde til kablingen. (Vi har ca 30 plasser utendørs som ikke er innenfor rekkevidde til infrastrukturen, bytter om på plasser der det er behov.)

Slik det vart løst her var å legge opp 63A vern pr. rekke, som gir 11-23 potensielle plasser pr kurs.
Dette er igjen fordelt slik:
- Nord 46 plasser, 100 A OV
- Sør  64 plasser,  75/80 A OV (Begge er 230 V IT)

Det er avklart med Hafslund at begge OV kan økes til 125A. Å gå over 125A ønsker vi ikke, for å unngå effektledd. (Hafslund: 0-80A er standard måler, 80-125A er indirekte måler, uten effektavgift, over 125A gir effektavgift, for 230 V IT.)

Det er 85 garasjeplasser i totalt 8 garasjerekker, med fire rekker mot nord, og fire mot sør. Samtidig 25 utendørsplasser blir dekket ved at de står inntil endevegg, eller parkerer mot rekke.

Det er 3 tavler, og en underfordeler. Overspenningsvern, men valge vekk PLC kontroller. Satte på eigen hånd opp 2 par WiFi sendere/mottakere for kommunikasjon montert innvendig i garasje. Det er mulig å bruke ein ZC for "bro" mellom WiFi og PLC. Erfaring er at denne fungerer best om kommunikasjons går direkte, ikkje via vern, tavler osv.

Strømkabelen (flatkabel) er montert på utsiden/baksiden av to rekker. Resten er innvendig. Det tok noe ekstra tid å legge innvendig, men det er estetisk mykje finere.
(Dei to det ligg utvendig er det ikkje naturlig å ferdes bak.)

Det er bare beboer som bestilte ZC, eller bakplate som har fysisk fått noe montert på sin plass. De andre har
flatkabel "forbi sin plass", i taket, eller på utsiden/baksiden.

Her vart summene:
-  Infrastruktur ZapCharger Pro ladesystem   276 000,-
-  Graving og rør 65 000,- - ca 60 meter grøft, fire grøfter.)
-  ZC Pro inkl montering kr 17 000,- (betalt av den enkelte beboer.)
- Utstyr for WiFi ca 10 000,-
  (alle priser inkl mva)

Totalt for infrastruktur pr plass 3350,- som er vurdert som liten kost. Da alle er med regnes det ingen innskudd når nye kobler seg til anlegget.

For Zaptec er sentral som styrer anleggene skybasert. Dvs, utstyr for kommunikasjon via PLC eller WiFi kreves for å få forbindelse til Internett. Vi har ikke eget Internett abonnement for anlegget, men det vil være mulig via 4G, liten datamengde som skal overføres. Estimert 200 kr pr mnd fra http://www.com4.no/

Fordeling av kostnadene for strøm til de enkelte beboerne skjer uten noen ekstra utgifter, eller faste kostnader. Vi kan selv ta ut rapport fra https://portal.zaptec.com - vi sender faktura to ganger pr. år. Her legges strømmen inn som en ekstra linje på faktura.

Vi er godt fornøyd med løsningen, og håper den vil fungere bra fremover i mange år. Slik vi ser benytter vi liten del av kapasiteten så langt, de fleste er ferdig å lade kl 2200 hver kveld.

Vi har en fast begrensing på totalen av OV pr. idag. Løsning som Zaptec APM passer for borettslag som benytter samme OV for garasje og boliger, som en blokk med parkering i kjeller.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: oprytz på tirsdag 13. november 2018, klokken 20:07
Hei Lars

Takk for meget utfyllende og klart svar! Det bekrefter den oppfatningen jeg etterhvert har dannet meg. Prosjekterer dere i Charge365 installasjoner dere ikke nødvendigvis skal administrere fremover? (jeg er skeptisk til løpende faste utgifter  :) )
Hilsen Øystein

Charge365 prosjekterer og selger ladeanlegg uten noen tvungen avgift i etterkant. Det er altså opp til borettslaget om de vil bruke Zaptec sin portal som er kostnadsfri, eller velge betalingsløsning og drift/supportavtale.

Vi ønsker å være så attraktive at man velger vår løsning "frivillig" uten påtvungen binding. Betalingsløsningen tilbyr vi alle eiere av Zaptec-anlegg enten det er levert av oss eller andre.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektrolux

Sitat fra: oprytz på tirsdag 13. november 2018, klokken 18:25
Hvordan er det forresten med Zaptec, hvordan går man frem for å få tilbud fra dem. Direkte kontakt eller via en 3. part?

Hvor er bygget deres. Kan arrangere med en av våre samarbeidspartnere om det er nær en av dem.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA