Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekktrykk

Startet av andy99, fredag 09. november 2018, klokken 14:15

« forrige - neste »

andy99

Hvilket dekktrykk har brukerne av KONA?
Manualen sier 2,5 bar foran/bak både på normal/maks vekt. Noe jeg synes er litt rart. På tidligere biler har jeg som regel fylt maks hele tiden, men da har det vært typisk 2,3 normalt og 2,5 på maks vekt.

Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

e-curious

Er nok sikkert lurt å holde seg til manualen.  Elbiler er jo ganske tunge, er jo mulig at det spiller inn.

Limodriver

Fra forhandler var det 39-40 psi i både sommer og vinterhjul.

Det kan være en fordel å ha noe høyere trykk enn angitt både for å redusere strømforbruket samt å unngå slitasje midt på dekket ved høyere hastigheter. Brede dekk slites på midten ved lavt dekktrykk da det ikke er nok spenn/strekk i dekket slik at den midtre delen av slitebanen lynges mot underlaget. Ved høyere trykk er det større strekk/spenn i slitebanen slik at den holder seg mer plan.

Cral

Eh? For lavt dekktrykk, du sliter mer på sidene, for høyt dekktrykk, du sliter mer i senter.

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Limodriver

Det er i utgangspunktet korrekt, men på brede dekk får du såvidt stor effekt av sentrifugalkraften midt på slitebanen ved litt høyere hastighet at midtre del av slitebanen slynges mot veien.

Det er noen år siden jeg først leste om dette. Det falt veldig godt på plass med egen erfaring. Etter dette kjører jeg konsekvent med høyere dekktrykk enn anbefalt og sliter ikke dekkene. Ine på midten slik en skulle tro etter den gamle lærdommen som er illustrert ovenfor.

bno

#5
Så vinterstid vil et trykk på 2,75 bar være et greit generisk trykk . Noe avhengig av temp. Dette er ifølge linken under konservativt etter som man snakker om 20% høyere trykk en produsenten sitt tall dvs. 3 bar

https://www.dinside.no/motor/alt-om-lufttrykk-iii/62188733

Limodriver

Dekkene mine (både sommer og vinter) var fylt med 40psi som ca tilsvarer 2.75 bar fra forhandler. Dette trykket stemmer med den praksisen jeg har benyttet i mange år så jeg vurderer det til et "riktig" trykk.

e-curious

#7
Nitrogen skal visstnok gi et stabilt lufttrykk uavhengig av temperatur
https://www.tv2.no/a/3245696/

Ikke aller er enige:
https://community.nokiantyres.no/blog/nitrogen-eller-luft-i-dekkene

Limodriver

Sitat fra: e-curious på søndag 11. november 2018, klokken 15:33
Nitrogen skal visstnok gi et stabilt lufttrykk uavhengig av temperatur

Nitrogen har en mer konsistent ekspansjons- og kontraksjonsrate enn vanlig luft. Imidlertid vil nitrogen også endre volum ved temperaturendringer slik alle gasser gjør. Denne egenskapen er nok viktigere i bilsport enn for oss vanlige hobbysjåfører.

En annen og kanskje viktigere fordel  med nitrogen er at nitrogenmolekylene er større enn molekylene i vanlig luft. Derfor opprettholdes trykket i dekkene bedre over tid med nitrogen i og med at færre gassmolekyler klarer å slippe gjennom dekk, ventiler osv.

Zett

Luft består av 80% nitrogen, så hvis de andre gassene lekker ut vil det ganske fort være nesten bare nitrogen igjen i dekket...

Limodriver

Sitat fra: Zett på søndag 11. november 2018, klokken 17:34
Luft består av 80% nitrogen, så hvis de andre gassene lekker ut vil det ganske fort være nesten bare nitrogen igjen i dekket...

Jeg tviler på at oksygenatomene forlater nitrogenatomene slik at molekylene går fra å være oksygen og nitrogen (og noen andre gassatomer)molekyler til å kun være nitrogenmolekyler. Det er størrelsen på nitrogenmolekylene, ikke nitrogenatomene som gjør at nitrogen ikke lekker ut like fort som luftmolekylene som korrekt består av ca 80% nitrogen.

Zett

Sitat fra: Limodriver på søndag 11. november 2018, klokken 19:08

Jeg tviler på at oksygenatomene forlater nitrogenatomene slik at molekylene går fra å være oksygen og nitrogen (og noen andre gassatomer)molekyler til å kun være nitrogenmolekyler. Det er størrelsen på nitrogenmolekylene, ikke nitrogenatomene som gjør at nitrogen ikke lekker ut like fort som luftmolekylene som korrekt består av ca 80% nitrogen.

Oksygenatomene er ikke i noe molekyl med nitrogenet, luft består av N2 og O2.

bno

Om vi lar akademia ligge litt (skøyeraktig ment) så kan vi fastslå at 2,75 bar S&V dekk er et fornuftig nivå. Det legger jeg meg på. Som en digresjon såhadde min Opel AE 3 bar som anbefalt.

Limodriver

Sitat fra: bno på mandag 12. november 2018, klokken 06:35
Om vi lar akademia ligge litt (skøyeraktig ment) så kan vi fastslå at 2,75 bar S&V dekk er et fornuftig nivå. Det legger jeg meg på. Som en digresjon såhadde min Opel AE 3 bar som anbefalt.

Stod det 3 bar på "klistrelappen" med dekktrykk på Opelen, eller var det 3 bar du ble anbefalt av forhandler slik at dette var et "overtrykk" i forhold til fabrikantens anbefalinger?

Som en digresjon vil jeg hevde det er pussig at fabrikantene ikke øker trykket heller enn at dekkbransjen anbefaler oss å kjøre med overtrykk. Kanskje det hele er en gigantisk spøk og vi sliter dekkene raskt slik at dekkbransjen øker salget.........

bno

#14
Dette siste skulle ikke forundre meg det spor.

Opel hadde tre valg Lav, Øko eller Maks i henhold til instruksjonsmanualen

Dekktrykk
Dekk Komfort med opptil 3 personer ECO med opptil 3 personer Ved full belastning

              Komfort foran bak                            Øko foran bak                    Full belastning foran bak
[kPa/bar] ([psi]) [kPa/bar] ([psi])    [kPa/bar] ([psi]) [kPa/bar] ([psi])  [kPa/bar] ([psi]) [kPa/bar] ([psi])
215/50 R17 220/2,2 (32) 260/2,6    (38) 270/2,7 (39)    300/3,0 (43)  240/2,4 (35) 280/2,8 (41)
205/55R16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA