Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elsykkel til stisykling og barnevogn

Startet av Audunk, torsdag 08. november 2018, klokken 22:23

« forrige - neste »

Audunk

Etter å ha tjent fett på Konasalget har jeg endelig råd til å kjøpe meg elsykkel.
Jeg har syklet veldig lite de siste årene, men ser for meg å sykle litt på skogsveier og stier. Ikke noe heavy terrengsykling i første omgang ihvertfall.
I tillegg blir det forhåpentligvis endel sykkelturer med guttungen i en vogn bak. Mulig dama kommer til å bruke den endel til og fra jobben om sommeren også.
Er usikker på hva som er best av navmotor eller krankmotor til mitt bruk.
Har funnet tre sykler på finn som frister, en Scott e-aspect 920 som er 2 år gammel til 18 000, en e-scale 940 som ble kjøpt i mai i år til 22 000 og en litt eldre evo cross fra 2015 til 18 000. Sistnevnte har navmotor mens de to andre har bosch krankmotorer. Skal se om jeg får lagt ut linker senere.
Hvilke av disse gir mest for pengene og passer mest til bruken min?
Noen andre sykler jeg bør vurdere?
Er buddy syklene noe tess? Har enda til gode å se noen av de dyrere modellene til salgs på finn, så må vel bety enten at de som kjøper de er veldig fornøyde med de eller at de selger svært få sykler....

petersv

Kjøp krankmotor, bedre når man skal ha last som sykkelvogn.

Ulle

Sitat fra: Audunk på torsdag 08. november 2018, klokken 22:23
Etter å ha tjent fett på Konasalget har jeg endelig råd til å kjøpe meg elsykkel.
Jeg har syklet veldig lite de siste årene, men ser for meg å sykle litt på skogsveier og stier. Ikke noe heavy terrengsykling i første omgang ihvertfall.
I tillegg blir det forhåpentligvis endel sykkelturer med guttungen i en vogn bak. Mulig dama kommer til å bruke den endel til og fra jobben om sommeren også.
Er usikker på hva som er best av navmotor eller krankmotor til mitt bruk.
Har funnet tre sykler på finn som frister, en Scott e-aspect 920 som er 2 år gammel til 18 000, en e-scale 940 som ble kjøpt i mai i år til 22 000 og en litt eldre evo cross fra 2015 til 18 000. Sistnevnte har navmotor mens de to andre har bosch krankmotorer. Skal se om jeg får lagt ut linker senere.
Hvilke av disse gir mest for pengene og passer mest til bruken min?
Noen andre sykler jeg bør vurdere?
Er buddy syklene noe tess? Har enda til gode å se noen av de dyrere modellene til salgs på finn, så må vel bety enten at de som kjøper de er veldig fornøyde med de eller at de selger svært få sykler....

Ser denne er litt gammel, men er jo ikke midt i sykkelsesongen så du har kanskje ikke effektuert ennå? Kjøpte meg en white terrengsykkel med shimano steps 8000 fra xxl i fjor til ca 18k på tilbud. Den funker fjell i marka både med og uten sykkelvogn; har feks trukket sykkelvogn med barn og bagasje (ca 40kg last) opp de bratteste partiene i korketrekkern uten store problemer. Ulempen er at den er litt lett giret, så på flaten får du ikke veldig stor fart, samt at motorhjelp strupes ved 25kmt (om du ikke trimmer). Sånn sett er den bedre egnet til kupert terreng enn flate strekk.

Skal du ha elsykkel til å trekke vogn bør du kjøpe modellene med de største motorene som har rundt 70nm moment og 500wh batteri (eks steps 8000) og ikke utgavene med lavere spec motor - det blir for pinglete med vogntogvekt på 125-160kg (alt ettersom hvor tung du er selv og hvor mange barn som trekkes).

Eneste jeg har angret på når det gjelder elsykkel - i likhet med elbil - var at jeg ikke kjøpte før
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

Audunk

Endte opp med e-aspect'en, men har ikke fått testet den enda. Så snart kuldegradene som skal komme til uka er over tenker jeg jeg tar den fram og tester :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA