Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kupefilter

Startet av andy99, tirsdag 06. november 2018, klokken 09:12

« forrige - neste »

andy99

Skuffende kvalitet på kupefilter som sitter i originalt. Klarer ikke filtrere vekk lukt.
Noen som har funnet noe bedre alternativ, HEPA filter eller HEPA filter med aktiv karbon som passer til KONA?
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Einride


andy99

Takker for tipset, jeg har sjekket litt videre.
Denne fra MANN-filter vil være på lager om ca 3-4 uker hos Bema i Oslo. ca 550 kr.
https://www.bema.no/

Jeg tenker å teste det.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Trekkoppbil

#3
Er det noe poeng å bruke så mye penger på et filter?
https://www.ebay.com/itm/Hyundai-KONA-2018-Carbon-cabin-air-filter-1PCS/142864602967

Er det ikke andre metoder enn luftfilter man bør bruke til å fjerne lukt?
Hva med gjennomlufting? Jeg liker å la vinduene stå mer eller mindre åpne når jeg står i garasjen,  dersom det er lukt som skal vekk. Ozon-behandling klan muligens ha sin effekt.

TorT

Når jeg la in Kona Electric 2019, som min bil er ifølge chassinr fikk jeg denne teksten


This part is not compatible with 2019 Hyundai Kona Electric SEL

Skrevet i rød tekst

Så av en eller annen grunn passer ikke filteret fra bensin Kona.

bno

Mener vel at størrelsen er i samsvar med MANN filteret?

TorT

Jeg gikk bare inn på linken på eBay. La inn Kona electric, og fikk opp melding om at det ikke passet. Kanskje er ikke siden oppdatert, og det passer.

Sjekket oppgitte mål.

Mannfilter 224x201x28
Ebayfilteret. 220x200x30

Kanskje er det riktig, eller nært nok på en av dem, eller begge for den del.
Vet jo ikke hva som er originalt.

bno

@Tort så dette og tok sjangsen å bestilte

trykkertor

Hva er fordelen med et carbon filter versus det som står i bilen ny?

andy99

Det kupefilteret som står i originalt kan sammenlignes med det som var vanlig på 90 tallet. De fleste biler jeg har hatt på 2000 tallet har enten hatt Kupefilter med aktiv karbon eller HEPA filter som filtrerer vekk feks lukt utenfra. Jeg merket det ved at jeg med KONAen la merke til lukta fra fabrikkpipa i Sarpsborg
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

andy99

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 06. november 2018, klokken 19:33
Er det noe poeng å bruke så mye penger på et filter?
https://www.ebay.com/itm/Hyundai-KONA-2018-Carbon-cabin-air-filter-1PCS/142864602967

Er det ikke andre metoder enn luftfilter man bør bruke til å fjerne lukt?
Hva med gjennomlufting? Jeg liker å la vinduene stå mer eller mindre åpne når jeg står i garasjen,  dersom det er lukt som skal vekk. Ozon-behandling klan muligens ha sin effekt.
Pkt 1.
Nei sikkert ikke noe stort poeng å bruke mest mulig penger på kupefilter, men for min del er jeg skeptisk til billig ting fra Kina når det er til personlig bruk. Feks til å puste inn, da er det greit å være trygg på at leverandør vet hva de driver med.

Pkt 2.
Kupefilter fjerner ikke lukt inne i bilen, det stopper lukt utenfra. Og andre forurensninger, pollen etc
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

jkirkebo

Sitat fra: andy99 på fredag 09. november 2018, klokken 13:46
Pkt 2.
Kupefilter fjerner ikke lukt inne i bilen, det stopper lukt utenfra. Og andre forurensninger, pollen etc

På resirk vil det vel fjerne lukt inne i bilen også?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

andy99

Sitat fra: jkirkebo på fredag 09. november 2018, klokken 13:54
Sitat fra: andy99 på fredag 09. november 2018, klokken 13:46
Pkt 2.
Kupefilter fjerner ikke lukt inne i bilen, det stopper lukt utenfra. Og andre forurensninger, pollen etc

På resirk vil det vel fjerne lukt inne i bilen også?
Jo det vil kanskje det. Men nå går det utover min kunnskap om kupefilter. ;D
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

andy99

OBS! MANN filter CUK 23 019/1 passer ikke til KONA electric selv om det står det på nettsidene.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

biggern

Sitat fra: andy99 på mandag 11. februar 2019, klokken 09:23
OBS! MANN filter CUK 23 019/1 passer ikke til KONA electric selv om det står det på nettsidene.

Er det noen som kan indikere dimensjonen på dette filteret ? Bilde ?

På ett Engelsk EV forum ble følgende indikert:
Here you have some pictures with filter codes. Filter is 3 cm x 23,9 cm x 19,4 cm.
Sorry, the server does not let me add pictures.
Data in the filter:

(H)(KIA) AIR-FLOW Hanon Systems
97133-K4000 (down_arrow) >PP,PE,PET< DF100PPJAA SAPR15418

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA