Import Kona,hva må man passe på?

Startet av borge, mandag 05. november 2018, klokken 21:00

« forrige - neste »

borge

Tenkte å sjekke mulighet for import Kona fra Frankrike,er dette mulig og noe man anbefaler eller bør passe seg for?

tuono

At du faktisk får det utstyret du forventer etter du har lest deg opp på utstyret i en norsk bil. Forhandlerne sier ja-ja-ja når du spør, men virkeligheten er ofte noe helt annet når bilen står der.

Usikker på om franskmennene har fått biler med den lille batteripakken. Det kan jo også være noe å ha avklart: Hvordan identifiserer man biler med liten/stor batteripakke?

bno

Les deg opp på hva som er standard i Frankrike. Varmepumpe er kanskje ikke standard i sør europa eksempelvis. Hurtiglading mulighet. Disse er de mest sentrale forhold som kan være forskjell. Husk kun 2 år fabrikk garanti ikke det særnorsk 5 år untatt batteriet da.

Transportkostnader regn minst 10000 NOK og regn med at de regner seg premium som i Norge tenker jeg. Lurer egentig på om det er noe man kan regne hjem totalt sett? Har ikke sett på det og har importert 4 elbiler fra Tyskland samt holdt på med fossil import (privat bruk) i 16 år. Pensjonist nå og bruker tiden til andre ting.
Tror du må stå tidlig opp å forsøke å få tak i bil uten at jeg har sjekket dette....

Limodriver

Vær skriftlig i din kommunikasjon med selger slik at du har alle lovnader dokumentert. Be om bekreftelse på hvilke garantier som følger bilen, still spørsmål om bilen f. eks har ventilert skinn, varmepumpe, head up osv. Du kan eventuelt be om en liste over utstyr på bilen slik at du har dette bekreftet.

Ved kontraktsignering ber du om å få spesifisert utstyr og garantier. Vil ikke selger gi dette, ville ikke jeg kjøpt. Alt som ikke kan skrives er svært vanskelig å bevise/dokumentere.

Forøvrig har jeg hørt at importkoner har en lei tendens å slå seg vrange etter noe over tre års tid etter lovlig import...........

tuono

Vet ikke om Kona produsert for land ved andre breddegrader enn de nordiske får denne vinterfunksjonen/vintermoduset

Se fra 1:35 i videoen for EV-meny
https://www.hyundai.no/kona-electric---introduksjonsvideo/

Aqua

Sitat fra: Limodriver på tirsdag 06. november 2018, klokken 15:07
Forøvrig har jeg hørt at importkoner har en lei tendens å slå seg vrange etter noe over tre års tid etter lovlig import...........

..........det er vel heller slik at problemene oppstår på grunn av dårlig service fra start.....

Tore_tang

Jeg har bestilt en Kona fra Tyskland pga leveringstiden i Norge (får bil til våren). Har sjekket rimelig nøye gjennom utstyrslisten ( tysk og norsk liste ved siden av hverandre) og finner ingen vesentlige forskjeller. Det er ingen penger å spare i forhold til  norsk pris men mye å spare i forhold til finn.no priser. Har tidligere hentet en bil i Tyskland med norsk biltransportfirma og det var både enkelt og rimelig.
Tesla YP 2023
Tesla Model 3 2021
Tesla X100D 2019
Hyundai Kona 2019
Tesla Model X 2017
Tesla Model S 2015
Tesla Model S 2013

Trekkoppbil

Det er vel helt andre ustyrsklasser i Europa enn i Norge. Jeg ville ha orientert meg på websidene for Hyundai i de ulike land.
Det kan være greit å passe på å få med nordiske vinterdekk. Problemet med å kjøpe i Norge, er at mye utstyr kan være dyrt.
Pass på å få en bil med momsrefusjon.  Det bør vel være mulig hvis du kjøper fra et firma.

Jeg prøvde å kjøpe Leaf fra Frankrike for 5 år sida, og jeg gav opp. Butikkene ville ikke selge til eksport, og det var vanskelig å kommunisere med selgere. Det skal også ha kommet eksportrestriksjoner på elbiler som har statlig støtte.

Limodriver

Jeg har selv importert både fossilbiler og elbil. Jeg har importert fra Tyskland, Sveits og Nederland. Hver gang blir en fortalt hvor skummelt det er, hvor mye svindel utenlandske bilselgere foretar seg og sist, men ikke minst går det ikke an å kjøre disse bilene her i Norge. Alle biler foruten de som selges av forhandler i Norge er kun egnet for kjøring i varme strøk.

Jeg har ennå ikke fått et problem som følge av at bilene ikke er produsert for det norske markedet. Bilselgere i Norge fremstår ikke akkurat som noen søndagsskolegutter de heller.

Kjør på og importer biler, det er slikt som gjør at markedet blir mer effektivt.

bno

Helt enig, men husk at garantitiden i Norge er ja, særnorsk og undersøk om du kan fæ kjøpt forlengelse av fabrikk garantien husk fabrikkgarantien. Ellers kan de være at bilen i syd europa kanskje ikke har varmepumpe, men sjekk ut slik detaljer. Jeg har etterspurt produksjonsdata dvs. en liste av utstyr og fabrukkoder bilen er produsert med. Her il det meste gå frem. Thune biltransport anbefales for transport fra de fleste nordlige deler av EU inkl deler av Frankrike til vestlandet, men de lverer i hele Norge. Billig og tidsmessig bra.

Det er bare å importere og husk MwSt. fradraget  på 19% det får man etter at man kan dokumentere dette ved reg. i Norge. Pass på at dette fremgår skriftlig at det er refunderbart på vilkår som nevnt. Du må forskuddtere dette in the first place.

trykkertor

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 06. november 2018, klokken 19:28
Det kan være greit å passe på å få med nordiske vinterdekk. Problemet med å kjøpe i Norge, er at mye utstyr kan være dyrt.
Det høres da meget merkelig ut å "passe på å få med nordiske vinterdekk" fra Tyskland.
Det er ikke noe en får i Norge engang, men mindre en bestiller og betaler for det.
Og ingen vits å stresse en tysk forhandler med vinterhjul da vi får det enda billigere her hjemme fra norske dekk og felgforhandlere.

Christoffer Miranda

Sitat fra: Tore_tang på tirsdag 06. november 2018, klokken 18:48
Jeg har bestilt en Kona fra Tyskland pga leveringstiden i Norge (får bil til våren). Har sjekket rimelig nøye gjennom utstyrslisten ( tysk og norsk liste ved siden av hverandre) og finner ingen vesentlige forskjeller. Det er ingen penger å spare i forhold til  norsk pris men mye å spare i forhold til finn.no priser. Har tidligere hentet en bil i Tyskland med norsk biltransportfirma og det var både enkelt og rimelig.

Kan jeg spørre hvor du bestilte bilen din fra? Jeg finner kun leverandører som kan levere til butikk i Tyskland på 270/360 dager.. :)

AppleKnocker

Sitat fra: bno på tirsdag 06. november 2018, klokken 20:41
Helt enig, men husk at garantitiden i Norge er ja, særnorsk

Det er vel ikke riktig for Hyundai. Alle Hyundai solgt i Europa skal ha samme garanti.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Tore_tang

Sitat fra: Christoffer Miranda på tirsdag 06. november 2018, klokken 22:23

Kan jeg spørre hvor du bestilte bilen din fra? Jeg finner kun leverandører som kan levere til butikk i Tyskland på 270/360 dager.. :)

Jeg sendte en forespørsel til 3 forhandlere og valgte den med kortest leveringstid- brukte mobile.de og plukket ut dem som indikerte kortere leveringstid enn 12 mnd som de fleste oppgir.
Tesla YP 2023
Tesla Model 3 2021
Tesla X100D 2019
Hyundai Kona 2019
Tesla Model X 2017
Tesla Model S 2015
Tesla Model S 2013

tolapet

Hei
Jeg har vært i Tyskland og hentet "fosil-biler" hjem, med moms-fradrag. Absolutt ingen problermer. Gjort alt selv.
Tenkte jeg skulle gjøre det samme med Kia Soul EV, men da var det 6mnd karantene :-[ på å få bilen ut av Tyskland. Har du forsikret deg at du får exportere den ut av Tyskland.
For å få  Tysk moms-fradrag, MwSt., må du kjøpe den helt ny fra forhandler, for å exportere den til f.eks. Norge, ut av EU, omgående, eller bilen må ha blitt brukt i næringsøyemed, f.eks leasing, demo, e.l. Kjøper privat, er det ikke noe moms-fradrag. Forhandler må fylle ut skjemaer for export/momsfradrag og det må registreres av tollmyndighetene i det "EU-landet" du reiser ut med bilen. Tyskland eller Danmark. Jeg gjorde det i Hirtshals. Det er Europa-garanti, så det er ingen problemer med det.
Var inne på å gjøre det selv, men ser at der er ikke noe å "hente" ang leveringstid.
F. eks her :https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=263558317&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=ELECTRICITY&interiorTypes=LEATHER&interiorTypes=PARTIAL_LEATHER&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=11600&makeModelVariant1.modelId=41&minPowerAsArray=147&minPowerAsArray=KW&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&searchId=3c1bcd0a-f25f-effd-2d66-acb17aea828a

Lykke til.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA