Ladestasjon til liten sameiet på parkeringsplasser uten tak

Startet av RikG, tir 30. okt 2018, kl. 20:41

« forrige - neste »

RikG

Hei,

Vi er ny i EL verden og trenger tips og råd for å komme i gang.

Vi er en liten sameie i Oslo (to firemannsboliger, med totalt 8 enheter) og ønsker å få en felles ladestasjon til ihvertfall 4 biler. Vi har en felles parkeringsplass (4 ved siden av hverandre) og ønsker å sette opp en frittstående løsning hvor alle kan lade bilen sin uten at det går på strømmen fra huset. Trafostasjonen ligger 30 meter fra stedet så det burde gå. Problemet her er bare hvordan går vi frem? Kan noen komme med tips? Hvem kan vi kontaktes og er det mulig å trekke en ny kabel fra trafostasjonen til felles ladepunkt?

Takk for innspillet :)

Mvh Rik G.

Lars C. Krogenæs

Jeg ville først vurdert om dere kan hente strøm fra huset, gjerne fra fellesmåleren som har lys i oppgang etc. Går ikke det, er nytt abonnement en løsning. Har dere noe å feste ladestasjonene til, eller trenger dere stolper. Min erfaring er at det blir 2-3 ganger så dyrt, hvis man trenger stolper, fundamentering og graving, som det blir hvis man kan montere en lader på vegg.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Nordlands

Det er gjerne ikke noe fellesmåler i firemannsboliger, jeg bor i tilsvarende sameie og det er bare ett "felles" lys i trappen på hver bolig som den ene leiligheten oppe driver - ellers er alt separat. Kanskje et alternativ å oppgradere inntak til leiligheten nærmest parkeringsplassen og avregne til sameiet fra denne.

Fremgangsmåte kan uansett være å be forskjellige elektrikere på befaring, som vanligvis er gratis, og la de undersøke mulighetene med netteier og komme med tilbud (kanskje med unntak av fundamentering av stolper eller annet å montere ladestasjoner på). For 4 ladepunkt tenker jeg det kan vurderes å gjøre det enkelt med f.eks. 2 + 2 stk Easee eller andre ladere som kan lastbalansere mellom seg, hvor hvert par deler på f.eks 7,4 kW om det er IT-nett og 11 kW om det er TN-nett. Om det er aktuelt med utvidelse til 8 ladepunkt bør det nok være en løsning hvor alle punktene lastbalanserer mot hverandre for å begrense maks total effekt.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

svingen

Hvis det er mere enn 4 parkeringsplasser bør man som det blir sagt et system som fordeler lasten.
Nå er det 4 som skal ha om om 1 år skal 4 til ha osv.
Zaptech er et alterativ dem har og enkel forklaring hvordan det fungere. Kan settes opp til og gi tilgang via rfid brikke eller mobil app.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA