Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lufttrykk vinterdekk

Startet av casall, tirsdag 30. oktober 2018, klokken 13:38

« forrige - neste »

casall

Har dere annerledes lufttrykk på vinterdekk enn sommerdekkene?
Hva trykk kjørere dere? Jeg har en 2016 Norsk 30kwh Leaf.

Electrix

Jeg kjører litt over Nissans anbefaling, ca 0,2-0,3 over tror jeg det er. Men under maxgrensen på dekkene, sjekk dette da det kan variere litt.

Litt høyere trykk gir bedre rekkevidde, men for høyt trykk blir fort for hardt.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

leafnor

Jeg er kommet til at 40 psi, 2,75 bar, er et trykk som for meg gir godt kompromiss for komfort, veigrep og forbruk.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Det er også det Continental anbefaler på vinterdekk (10% over). Men er det skikkelig glatt så er lavere trykk å anbefale for å øke kontaktflaten og dermed gripeevnen. Noe jeg også praktiserer på sykkeldekkene med stor suksess.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Bigdrago

Min Leaf 2015 har 195/55 16 hjul. Hvilket lufttrykk skal en ha? I stolpen står bare 215/50 17 nevnt og de skal ha 2.5 bar.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Trekkoppbil

Jeg synes det er vanskelig å finne noen formel for hvordan man bør justere dekktrykk ut fra dimensjoner, men det er en kommentar her:
Sitat fra: dekkdimensjoner.no link=http://dekkdimensjoner.no/?p=dekkinfo#Lufttrykk
Har du større felgdiameter og lavere profil på bilden enn det som er standard, er det lurt å fylle et par tidels bar ekstra enn det som er angitt som standard.
36 pund/2,5 bar er også nominell verdi for 205/55/16.  Du har gått litt ned i profil derifra, når du har 55% av 195mm i stedet for 55% av 205mm, men du er ikke gått opp i felgdimensjon.

Trekkoppbil

Vanligvis fyller jeg til 40 pund. Til dels fordi det er letttvint, da bilen tuter 3 ganger når jeg når 40pund.

Det har vært flere tråder om spørsmålet før. Noen mener at nordiske vinterdekk bør ha 10-20% høyere trykk enn standard.
Nominelle verdier gjelder for kalde dekk, mens man ofte fyller varme dekk, etter en kjøretur, eller på en mildværsdag. Man skifter gjerne til vintedekk på en solskinnsdag om høsten, mens det stadig er temperaturfall når man skal ut og kjøre om vinteren.  Fyller du ved 20C høyere temperatur enn ved kalde dekk, så kan du ha 3 pund høyere trykk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA