Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer med v9.0

Startet av xerxes, tirsdag 30. oktober 2018, klokken 13:03

« forrige - neste »

xerxes

Tråd for å dele erfaringer med v9.0 (med fokus på AP/FSD). . Alle 8 kamera er nå aktivert- dette er huge! Ps. Husk å skrive biltype og AP versjon.

Nå har jeg kjørt en del km med 9.0 og ønsker dele erfaringer så langt.

Model S 75D med AP2.5. Første dagen med V9 aktiv la jeg merke til at bilen føltes litt annerledes med AP på. Litt røffere i kantene og mer edgy og ping-pong. Kjennskapet til version 8 sine styrker svakheter og karakter kunne ikke lenger brukes og jeg ble litt usikker og på vakt, høye skuldre.

Den har uploadet og downloaded små databiter jevnt og trutt siden i går. I dag var bilen helt annerledes å kjøre- nå holdt den til seg litt til høyre i fila si på en mye mer «normal» måte enn før. Har den «kalibrert seg»? Allerede liker jeg V9 klart bedre enn V8!

Autopark er raskere enn før og finner lettere ledige plasser. Fortsatt kjører den desverre utenfor sitt felt dersom det ikke er noen bakvegg. Virker ikke bruke kameraer.

Føler at V9 får ufortjent kritikk som en «tom» lansering uten særlig innhold. jeg føler derimot at V9 på en sykt spennende måte «dekker bordet» for heftige features de neste månedene og årene! Jeg får gåsehud av å tenke på forskjellen jeg opplever i innovasjon/utviklingstakt mellom Tesla og andre produsenter.  Som onkel musk sier: «i lengden er det takten på innovasjon som er det eneste som betyr noe.» Veldig happy!

Somni

Min erfaring så langt er feilmeldinger som "surround vehicle display limited",
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

Øggen

Autopiloten fungera meget bra foreløpig. Virka stødig og fin.
Men, må virkelig venne meg til dei nye menyane. Ikkje heilt venn med det enda.
Fant forøvrig en liten bug istad.

Om du programera "scheduled charging" vises det ikkje i appen hos meg. Kun charging stopped.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

turfsurf

Sitat fra: Øggen på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 22:55
Fant forøvrig en liten bug istad.

Om du programera "scheduled charging" vises det ikkje i appen hos meg. Kun charging stopped.
Det tror jeg følger app versjonen, ikke V9. Opplevde samme på hytta før v9, fruen hadde plugget i bilen, og når jeg skulle sjekke om den ladet stod det bare charging stopped. Startet lading, og når jeg kom ut i bilen viste det seg at utsatt lading stod på.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cra

Synes den ligger ekstremt langt til høyre på AP nå (har AP2.0), men dette begynte den med før jeg fikk V9, så jeg tipper det har noe med nettverket/serverne eller noe å gjøre. De slo vel over en bryter eller noe når utrulling av V9 startet for alvor, kan jeg tenke meg?

Satser på at det kommer seg etterhvert slik det har gjort før, men det er så ukomfortabelt at jeg ser meg nødt til å avbryte AP i nesten enhver venstresving da den ligger så langt ute at det er absolutt ingenting å gå på ift autovern og evt. glipp med hjula når den kjører oppå stripene.

Det virker som om kalibreringen rett og slett er litt skjev. På dashboardet planter den seg midt mellom stripene (kan være mer slingring på dette nå som det er mye mindre/smalere?), men i virkeligheten ligger bilen ~30cm til høyre for midten av kjørefeltet.

Synes også visningen av bilen foran er ekstremt misvisende på dashboardet. Der ser det ut som det er dobbelt så langt fram til bilen som det er i virkeligheten. Burde være enkelt å fikse i software etterhvert i alle fall. Men litt rart at det er slik i en bil fra et land der de gjerne merker sladrespeil på med teksten "Objects in the mirror are closer than they appear".  :P
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ventle

Er det noen med AP1 som har fått v9? Vil v9 gi noen AP-forbedringer for oss?

geear

Prøv å ringe Tesla og hør om de kan starte kalibrering på ny? Og rengjør ruta? Har du FSD må du kanskje rengjøre de på sidene også - vet ikke om de har begynt å bruke de.

Min kjører iallfall veldig fint på V9, men har AP2.5.

spirrevipp

Førsteinntrykket mitt av kart med Spotify på toppen er at dette fungerte ganske bra, greit å sveipe opp eller ned for å tilpasse størrelsen.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

o.b.lix

Sitat fra: ventle på onsdag 31. oktober 2018, klokken 09:51
Er det noen med AP1 som har fått v9?

Jada, det er flere som har fått det.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Eirikvestfold

#9
Model X, AP2.5, levert i september. Fikk V9 før helgen.

Ikke kjørt mange kilometer, men AP har fungert som før. Trekker fortsatt til høyre når den mister høyrelinjen i påkjøringsfelt. Kanskje litt mindre enn før, men fortsatt nok til at jeg følger ekstra godt med.

Designmessig skulle jeg sett at skriften på menyen til venste kunne vært skarpere. Ser nesten litt uskarpt ut uten at det er noen stor greie. Mener altså skrifttypen, ikke selve oppløsningen.

Savner muligheten til å dele skjermen, men samtidig får man nå tre applikasjoner samtidig. Musikk i bunn og feks ryggekamera over musikken. Så er det litt plass igjen til skjermen øverst som er sentrert på bil.

Det går ikke med alle appene å gjøre dette, det skulle jeg gjerne hatt.

Klima synes jeg er mer oversiktlig, men kunne vært større og lenger opp. Sånn det er nå krever det altfor mye kapasitet på å se på hva man gjør.

Alfonss

Noen som kan forklare hvordan man får dashcam til å virke? -stod noe om at man måtte ha en minnepinne og laste ned noe i release notes.

Også stod det noe om at man måtte laste ned de nyeste kartene. Kom ikke det med updaten til v.9?

Enig i at teksten generelt virker mer uskarp enn før. Håper det snart kommer en liten update som fikser det.

Jeg har TMS med AP2.5.

z4rd

#11
USB-minnepinne på minimum 8 GB.
16 og 32 GB er også OK. Over det er overkill og kan hende ikke virker avhengig av modell.

Deretter formaterer du minnepinnen til FAT32-partisjon og lager en mappe som heter «TeslaCam» i roten på mediet.

Så er det bare plug n play. (i én av to USB-innganger foran, ikke bak).

Den dukker opp selv med et lite kameralogo øverst i skjermen.

Hvis du fortsatt er usikker så søk på v9 dashcam activate på youtube. Begynner å bli mange slike videoer nå som viser steg for steg.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

1000kwh

Sitat fra: Eirikvestfold på onsdag 31. oktober 2018, klokken 17:26
Model X, AP2.5, levert i september. Fikk V9 før helgen.

Ikke kjørt mange kilometer, men AP har fungert som før. Trekker fortsatt til høyre når den mister høyrelinjen i påkjøringsfelt. Kanskje litt mindre enn før, men fortsatt nok til at jeg følger ekstra godt med.

Designmessig skulle jeg sett at skriften på menyen til venste kunne vært skarpere. Ser nesten litt uskarpt ut uten at det er noen stor greie. Mener altså skrifttypen, ikke selve oppløsningen.

Savner muligheten til å dele skjermen, men samtidig får man nå tre applikasjoner samtidig. Musikk i bunn og feks ryggekamera over musikken. Så er det litt plass igjen til skjermen øverst som er sentrert på bil.

Det går ikke med alle appene å gjøre dette, det skulle jeg gjerne hatt.

Klima synes jeg er mer oversiktlig, men kunne vært større og lenger opp. Sånn det er nå krever det altfor mye kapasitet på å se på hva man gjør.
Skal man få noe gjort med dette så må man henvende seg til Musk på Twitter ;)

Tulle

Jeg har wifi i garasjen, men sliter med at det er svakt signal - ofte bare 1 strek. Så kom jeg over tipset om at WiFi antennen er i høyre speil. Jeg har venstre side av bilen mot huset og dermed wifi punktet.
Jeg snudde bilen i garasjen, vips så fikk jeg 5 av 5 streker på dekningen av Wifi.
En halv time etterpå kom V9 inn.
Skal testen den i kveld.

mthoring

Kjøpte sandisk ultra fit usb 3.1 128gb. Overkill? Sannsynligvis, men koster i overkant av 300kr, så det spiller ingen rolle.
Veldig liten, stikker knapt ut av usb porten, og vil ha nok kapasitet til alle fremtidige formål. Fungerte helt fint, var preformatert med FAT32, så var bare å opprette mappen.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA