Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: xerxes på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 13:03
Tråd for å dele erfaringer med v9.0 (med fokus på AP/FSD). . Alle 8 kamera er nå aktivert- dette er huge! Ps. Husk å skrive biltype og AP versjon.
Nå har jeg kjørt en del km med 9.0 og ønsker dele erfaringer så langt.
Model S 75D med AP2.5. Første dagen med V9 aktiv la jeg merke til at bilen føltes litt annerledes med AP på. Litt røffere i kantene og mer edgy og ping-pong. Kjennskapet til version 8 sine styrker svakheter og karakter kunne ikke lenger brukes og jeg ble litt usikker og på vakt, høye skuldre.
Den har uploadet og downloaded små databiter jevnt og trutt siden i går. I dag var bilen helt annerledes å kjøre- nå holdt den til seg litt til høyre i fila si på en mye mer «normal» måte enn før. Har den «kalibrert seg»? Allerede liker jeg V9 klart bedre enn V8!
Autopark er raskere enn før og finner lettere ledige plasser. Fortsatt kjører den desverre utenfor sitt felt dersom det ikke er noen bakvegg. Virker ikke bruke kameraer.
Føler at V9 får ufortjent kritikk som en «tom» lansering uten særlig innhold. jeg føler derimot at V9 på en sykt spennende måte «dekker bordet» for heftige features de neste månedene og årene! Jeg får gåsehud av å tenke på forskjellen jeg opplever i innovasjon/utviklingstakt mellom Tesla og andre produsenter. Som onkel musk sier: «i lengden er det takten på innovasjon som er det eneste som betyr noe.» Veldig happy!
Min erfaring så langt er feilmeldinger som "surround vehicle display limited",
Autopiloten fungera meget bra foreløpig. Virka stødig og fin.
Men, må virkelig venne meg til dei nye menyane. Ikkje heilt venn med det enda.
Fant forøvrig en liten bug istad.
Om du programera "scheduled charging" vises det ikkje i appen hos meg. Kun charging stopped.
Sitat fra: Øggen på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 22:55
Fant forøvrig en liten bug istad.
Om du programera "scheduled charging" vises det ikkje i appen hos meg. Kun charging stopped.
Det tror jeg følger app versjonen, ikke V9. Opplevde samme på hytta før v9, fruen hadde plugget i bilen, og når jeg skulle sjekke om den ladet stod det bare charging stopped. Startet lading, og når jeg kom ut i bilen viste det seg at utsatt lading stod på.
Synes den ligger ekstremt langt til høyre på AP nå (har AP2.0), men dette begynte den med før jeg fikk V9, så jeg tipper det har noe med nettverket/serverne eller noe å gjøre. De slo vel over en bryter eller noe når utrulling av V9 startet for alvor, kan jeg tenke meg?
Satser på at det kommer seg etterhvert slik det har gjort før, men det er så ukomfortabelt at jeg ser meg nødt til å avbryte AP i nesten enhver venstresving da den ligger så langt ute at det er absolutt ingenting å gå på ift autovern og evt. glipp med hjula når den kjører oppå stripene.
Det virker som om kalibreringen rett og slett er litt skjev. På dashboardet planter den seg midt mellom stripene (kan være mer slingring på dette nå som det er mye mindre/smalere?), men i virkeligheten ligger bilen ~30cm til høyre for midten av kjørefeltet.
Synes også visningen av bilen foran er ekstremt misvisende på dashboardet. Der ser det ut som det er dobbelt så langt fram til bilen som det er i virkeligheten. Burde være enkelt å fikse i software etterhvert i alle fall. Men litt rart at det er slik i en bil fra et land der de gjerne merker sladrespeil på med teksten "Objects in the mirror are closer than they appear". :P
Er det noen med AP1 som har fått v9? Vil v9 gi noen AP-forbedringer for oss?
Prøv å ringe Tesla og hør om de kan starte kalibrering på ny? Og rengjør ruta? Har du FSD må du kanskje rengjøre de på sidene også - vet ikke om de har begynt å bruke de.
Min kjører iallfall veldig fint på V9, men har AP2.5.
Førsteinntrykket mitt av kart med Spotify på toppen er at dette fungerte ganske bra, greit å sveipe opp eller ned for å tilpasse størrelsen.
Sitat fra: ventle på onsdag 31. oktober 2018, klokken 09:51
Er det noen med AP1 som har fått v9?
Jada, det er flere som har fått det.
Model X, AP2.5, levert i september. Fikk V9 før helgen.
Ikke kjørt mange kilometer, men AP har fungert som før. Trekker fortsatt til høyre når den mister høyrelinjen i påkjøringsfelt. Kanskje litt mindre enn før, men fortsatt nok til at jeg følger ekstra godt med.
Designmessig skulle jeg sett at skriften på menyen til venste kunne vært skarpere. Ser nesten litt uskarpt ut uten at det er noen stor greie. Mener altså skrifttypen, ikke selve oppløsningen.
Savner muligheten til å dele skjermen, men samtidig får man nå tre applikasjoner samtidig. Musikk i bunn og feks ryggekamera over musikken. Så er det litt plass igjen til skjermen øverst som er sentrert på bil.
Det går ikke med alle appene å gjøre dette, det skulle jeg gjerne hatt.
Klima synes jeg er mer oversiktlig, men kunne vært større og lenger opp. Sånn det er nå krever det altfor mye kapasitet på å se på hva man gjør.
Noen som kan forklare hvordan man får dashcam til å virke? -stod noe om at man måtte ha en minnepinne og laste ned noe i release notes.
Også stod det noe om at man måtte laste ned de nyeste kartene. Kom ikke det med updaten til v.9?
Enig i at teksten generelt virker mer uskarp enn før. Håper det snart kommer en liten update som fikser det.
Jeg har TMS med AP2.5.
USB-minnepinne på minimum 8 GB.
16 og 32 GB er også OK. Over det er overkill og kan hende ikke virker avhengig av modell.
Deretter formaterer du minnepinnen til FAT32-partisjon og lager en mappe som heter «TeslaCam» i roten på mediet.
Så er det bare plug n play. (i én av to USB-innganger foran, ikke bak).
Den dukker opp selv med et lite kameralogo øverst i skjermen.
Hvis du fortsatt er usikker så søk på v9 dashcam activate på youtube. Begynner å bli mange slike videoer nå som viser steg for steg.
Sitat fra: Eirikvestfold på onsdag 31. oktober 2018, klokken 17:26
Model X, AP2.5, levert i september. Fikk V9 før helgen.
Ikke kjørt mange kilometer, men AP har fungert som før. Trekker fortsatt til høyre når den mister høyrelinjen i påkjøringsfelt. Kanskje litt mindre enn før, men fortsatt nok til at jeg følger ekstra godt med.
Designmessig skulle jeg sett at skriften på menyen til venste kunne vært skarpere. Ser nesten litt uskarpt ut uten at det er noen stor greie. Mener altså skrifttypen, ikke selve oppløsningen.
Savner muligheten til å dele skjermen, men samtidig får man nå tre applikasjoner samtidig. Musikk i bunn og feks ryggekamera over musikken. Så er det litt plass igjen til skjermen øverst som er sentrert på bil.
Det går ikke med alle appene å gjøre dette, det skulle jeg gjerne hatt.
Klima synes jeg er mer oversiktlig, men kunne vært større og lenger opp. Sånn det er nå krever det altfor mye kapasitet på å se på hva man gjør.
Skal man få noe gjort med dette så må man henvende seg til Musk på Twitter ;)
Jeg har wifi i garasjen, men sliter med at det er svakt signal - ofte bare 1 strek. Så kom jeg over tipset om at WiFi antennen er i høyre speil. Jeg har venstre side av bilen mot huset og dermed wifi punktet.
Jeg snudde bilen i garasjen, vips så fikk jeg 5 av 5 streker på dekningen av Wifi.
En halv time etterpå kom V9 inn.
Skal testen den i kveld.
Kjøpte sandisk ultra fit usb 3.1 128gb. Overkill? Sannsynligvis, men koster i overkant av 300kr, så det spiller ingen rolle.
Veldig liten, stikker knapt ut av usb porten, og vil ha nok kapasitet til alle fremtidige formål. Fungerte helt fint, var preformatert med FAT32, så var bare å opprette mappen.
Sitat fra: mthoring på torsdag 01. november 2018, klokken 12:34
Kjøpte sandisk ultra fit usb 3.1 128gb. Overkill? Sannsynligvis, men koster i overkant av 300kr, så det spiller ingen rolle.
Veldig liten, stikker knapt ut av usb porten, og vil ha nok kapasitet til alle fremtidige formål. Fungerte helt fint, var preformatert med FAT32, så var bare å opprette mappen.
Brukt opp alle pengene mine til å kjøpe Tesla jeg. Så bestilte 64 GB varianten. Koster 100 kr mindre ;)
Størrelsen, eller mangel på sådan er et pre.
Sitat fra: Tulle på torsdag 01. november 2018, klokken 13:19
Sitat fra: mthoring på torsdag 01. november 2018, klokken 12:34
Kjøpte sandisk ultra fit usb 3.1 128gb. Overkill? Sannsynligvis, men koster i overkant av 300kr, så det spiller ingen rolle.
Veldig liten, stikker knapt ut av usb porten, og vil ha nok kapasitet til alle fremtidige formål. Fungerte helt fint, var preformatert med FAT32, så var bare å opprette mappen.
Brukt opp alle pengene mine til å kjøpe Tesla jeg. Så bestilte 64 GB varianten. Koster 100 kr mindre ;)
Størrelsen, eller mangel på sådan er et pre.
He he, i hvertfall fine fysiske mål på de minnepennene der.
Hei, har et lite problem med Spotify i v9 nå. Den henger seg også logget den seg ut. Trykket Sign Inn With Tesla Account. Men drt skjer ingen ting. Noen tips?
Sitat fra: TeslaKriss på torsdag 01. november 2018, klokken 17:13
Hei, har et lite problem med Spotify i v9 nå. Den henger seg også logget den seg ut. Trykket Sign Inn With Tesla Account. Men drt skjer ingen ting. Noen tips?
Etter min v9 sluttet browser å virke, en resett (Holde inne begge rattknappene) virker den igjen. Forsøkt det samme?
Sitat fra: Phantom3D på torsdag 01. november 2018, klokken 18:12
Sitat fra: TeslaKriss på torsdag 01. november 2018, klokken 17:13
Hei, har et lite problem med Spotify i v9 nå. Den henger seg også logget den seg ut. Trykket Sign Inn With Tesla Account. Men drt skjer ingen ting. Noen tips?
Etter min v9 sluttet browser å virke, en resett (Holde inne begge rattknappene) virker den igjen. Forsøkt det samme?
Jeg har prøvd det mange ganger. Satser på at Tesla kan gi meg et svar imorgen.
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 31. oktober 2018, klokken 16:43
Sitat fra: ventle på onsdag 31. oktober 2018, klokken 09:51
Er det noen med AP1 som har fått v9?
Jada, det er flere som har fått det.
...jeg var liksom interessert i å høre noen erfaringer med AP1 og v9 da, om det ikke gikk klart nok frem ;)
Sitat fra: Tulle på torsdag 01. november 2018, klokken 09:58
Jeg har wifi i garasjen, men sliter med at det er svakt signal - ofte bare 1 strek. Så kom jeg over tipset om at WiFi antennen er i høyre speil. Jeg har venstre side av bilen mot huset og dermed wifi punktet.
Jeg snudde bilen i garasjen, vips så fikk jeg 5 av 5 streker på dekningen av Wifi.
En halv time etterpå kom V9 inn.
Skal testen den i kveld.
(https://i.imgur.com/9g7mzhO.png)
Venstre side er speilet fra, høyre side er med speilet mot wifi. Så ser ut til å stemme :)
Sitat fra: ventle på torsdag 01. november 2018, klokken 20:25
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 31. oktober 2018, klokken 16:43
Sitat fra: ventle på onsdag 31. oktober 2018, klokken 09:51
Er det noen med AP1 som har fått v9?
Jada, det er flere som har fått det.
Jeg skal komme med en rapport når jeg har fått testa litt kjøring senere i dag. I morges var det for mørkt og vått til å få brukt AP noe særlig.
...jeg var liksom interessert i å høre noen erfaringer med AP1 og v9 da, om det ikke gikk klart nok frem ;)
Jeg opplever at det er mye spøkelsebiler på displayen som hopper frem og tilbake.
Når jeg har møtende kø og kun 1 kjørefelt hver retning så viser den møtende trafikk som biler som kjører forbi meg til venstre, men veldig hoppende og at bilene blinker til og forsvinner. Er det fler som opplever dette? Er dette noe som "går til seg" med litt fler kilometer?
Jeg tenker at bilen må vel være klar over at møtende trafikk går andre retningen (mha radar osv) så det er vel rart at de bygget software som viser det kjørefeltet i feil retning? At legge til en liten regel at ikke vise biler som ikke kjører samme retning som meg må vel være relativt enkelt (sammenlignet med alt annet de får til)?
Kjørt noen dager med v9 nå, og intrykket er at den er mye mer nervøs enn før, mye småkorreksjoner i rattet den ikke gjorde før, og mer rykking i fart.
Skartekurver klarer den bedre i selve kurven, men overkorrigerer nesten på vei ut og holder på å kjøre av veien hver gang på samme seteder, var ikke slik i v8.
Så faller sidekamera ut i tunneler slik at den ikke vil bytte felt. Dette er nok ikke dugg som tidligere foreslått, men rett og slett at den ser tunnelveggen, og tror det er feil på kamera. Dette fikses nok i en update i nær fremtid.
Hei!
Noen som vet hvor kontroller for "vinterpakken" er i v9.0?
Finner ikke muligheten for å slå på rattvarme eller setevarme bak
Prøv å hold inn knappen for call i menyen og se hva som skjer. Et lite easteregg.
Sitat fra: 0dB på fredag 02. november 2018, klokken 08:59
Hei!
Noen som vet hvor kontroller for "vinterpakken" er i v9.0?
Finner ikke muligheten for å slå på rattvarme eller setevarme bak
Trykk på viftesymbolet. Da ser du 2 valg på venstre side. Det nederste er varme i seter, ratt og diverse.
Er det noen andre som synes lydinnstillingene har blitt knotete? 3 menyer for noe en kan vise på ett skjermbilde.
Generelt er det veldig god plass på menysidene, selv om de har fikset litt på det. Samme vindu for varme foran og bak er bra. Men jeg skulle gjerne hatt med mer på "quick controls", f.eks. interiør lys. Det hadde også vært fornuftig om denne menysiden kunne blitt stående når en trekker den delvis ned.
Synes dette ble bra, jeg. Mer intuitivt enn V8, og virker kjappere i responsen (sikkert innbilning) i menyene. Godt fornøyd! :)
2015 S85D AP1.
Setevarmerne burde definitivt være på quick-menyen. De er ekstremt mye brukt av oss om vinteren i alle fall. Sidelengs visning som er nesten usynlig i nattmodus helt nederst på skjermen er direkte trafikkfarlig.
Sitat fra: tesla73 på fredag 02. november 2018, klokken 09:20
Er det noen andre som synes lydinnstillingene har blitt knotete? 3 menyer for noe en kan vise på ett skjermbilde.
Har ikke sett så mye på akkurat lydinnstillingene, men det er lite konsekvent bruk av stor skjerm/mange småskjermer. Quicksettings tar hele skjermen (greit å bruke for de som ikke vil ha forstyrrende kart, kanskje?), men to bittesmå sider helt nederst for A/C og vinterpakke, og tilsvarende med tre sider for lyd når en har så mye skjerm å ta av er helt meningsløst.
Sitat fra: cra på fredag 02. november 2018, klokken 14:10
Setevarmerne burde definitivt være på quick-menyen. De er ekstremt mye brukt av oss om vinteren i alle fall. Sidelengs visning som er nesten usynlig i nattmodus helt nederst på skjermen er direkte trafikkfarlig.
Setevarmerne har man jo direkte tilgang til fra nederst i skjermen..... iaff for setene foran.
Jeg savner fortsatt DAB grafikk (SLS) som forsvant med 8.0. De har tydeligvis fått med seg bugen over i 9. Jeg ser i andre biler at det kommer stadig mer informasjon der. Pluss at radiovinduet ville sett litt mindre kommunistisk ut.
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5f/DAB_slideshow_NRK_Trafikk.png)
Ikke kjørt mye enda og ikke prøvd ap, men inntrykket er at her har man endret på mye bare for å endre det. Mindre symboler, appene som tidligere var tilgjengelige øverst på skjermen slik at man i minst mulig grad måtte ta øynene fra veien er nå havnet nederst, og til alt overmål også gjemt i et ekstra menysteg. Det funger jo, men synes det er et steg i feil retning å måtte ta øynene MER vekk fra veien for å finne det man skal, og i tillegg er det flere trykk slik at man også har oppmerksomheten borte LENGRE.
Om man kunne ha fokus på noe virkelig nyttig istedet for alt dilldallet ville jeg blitt glad. Hva med å skrote den hersens "smart" preconditioning greia til fordel for en tidsstyrt ferdig ladet, ferdig varmet til klokkeslett? Eller mulighet for automatisk nattmodus i tunneler? Har ventet i fem år.
Heilt enig med siste taler.... :+1:
Synes det meste ble enklere og bedre i bruk!
Er det slik at knappen for Navigate on Autopilot bare viser seg på visse motorveier? Jeg har startet nav på motorveistrekk rundt Kristiansand, men har ikke sett knappen ennå. Eller har jeg misforstått: Er ikke NoA aktivert i Norge i det hele tatt ennå?
Kart-tvangen er forresten veldig merkelig. Jeg er selv over snittet interessert i og fascinert av all things GIS, kart, navigasjon etc., men å underutnytte tilgjengelige piksler ved å påtvinge føreren kart på dette viset må være besluttet av en enda mer sykelig kart-elsker enn meg selv.
Stripen med kart nedetter hver side av musikk-appen er jaffal complete waste of space. Alt mellom stripene kunne vært noen prosent større om det ikke var for dem.
Jeg begynner å venne meg til denne versjonen og mener den er bra:-) Savner derimot stealth mode, dog mode og skiltlesing.. Noen nyheter vedr noe av dette?
Mvh
Geir
Sitat fra: Muffinman på lørdag 03. november 2018, klokken 16:55
Ikke kjørt mye enda og ikke prøvd ap, men inntrykket er at her har man endret på mye bare for å endre det. Mindre symboler, appene som tidligere var tilgjengelige øverst på skjermen slik at man i minst mulig grad måtte ta øynene fra veien er nå havnet nederst, og til alt overmål også gjemt i et ekstra menysteg. Det funger jo, men synes det er et steg i feil retning å måtte ta øynene MER vekk fra veien for å finne det man skal, og i tillegg er det flere trykk slik at man også har oppmerksomheten borte LENGRE.
Tildels enig. Jeg hadde alltid musikk-appen øverst før, lettere å bruke den enn om den lå nederst. Hadde kartet nederst. Ingen mulighet til å velge nå. Men ikke en big deal for meg.
Det som derimot irriterer meg er at de aldri klarer å fikse det slik at man kan bytte mellom Spotify og radio og komme tilbake der man slapp. Jeg vil tilbake til samme spilleliste, samme sang og samme sted i sangen om jeg bytter til radio og tilbake. Nå må man alltid begynne helt på nytt. Det er litt håpløst, om man var halvveis i en spilleliste på 30 sanger...
For å slå klimaanlegget er det nå to trykk, istedet for ett. Ingen stor sak, men vi slår av hver gang vi går ut av bilen for å unngå at klimaanlegget starter og stopper når dørene åpnes og lukkes når unger skal tas ut av barneseter osv. Virker som mye er blitt mindre tilgjengelig og spredd utover. Det er ganske meningsløst å gjøre knapper og ikoner betydelig mindre, samtidig som hver fane inneholder veldig lite. For eksempel, "quick controls" fanen inneholder bare lys og lås, og et enormt bilde av bilen i fugleperspektiv. Her kunne man fått inn mye nyttig. Før var eksteriør og interiørlys på samme fane som suspension (og muligens mer?). Det var enda plass til mye mer der, men Tesla valgte altså å lage flere faner og spre innstillingene ut over disse.
Det burde i det minste vært konfigurerbart, slik at man kunne velge hvor man ville ha vinduene, og legge ikonene man bruker ofte under kjøring mest mulig tilgjengelig og helst langt oppe på skjermen.
Sitat fra: Muffinman på lørdag 03. november 2018, klokken 20:25
For å slå klimaanlegget er det nå to trykk, istedet for ett.
Trykk og hold på vifteknappen, så skrur du av og på.
Sitat fra: oto på lørdag 03. november 2018, klokken 18:58
Er det slik at knappen for Navigate on Autopilot bare viser seg på visse motorveier? Jeg har startet nav på motorveistrekk rundt Kristiansand, men har ikke sett knappen ennå. Eller har jeg misforstått: Er ikke NoA aktivert i Norge i det hele tatt ennå?
Kommer ikke før om noen måneder iflg. Musk. De må legge inn forskjellig veimerkinger fra forskjellige land først.
Sitat fra: TeslaKriss på torsdag 01. november 2018, klokken 19:02
Sitat fra: Phantom3D på torsdag 01. november 2018, klokken 18:12
Sitat fra: TeslaKriss på torsdag 01. november 2018, klokken 17:13
Hei, har et lite problem med Spotify i v9 nå. Den henger seg også logget den seg ut. Trykket Sign Inn With Tesla Account. Men drt skjer ingen ting. Noen tips?
Etter min v9 sluttet browser å virke, en resett (Holde inne begge rattknappene) virker den igjen. Forsøkt det samme?
Jeg har prøvd det mange ganger. Satser på at Tesla kan gi meg et svar imorgen.
Noen som har funnet noen løsning på problemene med Spotify? Har tatt reset med scrollehjul uten effekt....
Ser ikke at noen andre har meldt om problemer med Spotify i V9. Hvis du allerede har prøvd reset, så kan du alltids logge helt ut av kontoen og inn igjen. Mulig det hjelper fordi noe henger.
Min erfaring med v9.0:
Jeg skulle bytte til kollektivfeltet og sjekka blindsonen. Da pannikbremsa bilen foran meg av ingen grunn (mulig elbilhat..). Kona hylte og jeg rakk nødbrems m/låsing av hjul og en lekker unnamanøver (fornøyd med den). Her skulle kollisjonsvarslingen slått inn.
Jeg lurer på om den ikke var påslått, selv om menyen sa det. Har derfor slått av/på alt som finnes for å være sikker.
PS: tar alltid en restart av alle skjermer etter en oppdatering.
Nå har jeg prøvd v9 i noen dager. Alt virker bra utenom spotify, hver gang bilen starter igjen logger den seg ut av spotify. Trykker da på use tesla account for og logge inn men får bare error. Deretter tok jeg omstart med og holde inn knappene på rattet. Da virket det helt til jeg parkerte bilen hjemme og skrudde den av. Neste morgen var spotify like irriterende. Noen som har samme problem?
Ha, har samme problem men ikke funnet noen løsning
Ring kundeservice. De kan sikkert SSHe inn og rydde opp i ødelagt brukerdata :)
En særs nyttig egenskap ved V9 jeg nettopp oppdaget er at de automagiske viskerne byr på atskillig bedre magi, i hvert fall i vår bil! Har gått fra nesten ubrukelig til aldeles strålende. Artig. Å få lastet ned nye vindusviskere til bilen er jo nesten like fascinerende som da jeg i 2010 eller deromkring fikk lastet ned lommelykt til iPhonen.
Sitat fra: tesla73 på søndag 04. november 2018, klokken 11:16
Min erfaring med v9.0:
Jeg skulle bytte til kollektivfeltet og sjekka blindsonen. Da pannikbremsa bilen foran meg av ingen grunn (mulig elbilhat..). Kona hylte og jeg rakk nødbrems m/låsing av hjul og en lekker unnamanøver (fornøyd med den). Her skulle kollisjonsvarslingen slått inn.
Jeg lurer på om den ikke var påslått, selv om menyen sa det. Har derfor slått av/på alt som finnes for å være sikker.
PS: tar alltid en restart av alle skjermer etter en oppdatering.
Les om funksjonen i manualen. Den slår kun inn dersom kollisjon er uunngåelig. I og med at du unngikk kollisjon skulle den heller ikke ha slått inn. Den skal kun redusere skadene.
Sitat fra: gr på søndag 04. november 2018, klokken 20:18
Sitat fra: tesla73 på søndag 04. november 2018, klokken 11:16
Min erfaring med v9.0:
Jeg skulle bytte til kollektivfeltet og sjekka blindsonen. Da pannikbremsa bilen foran meg av ingen grunn (mulig elbilhat..). Kona hylte og jeg rakk nødbrems m/låsing av hjul og en lekker unnamanøver (fornøyd med den). Her skulle kollisjonsvarslingen slått inn.
Jeg lurer på om den ikke var påslått, selv om menyen sa det. Har derfor slått av/på alt som finnes for å være sikker.
PS: tar alltid en restart av alle skjermer etter en oppdatering.
Les om funksjonen i manualen. Den slår kun inn dersom kollisjon er uunngåelig. I og med at du unngikk kollisjon skulle den heller ikke ha slått inn. Den skal kun redusere skadene.
Nei. Bilen varsler leeenge før den bremser. Det har skjedd mange ganger tidligere. Jeg forventer ikke at den bremser, men den skal varsle og har alltid gjort det tidligere når noen plutselig bremser.
Og, jeg leser alltid manualen.
Ka varsel e den innstillt på da? Early, medium eller late??
Sitat fra: Øggen på søndag 04. november 2018, klokken 20:55
Ka varsel e den innstillt på da? Early, medium eller late??
Early
Sitat fra: gr på søndag 04. november 2018, klokken 20:18
Les om funksjonen i manualen. Den slår kun inn dersom kollisjon er uunngåelig. I og med at du unngikk kollisjon skulle den heller ikke ha slått inn. Den skal kun redusere skadene.
Hvorfor er det så? Jeg skulle ønske at Tesla lagte en "chicken mode" som faktisk unngår kollisjon med en margine på et par decimeter. Det må vel være en enkel ting å legge inn i systemet? Skulle gjerne hatt samme sak for parkeringsskader, hvis du kjører i 5 km/h og er nærmere enn 5 cm fra noe så bråstopp. Tar heller et par false alarms i 5 km/h enn en kjedelig bulk som koster peng.
Jeg leste nok litt for raskt (igjen), trodde det var nødbremsen som var temaet. Det audible varselet skal slå inn før ja, men den bremser ikke før sammenstøt ikke kan unngås.
Internet browseren min fungerer ikke etter v9. Resetter bilen, så funker den en dag eller to. Deretter blir nettdelen grå, og reagerer ikke på refresh, favorites eller ny URL. Noen med samme problem?
Jeg oppdaget også etter noen dager med v9 at jeg ikke hadde kontakt med bilens internett-leser. Jeg fikk den tilbake med en resett. Har ikke brukt bilen større etter det. Skal følge med på om den faller ut igjen. Og rapportere tilbake.
Internet browseren min fungerer ikke etter v9. Resetter bilen, så funker den en dag eller to. Deretter blir nettdelen grå, og reagerer ikke på refresh, favorites eller ny URL. Noen med samme problem?
Samme problem hos meg.
Mvh
Geir
Sitat fra: Erik N på mandag 05. november 2018, klokken 04:33
Sitat fra: gr på søndag 04. november 2018, klokken 20:18
Les om funksjonen i manualen. Den slår kun inn dersom kollisjon er uunngåelig. I og med at du unngikk kollisjon skulle den heller ikke ha slått inn. Den skal kun redusere skadene.
Hvorfor er det så? Jeg skulle ønske at Tesla lagte en "chicken mode" som faktisk unngår kollisjon med en margine på et par decimeter. Det må vel være en enkel ting å legge inn i systemet? Skulle gjerne hatt samme sak for parkeringsskader, hvis du kjører i 5 km/h og er nærmere enn 5 cm fra noe så bråstopp. Tar heller et par false alarms i 5 km/h enn en kjedelig bulk som koster peng.
Her blander man litt.
Kollisjonsvarsling skal slå inn lenge før kollisjon er uunngåelig, og varsle føreren om at han er på vei inn i en situasjon som krever reaksjon om det ikke skal skje noe. Jeg har satt min til late pga noen feilvarslinger.
Automatisk nødbrems derimot skal slå inn når kollisjon er uunngåelig for å redusere skadeomfanget.
9.42.3:
Stor fremgang fra 42.2. Nå skikker bilen seg veldig fint på motorvei- passerer busser og triailere bedre enn jeg gjør det selv. Fortsatt problemer med å dra inn i umarkerte busslommer og avkjøringer. Virker fortsatt litt «nærsymt», planlegger ikke langt fram.
Grafikken som viser bilene rundt blir stadig bedre. Veien tegnes fint opp og kjøretøyene hopper mindre enn før.
Dashcam funker fint men burde snart støtte cloud sync over wifi eller noe, tungvint å måtte trekke ut usb og ingen måte å løse ut usb på en sikker måte. Burde kunne spille av teslacam video firekte på bilens skjerm når parkert.
Skiltgjenkjenning eller i det minste å skifte til riktig fartsgrense FØR nytt skilt, er neste på min ønskeliste. Savner også sårt en autopark funksjon der kameraer er aktovert slik at linjer og ikke-reflekterbare objekter blir hensyntatt.
På landevei opplevde jeg den vek unna da en buss kom litt over i mitt kjørefelt. Jeg tok umiddelbart over men kjente at autopiloten startet å styre unna. Heftig!
Interessant. Synes 42.2 har kommet seg veldig mye etter at jeg fikk den (AP2.0); av en eller annen grunn begynte bilen å ligge på/over hvitstripa til høyre et par uker før v9 kom.
Noen forbedringer i GUI? (sikkert ikke)
i dag opplevde jeg den langt mer veloppdragen på overnevnte «busslommer». har rapportert mange «bug reports» på dette de siste dagene - kanskje det hjelper? tipper tesla har fullt fokus på validering av veistriper i europa om dagen og derfor bruker disse rapportene for alt det er verdt- min mageføelse er at at de antakelig er i sluttspurten mtp å validere/åpne opp for drive on navigation for europa.
heftig å oppleve så store forbedringer fra dag til dag- jeg er overrasket over hvilket omfang det er av negativt fokuserte innlegg i forumet mtp utviklingen av EAP. blir litt for enkelt å sitte bak tastaturet og kritisere de som forsøker skape noe vanskelig og banebrytende, og likevel tillate seg være etterpåklok når positive overraskelser kommer.
Når du kritiserer tastaturkrigerne må du ikke glemme at Tesla har markedsført bilene med egenskaper de fortsatt ikke har. Toleransen hadde vært mye høyere om de angrep dette litt annerledes - men salget hadde kanskje vært dårligere.
Jeg har vært ganske happy med AP-egenskapene siden februar-ish, men den har noen store mangler i manglende skiltlesning og at den ikke bremser før laaaangt inn i en lavere fartssone. Merket lite forskjell til V9 annet enn at en vei jeg kjører ofte fikk mulighet for filskifte. :+1:
Sier ikke at 9.0 er perfekt- men synes den sedvanlige tonen av negativitet fremstår svært ubalansert.
Å rope at 9.0 er bare dårlig GUI og ingen faktiske endringer blir i mine øyne veldig rart. Om Tesla har markedsført seg feil og gitt urealistiske forventninger til utviklingstid hos de som kjøpte tidlig er en helt annen påstand, som jeg for øvrig sier meg veldig enig i. Ikke særlig kult å være tidlig ute å kjøpe bil med AP2.0 og ha dårligere AP i flere år enn de med AP1- kanskje til og med måtte selge bilen før AP2.0 kom seg skikkelig i gang. Det burde blitt tydeligere kommunisert at «nå tar vi ett steg tilbake, før det blir fem steg fram». Nå for tiden derimot, virker det skje veldig mye framover, exponential style. Likevel er det «hakk i plata» fra bitre tastaturkrigere med som bestemte seg for halvannet år siden at de sitter på den gyldne sannheten (uavhengig av hva som strømmer på av ny info).
Software 9 vs 8:
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/9vaxe6/autopilot_v8_vs_v9_curve_of_death_scott_kubo/?st=JO8W49FG&sh=a70bf525
Koser meg glugg når bilen skifter felt på motorveien uten at jeg må nappe i rattet.
Syns toolbar'en nederst er trang. Men det hjelper å sette knoken i ramma til skjermen for å bli stødig og så klikke ikonene med tommelen.
Når bilen skjener ut av kjørefeltet pga uforståelige årsaker så får jeg lignende varme følelser som når øvelseskjører med tenåringene. Er glad for å kunne hjelpe Teslaen til å bli en bedre sjåfør!
Drømmer om "follow the leader" når gjengen drar på tur sammen. Dvs ha "friends" definert i appen - og så kunne be om at man følger etter kompisen sin Tesla. Hadde blitt sykt nærme å kunne sove mens bilen fulgte B-menneske-kompisen til hytta.
Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 08. november 2018, klokken 19:31
Koser meg glugg når bilen skifter felt på motorveien uten at jeg må nappe i rattet.
Syns toolbar'en nederst er trang. Men det hjelper å sette knoken i ramma til skjermen for å bli stødig og så klikke ikonene med tommelen.
Når bilen skjener ut av kjørefeltet pga uforståelige årsaker så får jeg lignende varme følelser som når øvelseskjører med tenåringene. Er glad for å kunne hjelpe Teslaen til å bli en bedre sjåfør!
Drømmer om "follow the leader" når gjengen drar på tur sammen. Dvs ha "friends" definert i appen - og så kunne be om at man følger etter kompisen sin Tesla. Hadde blitt sykt nærme å kunne sove mens bilen fulgte B-menneske-kompisen til hytta.
Dette. Bitter trolling ispedd en dose med sarkasme- thats what im talking about. Synes det verken er spesielt konstruktivt, saklig, eller kult. Håper moderatorene er på ballen og tar grep for å stoppe spredning av generell toxic stemning i forumet. Har absolutt ikke noe i mot saklige kommentarer, mørk humor, kritikk av tesla eller at noen ikke deler samme grad av optimisme og engasjement mtp AP2.0/3.0 som meg- ei heller ønsker jeg noen form for sensur av meninger- men når det nærmest går sport i å komme med lettvinte bitre/sarkastiske utspill, demper denne uttrykksformen virkelig motivasjonen til å bruke tid på elbilforumet for min del.
Sitat fra: xerxes på torsdag 08. november 2018, klokken 19:58
Dette. Bitter trolling ispedd en dose med sarkasme- thats what im talking about. Synes det verken er spesielt konstruktivt, saklig, eller kult. Håper moderatorene er på ballen og tar grep for å stoppe spredning av generell toxic stemning i forumet. Har absolutt ikke noe i mot saklige kommentarer, mørk humor, kritikk av tesla eller at noen ikke deler samme grad av optimisme og engasjement mtp AP2.0/3.0 som meg- ei heller ønsker jeg noen form for sensur av meninger- men når det nærmest går sport i å komme med lettvinte bitre/sarkastiske utspill, demper denne uttrykksformen virkelig motivasjonen til å bruke tid på elbilforumet for min del.
Beklager du oppfatter det slik. Jeg er ikke sarkastisk her. Muligens naiv og muligens too fanboi. Men elsker altså bilen.
Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 08. november 2018, klokken 20:43
Beklager du oppfatter det slik. Jeg er ikke sarkastisk her. Muligens naiv og muligens too fanboi. Men elsker altså bilen.
Kommunikasjon er vanskelig. Men om det er en trøst så var det slik jeg oppfattet det, ikke som sarkasme
Sitat fra: xerxes på torsdag 08. november 2018, klokken 19:03
Sier ikke at 9.0 er perfekt- men synes den sedvanlige tonen av negativitet fremstår svært ubalansert.
Nå er det vel slik at folk har forskjellige opplevelser, og noen har litt vanskeligere for å tilpasse seg endringer enn andre. Og så har vel AP2 vært litt to steg frem og ett tilbake. Selv synes jeg AP2 har vært veldig bra siden 2018.10.4, med unntak av fartsgrenselesing.
Klager på endringer er jeg kjent med da jeg blant annet jobber med nettsider.
Men når det gjelder betjening i bil mener jeg man ikke kan komme unna noen viktige punkter om brukeropplevelsen skal bli god. Det er:
1.Lett å se
2.Lett å treffe
3. Forutsigbarhet
Er valget lett å se klarer man å sikte enkelt. Er det rett utformet er deg også lett å treffe. Og er skjermen responsiv, uten for mye grafisk gimmick og med logisk menyoppbygning blir den forutsigbar.
Jeg opplever at Tesla ofte setter form foran funksjon. Eksempelvis når de prioriterte litt høyere kart fremfor permanente snarveier øverst. Det tilfører lite annet enn renere utseende. Samtidig innføres ekstra trykk og ekstra titt på skjerm for samme oppgave.
I v9 har Tesla visstnok tråkket enda mer rundt i salaten og flyttet snarveier til bunn av skjermen. Har ikke installert enda, men det høres virkelig ikke bra ut.
Klimakontrollen er jeg tålelig fornøyd med i v8. Lett å justere temp. Vifte justerer jeg med scroll på rattet. Og av-knappen for anlegget er sentralt plassert. Sistnevnte leser jeg at Tesla nå har gjort mindre tilgjengelig.
Jeg har etter hvert forstått at de som skriver programvaren ikke eier og bruker bilen daglig. Det kan de umulig gjøre med de valgene som tas.
Jeg sier ikke at Tesla bør gå tilbake til fortiden med ørten knapper som i tyske biler. Veldig glad i skjermen og den oppleves moderne. Men i blant er det litt frustrerende at programmererne ikke er brukere av bilen.
Sitat fra: turfsurf på torsdag 08. november 2018, klokken 20:48
Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 08. november 2018, klokken 20:43
Beklager du oppfatter det slik. Jeg er ikke sarkastisk her. Muligens naiv og muligens too fanboi. Men elsker altså bilen.
Kommunikasjon er vanskelig. Men om det er en trøst så var det slik jeg oppfattet det, ikke som sarkasme
Helt i orden mr,- selv om jeg ikke trenger eller liker få beklagelse fra andre på hvordan jeg selv oppfatter ting (gerd liv valla-style) så velger jeg selv beklage at jeg bidro til å fremstå urettferdig beskyldende, krass og hard i tonen der; jeg skylder litt på min trøtte hjerne i kveld og en dæsj oppdemmet frustrasjon som jeg lot komme ut i en generell rant - der du ble en tilfeldig skyteskive.
liker tesla fansbois!
:-)
V9 klarer iallefall på jobbveien min to 90 graderes svinger der bilen før svingte rett ut i grøfta, så bedre er det blitt, men den er blitt meir forsiktig med farten i svinger.
Fortsatt legger den (i alllefall min) seg i midten i påkjøringfelt, ser nokon skriv dette er blitt betre.
Viser bil rett bak når ein kjører med tilhenger, irriterer da denne blinker.
GUIen venner eg meg sikkert til, men så langt synes eg ikkje den er betre.
Auto langlys er fortsatt for tregt på igjen.
Det som irriterer meg på v9.0 på AP1 - bil, er at alle de samme teite bugsa fra V8 stort sett er med i V9, med en litt mindre brukervennlig innpakking.
Etter en tids bruk nå irriterer det meg at ryggekameraet forsvinner hver gang man trykker inn på en spilleliste i spotify. Så når man er ferdig der er det på'an igjen med den lille pila, og velge kamera, med øynene av veien.
For du vil ha ryggekamera på hele tiden?
Eller tukler du med spotify mens du rygger?
Sitat fra: Klykken på fredag 09. november 2018, klokken 14:00
For du vil ha ryggekamera på hele tiden?
Eller tukler du med spotify mens du rygger?
Det er vel ganske innlysende hvilket av alternativene som gjelder. ;). Har registrert at det er ganske mange som liker å kjøre med kameraet på hele tida. Jeg er ikke der; jeg synes det er mye mer forstyrrende enn rolig animasjon av kartet.
Sitat fra: Klykken på fredag 09. november 2018, klokken 14:00
For du vil ha ryggekamera på hele tiden?
Eller tukler du med spotify mens du rygger?
Jeg kjører nesten alltid med kameraet på skjermen. Har vært diskutert her før: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=41721.0
Før forsvant det ikke før man faktisk valgte noe nytt, nå forsvinner det bare av at man trykker på spilleliste-ikonet i Spotify.
Sitat fra: gr på fredag 09. november 2018, klokken 12:42
Etter en tids bruk nå irriterer det meg at ryggekameraet forsvinner hver gang man trykker inn på en spilleliste i spotify. Så når man er ferdig der er det på'an igjen med den lille pila, og velge kamera, med øynene av veien.
Det er bare å sveipe opp på den lille pila....
Sitat fra: Phantom3D på mandag 05. november 2018, klokken 15:36
Internet browseren min fungerer ikke etter v9. Resetter bilen, så funker den en dag eller to. Deretter blir nettdelen grå, og reagerer ikke på refresh, favorites eller ny URL. Noen med samme problem?
Lot problemet bare "ligge" uten å resette. Nå, etter 4-5 dager fungerer browseren av seg selv igjen.
Sitat fra: turfsurf på fredag 09. november 2018, klokken 17:57
Sitat fra: gr på fredag 09. november 2018, klokken 12:42
Etter en tids bruk nå irriterer det meg at ryggekameraet forsvinner hver gang man trykker inn på en spilleliste i spotify. Så når man er ferdig der er det på'an igjen med den lille pila, og velge kamera, med øynene av veien.
Det er bare å sveipe opp på den lille pila....
Ikke sett, får sjekke det. Har alltid trykka pil opp og så camera. Irriterte meg i dag iallfall, når man kjører inn på en p-plass (uten å ha vært i R) så ser jeg alltid i kamera for å se når jeg er over streken, men nå må jeg som regel slå det på først. Unødvendig trykking.
"Top tip" den med å sveipe opp på pila! Takk.
Har ikke sjekket manualen, men er det en enkel oversikt over slike gestures/snarveier nå? Holde inne vifte-knappen for av/på var en annen..
Etter at v.9. kom viser min TMX at temperaturen inne i bilen er 38 - 43 grader (i appen) selv om den står ute uten varme. Dette fører til full kjøling når jeg egentlig trenger varme i bilen. Eneste måten å varme bilen er å sette temperatur til HI. Prøvd et par resetter med begge runnehjulene uten at det hjalp. Andre med tilsvarende erfaring?
Kona rapporterer at skjermene i bilen har gått i sort under kjøring et par ganger med ny software - andre som har opplevd det samme?
Skjedde et par ganger før vi fikk oppdatering. Har, enn så lenge, ikke skjedd etter oppdatering. S75D
Aldri opplevd at skjermene går i svart MENS man kjører. Men hender seg i ny og ned at det er trøbbel ved bootup.
Jeg synes kanskje at bilen vingler litt når den kjører på autopilot. Mulig den korrigerer kursen i overkant ofte og at den med hell kunne kikket litt lenger frem på veien. Ellers forstår den fortsatt ikke påkjøringsfelt på motorveien. Svinger ut mot kanten nesten hver gang den passerer et påkjøringsfelt. Det gir litt ubehagelig vingling, men går tålelig greit når jeg er oppmerksom på det.
Sitat fra: Sulle på mandag 12. november 2018, klokken 23:32
Skjedde et par ganger før vi fikk oppdatering. Har, enn så lenge, ikke skjedd etter oppdatering. S75D
Ditto. Et par spontane reboots under kjøring, og noen ganger heng i flere minutter på storskjermen (selv om bilen lot seg kjøre) før ting kommer igang. Alt før oppdatering. Ingen slike nykker så langt etter reboot.
Et sært tips hvis ting er tregt er å passe på å ikke ha to like treip-tellere, spesielt ikke med høy km-stand. Det medfører visstnok problemer med noen (store) kalkulasjoner av snittforbruk osv. Har selv opplevd at sletting av en teller gjorde at det var som å få ny computer i bilen.
Bladde raskt gjennom tråden her uten å finne noe om det. Men HVAC oppfører seg for dårlig på v9.
En endring fra v8 til v9 som er vesentlig at de får fikset er automatikk.
På v8 kunne jeg sette den i auto, men fortsatt justere viftehastigheten. Gjør jeg det nå faller alt ut av auto. Det er upraktisk å måtte passe på de 5 andre valgene som før alltid stod på auto (luft mot ben, luft mot ansikt, luft mot frontrute, ac on/off og omluft on/off). Særlig siden viften er alt for aktiv i auto (den velger seg som regel 4-5 mot at jeg foretrekker 2-3).
Ellers ble v9 som jeg fryktet og skrev et lengre innlegg om. Alt for smått, alt for knotete og upraktisk og absolutt ikke den store endringen fra v8 som den ble omtalt som. Jeg ser ikke vekk fra at det er store omveltninger under panseret (altså til koden, ikke til bilen) og noen nevner heldigvis merkbar forbedring på EAP. Men når det kommer til MCU'ens fortreffelighet på både UI og UX så tillater jeg meg å være skuffet. Og noen funksjoner er nå så bortgjemt at de blir rett trafikkfarlige. Skuffende.
Jeg liker stort sett v9 godt, men er enig i at ikonene er for små. Det blir for mye knot. Før jeg kunne langt enklere navigere raskere mellom menypunktene og velge korrekt.
Det dummeste er de 3 små varmestrålene på ikonet for setevarme. Det er virkelig utydelig. Jeg regner med at de justerer dette etterhvert.
V9 bærer tydelig preg av at Tesla ønsker at ting skal være mest mulig likt mellom alle modellene, men de har fullstendig glemt at S og X har et annet format og en annen plassering av skjermen enn model 3. Ting i nedre kant av skjermen fungerer sikkert bra på Model 3 som har skjermen så høyt oppe (jeg har tidligere lagt ut vedlgte bilde, men legger det ved igjen "for your convenience").
Ellers virker jo GUI kjappere, men alt i alt synes jeg det er dårligere å bruke pga mye dårlig kontrast som gjør ting vanskelig å se. Innstilling på setevarme som nevnt er et godt eksempel på det. Unødnveidig mye trykking er et annet. Med 17" skjerm burde det være helt unødvendig med to sider på varmeinnstillinger for å få tak i vinterpakken. Mulig det er nødvendig på TM3 siden deler av skjermen brukes til speedometer osv på den? Quick Settings kan bli bra, spesielt hvis man kan legge inn de innstillingene man ønsker å ha tilgang til på den. Setevarme og vinterpakke forøvrig burde definitivt være på den siden.
Etter en ukes tid med v9.0, fikk den store skjermen på Teslaen min fnatt. Dvs. det begynte med at skjermen flimret et par ganger, og så var det voldsom forsinkelse i menyer og valg. Lyd til blinklys og radio forsvant like plutselig som de kom tilbake.
Jeg parkerte bilen og handlet, da jeg kom ut så alt ut til å virke som normalt. Så skulle jeg skru av den inkompetente regnsensoren pga. yr/tåke, og da skal det hele seg. Absolutt alt av tekst i menyen er uleselig, enten mangler 2/3 av alle bokstaver, eller så er det bare horisontale striper der teksten skal være. Å navigere rundt i menyen nå er mildt sagt utfordrende.
Radio, Spotify og telefonmeny ser ut slik de skal, mens navigasjonen kun klarer å vise tall, ikke bokstaver. Eneste grunn til at jeg har funnet tilbake til Range Mode i menyen, er at det lille hjelpevinduet man kan få opp ved å trykke på infomerket i bakkant fortsatt har fullverdig tekst.
Alle nivåer av reboot er gjort, senest i går ble bilen nok en gang skrudd helt av, men eneste endring har vært at tregheten er tilnærmet borte. Alt av tekst i menyen er fortsatt uleselig.
Heldigvis har jeg time for service førstkommende torsdag, og Tesla har vært veldig effektive og hjelpsomme på telefon og mail så langt med råd og tips. Gjengen på verkstedet i Drammen får få lov til å klø seg i hodet over fenomenet.
Har noen her opplevd liknende? Jeg håper bittelitt på at MCU må oppgraderes, men antar at problemet ligger et annet sted. Sukk... Jeg savner den gamle firmwaren :(
Noen som har prøvd å bruke manualen? Jeg får bare opp kapitler, intet innhold kan sees lengre.
Så hvis man har null interesse av selvkjørende egenskaper, i tillegg da "kun" har AP2.0 som vil si ingen dashcam funksjon og sensorene på vindusviskerne fortsatt ikke virker noe bedre, så burde man med andre ord holde seg langt unna noensomhelst wifi tilknytning helt til ny oppdatering foreligger. Eller?
Pretty much.
Fra et design-ståsted så er v9 tydelig ikke testet med tanke på at dette skal brukes av noen som kjører bil og må ha fokus på veien. Den største feilen med v9 var å nå legge alt det viktigste nederst, og så ha aktive apper på nederste halvdel av skjermen. I tillegg kommer det nye gestures for navigasjon i brukergrensesnittet som gjør at du må ha 1-2 trykk/sveip mer enn tidligere for å nå de samme menyene.
Ellers så har jo også browser sluttet å fungere (selv med det klassiske rullehjultrikset), noe som var fint å ha i stillestående kø..
Elsker v9, ser ikke problemet med menyen nederst. Det gir jo mye mer rom for å få kart og andre funsjoner lenger opp
Jeg er også fornøyd med opplevelsen av v9 så langt, kart & Spotify fungerer bedre for meg slik det er nå.
Selvsagt noe tilvenning og forbedringspotensiale, men glad jeg oppgraderte.
Sitat fra: Mxoslo på tirsdag 20. november 2018, klokken 15:12
Elsker v9, ser ikke problemet med menyen nederst. Det gir jo mye mer rom for å få kart og andre funsjoner lenger opp
Jeg er enig, synes det virker mye bedre nå med 3 mulige størrelser på mediaplayeren osv.
Eneste jeg er misfornøyd med er kontrasten på en del skrift. Den er ALT for lav. F.eks gjenstående km til mål i navigasjonen er ikke veldig lett å lese om lysstyrken på skjermen er skrudd litt ned. Håper de kommer med en setting for "high contrast" eller noe lignende etterhvert.
Generelt fornøyd her også, spesielt etter å ha blitt vant til det "nye". Forbedringspotensial er det selvsagt, men alt i alt fornøyd.
Kvinnfolket plages litt, men har blitt bedre der også.
Før mener jeg man kunne sett hva i klimaanlegget som skulle være automatisk. Liker å stille luft i alle dyser manuelt, mens resten er automatisk.
Nå virker det som om man enten må ha helt automatisk eller helt manuelt. Er det riktig?
Klimaanlegget irriterer meg også: nå er enten alt auto eller intet. Før kunne jeg ha automatisk luftfordeling og manuell justering av viftehastighet. Nå henger førstnevnte seg opp i siste fordeling så fort jeg justerer ned viftehastigheten et par hakk fra auto.
Oversikten over varmeseter/vinterpakke fremstår som like lite gjennomtenkt som rustbeskyttelsen på siste generasjon Skoda Octavia (altså idiotisk dårlig).
Spotify er mye ryddigere enn før, tommel opp der. Men det er omtrent det eneste som fungerer bra nå (ref. mitt innlegg litt lenger opp), hvis jeg ser bort fra at bilen til stadighet drar i gang Spotify på telefonen min, fullstendig uten grunn - det skjer om jeg lytter til radio, snakker i telefon osv. Bare halvannet døgn til service nå, håper på fiks der...
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 20. november 2018, klokken 19:35
Før mener jeg man kunne sett hva i klimaanlegget som skulle være automatisk. Liker å stille luft i alle dyser manuelt, mens resten er automatisk.
Nå virker det som om man enten må ha helt automatisk eller helt manuelt. Er det riktig?
Så et innlegg på TOCN gruppa i dag på face.
Trikset for vifte var å velge vifte som funksjon på høyre scroll knapp. Da kan man scrolle, trykke og viften setter seg på auto.
Så lett, så vanskelig. Egentlig håpløst men virker å funke.
Kan da ha vifte på auto, alt annet på manuelt.
Der fant jeg innlegget også - så får riktig person cred :+1:
Ved superlading får jeg ikke displayet på MCU til å vise lading.
Trykker pil opp nederst og så lynet. Deretter forsvinner bare menyen og ingenting skjer. Dog vises lading på display bak rattet. Irriterende.
2018.42.2
Edit: To reboots fikset det
Er det flere som opplever at bilen drar seg inn i flettefelt på motorvei? Hvis det ikke er linjer på flettefeltet, så drar bilen seg mot høyre inn i det feltet og må svinge brått til venstre når det feltet flettes sammen med veien.
Sitat fra: Anderslien på onsdag 21. november 2018, klokken 21:53
Er det flere som opplever at bilen drar seg inn i flettefelt på motorvei? Hvis det ikke er linjer på flettefeltet, så drar bilen seg mot høyre inn i det feltet og må svinge brått til venstre når det feltet flettes sammen med veien.
Slik har der vært hele tiden hos meg. Jeg kjører en del på E6 i Østfold/Oslo og bilen er alltid som en brisen sjømann ved flettefeltene.
Har erfart at dette har blitt mye bedre med 2018.44 641a0dc.
Sitat fra: Runaraa på tirsdag 20. november 2018, klokken 23:55
Trikset for vifte var å velge vifte som funksjon på høyre scroll knapp.
Den er reservert for lysstyrke på skjerm, siden heller ikke V9 klarer å dimme ned skjermen når man kjører inn i tunneller. Et absolutt must. Å bytte funksjon fram og tilbake på rattet er enda mer knot enn å trykke nederst på skjermen. Bra man har autopilot til å hjelpe til med å holde bilen på vegen når man retter blikket ned mot passasjerens føtter på leting etter knapper.
Vifteinnstilling var på hurtigmenyen på rattet før V9, men den er ikke der lenger hos meg.
EDIT:
Nvm, jo det er det.
Erfaringen min er at ... jeg er glad jeg ikke har versjon 9.0 ennå!
Virker som Tesla har vært veldig ivrige på å lansere V9. Tror de burde kjørt noen ekstra runder med kvalitetssikring og testbrukere før det ble rullet ut i stor skala.
Mye av problemene skyldes nok at V9 er laget for TM3. Plasseringen av knapper viser det tydelig; bunnen på TM3-skjermen er jo omtrent der midten av skjermen på TMS/TMX er.
Synes ikke det er noen ulempe jeg. Det meste av det jeg bruker ofte er menyen "car", altså nederst i venstre hjørne. Da dukker alt opp øverst. Hovedsaklig til hev og senk de gangene det er nødvendig. Det meste av annet er predefinert og trenger ingen knoting ved kjøring. Ofte brukte saker er også tilgjengelig via rattet.
Videre er det mediaspillern, som er lett tilgjengelig. Skal man søke kan man bruke stemmekommandoer "play/search/listen to "artist/sang".
Kartet er helt fantastisk slik som det er, og vil alltid være det jeg vil ha som hovedbilde, så det gjør meg ingenting.
For navigering "på farten" trykker man på voice-knappen og sier "Navigate To "stedsnavn"" - det fungerer stort sett veldig bra. Ellers setter man destinasjon før man starter kjøringa, eller får passasjer til å taste inn hvis det er noe spesielt.
Det som kanskje er litt vrient er vinterpakke-valgene. Det er i all hovedsak sete- og rattvarme. Men det er en vanesak og fungerer nå fint.
Sitat fra: Larsebass på onsdag 21. november 2018, klokken 22:00
Sitat fra: Anderslien på onsdag 21. november 2018, klokken 21:53
Er det flere som opplever at bilen drar seg inn i flettefelt på motorvei? Hvis det ikke er linjer på flettefeltet, så drar bilen seg mot høyre inn i det feltet og må svinge brått til venstre når det feltet flettes sammen med veien.
Slik har der vært hele tiden hos meg. Jeg kjører en del på E6 i Østfold/Oslo og bilen er alltid som en brisen sjømann ved flettefeltene.
Jeg fikk ikke kjørt så mye med bilen før jeg fikk V9, så mulig den har vært sånn tidligere, men der var AP1 mye mer stabil. Den holdt linja perfekt hver gang ved fletting. Men mye mer pingponging med AP1 enn med AP2 syntes jeg.
Sitat fra: Anderslien på onsdag 21. november 2018, klokken 21:53
Er det flere som opplever at bilen drar seg inn i flettefelt på motorvei? Hvis det ikke er linjer på flettefeltet, så drar bilen seg mot høyre inn i det feltet og må svinge brått til venstre når det feltet flettes sammen med veien.
Har den gjort hele tiden, ja. Skikkelig angstfremkallende når påkjøringsfeltet ender i en tunnel... hvorfor kan ikke Norge gjorde som i Sverige? Prikke helt frem. Problem løst for oss med tesla og AP (at ikke vegvesenfolka tenker på det!)
Sitat fra: Råde på torsdag 22. november 2018, klokken 20:25
Sitat fra: Anderslien på onsdag 21. november 2018, klokken 21:53
Er det flere som opplever at bilen drar seg inn i flettefelt på motorvei? Hvis det ikke er linjer på flettefeltet, så drar bilen seg mot høyre inn i det feltet og må svinge brått til venstre når det feltet flettes sammen med veien.
Har den gjort hele tiden, ja. Skikkelig angstfremkallende når påkjøringsfeltet ender i en tunnel... hvorfor kan ikke Norge gjorde som i Sverige? Prikke helt frem. Problem løst for oss med tesla og AP (at ikke vegvesenfolka tenker på det!)
Helt enig. Den var en drøm å kjøre fra Tyskland og ned til Spania i sommer.
AP2.5 på v9.0 ble litt mer nervøs i starten, men nå er den ikke så ille.
Noe annet jeg har lagt merke til er at bilen snakker mye mer med moderskipet. Nå er det vanlig med >100MB med trafikk over WiFi når den står hjemme.
Sitat fra: Anderslien på torsdag 22. november 2018, klokken 19:09
Sitat fra: Larsebass på onsdag 21. november 2018, klokken 22:00
Sitat fra: Anderslien på onsdag 21. november 2018, klokken 21:53
Er det flere som opplever at bilen drar seg inn i flettefelt på motorvei? Hvis det ikke er linjer på flettefeltet, så drar bilen seg mot høyre inn i det feltet og må svinge brått til venstre når det feltet flettes sammen med veien.
Slik har der vært hele tiden hos meg. Jeg kjører en del på E6 i Østfold/Oslo og bilen er alltid som en brisen sjømann ved flettefeltene.
Jeg fikk ikke kjørt så mye med bilen før jeg fikk V9, så mulig den har vært sånn tidligere, men der var AP1 mye mer stabil. Den holdt linja perfekt hver gang ved fletting. Men mye mer pingponging med AP1 enn med AP2 syntes jeg.
Ja, jeg har ikke kjørt med AP1, bortsett fra en kjøretur med en kompis som brukte AP1 gjennom en rundkjøring i 50 km/t i Fredrikstad. Jeg så perleporten den dagen, tror jeg :)
Jeg skal se om jeg får dratt ned .44 og så prøve på E6 igjen.
(Ellers er jeg veldig fornøyd med AP. Pendling 20 mil er som en drøm i forhold til min forrige bil som kun hadde vanlig cruisekontroll)
Sitat fra: cra på torsdag 22. november 2018, klokken 15:02
Mye av problemene skyldes nok at V9 er laget for TM3.
Helt enig, å bruke v9 i TM3 er mye bedre og lettere enn i min X. (fikk testet menyen i TM3 i Bergen i går)
Fikke denne mailen fra Tesla idag, men hva menes egentlig?
Blindsone-overvåkning
For å forbedre sikkerheten og øke selvsikkerheten når du skifter fil, vil biler med Full Self-Driving hardware nå vise en rød fillinje når blinklyset slås på og en bil eller hindring registreres i målfilen din Ingen endring vises på displayet for biler med Full Self-Driving hardware.
Sitat fra: Motorwatt på fredag 23. november 2018, klokken 16:16
Fikke denne mailen fra Tesla idag, men hva menes egentlig?
Blindsone-overvåkning
For å forbedre sikkerheten og øke selvsikkerheten når du skifter fil, vil biler med Full Self-Driving hardware nå vise en rød fillinje når blinklyset slås på og en bil eller hindring registreres i målfilen din Ingen endring vises på displayet for biler med Full Self-Driving hardware.
Jeg har denne. Når autostyring er på og jeg vil bytte felt så blinker jeg. Hvis bilen oppdager en bil i blindsonen så kommer det en rød strek på tegnefilmen i dashen. Og automatisk filskifte skjer ikke.
Er det ingen biler i veien bytter bilen fil uten at jeg må dra i rattet.
Sitat fra: Motorwatt på fredag 23. november 2018, klokken 16:16
Fikke denne mailen fra Tesla idag, men hva menes egentlig?
Blindsone-overvåkning
For å forbedre sikkerheten og øke selvsikkerheten når du skifter fil, vil biler med Full Self-Driving hardware nå vise en rød fillinje når blinklyset slås på og en bil eller hindring registreres i målfilen din Ingen endring vises på displayet for biler med Full Self-Driving hardware.
Erstatt "Full self-driving hardware" med "AP2" i teksten, så er det litt mer forståelig. Og det at du får blindsoneovervåking med AP2-biler vet vi jo allerede.
Sitat fra: sjokomelk på fredag 23. november 2018, klokken 19:07
Sitat fra: Motorwatt på fredag 23. november 2018, klokken 16:16
Fikke denne mailen fra Tesla idag, men hva menes egentlig?
Blindsone-overvåkning
For å forbedre sikkerheten og øke selvsikkerheten når du skifter fil, vil biler med Full Self-Driving hardware nå vise en rød fillinje når blinklyset slås på og en bil eller hindring registreres i målfilen din Ingen endring vises på displayet for biler med Full Self-Driving hardware.
Erstatt "Full self-driving hardware" med "AP2" i teksten, så er det litt mer forståelig. Og det at du får blindsoneovervåking med AP2-biler vet vi jo allerede.
Betyr dette at de har begynt å skille på de AP2/2,5 bilene med FSD og bare oppgradert autopilot? Altså, at de som har FSD pakken får blindsone varsling hvor det blir markert en rød strek i displayet, mens de med kun oppgradert autopilot ikke får dette?
Nei. Det står "Full self-driving HARDWARE" - Det betyr AP2 og nyere. Software er en annen sak.
Jeg hadde mye problemer med dugging på sidevinduene i dag. Tørt vær og et par minus. Måtte kjøre defrost på fullt.
I v.8.1 var det en knapp for friskluft og en for omluft. Nå i 9.0 er det bare omluft av/på. Jeg mener å huske at dugging ble mindre før, når jeg trykket friskluft. Jeg lurer på om omluft av betyr 50/50 og at man ikke lenger får ren friskluft.
Samme her. "Varme" anlegget står totalt sett til stryk. Etter V9 har det blitt enda verre og enda meir idiotisk å justere det.
Høgst subjektivt, men V9 oppsettet lika ej overhode ikkje.
Jeg disponerer for tiden en lånebil som ikke er oppgradert til v.9.0 - og du verden så mye bedre og enklere det å betjene klimaanlegg og vinterpakke var før jeg oppdaterte i min bil. Skulle ønske jeg kunne gå tilbake, noen ting var faktisk bedre før.
Hvordan v.9.0. kunne godkjennes for utrulling fremstår for meg som en gåte, det er langt fra så bra som man burde kunne forvente.
Sitat fra: streken på mandag 26. november 2018, klokken 21:24
Jeg disponerer for tiden en lånebil som ikke er oppgradert til v.9.0 - og du verden så mye bedre og enklere det å betjene klimaanlegg og vinterpakke var før jeg oppdaterte i min bil. Skulle ønske jeg kunne gå tilbake, noen ting var faktisk bedre før.
Hvordan v.9.0. kunne godkjennes for utrulling fremstår for meg som en gåte, det er langt fra så bra som man burde kunne forvente.
Ja, på klima er det en del som kan forbedres. Hvorfor må jeg velge mellom klima og varmeseter/ratt? Det er da MER enn nok plass på skjermen til å få inn alt på én skjerm. Savner også den gamle måten å slå klima av på, gjør det ofte når bilen skal pakkes eller tømmes.
Savner også at ladeskjermen kommer opp automatisk når lading starter. Jeg må ofte justere ladestrøm, nå blir det en del ekstra trykking.
Mediaplayeren er dog mye bedre på v9.
Sitat fra: streken på mandag 26. november 2018, klokken 21:24
Jeg disponerer for tiden en lånebil som ikke er oppgradert til v.9.0 - og du verden så mye bedre og enklere det å betjene klimaanlegg og vinterpakke var før jeg oppdaterte i min bil.
I 8.1, stemmer det at det er tre stillinger for resirkulering - Friskluft på, begge av, resirkulering på ?
Jeg skulle gjerne visst litt mer om hvordan dette med innluft, utluft, resirkulering og evt. lufttørking (kjøling+varming) er satt opp.
Nå har de nettopp sluppet ny brukerhåndbok, så håpet om endringer i nær fremtid er nok mindre aktuelt.
Ny håndbok er ingen unskyldning for å ikke rette opp i det som ikke holder mål. Så får de bare oppdatere brukerhåndboken deretter.
Nå er det Tesla som avgjør hva som er målet. Til tross for de tusenvis av klager som er fremkommet på ny GUI i v9, er jeg rimelig sikker på at noen større endringer kan vi glemme. Men småjusteringer kan vi håpe på.
Hvis målet er å rævkjøre (kanskje bokstavelig talt!) de som har kjøpt S/X så er de på god vei. De har tatt snarveier som de garantert kommer til å tape på.
Synes ikke det er helt krise jeg.
Med litt tweaks med tanke på farger, skriftstørrelser og plasseringer av funksjoner blir dette bra.
Sitat fra: Klykken på torsdag 29. november 2018, klokken 12:52
Synes ikke det er helt krise jeg.
Med litt tweaks med tanke på farger, skriftstørrelser og plasseringer av funksjoner blir dette bra.
Joda, det er jo bare det som skal til. Men inntil det er på plass synes jeg det er litt krise. ;)
På hver større oppdatering der de har endret på utseende er noen alltid i harnisk. Psykologisk takler vi dårlig endringer. Så går det seg som oftest til.
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 29. november 2018, klokken 15:51
På hver større oppdatering der de har endret på utseende er noen alltid i harnisk. Psykologisk takler vi dårlig endringer. Så går det seg som oftest til.
Jeg er godt fornøyd med endringen. Særlig etter at jeg tok i bruk trixet med å la viftehastighet være på høyre ratthjul. Det fungerer godt og ikke minst at trykk på knappen skifter vifte fra manuelt til automatisk.
Jeg kan gjøre dette da jeg ikke kjøre gjennom tunneler til daglig. Om sommeren med lyst og fint vær må ratthjulet reserveres til lysstyrke på skjermene når man kjører i områder med tunneler.
Jeg jobber med datasupport til vanlig og vet godt hvor mye bråk det blir på support når en trykk-knapp flyttes i skjermbildet :)
Det er nå så (jeg er godt kjent med akkurat denne psykologien), men mange av endringene i V9 er udiskutabelt trafikkfarlige.
- Vanskeligere å se pga størrelse/kontrast = mer tid må brukes på å se bort fra veien enn nødvendig.
- Vanskeligere å finne/flere trykk for å nå funksjonen = mer tid må brukes på å se bort fra veien enn nødvendig.
- Plassert så langt borte fra synsfeltet som fysisk mulig = man ser så langt vekk at ikke engang sidesynet plukker opp det man egentlig skal følge med på.
Disse endringene er i beste fall lite gjennomtenkt, og helt tydelig et resultat av at de har tatt GUI fra Model 3 og flyttet rett over til S/X uten noen som helst tanke for hvordan det vil fungere der.
Husk at skjermen på 3 sitter mye høyere opp enn på S/X, så plasseringen tilsvarer omtrent som om det skulle ha vært midt på skjermen.
Jeg ble overrasket over hvor vanskelig det er å se om f.eks. varme i bakrute/speil er påslått eller ikke, spesielt i nattmodus. Det er (i alle fall for meg) helt umulig å se dette bare ved å kaste et kort blikk i retning av passasjerens føtter (for det er jo der ikonet sitter). Før var det ikke noe problem. Setevarme like så; veldig dårlig kontrast.
Akkurat størrelser og kontrast er som andre har nevnt noe som burde være enkelt å fikse, men det bør skje snarest.
Stort sett har det gått bra å venne seg til endringene fordi de ikke har gjort GUI dårligere, bare annerledes, men det er ikke tilfelle her.
Endringer i spotify og denslags skal jeg nok bli vant med, men varmeapparatet har jeg gitt opp å bli klok på. Det var ikke akkurat enkelt å få til som man ønsket i V8 heller; samme innstillinger kan gi for lite varme, eller for mye. JEg har ikke kalrt å finne noe mønster i hva som skjer. (Var alltid slik på begge bilene)
En ting som fortsatt henger igjen fra V8 som var et steg tilbake er visning av fjernlys. Dette er skjult bak venstre hånd når den er på rattet, og det er den som regel alltid. Ikke akkurat gunstig for oss som kjører på veier der automatikken ikke er brukbar. (Det funker dårlig å kjøre i tre sekunder med nærlys etter at møtende bil har passert)
Det kan bli verre. Hva med å gjemme funksjonene under 2-3 klikk nederst på skjermen og gjøre ikonene enda mindre? Kommer vel i v10.
Kjipt at de som lager programvaren ikke kjører bilene daglig.
Opplever at Dashcam henger seg opp og slutter å gjøre opptak. Ikonet skifter fra å vise kamera med rød prikk i hjørnet til å ha et kryss i hjørnet. Skjer ingenting hvis jeg trykker på Dashcam-ikonet. Har sjekket USB-pinne 1 gang, og det er masse ledig plass. Fikk imidlertid beskjed om at det var oppstått en feil på lagringsmediet som ble fikset før usb-minne ble lesbart igjen.
2018.42.3 eb373a0
Dersom du tar en restart mens den gjør opptak, blir det feil på filsystemet. Trykk og hold på ikonet for å stoppe opptaket. Det er selvsagt ikke mulig å sette opptaket på pause alle ganger, men da må en være forberedt på å reparere filsystemet.
Min 128GB minnepinne har fungert uten feil i snart 2 uker.
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 29. november 2018, klokken 17:36
Kjipt at de som lager programvaren ikke kjører bilene daglig.
Ja, det er mange eksempler på at designere ikke bruker produktet selv. Akkurat der er ikke Tesla i en særstilling.
Når det gjelder kamera så er det antakelig minnepinnen som er problemet. Det er en gjenganger at lagringsmedium lager krøll; ser det på orntlige dashcam også; har du ikke skikkelig minnekort tilpasset formålet fungerer det dårlig.
Sitat fra: cra på torsdag 29. november 2018, klokken 16:31
En ting som fortsatt henger igjen fra V8 som var et steg tilbake er visning av fjernlys. Dette er skjult bak venstre hånd når den er på rattet, og det er den som regel alltid. Ikke akkurat gunstig for oss som kjører på veier der automatikken ikke er brukbar. (Det funker dårlig å kjøre i tre sekunder med nærlys etter at møtende bil har passert)
Kan være enig i mye, men dette punktet vil jeg hevde er brukerfeil. Hendene skal aldri være i veien for instrumentpanelet når du kjører rett frem, da kunne aldri instrumentpanelet vært designet for å sees gjennom rattet. Holder du nesten i toppen av rattet, slik du må for å skjule lysindikatoren, så har du lite krefter tilgjengelig om noe skulle skje. Tomlene skal inn under klumpene som er inn mot midten, på hver side av rattet, ti på to, kvart på tre, i det området. Holder jeg der skjuler jeg lysindikator kun når jeg svinger, og det gjelder de fleste biler.
Sitat fra: gr på fredag 30. november 2018, klokken 09:12
Tomlene skal inn under klumpene som er inn mot midten, på hver side av rattet, ti på to, kvart på tre, i det området. Holder jeg der skjuler jeg lysindikator kun når jeg svinger, og det gjelder de fleste biler.
Jeg har hendene der de skal være; ti-på-to/kvart-på-tre ish. Tomlene skal over klumpene; de er der for å "henge" tomlene på så man får en naturlig plassering samt ikke glipper om man plutselig må ta i.
Mulig det er posisjonering og sittestilling ellers som gjør det (nei, jeg henger ikke sidelengs i setet som en fjortis), men det er uansett en forverring av brukervennlighet i mine øyne. Ikke på langt nær så kritisk som en del av oppdateringene i V9, men dog.
Indikator for fjernlys er helt malplassert for min del. Må flytte hodet mot høyre for å se symbolet, i tillegg er rattet stilt høyere enn jeg egentlig vil ha det for i det helt tatt å ha mulighet til å se symbolet. Når jeg justerer sete og ratt slik at jeg sitter best mulig er det en del av instrumentpanelet som er skjult.
Jeg har ett ønske for ny funksjonalitet i Tesla X, og det er HUD slik at jeg kunne få all viktig informasjon direkte på frontruta.
Ellers har jeg ikke prøvd V9.0 ennå, og kobler ikke bilen til WiFi før det begynner å komme rapporter om at det har kommet noen endringer til det bedre i versjon 9.
Sitat fra: cra på fredag 30. november 2018, klokken 09:43
Jeg har hendene der de skal være; ti-på-to/kvart-på-tre ish. Tomlene skal over klumpene; de er der for å "henge" tomlene på så man får en naturlig plassering samt ikke glipper om man plutselig må ta i.
Nei, klumpene skal være OVER tommelen, og ekene på rattet under, dermed har du stopper i begge retninger, for begge hender. Det er det grepet rattet er designet for, og holder du der når du også multifunksjonsknappene med tommelen uten å flytte hendene. Du må gjerne foretrekke å holder ovenfor klumpene, men det er langt over kvart på tre, og du har lite kraft i armene der. Bare prøv å legg hendene ned på kvart på tre, der eikene er. Mye bedre kontroll. Deltar du på førerkurs for banekjøring er dette noe av det mest grunnleggende og første du får innprentet, sammen med rettere sittestilling og kortere avstand mellom ratt og bryst enn de fleste er vant med. 8)
Dette lærte jeg også da jeg kjørte opp for traktor..
Jeg fikk prøvesitte Model 3 her en dag. Det var veldig behagelig å kunne stille rattet slik man ville ha det, uten å ta hensyn til at man skal prøve å få sett noe gjennom rattet. Selv i Teslas brukermanual kan en se at rattet skygger for litt av skjermen. I en slak sving skjuler "klumpene" enda mer.
Sitat fra: gr på fredag 30. november 2018, klokken 20:18
Sitat fra: cra på fredag 30. november 2018, klokken 09:43
Jeg har hendene der de skal være; ti-på-to/kvart-på-tre ish. Tomlene skal over klumpene; de er der for å "henge" tomlene på så man får en naturlig plassering samt ikke glipper om man plutselig må ta i.
Nei, klumpene skal være OVER tommelen, og ekene på rattet under, dermed har du stopper i begge retninger, for begge hender. Det er det grepet rattet er designet for, og holder du der når du også multifunksjonsknappene med tommelen uten å flytte hendene. Du må gjerne foretrekke å holder ovenfor klumpene, men det er langt over kvart på tre, og du har lite kraft i armene der. Bare prøv å legg hendene ned på kvart på tre, der eikene er. Mye bedre kontroll. Deltar du på førerkurs for banekjøring er dette noe av det mest grunnleggende og første du får innprentet, sammen med rettere sittestilling og kortere avstand mellom ratt og bryst enn de fleste er vant med. 8)
Jeg mener jentungen, som tar lappen i disse dager, lærer å holde hendene lavere på rattet enn det vi gjorde den gang jeg tok lappen. Altså mere kvart på tre enn ti på to.
Men for meg som har kjørt i over 20 år med hendene på ti-på-to, er det veldig uvant å holde lenger ned på rattet, selv om det sikkert er bedre...
Har brukt versjon 9 en ukes tid. Det må da være tidenes dårligste versjon? Rotete og utydelig.
Enig med boppus, og dessverre blir det ikkje bedre med tia heller. Vanskelig å venne seg til.
Skjønner ikke alt maset om flere trykk. Tidligere måtte man jo trykke på kartet før man fikk valgt noe annet, nå må man trykke på en pil,først. Akkurat like mange trykk. I tillegg kan man nå ha både musikk, ryggekamera og kart på skjermen samtidig. Dvs tre samtidige funksjoner. Og så har de samlet den teite delingen mellom controlls og settings som var tidligere. Det eneste som jeg synes er dårligere er klimainnstillingene. I tillegg går den tilbake til auto valg av dyser for hver tur nå.
Greit å merke seg at den husker hva du har hatt som "nummer to" (øverste) valg, på pila, slik at du kan bare sveipe opp på pila for å få opp det samme om igjen. For min del er det ryggekamera som er hyppigst brukt der, så da er det bare et sveip opp på pila for å få det opp.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. desember 2018, klokken 14:40
Skjønner ikke alt maset om flere trykk. Tidligere måtte man jo trykke på kartet før man fikk valgt noe annet, nå må man trykke på en pil,først. Akkurat like mange trykk. I tillegg kan man nå ha både musikk, ryggekamera og kart på skjermen samtidig. Dvs tre samtidige funksjoner. Og så har de samlet den teite delingen mellom controlls og settings som var tidligere. Det eneste som jeg synes er dårligere er klimainnstillingene. I tillegg går den tilbake til auto valg av dyser for hver tur nå.
Vi har alltid hatt alt på manuelt på klima. Hos oss slås varme i frontruta av hvis vi forvarmer bilen i forkant av en kjøretur. Dvs dugg hvis det kjøres lengre turer og man glemmer å slå på luft mot ruta.
V9 virker som en endring for endringens skyld. Det er så vidt jeg kan se fint lite som har blitt bedre/enklere å betjene i denne versjonen, men mye har blitt mer krøkkete (klima!) og vanskeligere å se (elendig kontrast, spesielt i nattmodus). Funker sikkert mye medre på TM3, som har annet format på skjermen.
Tre apper oppe samtidig er sikkert fint, men jeg har musikken på høyttalerne, og ryggekameraet kommer på helt automatisk når jeg skal rygge. ;) (Jada, jeg vet det er mange som liker å ha det på når de kjører)
Omflytting inne i menyene har jeg ikke så store problemer med; var såpass sjeldent inn der at jeg ikke husker alt på rams i V8 heller. Men vinterpakken var mye enklere å styre der. Håper den kommer inn på quick-settings asap.
Er det noen steder man kan fremme endringsforslag på software-fronten? Epost f.eks?