Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skuffende og sinte folk avbestiller Niro EV, smertegrensen nådd?

Startet av Arthur Morgan, mandag 29. oktober 2018, klokken 19:30

« forrige - neste »

Arthur Morgan

Lest på sosiale medier og i nyhetene at mange nå avbestiller Niro ev som dem har betalt inn depositum på. Dette gjør de fordi dem sier at Niro ev fikk en alt for høy pris.

Jeg mener at dem har prissatt seg ganske dyrt, men tror majoriteten av folket faktisk er villig til og betale for den. Hverfall hvis kia ikke klarer og levere flere biler en hva dem gikk ut med i dag.  Hva mener folket her ? Er det flere som kommer til og avbestille ?

https://www.dn.no/motor/kia-letter-pa-elbil-sloret-og-kundene-avbestiller/2-1-462754

Superelbilen

Selv om man kan betyr ikke at man burde. At de rettferdiggjør det med at Hyundai Kona er mindre og derfor burde være billigere er ikke logisk. Ser for meg samme logikk på bensinbiler.

Selvfølgelig burde en Kia sportage være dyrere enn en mercedes a-klasse. Den er jo større?!?

xyzzy

Sitat fra: SuperSigurd på mandag 29. oktober 2018, klokken 20:02
Selv om man kan betyr ikke at man burde. At de rettferdiggjør det med at Hyundai Kona er mindre og derfor burde være billigere er ikke logisk. Ser for meg samme logikk på bensinbiler.

Selvfølgelig burde en Kia sportage være dyrere enn en mercedes a-klasse. Den er jo større?!?

Nå er jo Kia og Hyundai begge i kategorien "prisgunstige koreanske biler", Hyundais premiummerke er Genesis.

Om du kjøper en Golf er den stort sett dyrere enn en Polo, for å ta en mer relevant sammenligning.

I tillegg er jo Kona opplagt feilpriset, gitt køen og at kjøper kan videreselge den på Finn for 100000 mer enn innkjøpspris.

Joltus

Ikke feil priset men feil produsert. De lager alt for få. Og da klikker det for nordmenn som får rushtidsavgift i fanget.

Gale mann å kjøpe en kona for langt over 400k.

Øyvind.h

Når Tesla sliter med å dekke etterspørselen med 5000 biler i uka
(200-250.000 biler per år) er det lov å bli skuffet over produksjonsmål på noe sånt som 20-30.000 per år.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mr Oizo

Det ser ut til å være samme greia med de fleste merker, og særlig biler med batteri >50 kwh. Svært lave produksjonstall og ingen mål om videre økning.
Det lukter veldig sterkt compliance av dette. 2000 biler i hele 2019, dette er Ampera-E på nytt, og forsåvidt Kona.
Jeg håper ordrene har rent inn hos Tesla og BMW i dag, snart må vel noen ha fått nok. Det føles som man må stå i kø omtrent hele livet for å få en OK EV. På forhånd er det nok ganske lave odds for omtrent tilsvarende situasjon rundt DS3 også når den kommer. Usikker om jeg i hele tatt gidder å dra på den BOS visningen. Hadde vært kult om ingen dukket opp i hele tatt på flere lokasjoner, så kunne bare BOS brent inne med disse bilene sine.
Denne situasjonen er en gavepakke for Elon Musk og snart bør han begynne å smi i Europa mens jernet er varmt.

Øyvind.h

Utrolig spent på om Audi begynner med samme klovneriet som de andre, eller om de mener alvor med E-tron. Prismessig virker den grei. Men gjenstår volum og ingen plutselige solide prisløft a la Jaguar, Opel etc.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tuono

 - 6250 har tatt seg bryet med å betale nesten 8000kr i depositum.
- 30-40 hadde avbestilt i følge forhandler da artikkelen krisemaksimeringa her bygger på ble publisert. La oss si at det i morra er 100 avbestillinger. Er vel prosentvis færre enn antall Kona som så langt er flippa av rene spekulanter. 
Og ut i fra hva jeg leser her inne, så er det svært mange av de som nå er i tenkeboksen havna der pga. at de tviler på mulighetene av å gjøre nok penger på å flippe.......  :laugh: :laugh:

For de som har betalt depositum for at de faktisk ønska seg bilen og trengte den: Om dette var en skuffelsens dag, så er det absolutt trist. Ikke misforstå.

hELgenen

Jeg tror jeg kommer til å avbestille. Vil se bilen først, prøvekjøre den - og dersom den støyer, som det hintes om, og prisen på full pakke bikker 400.000  med vinterdekk - ja så er det over og ut her.
Med nummer 3xxx så har jeg litt tid til å se det ann - og dermed blir det prøvekjøring før jeg event. signerer noe som helst uansett.  Jeg synes også bilen er litt for liten for å være en fullverdig familiebil - så i mine øyne stiller den i konkurranse med Nissan Leaf, BMW i3 osv...Jeg hadde faktisk tenkt å bytte til denne fra en i3 og bruke den først og fremst til pendling......

Cowboystrekk

Så hva får vi for prisen som ligger øverst om vi ser bort i fra Jaguar, Tesla etc?

+Den har lest rekkevidde i sin størrelsesklasse, selv når Leaf kommer med 60 vil eNiro være bedre. Model 3 vil trolig ha bedre rekkevidde, men elendig bagasjerom og lite sjans for hengerfeste på modeller under 500k gjør den lite interessant for vår familie.
+Innvendig ganske lik Leaf og Golf, men bedre bagasjeplass, positivt at de hiver ut plastkassa etc og gir max plass
+Best garanti av alle elbiler
+Takrails
+App etterhvert med programvareoppdateringer

+\-Hengerfeste?!?

-Høyeste pris av "vanlige" elbiler

Du betaler mest for bilen som er "best" i den klassen. FE fremstår som en ganske uinteressant sak i mine øyne da app er et krav for vår del, men tenker å slenge inn reservasjon og håpe å få en modell i 2020 når Teslan er klar for ny eier :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Arthur Morgan

Sitat fra: Joltus på mandag 29. oktober 2018, klokken 20:16
Ikke feil priset men feil produsert. De lager alt for få. Og da klikker det for nordmenn som får rushtidsavgift i fanget.

Gale mann å kjøpe en kona for langt over 400k.

Er nok det som er greia, så lenge etterspørselen er så vill som den er så kommer nok kona prisene holde seg stabilt lenge. Dem har uvettig lang ventetid det også.

elKona

Sitat fra: SKYNET på mandag 29. oktober 2018, klokken 19:30
Lest på sosiale medier og i nyhetene at mange nå avbestiller Niro ev som dem har betalt inn depositum på. Dette gjør de fordi dem sier at Niro ev fikk en alt for høy pris.

....
Det har du ikke dekning for den påstanden i artikkelen. Jeg blir ikke overrasket om 2000+ avregistrerte seg, men det tror jeg hovedsakelig er pga leveringstidspunkt.

Dersom du har kønummer 6200, så får du kanskje bil i 2022. Ikke f om jeg hadde gidder å binde opp 8000kr så lenge..

Arthur Morgan

Sitat fra: elKona på mandag 29. oktober 2018, klokken 21:35
Sitat fra: SKYNET på mandag 29. oktober 2018, klokken 19:30
Lest på sosiale medier og i nyhetene at mange nå avbestiller Niro ev som dem har betalt inn depositum på. Dette gjør de fordi dem sier at Niro ev fikk en alt for høy pris.


Mange av de som dem har snakket med relatert til den artikkelen har avbestilt nettopp på grunn av pris. Så og si at jeg ikke har dekning for det stemmer ikke. Leveringstid er seff og en faktor.
....
Det har du ikke dekning for den påstanden i artikkelen. Jeg blir ikke overrasket om 2000+ avregistrerte seg, men det tror jeg hovedsakelig er pga leveringstidspunkt.

Dersom du har kønummer 6200, så får du kanskje bil i 2022. Ikke f om jeg hadde gidder å binde opp 8000kr så lenge..

moderator 2

Det er flere emner som omhandler samme tema. Jeg stenger denne tråden, så fortsetter vi i https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=42086.0 som har overlappende tema.

Lars
Forum admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA