377.400,- pluss met. soltak og vinterhjul.

Startet av Myrvang, man 29. okt 2018, kl. 11:44

« forrige - neste »

Electrix

Sitat fra: Bjoris på tir 30. okt 2018, kl. 07:27
Jeg forstår BOS og prissettingen når det er så enorm etterspørsel, men problemet er at dette er staten sine penger, ikke BOS sine.

Når forhandlerene begynner å stikke disse pengene i egen lomme så ødlegges hele elbileventyret veldig fort. Staten kommer ikke til å la dette gå ut og ut.

Veldig irriterende om de tar overpris her ja, men samtidig må man ikke glemme at intensjonen med disse avgiftslettelsene var at det skulle bli mer lønnsomt for bilprodusentene å produsere elbiler, og at det dermed skulle komme flere elbiler på markedet.

Et like stort problem er det jo at andre produsenter lager elbiler med lav pris for å konkurrere med andre, men deretter produserer de bare i lavt volum. Så blir folk sittende i kø i stedet for å kjøpe en annen bil.

Om Kia faktisk tjener penger på denne så vil vel det legge press på dem selv til å produsere flere biler. Men jeg er redd dette er litt for høy pris for denne. Jeg har vært litt interessert i en rimelig elbil som kan fylle flere behov enn min 6 år gamle Leaf klarer nå, men e-Niro er ingen rimelig elbil. Når jeg må såpass opp i pris og likevel må forvente ventetid så vurderer vi heller Model S siden vi nærmer oss prisen og den fyller ennå flere behov.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

arthur

Hva menes med "overpris"? At en vare selges til en annen, høyere eller lavere, pris i et marked enn et annet er helt vanlig. En produsent/selger av en kommersiell vare gjør det for å tjene penger, ikke for å drive med veldedighet!

hELgenen

Dersom marginene er høyere for den norske importøren så åpner det også opp for parallell import.
Nå høres det kanskje mer ut som Europa får veldig få biler og at dette er en av bakgrunnene for prissettingen.
Den andre grunnen er trolig ønske fra importøren om å ta større avanse her etter at folk begynte å flippe biler på finn.no og fikk faktisk omsatt bilen.

Sett i relasjon til prisen på Kona i andre markeder så er den faktisk priset 6-8% høyere - hvilket i seg selv burde dokumentasjon nok til å si at her vil importøren ta større avanser.

Selvfølgelig står både flippere og importører fritt til å sette pris - men i relasjon til den "dugnaden" stortinget har lagt opp til for å få folk til å bytte til elbiler, vel så slår det litt beina under denne. Kia skal også vite at omdømme kan lide under dette. Dette er ikke første gang de får pepper av misfornøyde kunder som står på ventelister - det samme skjedde med Kia Sportage og Kia Soul, så de har alltid hatt problemer med tilgang på biler.
Jeg avventer i alle fall prøvekjøring før jeg bestemmer meg om jeg skal stå i køen eller ikke. Dvs. om det da ikke kommer f.eks noen gode tilbud på nye i3 - da hopper jeg rett dit. For meg er dette bare en litt større pendlerbil - ikke en familiebil

Limodriver

Prissettingen av eNiro og volumet som tildeles det Nirske markedet er interessant i flere sammenhenger. Slik som beskrives ovenfor har vi igangsatt en "dugnad" i Norge for å fremskynde overgangen til utslippsfrie elbiler. Kia (og delvis Hyundai dersom det er korrekt at Kona er dyrere enn i andre markeder) tar seg ekstra betalt for å levere til dugnaden. Jeg trur det vil være fantasi å tro at EFTA godtar en forlengelse av mva fritaket etter 2020. eNiro vil da koste ca 470. Da vil jeg tro salgsjobben blir tyngre.

Videre har Norge satt ambisiøse mål for å få nybilsalget over på utslippsfri teknologi. Med 2000 biler fra hvert merke vil nok både jeg og flere andre ha vært begravet og gjenoppstått fra de døde mer enn en gang før dette målet er nådd. Hvorvidt dette skyldes at elbiler er compliance cars eller knapphet på batterier er litt usikkert, men målsettingen synes å bli fjernere. Det kan virke som dieselbilens spådde død er prematur.

For eget vedkommende må jeg vedgå at tanken om en bruktimportert dieselbil laget av tyskere med sans for kvalitet og effekt ser ut til å komme foran kjøp av eNiro. Det gir meg vanvittig mye mer kjøreglede med premiumkvalitet og effekt fra en forbrenningsmotor enn å kjør rundt i en hardplast radiobil fra Korea helt uten kjøreglede annet enn for drivstoff og bompengebudsjettet.

Gibblay

"For eget vedkommende må jeg vedgå at tanken om en bruktimportert dieselbil laget av tyskere med sans for kvalitet og effekt ser ut til å komme foran kjøp av eNiro. Det gir meg vanvittig mye mer kjøreglede med premiumkvalitet og effekt fra en forbrenningsmotor enn å kjør rundt i en hardplast radiobil fra Korea helt uten kjøreglede annet enn for drivstoff og bompengebudsjettet."

Det var da voldsomt. For all del, vil en kjøre diesel så er det et fritt land. For min del så blir det noe som skurrer når jeg hører ordene kjøreglede blandet med en forbrenningsmotor som går på diesel. Vi har vel alle våre preferanser.

Espen Hugaas Andersen

Niro til 377.000 og bruktbilpriser på Kona/Niro som er oppe i skyene må jo være en midlertidig sak.

377.000 er sånn ca det man kan forvente at dagens innstegsmodell av Model 3 vil koste i Norge. Det er da altså Model 3 MR med premium-interiør. Tesla har nok ingen betenkeligheter med å selge 20.000 av disse i Norge i 2019, om etterspørselen er til stede.

Tror vi vil se store omveltinger det neste året.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Morten Christiansen

Dersom det er sant at Kia tar ut for høy profitt og dermed stikker statens intensiver i egen lomme så er vel en kampanje mot Norske myndigheter mer virkningsfull en mot Kia Norge. At Kia ønsker å tjene penger er vel som forventet, og har ingen tro på at hverken kanselleringer eller klager vil endre deres prissetting. De har 2000 biler i 2019 de fint får 377000 for.

Trond.m

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tir 30. okt 2018, kl. 11:03
377.000 er sånn ca det man kan forvente at dagens innstegsmodell av Model 3 vil koste i Norge. Det er da altså Model 3 MR med premium-interiør. Tesla har nok ingen betenkeligheter med å selge 20.000 av disse i Norge i 2019, om etterspørselen er til stede.
Litt OT, men har det ikke hent at Elon Musk har lovet mer enn han kan holde tidligere ?  8)
Dessuten har Tesla noen aksjonærer som snart forventer å tjene penger.

Electrix

Sitat fra: Morten Christiansen på tir 30. okt 2018, kl. 11:06
Dersom det er sant at Kia tar ut for høy profitt og dermed stikker statens intensiver i egen lomme så er vel en kampanje mot Norske myndigheter mer virkningsfull en mot Kia Norge. At Kia ønsker å tjene penger er vel som forventet, og har ingen tro på at hverken kanselleringer eller klager vil endre deres prissetting. De har 2000 biler i 2019 de fint får 377000 for.
La oss ikke overdramatisere nå, om Kia priser bilene for høyt så blir det mindre salg, så enkelt er det. Det er fritt fram for alle å kjøpe bil, man er ikke gift med Kia. Intensjonen med avgiftslettelsen var å gjøre det mer lønnsomt å lage elbiler i oppstartsperioden.
Hovedproblemet med Kia eNiro nå er at det er planlagt produksjon av altfor få biler, om de tjener penger på å lage disse er det større sjanse for at det blir produsert flere. Det er jo dette som er poenget.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Myrvang

Sitat fra: TM på tir 30. okt 2018, kl. 11:15
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tir 30. okt 2018, kl. 11:03
Litt OT, men har det ikke hent at Elon Musk har lovet mer enn han kan holde tidligere ?  8)
Dessuten har Tesla noen aksjonærer som snart forventer å tjene penger.

Har vært kristisk til Teals lenge selv og har også kansellert mine 2 TM3, men nå er produksjonen god og de leverer mye biler. De utnytter selvsagt taxcredit-ordningen så lenge det går, men vi nærmer oss leveringer her på berget også. selskapet leverte pluss nå sist, så aksjonærene er nok på vei til å bli fornøyde de også.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Myrvang

KIA vil nok selge de 2000 som kommer, men jeg frykter at verdifallet vil bli stort når det innen 1-2 år kommer flere alternativer. Da bruker jeg heller de pengene på diesel og bom og avventer. Min blir neppe tatt ut med mindre jeg er sikker på at den kan flippes.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

lirekassa

Er vi i Norge litt for langt forut for vår tid? Vi har lenge vært et prioritert marked for elbiler, men nå kommer resten av verden og Europa etter. Etterspørselen har gradvis økt over lengre tid, og det ser ikke ut til å ta slutt før Tesla og Nissan virkelig kommer på banen de neste par årene. Så lenge LG/SK og andre batteriprodusenter ikke klarer å holde tritt, så vil det forbli lange køer. Tror også det er derfor Nissan venter med 60kWh for de vet at situasjonen nå er langt fra ideell, og de vil unngå utålmodige og misfornøyde kunder.

HCO

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tir 30. okt 2018, kl. 11:03(...) 377.000 er sånn ca det man kan forvente at dagens innstegsmodell av Model 3 vil koste i Norge. (...)

Ja, og jeg tror ikke jeg er alene om å tenke at jeg heller bruker den summen på en Tesla enn på en koreansk "Golf". Model 3 er tett på en drømmebil, både i utseende og ytelse. Niro er bare en bil.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tir 30. okt 2018, kl. 11:03(...) Tror vi vil se store omveltinger det neste året.

Ja, iallefall på gårdsplassen min...
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Tellus

Synes vel ikke prisen var avskremmende sammenlignet med de nærmeste konkurrentene Kona og Ampera-E. Er vel der prisen bør være i dagens marked. Niro er vel såpass mye størren enn de to nærmeste konkurrentene at den for noen sikkert vil fungerer fint som bil nummer 1.

At den ikke er i premiumsjiktet er så, men man må tross alt legge på ganske mye for å få en greit utstyrt Tesla, I-Pace eller E-tron.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tellus på tir 30. okt 2018, kl. 12:12Synes vel ikke prisen var avskremmende sammenlignet med de nærmeste konkurrentene Kona og Ampera-E. Er vel der prisen bør være i dagens marked. Niro er vel såpass mye størren enn de to nærmeste konkurrentene at den for noen sikkert vil fungerer fint som bil nummer 1.
Prisen er ganske grei sett opp i mot andre overprisede elbiler, men sett i mot resten av bilmarkedet er prisen horribel. Niro er dyrere enn det en BMW X3 xDrive30i koster i USA, med firehjulstrekk, 248 bensinhester og 0-100 km/t på 6 sekunder.

Det eneste stedet i verden Kia kommer til å selge Niro til over 377.000 kroner før avgifter er Norge.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA