377.400,- pluss met. soltak og vinterhjul.

Startet av Myrvang, man 29. okt 2018, kl. 11:44

« forrige - neste »

ProsjektX

I det sekundet Leaf 60 lanseres, og/eller Model 3 begynner å leveres tror jeg det er over for ågerpriser på finn.no. Dermed øker risikoen hvis noen tror en skal flippe bil med god margin utover vårparten 2019...
2025 Tesla Model Y LR, 2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

gigafactory

Haha, 2000 stk i hele 2019. Da kunne de jo tatt 450k for den og fortsatt fått solgt kvoten sin. Enn så lenge er det bare Tesla og Nissan som er interessert i volum, jeg begynner å bli mektig lei av alle disse andre limited edition-fjollemerkene.

trykkertor

Hvilke land kan vi importere e-Niro fra da, og få en god pris?
Min kollega venter nå opp sin Kona Electric fra spansk forhandler. Der handlet det ikke om pris, men tilgang. Så bilen blir kanskje 10.000,- dyrere når den nå kommer.
Hvis det viser seg at Norge har lagt seg på avanser rikelig over resten av Europa på e-Niro, så er det vel mulig å få en hit til landet ferdig registrert til 350-360.000,- ish vil jeg tro.
Om ikke for annen grunn å markere ovenfor BOS at dette ble litt feil.

Joltus

Selger på bos forus i går sa at andre land knapt ville få biler. Frankrike, Norge Sverige og et land til var prioritert på levering. Så det var ikke så mange biler som kom til andre land mente han på.

Eg spurte da om det ville bli importert biler via Tyskland, slik som med soul. Neppe....

geear

Foreløpig kun lansert i fire land pluss Sør-Korea og evt andre i asia?

xyzzy

Sitat fra: tugit på man 29. okt 2018, kl. 15:11
Sitat fra: xyzzy på man 29. okt 2018, kl. 15:05
Sitat fra: AmocoCadiz på man 29. okt 2018, kl. 14:51
Har de blandet kortene, KIA er jo posisjonert som "Value" merket, Hyundai som det litt mer upmarket.
Hvordan de da rettferdigjør en strategi med 50000kr mer for Kia i.fht. Kona uten noe særlig merverdi henger ikke sammen.

At Kia FE så blir stående som utgaveversjon uten app og hengerfeste, når senere utgaver får det, vil videre senke bruktverdi ganske mye.

400k for Kia eller 400k for Tesla M3 ligger valget klart for M3 som er langt mer moderne og fremtidsrettet bil.

Det er en bil i en annen og større klasse, den har noe utstyr som av en aller annen grunn forsvant på Kona (elektriske seter med minne) og Kona er opplagt feilpriset når man kan tjene 100000 på å ha stått i køen og flippe bilen.

Riktig pris er den som gir balanse mellom tilbud og etterspørsel.

Når det gjelder M3 er den forut for sin tid - førermiljøet er tilpasset egenskaper bilen ikke har de nærmeste årene: Selvkjøring. Er det en bil som skriker etter HUD er det M3. Gitt dagens dårlige miljø, Teslas vanskeligheter med å bygge kvalitet og kjempeproblemer på service/reparasjoner kan mange velge noe annet.

Det er jo positivt at M3 er forut for sin tid all den tid man kan oppdatere bilen på den måten Tesla har løst det. Niro fremstår i så måte som en bil "bakut" for sin tid. Den har ett elektrisk sete med minne. Ingen app, og nå snakker vi 2019. Til og med sparkesykkelen min har en app!

En bedre måte å si det på er vel å si at førermiljøet i M3 er så fremtidsrettet at det krever egenskaper bilen ikke har nå, og ikke kommer til å få på mange år - om noensinne.

I dag har jeg Ioniq - den har ett sete med minne. Hadde det vært bedre med to? Ja. Spiller det noen særlig rolle? Nei. Kona er mye kortere enn meg, og bytte av innstillinger på førersetet benyttes hver gang. Passasjersetet får være i fred, det er i en stilling der det går greit uten å justere.

Niro er langt fra perfekt - det mangler app per nå (viktig), den mangler hengerfeste (uviktig for meg, ville ikke bestilt om det var mulig) og gitt erfaringen fra Ioniq (og det jeg hører om Kona) er det sikkert mye støy i fart.  I tillegg er det jo ikke en premiumbil som Jaguar, og den har heller ikke Teslas ladenettverk.

Øyvind.h

Jaja. Til den prisen kommer ikke svigers til å bruke reservasjonen jeg har. Og med det elendige volumet som antydes blir det langt ut i 2020 før jeg får bil. Kanskje 2021.
Eller, kanselleringsraten vi ser nå blir det nok 2020.

Neste spørsmål blir da om jeg skal bli stående i kø for moroskyld. Får den hengerfeste, app og redusert pris innen 2020 kan den jo fortsatt bli interessant.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

xyzzy

Sitat fra: sveink på man 29. okt 2018, kl. 17:19
Har nr 7xx, men hopper nok av med denne prisen. Det kommer masse spennede i årene som kommer og betale en overpris på en bil som ikke får app og tilhengerfeste i første versjon er dårlig butikk. Får en kona i februar, går nok for den.

Du kan vel bare si at du vil vente på app? Da får du også et år på se om prisen er riktig. Konaen kan du jo selge med stor profitt på Finn, hvilket er hvorfor prisen på Niro er mer riktig selv om de som står tidligst i køen gjerne ville hatt den billigst mulig enten de skal bruke den eller flippe den (mer fortjeneste da).

batterimannen

Sitat fra: gigafactory på man 29. okt 2018, kl. 18:20
Haha, 2000 stk i hele 2019. Da kunne de jo tatt 450k for den og fortsatt fått solgt kvoten sin. Enn så lenge er det bare Tesla og Nissan som er interessert i volum, jeg begynner å bli mektig lei av alle disse andre limited edition-fjollemerkene.

BMW i3 selger også i ok volum?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

jkirkebo

Sitat fra: xyzzy på man 29. okt 2018, kl. 20:03
En bedre måte å si det på er vel å si at førermiljøet i M3 er så fremtidsrettet at det krever egenskaper bilen ikke har nå, og ikke kommer til å få på mange år - om noensinne.

Tja, de som eier en sier jo stort sett unisont at den midtmonterte skjermen fungerer utrolig bra, mye bedre enn de hadde sett for seg på forhånd. Midtmonterte instrumenter er da heller ikke noe nytt på noen som helst måte. Jeg har ikke sittet i en selv, men tror dette blir bra. Kommer til å kjøpe uten AP.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Kårepåsporet

Sitat fra: jkirkebo på man 29. okt 2018, kl. 21:48

Tja, de som eier en sier jo stort sett unisont at den midtmonterte skjermen fungerer utrolig bra, mye bedre enn de hadde sett for seg på forhånd. Midtmonterte instrumenter er da heller ikke noe nytt på noen som helst måte. Jeg har ikke sittet i en selv, men tror dette blir bra. Kommer til å kjøpe uten AP.

Hva sier magefølelsen din vedr leveringstid hvis en reserverer i dag?

Tiger123

Sitat fra: Kårepåsporet på man 29. okt 2018, kl. 21:50
Sitat fra: jkirkebo på man 29. okt 2018, kl. 21:48

Hva sier magefølelsen din vedr leveringstid hvis en reserverer i dag?

Hvis det går som høvdingen uttalte for noen uker siden og du bestiller performance utgaven så leveres den i mars neste år.

Bjoris

Jeg forstår BOS og prissettingen når det er så enorm etterspørsel, men problemet er at dette er staten sine penger, ikke BOS sine.

Når forhandlerene begynner å stikke disse pengene i egen lomme så ødlegges hele elbileventyret veldig fort. Staten kommer ikke til å la dette gå ut og ut.

Jo, en kan si at produktet har en større verdi, men det er bare fordi de som tar pengene i lommen ikke leverer etter etterspørselen. En Kia Niro er ikke verd 420.000, det er jo galskap, men om jeg måtte ha ny bil nå hadde jeg nok tatt den ut og brukt den litt, blir nok lite verditap i starten. Men den dagen prisene må ned på fornuftig nivå er fallhøyden veldig stor for de som kjøper nå.

Så kan en tenke at det er lenge til etterspørselen vil bli dekket, men det er ikke så sikkert. Model 3 og Leaf Plus kan endre dette bildet totalt fra midten av neste år. Da blir det bra dumt å sitte med kontrakt på Kona med levering om 2 år. Nå ser det i det minste ut til at du ikke må signere kontrakt før bilen nermer seg når det gjelder Niro, det er i det minst bra. Samtidig skal de stenge for reservasjoner så dermed vil jeg tro at de bak de 6000 må signere kontrakt for å sikre seg en bil en vakker dag?

Det kommer ann på om det virkelig er tilgangen på batteriene som er problemet eller om det er manglende vilje.

Er redd vi også kommer til å se veldig tydelig nå at Tesla med egen batterifabrikk vil ha helt andre marginer på sine biler enn de øvrige. Jeg har vært negativ til Tesla en stund etter den dårlige erfaringen med Xen som ikke ble fikset, men begynner å helle mot at det er Model 3 vi skal ha neste gang. Det er ingen av de andre som er seriøst interessert i lage skikkelige elbiler

tuono

De som mener at markedet bestemmer og at ingen pris er for høy så lenge folk betaler (ref: flippingen av Kona) har tatt pause i argumentasjonen nå?

Dette måtte bare komme. Ingen importør med fornuften i behold kan tillate seg å ikke ta situasjonen rundt Kona med i betraktningen når en nesten tilsvarende modellskal prises. Er ren buttikk det.
Enkel logikk: Hvem skal ha pengene? Vi eller flipperne/oppkjøpere?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA