Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjemmelader B-klasse

Startet av Bjarte Meisterplass, lørdag 27. oktober 2018, klokken 10:36

« forrige - neste »

Bjarte Meisterplass

Hei,
Jeg oppgrader el-anlegget mit hjemme og har fått tilbud på en hjemmelader fra elektrikeren med 16A kurs
Jeg har 230v i huset og har fått tilbud på denne laderen:  https://www.elektroimportoren.no/elbillader-1-fas-10-32a-230-400v-type2-5m-kabel/CV052566/Product.html?Event=livesearch

Er dette en Ok lader for en B-klasse og er den Ok hvis jeg bytter til en annen el-bil en gang.
Det så ikke om det sto noe om effekt på info om laderen.
Når jeg først har eletrikkeren der, burde jeg oppgradert kurs etc.


Sent from my iPhone using Tapatalk

elektrolux

Med 230V får du dessverre ikke så mye lading på MB B250, men du trenger ikke velge en så kostbar ladestasjon.

Vi foreslår i stedet denne ladestasjonen som gjør samme jobben for 3/4 av prisen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Oppdatering:

Vi kjørte ny test på lading av MB B250 med lasket plug mot bilen og ble positivt overrasket over at bilen automatisk regulerer strømtrekket over 2 faser.

Det betyr i praksis at vi nå tilbyr Zappi MB 250 edition som gir inntil 7,4 kW lading fra 230V IT nett.

Dette vil halvere ladetiden og bidra til at bilen blir mer anvennelig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lepet65

Sitat fra: elektrolux på fredag 23. november 2018, klokken 08:34
Oppdatering:

Vi kjørte ny test på lading av MB B250 med lasket plug mot bilen og ble positivt overrasket over at bilen automatisk regulerer strømtrekket over 2 faser.

Det betyr i praksis at vi nå tilbyr Zappi MB 250 edition som gir inntil 7,4 kW lading fra 230V IT nett.

Dette vil halvere ladetiden og bidra til at bilen blir mer anvennelig.
Betyr det i praksis at det bare er MB 250e som kan bruke denne eller . .

elektrolux

Nei, men vær forsiktig med å koble til en Renault Zoe.

Her er link til MB B250 versjonen: https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/z?tm=ladestasjoner
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elektrolytt

Er dette samme kobling/ lasking som Tesla kan utnytte for "2-fase" på 230V? Vurderer en slik ladestasjon for å vekselvis lade en Tesla og en Mercedes. Har tilgjengelig et 16A 3-fase uttak i garasjen, og tenkte da om mulig å benytte en lasket ladestasjon med CEE-plugg på tilførselskabelen.

jkirkebo

Sitat fra: Elektrolytt på lørdag 24. november 2018, klokken 13:28
Er dette samme kobling/ lasking som Tesla kan utnytte for "2-fase" på 230V? Vurderer en slik ladestasjon for å vekselvis lade en Tesla og en Mercedes. Har tilgjengelig et 16A 3-fase uttak i garasjen, og tenkte da om mulig å benytte en lasket ladestasjon med CEE-plugg på tilførselskabelen.

Nei, det er ikke samme greia. Tesla tilkobles 230V 3-fase for å lade på 2-fase, på en ladestasjon som er koblet slik vil ikke Mercedesen lade i det hele tatt.

Men det er ikke noe problem for Teslaen at ladestasjonen er lasket.

Vår EcoLite kan også leveres med tilførselskabel med CEE-støpsel, ferdig lasket inne i ladestasjonen. Den har type 2 uttak, så den kan brukes av alle typer elbiler. Laskingen er superenkel å fjerne senere om behovet utgår.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elektrolytt

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 24. november 2018, klokken 16:11
Sitat fra: Elektrolytt på lørdag 24. november 2018, klokken 13:28
Er dette samme kobling/ lasking som Tesla kan utnytte for "2-fase" på 230V? Vurderer en slik ladestasjon for å vekselvis lade en Tesla og en Mercedes. Har tilgjengelig et 16A 3-fase uttak i garasjen, og tenkte da om mulig å benytte en lasket ladestasjon med CEE-plugg på tilførselskabelen.

Nei, det er ikke samme greia. Tesla tilkobles 230V 3-fase for å lade på 2-fase, på en ladestasjon som er koblet slik vil ikke Mercedesen lade i det hele tatt.

Men det er ikke noe problem for Teslaen at ladestasjonen er lasket.

Vår EcoLite kan også leveres med tilførselskabel med CEE-støpsel, ferdig lasket inne i ladestasjonen. Den har type 2 uttak, så den kan brukes av alle typer elbiler. Laskingen er superenkel å fjerne senere om behovet utgår.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Takk for oppklaringen. Ser nå at Zappi kun er for 1-fas. Men lasket EcoLite vil altså ikke lade Mercedes'en?

jkirkebo

Sitat fra: Elektrolytt på lørdag 24. november 2018, klokken 17:10
Takk for oppklaringen. Ser nå at Zappi kun er for 1-fas. Men lasket EcoLite vil altså ikke lade Mercedes'en?

Joda, lasket EcoLite vil lade MB med 7,4kW. Den vil også lade Tesla med 7,4kW. Det er EcoLite tilkoblet 230V 3-fase som ikke vil lade MB. En liten forklaring:

Lasking: Tilførselskurs 1-fase 230V. Den ene av de to faselederne tilkobles N i ladestasjonen, den andre tilkobles L1,L2 og L3. Det er dette som er laskingen, altså at en faseleder tilkobles flere innganger på ladestasjonen. Gir 7,4kW både til Tesla og MB.

"2-fase lading": Tilførselskurs 3-fase 230V. En faseleder kobles til N, den andre til L1 og den tredje til L2. L3 benyttes ikke. Ingen lasking. Dette gir (for en 32A kurs) 8,5kW lading på Tesla og 0kW på MB da den ikke takler det. Kan dog løses ved å la MBen bruke en 1-fase type 2 kabel: Da "ser" den bare N og L1.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Tesla ( i alle fall X.) trenger ikke lasket lading for å dra 32A ut fra 1 fase.

Dermed må du lade fra 1 fase ( 2 av de 3 faselederne i 230V IT nett) for å kunne lade både Tesla og MB 250B med 32A.

Vi anbefaler selvfølgelig at lading med mer enn 3,6 kW reguleres dynamisk, altså tar hensyn til husets øvrige forbrukere slik Zappi tilbyr som standard.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA