Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TÜV vurderer godkjenning av alle OTA-endringer. Kan ta måneder.

Startet av What-a-watt, onsdag 24. oktober 2018, klokken 08:39

« forrige - neste »

What-a-watt

Tyske TÜV vurderer å kreve godkjenning av alle OTA-oppdateringer som endrer  bilens forhold til trafikk. Dette kan medføre at hver enkelt versjonsnummer må godkjennes, og hver enkelt godkjenning kan ta måneder.

https://www.motor-talk.de/forum/tuev-will-den-model-s-nach-update-die-betriebserlaubnis-entziehen-t5670132.html


Cirion

Noen som vet hvordan man legger inn uofficiell firmware på en Tesla Model X? Hvis TØV får til noe slikt så blir dette en nødvendighet!

Men seriøst, hvis noen vet hvordan og har lyst til å hjelpe meg, send PM ;)
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

HaraldRex

Tror ikke jeg hadde bekymret meg så mye over at en "sjefsingeniør" hos TÜV Rheinland ytret noen bekymringer i april 2016... :) (Etter det tidspunktet er det ikke så mye å finne om saken...)

Rent teknisk kan jeg for så vidt være enig i det han sier; bilen har potensial til å oppføre seg grunnleggende annerledes enn da den faktisk ble godkjent. Dette er en problemstilling som tidligere bare har kunne oppstå gjennom ombygging/tuning, og det har jo til dels utløst krav om inspeksjon og ny godkjenning (Både i Tyskland og her hjemme - tyskerne er forøvrig MYE strengere på slike ting).
Vær også klar over at TÜV på ingen måte "er" staten - det er en samling med private selskaper med høyst kommersielle interesser.


What-a-watt

Nå har VW sagt at de kommer med OTA på sin nye I.D-serie, og det gjør sikkert de andre tyske også. Da er det vel en greiere sak å få aksept for.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA