Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteritap etter 11500 km?

Startet av beniva, onsdag 24. oktober 2018, klokken 08:14

« forrige - neste »

beniva

Kjøpte meg i forrige uke en Leaf Tekna 2016-modell som visstnok er gått i Spania i to år. Min første elbil!

Jeg reagerer imidlertid litt på rekkevidden nå som ifølge bilen ligger på ca. 150 km ved 100% batteri. Ofte noe under. Jeg snitter på 14,8 KW pr. 100 km. Er dette normalt? Hadde forventet at den ville ligge noe høyere enn dette. Kan det være høsttemperaturen som spiller inn her?

I dag morges hadde jeg 128 km rekkevidde ved 91% batteri. Likevel kjørte jeg de 31 km til jobb med et forbruk ifølge bilen på 28 km.  Hadde 67% igjen på batteriet da jeg kom frem.

Edit: Den lader til 12 barer, men ser nå at den kun har 11 tilgjengelig. Bilen har gått 11500 km. Dette betyr vel at bateriet ikke er helt på topp? Hva kan jeg gjøre. Har fortsatt garanti på både bil og batteri...

beniva

Har vært i kontakt med Nissan-forhandler i dag som sier at Nissan har lagt opp til at bilen skal inn til batteritest nå i løpet av november. Fikk time 9. november, så det blir spennende å se hva resultatet blir.

Bilen ble annonsert med teksten "som ny" og bildet fra annonsen viser alle tolv strekene til stede, så er det noe å gå til firmaet jeg kjøpte bilen av med?

cra

Ikke heng deg opp i km-visning, men se på % gjenværende på batteriet. km-visning kan variere vilt etter hvordan de siste km er kjørt.

Du kan evt. kjøpe deg en slik OBDII-dings du plugger i bilen og kan lese av masse detaljer på en app på mobilen. Står en del om det i ulike tråder her; der er det masse info å lese ut.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Limodriver

Rekkevidden på Leaf er ikke noe å bli imponert over. Imidlertid er det som nevnt ovenfor svært varierende hvilken rekkevidde som oppgis i "guessometeret" som endrer seg i forhold til de siste kjørte km.

Bli kjent med rekkevidden på bilen og bruk den deretter, da fikk jeg livet med Leaf til å være godt levelig. Da vet en hva en har og forholder seg til det. Noen bil for langturer blir ikke 1. gen Leaf.

Burg

Hei. Normalt at en bar forsvinner når bilen er gått så langt. Selger visste hva han gjorde ved å selge på dette tidspunkt.....  Forstår du er litt sur;(

Burg

Sorry.. Trodde det sto 115 000 km ved tap av første bar, ikke 11500.... Her er det noe galt..

EV-FTW

Er nok stygt redd for det kan stemme, dersom bilen har gått i Spania i to år. Som sagt før, batteriene til Leaf har ingen for for temperaturstyring, så de takler veldig dårlig varmt klima, som eksempelvis Spania.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Trekkoppbil

Dersom det er 30kwt's batteri:
SOH avhenger mye av om du har lagt inn oppgraderingen PC630 eller ikke.
Kapasitetsgarantien skal gjelde 8 år/160 000km:
https://www.forbrukerradet.no/guide/no-guidekategori/elbil-hvem-gir-deg-de-beste-garantiene/
Man kan komme ned på 8 barer ved ca 66% SOH, og det er nok vanlig å bytte batterier ved ca 60-66%SOH, så innenfor garantitida kan du nok regne med SOH i området 60-100%.

Dersom det er 24kwt's batteri:
Kapasitetsgarantien er på 5år/100 000km.

EV-FTW

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 25. oktober 2018, klokken 02:41
Dersom det er 30kwt's batteri:
SOH avhenger mye av om du har lagt inn oppgraderingen PC630 eller ikke.
Kapasitetsgarantien skal gjelde 8 år/160 000km:
https://www.forbrukerradet.no/guide/no-guidekategori/elbil-hvem-gir-deg-de-beste-garantiene/
Man kan komme ned på 8 barer ved ca 66% SOH, og det er nok vanlig å bytte batterier ved ca 60-66%SOH, så innenfor garantitida kan du nok regne med SOH i området 60-100%.

Dersom det er 24kwt's batteri:
Kapasitetsgarantien er på 5år/100 000km.

Bilen er import fra Spania. Spørsmålet er jo da, hvor seriøs er selger? Garantiordningene i Europa på bilen er ikke som i Norge.
Men selve batteriet har forhåpentligvis også 5 år garanti, også i Spania.

Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

beniva

Selger har garantert 8 år garanti på batteripakken. Dette står også i kontrakten, så det skal være greit. Problemet er egentlig at jeg har blitt solgt en bil som ikke svarer til de løfter selger har lagt frem i annonsen, bilder og muntlig. Jeg er i kontakt med elbilforeningen for å se på mulighetene for å heve kjøpet.

Tusen takk for alle svar hittil!

EV-FTW

#10
Siden selger sier 8 år, så går vil det si at du har 30 kWt Leaf.
Du har enda ikke sagt noe om det, da det har en god del å si.

På min 30 kWt viser GOM  14 mil igjen når bilen sier det er 65 prosent igjen på batteriet. Dette er når det er 7 grader ute, og siste uke har stort sett vært bare regn.

Den viser alt mellom 18 og 23 mil på GOM når batteriet er 100 % oppladet. Da med ECO på!

Personlig har jeg aldri sett min GOM så langt nede som din, når batteriet er 100 prosent oppladet, selv hvor hardt jeg har kjørt før jeg satte bilen til lading.

Men som sagt, ikke heng deg opp i GOM , da denne varier konstant.

Første bar forsvinner når SOH er rundt 85 prosent. Med andre ord er du under dette nå.
Men bilen har nok ikke fått SW oppdateringen for batteriet, så det er stor sannsynlighet for at du vil få opp prosenten en god del.

Men som sagt, faren her er at bilen er kjørt 2 år i varmt vær, noe som ikke er bra for Leaf.

Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

beniva

Jeg har kjøpt en 30KW, ja :)

Jeg er i kontakt med bilselger og advokat rundt det å heve kjøpet da bilen ikke er i den stand det ble forelagt meg da jeg kjøpte bilen.

beniva

Etter samtale og engasjement av advokat, har jeg satt igang en reklamasjonssak med mål om å heve kjøpet. Det ble sagt fra selger og i annonse at batteri og bil var i 100% stand. Det viste seg å ikke stemme, så da er det en klar hevingsgrunn ifølge advokat som mener at bilen da har en mangel.

Jone Bj

Edit: Den lader til 12 barer, men ser nå at den kun har 11 tilgjengelig. Bilen har gått 11500 km. Dette betyr vel at bateriet ikke er helt på topp? Hva kan jeg gjøre. Har fortsatt garanti på både bil og batteri...
[/quote]

Jeg har opplevd akkurat det samme i det kalde Norge iom. at jeg har tapt så mye som 15 % kapasitet på bare 4 år.  Utover dette ingen imøtekommenhet hos Nissan, kun total ansvarsfraskrivelse inkludert en arrogant ovenfra og nedad "du må ikke kommer her og være sær" holdning.  Mitt inntrykk av hele Nissan Konsernet = kjeltringer og svindlere.

Tellus

15% tap på 4 år er nok mer enn snitt, men langt unna garantinivået.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA