Oppbevaringsrom i Model X

Startet av Albedo, søndag 21. oktober 2018, klokken 11:56

« forrige - neste »

Albedo

Har skjønt at enkelte synes at Tesla er litt vel minimalistisk når det gjelder oppbevaringsrom/løsninger i kupeen. Selv må jeg innrømme at jeg ikke tenkte så mye på det da jeg prøvekjørte bilen så lurer på om jeg kan få bekreftet hva som nå finnes i nyeste versjon X. (jeg har bestilt 7-seter, så mest interessert i den)
- Hanskerom
- Midtkonsoll med koppholdere
- Et rom under den store skjermen?
- Dørlommer på fordørene (naturlig nok ikke på FWD  :) )
- 2xKoppholdere på 2. og 3.rad
Stemmer dette? Noe annet?

Ser ellers at det er en del 3.parts løsninger å få kjøpt, f.eks. en del billige greier fra AliExpress. Noen som har noen anbefalinger på den slags?

En ting som jeg ikke kan finne til X er setelommer på baksiden av forsetene, altså sånne som ungene i baksetet kan legge alt mulig rot i. (bortsett fra noen veldig enkle universalvarianter beregnet for små barn som man kan knyte på som et forkle da)

Vhagar

Mine erfaringer med X, andre har nok andre erfaringer og meninger.

Hanskerommet har svært begrenset plasss til å brukes til noe fornuftig. Jeg har nødvendige papirer der i en mappe (som så vidt får plass i A5 format) og en refleksvest. Det er både flatt, lavt og grunt så ikke mye som får plass der i forhold til andre biler.

Koppholderene i armlenet mellom førersetet og passasjersetet bruker jeg til nøkkelen når jeg kjører, ladebrikke ligger der og ellers småting. Så å bruke den som koppholder utgår, dessuten hviler armene der så ugunstig med kopper/flasker der uansett. Savner forøvrig et bur "under" lokket der som andre merker har.

Hyllen under den store skjermen finnes det ulike skuffer til, uten at jeg har det enda, og brukes stort sett til å slenge fra seg solbrillene (her må jeg finne en løsning så jeg ikke skraper opp brillene mer). Alt som ligger der uten en skuffe vil jo også rase ut når du skal vise 0-100 for venner.

Koppholderene nede i det store buret (med skyvelokk) er litt vel romslige for norske/europeiske flasker, men de duger. Området nedi der, helt fremst, blir brukt til diverse ladekabler til mobiler etc og den "pinsetten" for å nappe av pyntekapslene på hjulboltene. Området med flipp lokket er minst brukt da ting som ligger der ramler ned i det store rommet når man flipper igjen lokket.

Dørlommer i fremdørene huser lommebok, mobil, servietter etc og større flasker ved behov.

Til daglig er nok bilen i mitt tilfelle rimelig tom. Det er først på turer at det av og til er litt knapt, men så har jeg bare 2 personer i bilen og desto mindre behov enn de fleste kanskje.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

jkirkebo

Sitat fra: Vhagar på søndag 21. oktober 2018, klokken 14:51
Mine erfaringer med X, andre har nok andre erfaringer og meninger.

Hanskerommet har svært begrenset plasss til å brukes til noe fornuftig. Jeg har nødvendige papirer der i en mappe (som så vidt får plass i A5 format) og en refleksvest. Det er både flatt, lavt og grunt så ikke mye som får plass der i forhold til andre biler.

Koppholderene i armlenet mellom førersetet og passasjersetet bruker jeg til nøkkelen når jeg kjører, ladebrikke ligger der og ellers småting. Så å bruke den som koppholder utgår, dessuten hviler armene der så ugunstig med kopper/flasker der uansett. Savner forøvrig et bur "under" lokket der som andre merker har.

Hyllen under den store skjermen finnes det ulike skuffer til, uten at jeg har det enda, og brukes stort sett til å slenge fra seg solbrillene (her må jeg finne en løsning så jeg ikke skraper opp brillene mer). Alt som ligger der uten en skuffe vil jo også rase ut når du skal vise 0-100 for venner.

Koppholderene nede i det store buret (med skyvelokk) er litt vel romslige for norske/europeiske flasker, men de duger. Området nedi der, helt fremst, blir brukt til diverse ladekabler til mobiler etc og den "pinsetten" for å nappe av pyntekapslene på hjulboltene. Området med flipp lokket er minst brukt da ting som ligger der ramler ned i det store rommet når man flipper igjen lokket.

Dørlommer i fremdørene huser lommebok, mobil, servietter etc og større flasker ved behov.

Til daglig er nok bilen i mitt tilfelle rimelig tom. Det er først på turer at det av og til er litt knapt, men så har jeg bare 2 personer i bilen og desto mindre behov enn de fleste kanskje.

Her er mine tilsvarende erfaringer:

Hanskerommet er stort nok, men ikke veldig stort. Har noen papirer der, refleksvest, hyttenøkler, båtnøkler, en ekstra mobilladekabel og noe annet småtteri som f.eks servietter.

Koppholderne i armlenet bruker vi som koppholdere, de passer oss bra. Men vi er begge to lange (188cm og 185cm) og har nok setet lengre bak enn gjennomsnittet.

Hylla under skjermen brukes til solbriller (ligger i etui) og lommebok.

Det store rommet under skyvelokket brukes kun til én ting, søppel :( Har ikke bruk for det til noe annet. Savner det store åpne rommet fra min gamle TMS, da kunne vi stable opp mye frukt, snacks og slik der. Evt. brukte kona ofte plassen til vesken sin. Rommet som er der nå er alt for lite til slikt. Det hender jeg slenger en 1,5L Pepsi Max flaske nedi der på langtur, om jeg har husket å ta ut søppelet først ;)

Mobilen legger jeg oppå skyvelokket, ofte tilkoblet ladekabel som alltid ligger klar under flipplokket. Der ligger også etpar ladekort (de har ikke falt ned ennå). Jeg har mobildeksel i silikon så mobilen ligger støtt oppå der skyvelokket.

I dørlomma (den lille øverst) ligger et par svenske tiere så jeg har til handlevognene på Nordby-senteret ;)

De store dørlommene brukes aldri til noe som helst.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Eirikvestfold

Hanskerom - papirene som fulgte med bilen.
Rommet under skjermen - tomt
Store rommet - satt opp skilleveggene så de holder 1x0,5 flaske og 2x0,33 bokser (de tynne) samtidig. Resten av rommet er tomt.
Lille rommet - ladekabel og telefonen
Flaskeholder/armlene - som regel tomme.
Dørene - tomme

Kjører ganske ren og ryddig stil, men plass til mye på langtur :)

2. Rad har to koppholder, men ikke mer. Vi har 6-seteren så er endel plass mellom setene til bag osv. I tillegg har vi en "smekke" som henger bak en av forsetene med flere lommer etc. Ikke veldig pent men utrolig praktisk når man har barn..:)

THE

Savner bedre oppbevaringsrom for rad 2. Hadde vært greit å slippe å plukke opp ladekabler og småting etter ungene fra gulvet etter hver langtur. Spørsmålet er jo om det hadde hjulpet siden de ikke klarer å legge tingene sine tilbake i sekken de har med på tur nå. Har 6 seter, så god plass til bag/sekk mellom setene på tur som andre også sier.

Ellers synes jeg det er bra med oppbevaring foran.

Hansekrom - refleksvest, papirer, liten rull med søppelposer og ei oppblåsbar reisepute
Rom under skjerm - adgangskort jobb, fergekort, to strap-on reflekser, fergekvitteringer
Stort rom midtkonsoll - våtservietter helt foran og kjempebra plass til Bodum termokopp med kaffe + drikkeflaske
Lite rom med lokk - ladekabler, mobiltelefonen, pastillesker og evt. andre småting på tur. Lokket er alltid åpent pga. da faller ikke ting ned under rommet.
Dørlommer - tom på passasjerside, refleksvest og silikonstift på førerside
Koppholdere midtarmlene - Hyttenøkler og ladebrikker

Vurderte å bestille 6 seter med midtkonsoll på andre seterad, men fant ut at det er mye mer praktisk med åpningen mellom setene. Kupeen blir luftig med 6 seter, enkel adkomst til rad 3 og siden vi er mye på ski, så er det veldig enkelt å legge en skipose eller to mellom setene på rad 2. på tur til løypa/bakken.

Det jeg virkelig kunne tenkt meg er armlener inn mot midten av bilen på rad 2-setene. Helt enkle armlener som kan felles ned kun for å hvile armen på.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

o.b.lix

Sitat fra: THE på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 07:41
Det jeg virkelig kunne tenkt meg er armlener inn mot midten av bilen på rad 2-setene. Helt enkle armlener som kan felles ned kun for å hvile armen på.

Løste det med en 50L kjøleboks, har alltid kald drikke med og sparer mye bensinstasjonkostnad der.
Denne har samme høyde som armlenet foran.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

np

NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

geear

Pigtailkoblingen til elektronisk hengerbrems på venstre side i fotbrønnen til fører er sikkert en vinner der, 30A (tror jeg) kontinuerlig strøm.. ;)

Har selv bare brukt sigarettenneruttak bak til kjøleboks, men det blir fort varmt i bil i solsteiken sommerstid..

o.b.lix

Sitat fra: np på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 14:41
Koblet til strøm? Modell fra hvor?

Jeg har Isotherm 50L . Denne finnes som 30 og 40 liter også, det er kun høyden som er ulik. Finnes også som waeco, men da er 50 literen sidehengslet. Denne er hengslet bak, så lett å åpne både fra første og andre seterad.

Strøm er fra pigtail til henger ja, kontakt ligger "løst" bak obd2-porten. Denne er på 20A. Kan også koble til obd2-porten som er på 5A, men denne deles med dekkenes lufttrykk-målersystemet, så to ganger har den røket på et halvt år hos meg (Boksen skal bare trekke 2,7A/12V på full guffe).

Boksen kan også gå helt ned til -22 grader, og er nesten helt lydløs. Står og går hele tiden i min bil. Kan også gå på 220v.

OhmPaPa

Takk for tips om stillegående kjøleboks!

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 16:06
Strøm er fra pigtail til henger ja, kontakt ligger "løst" bak obd2-porten. Denne er på 20A. Kan også koble til obd2-porten som er på 5A, men denne deles med dekkenes lufttrykk-målersystemet, så to ganger har den røket på et halvt år hos meg (Boksen skal bare trekke 2,7A/12V på full guffe).

Hvordan finner du ut slikt? Har du el-skjema for bilen?

Chicken

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 11:06
Løste det med en 50L kjøleboks, har alltid kald drikke med og sparer mye bensinstasjonkostnad der.
Denne har samme høyde som armlenet foran.

Passer denne i en 5-seter (hel 2.rad) eller står den mellom 2 seter i 2. rad hos deg?

o.b.lix

Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 16:47
Hvordan finner du ut slikt? Har du el-skjema for bilen?

Ikke jeg, men Sigurdi som er bortimot den mest informerte om tesla sin elektronikk utenom de som jobber på fabrikken. Han utvikler og produserer bl.a. stryestrømadapter til Tesla

o.b.lix

Sitat fra: Chicken på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 18:30
Passer denne i en 5-seter (hel 2.rad) eller står den mellom 2 seter i 2. rad hos deg?

Har den på gulv i mellom 2 seter i 2. rad (6-seter)

np

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 16:06
Jeg har Isotherm 50L . Denne finnes som 30 og 40 liter også, det er kun høyden som er ulik. Finnes også som waeco, men da er 50 literen sidehengslet. Denne er hengslet bak, så lett å åpne både fra første og andre seterad.

Boksen kan også gå helt ned til -22 grader, og er nesten helt lydløs. Står og går hele tiden i min bil. Kan også gå på 220v.

Ah, takk!. Hørt om den. Dyr, men klarer seg på lite strøm. Merkbar rekkeviddereduksjon?
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

o.b.lix

Sitat fra: np på onsdag 24. oktober 2018, klokken 13:41
Ah, takk!. Hørt om den. Dyr, men klarer seg på lite strøm. Merkbar rekkeviddereduksjon?

Nei, det er nok lite. Kan i teorien bruke nesten 1 kwh pr døgn om den går på fullt, men da må den stå på -22 i sommervarmen på +55 antar jeg. Jeg merker ikke noe til den. Kanskje litt mer vampire drain, men da kan jeg jo slå den av om jeg ikke kan lade på 2-3 måneder.

Dyr? Ja egentlig. Men regner med den varer i 20 år. Da koster den 350 i året. Og da kan jeg ha med brus eller kullsyrevann til 3 kr boksen i stedet for å kjøpe på bensinstasjon til 25 kr flaska.

Tror jeg sparer den inn igjen mer eller mindre.

Og fungerer som ekstra kjøl på ferie med campingvogn, denne har et for lite kjøleskap for 4 personer over mange dager.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA