ny tesla nå eller vente?

Startet av Tesla2702, fre 19. okt 2018, kl. 13:25

« forrige - neste »

Tesla2702

Hei. vi har en tesla model s fra 2015. Vi har veldig lyst på nyere tesla, men hører rykter med at tesla kommer med facelift snart...noen som vet noe mere om det? gjelder det både s og x model? bør vi vente til det?

krister461

Tror ikke folk vet så mye. Får du kjøpt bil på rentekampanje så gjør du nok et godt kjøp i alle fall.

Knuti

Liker dere dagens S, så kjøp en ny nå til kampanjerente. De nye Séne er en del bedre skrudd og dempet enn de eldre, så dere får en bedre opplevelse av bilen uansett. Nytt interiør kommer vell om 1 år mener jeg å huske Elon har sakt.
Blå S75D bestilt 28/9

Tesla2702

ja..men bare usikre om s eller x model da...

Klykken

Sedan eller suv kommer jo an på behov...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

o.b.lix

X er en bedre familiebil enn S på alle måter. Baksetene er bedre, du kan legge ned setene (5/7-seter), eller ha kjøleboks med kald drikke i midten på 6-seter, hengerfeste, du setter deg inn i og ikke ned i bilen, god utsikt fra frontrute, 7 store seter er mulig.

Selv gikk vi fra S til X for 1,5 år siden, etter dette er det slutt på krangel om hvem som skal sitte framme.

Fordel med S? Bruker litt mindre strøm , lavere og dermed litt mere sporty, litt billigere. (er egentlig 2-seter med mulighet til å ta med flere)

Men kjøp enten ny bil nå eller om 2-3 år. Om 6 måneder går de fra AP2.5 til AP3 på autopilot. Dette er en helt ny datamodul som ikke er ferdig og heller ikke er skrevet software til, så AP3 kommer til å ha et par år den ikke virker like godt som dagens AP1 og AP2 (og AP2.5).
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

JorEl

Sitat fra: o.b.lix på lør 20. okt 2018, kl. 12:09
X er en bedre familiebil enn S på alle måter. Baksetene er bedre, du kan legge ned setene (5/7-seter), eller ha kjøleboks med kald drikke i midten på 6-seter, hengerfeste, du setter deg inn i og ikke ned i bilen, god utsikt fra frontrute, 7 store seter er mulig.

Selv gikk vi fra S til X for 1,5 år siden, etter dette er det slutt på krangel om hvem som skal sitte framme.

Fordel med S? Bruker litt mindre strøm , lavere og dermed litt mere sporty, litt billigere. (er egentlig 2-seter med mulighet til å ta med flere)

Men kjøp enten ny bil nå eller om 2-3 år. Om 6 måneder går de fra AP2.5 til AP3 på autopilot. Dette er en helt ny datamodul som ikke er ferdig og heller ikke er skrevet software til, så AP3 kommer til å ha et par år den ikke virker like godt som dagens AP1 og AP2 (og AP2.5).
Litt av det jeg har tenkt uten å brukt noen av bilene :o Xen frister, men økonomien brister..
Når det gjelder data, ap2.5 vs ap3; i datamaskin verdenen så kan man jo bruke samme software? Men den nyeste harwaren virker best / er raskest. Kanskje det er forskjell på software om hardware er fullstendig annerledes. Har ikke oversikten på Tesla sitt opplegg. Men hvorfor skal ikke AP3 være oppe å gå nokså kjapt?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

o.b.lix

Alle trodde AP2 var mye bedre enn AP1, fasit er at i 2 år nå så har AP1 vært best mesteparten av tiden.

Hvorfor? Fordi AP2 software måtte lages fra bunnen av, kunne bruke veldig lite fra AP1-erfaring.

Nå er AP2 og AP3-sensorer antageligvis lik, men likevel er nok AP3 veldig annerledes enn AP2, for AP3 skal være tilpasset neuralt nettverk, noe de ikke fikk til med AP2, som nok betyr at mesteparten av software må skrives på nytt.

Jeg håper at AP3 blir bedre enn AP2 kjapt, min bil skal jo få den ettermontert, men Tesla har vært veldig flinke til å selge skinnet før bjørnen er skutt, og jeg tror det ikke er annerledes denne gangen heller.

Når det er sagt, så kommer Tesla med små forbedringer på hele bilen hele tiden, så å vente på det siste nye, betyr du må bytte bil 3-4 ganger i året.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

sjokomelk

Sitat fra: o.b.lix på lør 20. okt 2018, kl. 17:46
Nå er AP2 og AP3-sensorer antageligvis lik, men likevel er nok AP3 veldig annerledes enn AP2, for AP3 skal være tilpasset neuralt nettverk, noe de ikke fikk til med AP2, som nok betyr at mesteparten av software må skrives på nytt.
De har i det minste sagt at alt som gjøres av NN-utvikling nå skjer med tanke på at det skal brukes på ny "AP3" CPU i fremtiden. Så der skal det "bare" være å kompilere koden på nytt for ny CPU, og fortsette der de slapp.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Sandvika

I utgangspunktet i samme båt. Forbedringene gjort siste 2-3 år forsvarer ikke mellomlegget i mitt hode. Fokus hos Tesla har vært Model 3, Model S er neglisjert.  Prøvekjørte Model X, men den smalt i både tak og vegger i garasjen (så ikke stenderne) så det ble tommel ned også der. Ville vurdert Model S om det kom reelle forbedringer og ny funksjoner (samt mer orden på serviceapparatet), men med fare for salgstørke så vil de heller ikke flagge noe slikt før det faktisk er implementert. Personlig endte jeg derfor på e-tron lista, men om de flagger reelle kostnadskutt eller forbedringer før den skal hentes ut så bytter jeg muligens tilbake. 

Synes forøvrig rentekampanjen er en uting. Lån er uansett billigst på boligen, at Tesla å subsidierer i utgangspunktet dyre bilån hos DNB istede for å kutte prisen mener jeg forkludrer og er suboptimalt for oss som forbrukere.

krister461

Sandvika

Sitat fra: krister461 på lør 20. okt 2018, kl. 20:27

Sitat fra: Sandvika på lør 20. okt 2018, kl. 20:25
Lån er uansett billigst på boligen
Hva slags boliglån har du?
Enda tydeligere. Et vanlig billån hos DnB ligger på fra 4,87% effektivt. Et boliglån i samme bank koster fra 2,38%. Så lenge man vil ha gjeld vil det da lønne seg å trekke opp boliglånet heller enn å ta billån som grunnet bl.a risikoprofil er dyrere for banken. Når man har kampanjerentene på under 1% så betyr det at Tesla betaler ganske stor del av mellomlegget som ellers kunne vært kutt i kontantprisen (med evt. påfølgende finansiering med en lavere boliglånsrente.)

Resultatet er da at man;
1) Introduserer en finansinstutisjon som skal tjene penger på en risiko de må ta.
2) At det er vanskelig å følge hva bilen faktisk koster på forskjellige tidspunkt (muligens hensikten),
3) Ender i en absurd situasjon hvor vi som foretrekker å betale kontant likevel må belåne bilen for å få den beste prisen. (som vel også betyr høyere forsikringspremie(?)

1000kwh

Du antar mye, men at kontantprisen blir høyere pga perioder med billige lån tviler jeg er sant.

Å låne på huset er en idiotisk ide uansett hva rentene er. ALDRI øk boliglånet på ting som faller i verdi. Tipper det er mange som sprer oppussing, biler, båter, campingvogner over 20-30 år. Det er dyrt!

Helst bør man vel  ikke låne til bil generelt, men det er en annen sak.

Forsikringen blir ikke dyrere.

noto

Sandvika har helt rett. 1000kwh får snakke for seg selv.

Sandvika

Sitat fra: 1000kwh på lør 20. okt 2018, kl. 22:28
Du antar mye, men at kontantprisen blir høyere pga perioder med billige lån tviler jeg er sant.

Å låne på huset er en idiotisk ide uansett hva rentene er. ALDRI øk boliglånet på ting som faller i verdi. Tipper det er mange som sprer oppussing, biler, båter, campingvogner over 20-30 år. Det er dyrt!

Helst bør man vel  ikke låne til bil generelt, men det er en annen sak.

Forsikringen blir ikke dyrere.
Her var det mye å ta tak i!
-Er du uenig i at Tesla bruker penger på differansen mellom normal billånsrente og kampanjerente for å stimulere til økt salg i kampanjeperioden? Og mener dette ikke er et alternativ til å gi kontantavslag på bilen?

Ditt andre avsnitt sliter jeg virkelig med å forstå hva du mener med, men antar at du sier at det er bedre å ha f.eks 2mnok på huset til 2% rente og 400knok på bilen til 4% rente enn 2,4mnok på huset til 2% rente?

Her må du klare å skille reelle økonomiske betraktninger og at noen bruket EK i huset til å bevilge seg ting de egentlig ikke har råd til!

Å låne til bil betraktningen din kunne jeg vært enig i, men så lenge alternativet til å kjøpe dyr bil for mange ville være å betale ned boliglån så er faktisk bilen (indirekte) lånefinansiert uansett.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA