Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dårlig effekt av ombordladeren?

Startet av TorC, torsdag 18. oktober 2018, klokken 15:43

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: navyelsen på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 08:32
Hvorfor er det så viktig med høy ladefart på ombordladeren?
En hjemmelader på 16A og 3,6 kW dekker de flestes behov for lading over natten. Noen vil kanskje trenge mer, men 7,2 kW er i mine øyne mer enn nok. Kan noen nevne en god grunn for å ha 22kW ladestasjon hjemme?

Lading raskere enn 7,2 kW er utelukkende for langturer. Da har man heldigvis hustigladere med DC som tilbyr effekt på inntil 100kW.
7,2kW er "OK", men løsningen har iallfall tre ulemper:

1. Det gir stor skjevlast på strømnettet, og mange netteiere tillater ikke 1-fas kurs på mer enn 20A.
2. Det er for tregt til å være en god backupløsning dersom rekkeviddeangsten virkelig har slått til, og man kun har tilgang på type 2. Ikke stort problem nå som det er så godt utbygd med hurtigladere, og med stort batteri. Man skjønner når man må begynne å sparekjøre og kan komme langt på det man har igjen.
3. Man kan fort risikere å ikke klare å lade opp over natta dersom man er på langtur og har én overnatting før man kjører videre. Selv på 7,2kW. Mange hoteller har 11kW ladeløsning, da får 1-fas bilene kun 3,6kW, og du har knapt halvt batteri over natta...

Hadde jeg hatt TN-nett og stort nok inntak hadde jeg lagt opp til 22kW, selv om jeg trenger det veldig sjelden. Merkosten er liten. Har IT-nett, men la opp 32A 3-fas allikevel, selv om det også innebar ny inntakskabel, så maks hos meg er 8,5kW. e-Golfen lader da på 3,6kW og Teslaen pleier stå på 20A, som gir litt over 5kW. Allikevel er det kjekt å kunne skru opp til 8,5kW når man skal toppe opp etter jobb før langtur, eller kommer hjem og skal fylle et stort og tomt batteri. Hadde aldri noe problem med å komme dit jeg skulle dagen etter langtur med 3,6kW lading heller (som vi hadde før), men er litt kjedelig når det bare står "24h+ remaining". Det føles som evigheten.

Håkon77

Sitat fra: elektrolux på mandag 22. oktober 2018, klokken 09:04
Sitat fra: Håkon77 på lørdag 20. oktober 2018, klokken 15:44
Inntakssikringene mine er 40A, kursen ut til ladestasjon 40A og ladestasjonen leverer 32A om ikke jeg endrer i bilen. Pleier å lade på 20A, men har kjørt full pupp på nattestid når ikke det går noe strøm ellers i huset uten problemer. Skal bytte inntakssikringene til 63A om en stund. I følge netteier var det uproblematisk og om jeg måtte bytte kabel inn til huset ville de støtte det prosjektet med en god slump penger. Nå er det ikke behov for det heldigvis.

Ingen problem så lenge en bruker en dynamisk ladestasjon som tar hensyn til husets øvrige forbrukere.
.  Jeg vet ikke om den er dynamisk. Har en ecolite stasjon. Vi er to som deler på den så det er fint at den kan levere litt når det trengs. Stort sett kunne jeg klart meg med 16A og tålmodighet.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

TorT

Hvorfor står denne under Kona Forum. Det er jo enfase/trefase problematikk. Som gjelder alle biler.

Blir jo ikke sett av de som har tanker rundt AC lading, og vil diskutere det.

Thorbjørn Hellehaven

På Facebook "Kia e-Niro / Niro EV Scandinavia", var det snakk om denne ladeboksen for en tid tilbake.
https://evtun.com/chargers.html
Sånn jeg forstår belaste den 2 faser fra 400V, og transformere til 250V@24A = 6kW, det er jo litt mer enn 230V@20A = 4.6kW
230V@32A er kanskje mer interessant, men da har man ikke mye igjen før hovedsikringen på 3x40A slår ut mens man lader, hvis man har noe annet som trekker litt effekt på samme fase.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA