Elbilforum.no

Bilmerker => Hyundai => Hyundai KONA => Emne startet av: TorC på torsdag 18. oktober 2018, klokken 15:43

Tittel: Dårlig effekt av ombordladeren?
Skrevet av: TorCtorsdag 18. oktober 2018, klokken 15:43
I forbindelse med konfigurering av egen kurs for lading i nytt leilighetskompleks har elektriker valgt å tilby følgende (som eneste mulighet):

400v, 3fas 20A. Og skryter så av at dette kan gi opptil 13,5 kW.

Utregningen er jo helt korrekt, og det overstiger jo Konas 7,2 Kw ombordlader.

Skeptisk som jeg er tok jeg kontakt med min forhandler og etter veldig mye frem og tilbake mellom han, Hyundai Motor Norge, og meg viser det seg at Kona verken kan lade på 400v eller trefas.

På det anlegget som da monteres vil jeg kun kunne utnytte 230v 20A, altså ca 4,6 kW.

I praksis så øker dette ladetiden fra ca 8 timer på 7,2 kW til over 13 timer på 4,6 kW.

Det som kanskje er verre er at mange offentlige ladepunkter bruker 230v trefas. Og da er det kanskje mer irriterende at ladetiden øker med over 50% på stolper med bare 16A.
Tittel: Sv: Dårlig effekt av ombordladeren?
Skrevet av: hemitorsdag 18. oktober 2018, klokken 15:49
bmw i3, audi e-tron 55, jaguar i-pace tar 400V

leaf og kia og lignendne tar ikke.

Du kan kjøpe trafo som gjør om, men i praksis tipper jeg 4.6KW holder lenge for vanlig bruk.

jeg lada P85D på 1.8KW lenge uten at det var noen krise, bilen står stortsett såpass mye stille.
Tittel: Sv: Dårlig effekt av ombordladeren?
Skrevet av: TorCtorsdag 18. oktober 2018, klokken 15:55
Hjemme er det ikke så farlig. Verre er det når man er på besøk hos folk, eller er på tur og bruker offentlige stolper.

Dette er jo selvsagt ikke noen "deal breaker", men gjør at bilen i praksis ikke kan lades like raskt som annonsert.
Tittel: Sv: Dårlig effekt av ombordladeren?
Skrevet av: trykkertortorsdag 18. oktober 2018, klokken 16:25
Sitat fra: TorC på torsdag 18. oktober 2018, klokken 15:43
I forbindelse med konfigurering av egen kurs for lading i nytt leilighetskompleks har elektriker valgt å tilby følgende (som eneste mulighet):

400v, 3fas 20A. Og skryter så av at dette kan gi opptil 13,5 kW.

....viser det seg at Kona verken kan lade på 400v eller trefas.

På det anlegget som da monteres vil jeg kun kunne utnytte 230v 20A, altså ca 4,6 kW.

Jeg haddde lignende opplevelse med min eletkriker.
Han sa at 32Amp anlegg ville bli dyrt på grunn av ekstra søknad til BKK. Skifte av sikringer både i BKK sitt gateskap og i huset. Samt tykk kabel osv.
Alternativet var å lage ladepunkt ut fra eksisterende opplegg på 16 Amp.

Vi spanderte på oss full blown anlegg trodde vi.
Kostet en "formue", og trodde vi skulle få 32Amp.
Da elektriker reiste, og vi hadde betalt samme som 32Amp, viste det seg at han kunne maks klare 25Amp.
Dette på grunn av husets inntak ble 40Amp, kurs for lader måtte da settes til 32Amp, og da måtte ladestasjon settes til 25Amp. (Skal visst nok alltid gå ned i Amp-styrke for hvert ledd).

Alstå falt vi mellom to stoler. 16Amp vs 32Amp. Fikk 25Amp, men tok alle kostnader som om det skulle blitt 32Amp.
Hadde vi visst det ble en mellomting hadde vi spart mye penger, og gått for 16Amp-løsningen.
Tittel: Sv: Dårlig effekt av ombordladeren?
Skrevet av: turfsurftorsdag 18. oktober 2018, klokken 17:02
Sitat fra: hemi på torsdag 18. oktober 2018, klokken 15:49
bmw i3, audi e-tron 55, jaguar i-pace tar 400V
Lader I-pace med trefas?
Tittel: Sv: Dårlig effekt av ombordladeren?
Skrevet av: Orbittorsdag 18. oktober 2018, klokken 17:16
Nei, men Zoe og MB B skal med på listen over de som kan det.
Tittel: Sv: Dårlig effekt av ombordladeren?
Skrevet av: hemitorsdag 18. oktober 2018, klokken 18:48
Sitat fra: turfsurf på torsdag 18. oktober 2018, klokken 17:02
bmw i3, audi e-tron 55, jaguar i-pace tar 400V
Lader I-pace med trefas?
[/quote]

Gikk mer utfra det enn noen sjekk, støtter den virkelig ikke 400v? :o :o
Tittel: Sv: Dårlig effekt av ombordladeren?
Skrevet av: Håkon77lørdag 20. oktober 2018, klokken 15:44
Inntakssikringene mine er 40A, kursen ut til ladestasjon 40A og ladestasjonen leverer 32A om ikke jeg endrer i bilen. Pleier å lade på 20A, men har kjørt full pupp på nattestid når ikke det går noe strøm ellers i huset uten problemer. Skal bytte inntakssikringene til 63A om en stund. I følge netteier var det uproblematisk og om jeg måtte bytte kabel inn til huset ville de støtte det prosjektet med en god slump penger. Nå er det ikke behov for det heldigvis.
Tittel: Sv: Dårlig effekt av ombordladeren?
Skrevet av: Cralmandag 22. oktober 2018, klokken 09:00
Sitat fra: Håkon77 på lørdag 20. oktober 2018, klokken 15:44
Skal bytte inntakssikringene til 63A om en stund. I følge netteier var det uproblematisk og om jeg måtte bytte kabel inn til huset ville de støtte det prosjektet med en god slump penger. Nå er det ikke behov for det heldigvis.

Meanwhile hos Hafslund. 63A inntaksikring? joda, det er mulig, men da må bytte kabel fra trafoen og hele veien bort til deg, det blir minst 100000 i kostnad på deg, vil du at vi beregner en endelig pris? :(


Tittel: Sv: Dårlig effekt av ombordladeren?
Skrevet av: elektroluxmandag 22. oktober 2018, klokken 09:04
Sitat fra: Håkon77 på lørdag 20. oktober 2018, klokken 15:44
Inntakssikringene mine er 40A, kursen ut til ladestasjon 40A og ladestasjonen leverer 32A om ikke jeg endrer i bilen. Pleier å lade på 20A, men har kjørt full pupp på nattestid når ikke det går noe strøm ellers i huset uten problemer. Skal bytte inntakssikringene til 63A om en stund. I følge netteier var det uproblematisk og om jeg måtte bytte kabel inn til huset ville de støtte det prosjektet med en god slump penger. Nå er det ikke behov for det heldigvis.

Ingen problem så lenge en bruker en dynamisk ladestasjon som tar hensyn til husets øvrige forbrukere.
Tittel: Sv: Dårlig effekt av ombordladeren?
Skrevet av: Trekkoppbilmandag 22. oktober 2018, klokken 13:54
Dersom en bil blir annonsert med 7,2 Kw ombordlader, så tolker jeg det som at det er en enfasebil. Det høres kanskje logisk ut for oss som er vant til elektriske biler, men det er kanskje forvirrende for fremmede, og det er mulig markedsføringene bør være mer presise? Sjølv syntes jeg det var litt forvirrende første gang jeg speida etter elektrisk bil.

Enfasebiler har som regel likerettere på ca 3,6kw,  6-7kw eller ca 10kw. Avhengige av om de kan ta ca 16-18A, underkant av 32A eller 40A.
3-fasebiler har som regel  likerettere på 11, 22 er muligens 44 kw. Avhengig av om de tar 16, 32 eller 64A.

Type 1-kontakter er for 1-fase-lading 120 eller 240V.
Type 2-kontakter er europeisk løsning som støtter både 1-fase-lading og europeisk 400V 3-fase.  Jeg kjenner ikke til biler som støtter 230V 3-fase direkte.

Er man på besøk hos folk, så kan man ikke regne med å få full effekt av hva bilen klarer.
Har du 16A bil på 11kw, så får du ikke mer enn ca 3,6 kw når du besøker folk i IT-land.
Har du en bil på 7kw likeretter, så får du ikke mer enn 3,6 kw, når du besøker noen som tilbyr 16A 3-fase 400v.

Det værste jeg har opplevd, var en vei som ikke støtta toppfarten på bilen.
Tittel: Sv: Dårlig effekt av ombordladeren?
Skrevet av: TorCmandag 22. oktober 2018, klokken 21:25
Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 22. oktober 2018, klokken 13:54
Det værste jeg har opplevd, var en vei som ikke støtta toppfarten på bilen.

Det må være tidenes mest nebbete kommentar som noensinne er lagt ut på dette forumet.


For oss ikke er elektro-ingeniører så er det faktisk ikke noen selvfølge at ombordladere > 7,2 kW betyr at det ikke støtter 400v eller 3-fas.

For meg som bare kan bittelitt basis så er dette ikke innlysende, spesielt når selgeren (Mobile Tønsberg, Nissan) sier at "joda nye Nissan LEAF kan lade på både 400v og 3-fas". Muligens burde jeg luktet lunten da han påstod at den kan lade på 400v 1-fas....Men jeg vet da ikke hva de driver med i Japan.

Og merk her at Kona leveres vel med type 2?


(En liten disclaimer: min "krasshet" her må leses med en viss humor. Jeg er ikke så gretten som jeg kanskje kan fremstå...)
Tittel: Sv: Dårlig effekt av ombordladeren?
Skrevet av: geeartirsdag 23. oktober 2018, klokken 08:21
Sitat fra: hemi på torsdag 18. oktober 2018, klokken 18:48
Sitat fra: turfsurf på torsdag 18. oktober 2018, klokken 17:02
Lader I-pace med trefas?

Gikk mer utfra det enn noen sjekk, støtter den virkelig ikke 400v? :o :o
Svaret er vel egentlig "tjah". Den støtter å lade med 32A på én fase på et 400V-anlegg (er vel ingen elbiler i Norge som ikke kan lade på TN-nett), men den støtter ikke 3-fas som flere andre gjør. Den har dessverre "samme" ladeløsning som Kona, e-Niro, Soul, Ioniq, Leaf 2 (tror jeg?). Nye e-Golf kan også ta maks 7,2kW på 1-fas, men den kan samtidig ta 2x3,6kW dersom den tilbys 3-fas, så egentlig har e-Golfen løsning som er et hakk over de andre nevnte.

i3, MB og e-tron har 11kW (iallfall som standard?), og lader vel maks 3,6kW om de kun tilbys 1-fas? Eller har de tilsvarende løsning som e-Golf og klarer å slå sammen delladere? Tesla har vel levert alt fra 11kW til 22kW på S og X, standard nå er 16,5kW, så den kan ta 24A (5,5kW) på 1-fas. ZOE tar 22kW, men har som kjent et problem med IT-nett...
Tittel: Sv: Dårlig effekt av ombordladeren?
Skrevet av: navyelsentirsdag 23. oktober 2018, klokken 08:32
Hvorfor er det så viktig med høy ladefart på ombordladeren?
En hjemmelader på 16A og 3,6 kW dekker de flestes behov for lading over natten. Noen vil kanskje trenge mer, men 7,2 kW er i mine øyne mer enn nok. Kan noen nevne en god grunn for å ha 22kW ladestasjon hjemme?

Lading raskere enn 7,2 kW er utelukkende for langturer. Da har man heldigvis hustigladere med DC som tilbyr effekt på inntil 100kW.
Tittel: Sv: Dårlig effekt av ombordladeren?
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 23. oktober 2018, klokken 08:37
Hjemme synes jeg 7,2kW holder fint på en bil som har 90kWh batteri.

På hytta derimot legger jeg opp 11kW. Årsaken er at bilen brukes til litt småkjøring under oppholdet (eks kommer opp fredag, bilen står hele lørdag ved alpinanlegget). I tillegg kan det være både to og tre Teslaer utenfor da flere venner har Tesla. Da er det greit å kunne lade flere biler raskt og effektivt. Det går fint med lavere effekt også, men når jeg først hadde muligheten...
Tittel: Sv: Dårlig effekt av ombordladeren?
Skrevet av: geeartirsdag 23. oktober 2018, klokken 10:08
Sitat fra: navyelsen på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 08:32
Hvorfor er det så viktig med høy ladefart på ombordladeren?
En hjemmelader på 16A og 3,6 kW dekker de flestes behov for lading over natten. Noen vil kanskje trenge mer, men 7,2 kW er i mine øyne mer enn nok. Kan noen nevne en god grunn for å ha 22kW ladestasjon hjemme?

Lading raskere enn 7,2 kW er utelukkende for langturer. Da har man heldigvis hustigladere med DC som tilbyr effekt på inntil 100kW.
7,2kW er "OK", men løsningen har iallfall tre ulemper:

1. Det gir stor skjevlast på strømnettet, og mange netteiere tillater ikke 1-fas kurs på mer enn 20A.
2. Det er for tregt til å være en god backupløsning dersom rekkeviddeangsten virkelig har slått til, og man kun har tilgang på type 2. Ikke stort problem nå som det er så godt utbygd med hurtigladere, og med stort batteri. Man skjønner når man må begynne å sparekjøre og kan komme langt på det man har igjen.
3. Man kan fort risikere å ikke klare å lade opp over natta dersom man er på langtur og har én overnatting før man kjører videre. Selv på 7,2kW. Mange hoteller har 11kW ladeløsning, da får 1-fas bilene kun 3,6kW, og du har knapt halvt batteri over natta...

Hadde jeg hatt TN-nett og stort nok inntak hadde jeg lagt opp til 22kW, selv om jeg trenger det veldig sjelden. Merkosten er liten. Har IT-nett, men la opp 32A 3-fas allikevel, selv om det også innebar ny inntakskabel, så maks hos meg er 8,5kW. e-Golfen lader da på 3,6kW og Teslaen pleier stå på 20A, som gir litt over 5kW. Allikevel er det kjekt å kunne skru opp til 8,5kW når man skal toppe opp etter jobb før langtur, eller kommer hjem og skal fylle et stort og tomt batteri. Hadde aldri noe problem med å komme dit jeg skulle dagen etter langtur med 3,6kW lading heller (som vi hadde før), men er litt kjedelig når det bare står "24h+ remaining". Det føles som evigheten.
Tittel: Sv: Dårlig effekt av ombordladeren?
Skrevet av: Håkon77tirsdag 23. oktober 2018, klokken 10:26
Sitat fra: elektrolux på mandag 22. oktober 2018, klokken 09:04
Sitat fra: Håkon77 på lørdag 20. oktober 2018, klokken 15:44
Inntakssikringene mine er 40A, kursen ut til ladestasjon 40A og ladestasjonen leverer 32A om ikke jeg endrer i bilen. Pleier å lade på 20A, men har kjørt full pupp på nattestid når ikke det går noe strøm ellers i huset uten problemer. Skal bytte inntakssikringene til 63A om en stund. I følge netteier var det uproblematisk og om jeg måtte bytte kabel inn til huset ville de støtte det prosjektet med en god slump penger. Nå er det ikke behov for det heldigvis.

Ingen problem så lenge en bruker en dynamisk ladestasjon som tar hensyn til husets øvrige forbrukere.
.  Jeg vet ikke om den er dynamisk. Har en ecolite stasjon. Vi er to som deler på den så det er fint at den kan levere litt når det trengs. Stort sett kunne jeg klart meg med 16A og tålmodighet.
Tittel: Sv: Dårlig effekt av ombordladeren?
Skrevet av: TorTonsdag 24. oktober 2018, klokken 08:23
Hvorfor står denne under Kona Forum. Det er jo enfase/trefase problematikk. Som gjelder alle biler.

Blir jo ikke sett av de som har tanker rundt AC lading, og vil diskutere det.
Tittel: Sv: Dårlig effekt av ombordladeren?
Skrevet av: Thorbjørn Hellehavenonsdag 24. oktober 2018, klokken 17:44
På Facebook "Kia e-Niro / Niro EV Scandinavia", var det snakk om denne ladeboksen for en tid tilbake.
https://evtun.com/chargers.html (https://evtun.com/chargers.html)
Sånn jeg forstår belaste den 2 faser fra 400V, og transformere til 250V@24A = 6kW, det er jo litt mer enn 230V@20A = 4.6kW
230V@32A er kanskje mer interessant, men da har man ikke mye igjen før hovedsikringen på 3x40A slår ut mens man lader, hvis man har noe annet som trekker litt effekt på samme fase.