Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Clever - tidenes dårligste brukerinterface?  (Lest 1783 ganger)

GeirKj

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 36
    • Vis profil
Clever - tidenes dårligste brukerinterface?
« på: Lørdag 06. Oktober 2018, klokken 20:37 »
Jeg har akkurat dratt til Åre på første tur med Model S. Mobilladeren er ikke venner med motorvarmeruttaket på parkeringsplassen til leiligheten vår, men det er en annen sak. Den kan dessuten kun aktiveres i 30 minutter av gangen, så det blir mye løping for å lade i særlig monn.

Derfor har jeg prøvd å lade med Clever i Åre sentrum. Etter å ha brukt opp de 100 SEK som ligger klart i kortet jeg kjøpte på turistkontoret for 150 svenske dineros, er jeg klar for å registrere kortet slik at jeg kan få ut de siste 50 kronene. Jeg bretter ut iPaden og etter å ha prøvd flere valg i menyen forstår jeg at man må scrolle ned forbi det hvite feltet som fyller hele skjermen slik at jeg ser resten av siden. OK - her skal man registrere, ja. Jeg fyller inn all informasjon og trygger "Registra". Pad-en kverner og ... kommer tilbake til samme side, men med kortnummeret mitt x-et ut. OK, jeg prøver igjen og er helt sikker på at jeg har fylt ut alt riktig, men nei - jeg kommer ikke videre og det mest frustrerende av alt: INGEN feilmelding som forteller hva jeg gjør feil. Jeg var gjennom en lignende opplevelse da jeg skulle søke e-Visa til India i forrige uke og det tok meg to timer å få alt på stell, men hallo - dette er SVERIGE!

Etter 10 forsøk tenker jeg at kanskje siden ikke er iPad-kompatibel og bretter opp laptop-en. Joda - her sklir jeg videre og får følgende melding:

"Clevers laddkort som du köper på utvalda köpställen är ett förbetalt kort laddat med 20 kWh. Laddkortet kostar 150 kr. Registrerar du kortet på denna webbplats fyller vi på med ytterligare 50 kr att ladda för. Clever använder dina uppgifter för administration och kundservice så att vi kan erbjuda dig bästa möjliga service.

OBS! Du som köper eller har köpt ditt laddkort via vår webbshop är redan registrerad som kund. Du behöver inte att registrera ditt laddkort.

Tack! Vi återkommer inom kort."

Alt det første vet jeg jo. Dette har de allerede fortalt meg. Den siste setningen er interessant. På hvilken måte "återkommer" de? Får jeg en mail? Sender de en SMS? Hva med å skrive: "Takk for registreringen. Du mottar om kort tid en epost med bekreftelse.". På svensk da. Det er OK, men fortell meg NØYAKTIG hva jeg skal forvente. Det koster dere INGEN ting. Dere kan ta bort all den informasjonen jeg allerede har.

For det er det som skjer. Det kommer en epost som forteller at alt er i orden. Jeg prøver å finne "Min side" der jeg forventer å finne kortsaldo og en knapp med en kredittkort-lenke som lar meg fylle på mer.

Men neida. Kortsaldo får man ved å sende en epost eller ringe kundeservice mandag til fredag mellom 8 - 16:30. Hvordan man fyller på kortet finner jeg ikke informasjon om. Heldigvis skal jeg ikke hjem før tirsdag morgen. Hallo! 2002 ringte og sa de ville ha tilbake web-tjenesten sin.

Jeg har invitert fruen på lunsj på Copperhill i morgen slik at vi han bruke Tesla destinasjonsladerne der.

 
« Siste redigering: Lørdag 06. Oktober 2018, klokken 21:47 av GeirKj »

Roy Aasen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 992
    • Vis profil
Sv: Clever - tidenes dårligste brukerinterface?
« Svar #1 på: Lørdag 06. Oktober 2018, klokken 21:51 »
Tja...litt planlegging på forhånd hadde gjort at du ikke hadde hatt problemer.  Men som alltid er man sluere i ettertid.
Trylleordet er: Clevere Fri, bestilt på forhånd.

GeirKj

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 36
    • Vis profil
Sv: Clever - tidenes dårligste brukerinterface?
« Svar #2 på: Lørdag 06. Oktober 2018, klokken 22:08 »
Leste du hva jeg skrev? Problemet er ikke bestillingen. Det medførte 400m gange ekstra for å kjøpe kortet. Problemet er at jeg ikke kan sjekke saldo på kortet utenom 8-16:30 man-fre og ikke vet hvordan jeg fyller på.

Roy Aasen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 992
    • Vis profil
Sv: Clever - tidenes dårligste brukerinterface?
« Svar #3 på: Lørdag 06. Oktober 2018, klokken 22:28 »
Leste hva du skrev..og så? Endrer intet.

Så er det jo muligheten for brukerfeil.

sylwester

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1753
  • Oslo
    • Vis profil
Sv: Clever - tidenes dårligste brukerinterface?
« Svar #4 på: Lørdag 06. Oktober 2018, klokken 23:36 »
Jeg har hatt en helt annen brukererfaring enn deg. Forrige sverigetur kjøpte jeg kontantkort til 150 og så at ved å registrere så kunne man få 50kr til. Jeg bruket en Android-mobil med standardnettleser og klarte å registrere meg. I skjemaet spurte den om jeg ville konvertere til "Clever Fri", dvs. at overskytende etter de 200kr er brukt kommer som faktura i posten og etter det har jeg bare sveipet kortet uten en bekyrming. Lada faktisk på Årjang idag og det fungerte som bare det.
Det skal sier jeg hittil ikke fått noen regning, men regner med at det trigges når beløpet jeg skylder er over 200 eller noe. No worries :-)


 
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

GeirKj

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 36
    • Vis profil
Sv: Clever - tidenes dårligste brukerinterface?
« Svar #5 på: Lørdag 06. Oktober 2018, klokken 23:51 »
Leste hva du skrev..og så? Endrer intet.

Så er det jo muligheten for brukerfeil.

Hva er det jeg har gjort feil når Clever forteller meg at saldo på kortet bare kan sjekkes mellom 8-16:30 på hverdager?

GeirKj

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 36
    • Vis profil
Sv: Clever - tidenes dårligste brukerinterface?
« Svar #6 på: Lørdag 06. Oktober 2018, klokken 23:53 »
Jeg har hatt en helt annen brukererfaring enn deg. Forrige sverigetur kjøpte jeg kontantkort til 150 og så at ved å registrere så kunne man få 50kr til. Jeg bruket en Android-mobil med standardnettleser og klarte å registrere meg. I skjemaet spurte den om jeg ville konvertere til "Clever Fri", dvs. at overskytende etter de 200kr er brukt kommer som faktura i posten og etter det har jeg bare sveipet kortet uten en bekyrming. Lada faktisk på Årjang idag og det fungerte som bare det.
Det skal sier jeg hittil ikke fått noen regning, men regner med at det trigges når beløpet jeg skylder er over 200 eller noe. No worries :-)

Man får faktura? Det koster 150 kroner å betale en svensk faktura fra Norge. I 2018 fyller man på kontoen sin med et kredittkort.

sylwester

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1753
  • Oslo
    • Vis profil
Sv: Clever - tidenes dårligste brukerinterface?
« Svar #7 på: ſøndag 07. Oktober 2018, klokken 23:11 »
Har egentlig ikke tenkt på det siden jeg har til gode å få en faktura, men jeg bruker sBanken og håper på at begyrfri bank betyr gebyrfri bank :-p
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Vollis47

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2016
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 900
    • Vis profil
Sv: Clever - tidenes dårligste brukerinterface?
« Svar #8 på: ſøndag 07. Oktober 2018, klokken 23:15 »
Skal Clever ha norske kunder bør de skaffe seg en norsk bankkonto slik at vi kan betale fakturaer gebyrfritt.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018

GeirKj

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 36
    • Vis profil
Sv: Clever - tidenes dårligste brukerinterface?
« Svar #9 på: Mandag 08. Oktober 2018, klokken 16:59 »
Leste hva du skrev..og så? Endrer intet.

Så er det jo muligheten for brukerfeil.

Hva er det jeg har gjort feil når Clever forteller meg at saldo på kortet bare kan sjekkes mellom 8-16:30 på hverdager?

Du vet ikke?