Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

zaptec config anbefaling? (høyeste ladestrøm)

Startet av svingen, fredag 05. oktober 2018, klokken 22:24

« forrige - neste »

svingen

Hei!
Har 40a 3 fase 400volt inn til zaptec systemet.
Det er per i dag 6 ladestasjoner.
Montør anbefalt og sette høyestladestrøm til 20a og maks 3 faser får og ikke få så skjev fordeling på fasene.
Det er flere som har elbiler med 32a mulighet (1 fase 32a)
Jeg har lyst til og endre slik att alle laderene står til 32 3 fase slik att man får full hastighet hvis man har mulighet til det.
Syns det er litt dumt og ikke gjøre det når man har et smart system som det her.

Er det noe "risiko" med det her? Vil jo gjerne lade så fort som mulig så lenge det ikke er noe effekt avgift osv.
slik jeg ser på det er det fordell om folk lader så raskt som mulig og blir ferdig så når neste kommer får han mere effekt osv,og har noen en bil som støtter 32a 3 fase 400v så bør jo den få full hastighet til andre kommer.


peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

elektrolux

Helt enig. Ser ingen grunn til å begrense den enkelte ladestasjonen.

Be administrator om å justere opp maks strøm på hver enkelt forbruker så blir systemet deres mer effektivt
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Nordlands

Ser i zapcharger pro installasjonsmanual:
Maks strøm 18A tre-fase, 24A en-fase kontinuerlig, 32A tre-fase og en-fase i begrenset tidsrom

Kanskje anbefaling var basert på dette, men utfra brukermanual vil ladestasjon bare trappe ned strøm om den blir for varm, så ingen fare. Jeg får ikke "maks 3 faser" til å gi noen mening?
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

svingen

Takk får svar,maks 3 faser var upresist av meg,det var 20a han fokuserte på.
Det er ikke mulig og endre strømmen inn (totale kapasitet til zaptech) via software?
Ville egentlig ha 32a inn og ikke 40a da det kun er 50a hovedintakk og flere som i korte periodere bruke 15a i garasjene
Kjedelig hvis strømen går pga feil fordeling av fasere ;)

Utrolig imponert over systeme og web siden osv,veldig elegant.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Nordlands

Alt settes i Zapcloud, innstilling for maks strøm inn er under "installasjon", vet ikke om det krever noen spesielle administrator-rettigheter:
Maks. strøm per fase: Den maksimale strømmengden installasjonen kan bruke til lading. Hvis ladestasjonene plasseres på
en egen krets, angis maksimal strøm per fase vanligvis til ytelsen for kretsbryteren.

Ser Zaptec har en løsning for lastbalansering mot resten av bygget:
https://www.zaptec.com/no/zaptec-apm/
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Erik Ola Ulvestad

Har vel ingenting med Zaptec å gjere, men er netteigar si generelle anbefaling . Ser ut som det er vanlig å tillate 20A i privatbolig. Dei som har 32A har vel enten ikkje meldt det inn eller har en fleksibel netteigar. Mulig at det er der installatør har det frå? Iom at dette er eit større anlegg så gjeld ikkje denne grensa. Gå for fullt.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

svingen

@Nordlands taker igjen får svar,jeg var kun system eier og ikke "service" ga meg  selv tilgang til "service" og da fikk jeg lov til og redigere det felte her.
Veldig kjekt og kunne styre så mye via software.

vedrørende Ladehistorikk er det en jobb som går 1 gang i uka? har enda ikke kommer noe data inn på noen der,men på "dashboard" kommer det info opp.

en annen ting som er kjekt og vite er att peugot ion (trilling) får kun 9a hvis det står på 20a som maks...endret til 32 og da lader den på 14a.... enda en grunnt til og la den stå på 32 :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Den innstilte effekten i et Zapcharger system vil avhenge av fleire element.
- Effekten må være lik, eller mindre enn effekten på hovedsikring.
- Om ladeanlegg er koblet på underfordeler blir det den som begrenser.
- Er det anna forbruk på samme anlegg må det være nok margin til å levere til dette.
- Om netteier setter spesielle begrensinger må disse følges. Men, det gjelder i all hovedsak last på en eller to faser. Et større ZC anlegg vil balansere forbruket, slik at det ikkje skal oppstå nokon stor skeivlast.
Var i korrespondanse med Hafslund før vi satte anlegget i drift her, dei hadde ingen kommentarer eller begrensninger. Har p.t. 63A og 50A som maks på de to anlegg vi har her. (230V IT)


Lade historikk:
Blir oppdatert 1 gang pr. døgn. Dvs, dagens data blir ikke oppdatert før "i morgen".
Men, en "ladesesjon" er ikke ferdig før bilen blir koblet fra. Om bilen blir stående tilkoblet over lang tid vil ikke "sesjonen" vise på statistikken.

På Dashbord vises data i sanntid. En bil som har stått tilkoblet over lang tid vil da vises som "ferdig" her. Når den kobles ifra forsvinner den fra listen, og går over på statistikken.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Sitat fra: svingen på lørdag 06. oktober 2018, klokken 22:20
en annen ting som er kjekt og vite er att peugot ion (trilling) får kun 9a hvis det står på 20a som maks...endret til 32 og da lader den på 14a.... enda en grunnt til og la den stå på 32 :)
Tror ikke det er noen direkte sammenheng her. Har selv sett min trilling lader både på 9, 10 og 13/14 A på ZC - uten at det har vært gjort noen endringer.

Men, husk på: Trillingene er ikke glad i at ZC bytter faser i ladeprosessen. Da stopper gjerne ladingen opp, kabel må bli tatt ut / satt inn i bilen før lading starter.

Zaptec har løst det ved å sette ladeboksene for ZC i egen "trilling modus" der de ikke bytter om på fasene under ladingen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

jkirkebo

Sitat fra: TB på søndag 07. oktober 2018, klokken 18:34
Sitat fra: svingen på lørdag 06. oktober 2018, klokken 22:20
en annen ting som er kjekt og vite er att peugot ion (trilling) får kun 9a hvis det står på 20a som maks...endret til 32 og da lader den på 14a.... enda en grunnt til og la den stå på 32 :)
Tror ikke det er noen direkte sammenheng her. Har selv sett min trilling lader både på 9, 10 og 13/14 A på ZC - uten at det har vært gjort noen endringer.

Men, husk på: Trillingene er ikke glad i at ZC bytter faser i ladeprosessen. Da stopper gjerne ladingen opp, kabel må bli tatt ut / satt inn i bilen før lading starter.

Zaptec har løst det ved å sette ladeboksene for ZC i egen "trilling modus" der de ikke bytter om på fasene under ladingen.

Bytter Zaptec-ladeboksen faser under lading uten å avbryte og restarte lading? Hvis den avbryter lading for å gjøre det kan jeg ikke helt se hvordan trillingen kan oppdage det og evt. reagere på det? Hvis den ikke avbryter lading er det litt suspekt synes jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

svingen

@tb bra tips må da være flere med trilling som har Zaptech og det problemet her? eller er vi så få trillinger.
sendte du mail til zaptech support og ba dem fikse det? hørte ikke om det er noe FW eller ligende som er på trappene som løser det her? eller er det trillingen som ikke helt følger standaren?
Får etterhvert en elbil til som skal lade i garasjen (Niro) så ville vært kjekt om den kunne lade på 32a og kutte bytte mellom fasene :)

Takker får tips om Lade historikk ser det kommer over ting nå :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

#11
Sitat fra: jkirkebo på søndag 07. oktober 2018, klokken 20:41
Sitat fra: TB på søndag 07. oktober 2018, klokken 18:34
Sitat fra: svingen på lørdag 06. oktober 2018, klokken 22:20
en annen ting som er kjekt og vite er att peugot ion (trilling) får kun 9a hvis det står på 20a som maks...endret til 32 og da lader den på 14a.... enda en grunnt til og la den stå på 32 :)
Tror ikke det er noen direkte sammenheng her. Har selv sett min trilling lader både på 9, 10 og 13/14 A på ZC - uten at det har vært gjort noen endringer.

Men, husk på: Trillingene er ikke glad i at ZC bytter faser i ladeprosessen. Da stopper gjerne ladingen opp, kabel må bli tatt ut / satt inn i bilen før lading starter.

Zaptec har løst det ved å sette ladeboksene for ZC i egen "trilling modus" der de ikke bytter om på fasene under ladingen.

Bytter Zaptec-ladeboksen faser under lading uten å avbryte og restarte lading? Hvis den avbryter lading for å gjøre det kan jeg ikke helt se hvordan trillingen kan oppdage det og evt. reagere på det? Hvis den ikke avbryter lading er det litt suspekt synes jeg.
Slik eg forstod Zaptec utviklere følger ikkje trillingene standarden. Som ikkje er heilt utenkelig med tanke på bilen ble utviklet for over 10 år siden. Om det er gjort endringer på senere utgaver av bilen, eller av Zaptec sin firmware skal eg ikkje uttale meg om. Mulig Zaptec har funnet en måte å unngå problemet.

SitatDet er det vi jobber med, utfordringen er at det er kjøretøyet som ikke følger standarden. Så det er ikke i alle tilfeller det er så lett for oss å identifisere "start kommandoene" da vi ikke har kommunikasjon på hvilke kjøretøy det er. Vi har låst denne ladestasjonen med en egen fase.

Etter denne låsing ble utført har ikke ladingen stoppet igjen. Mulig Zaptec har løst det i senere firmware.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Sitat fra: svingen på søndag 07. oktober 2018, klokken 21:30
@tb bra tips må da være flere med trilling som har Zaptech og det problemet her? eller er vi så få trillinger.
sendte du mail til zaptech support og ba dem fikse det? hørte ikke om det er noe FW eller ligende som er på trappene som løser det her? eller er det trillingen som ikke helt følger standaren?
Får etterhvert en elbil til som skal lade i garasjen (Niro) så ville vært kjekt om den kunne lade på 32a og kutte bytte mellom fasene :)

Takker får tips om Lade historikk ser det kommer over ting nå :)
Sendte informasjon til Zaptec (uten h :D ) om når bilen stoppet - og de sjekket loggene og kom frem til denne løsningen. Dette var høsten 2017. Mulig det har kommet annen løsning nå, har kommet mange nye firmware oppdateringer. Det er fw 2.3.4.2 som er installert her nå.

Min ladestasjon lader helt fint på 32 A, det er ingen problemer der. Men, lastbalanseringen er/var ikke like god om fasene ikke kan endres.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Lars C. Krogenæs

Zaptec sine ladestasjoner bør stå på maks trekk. Det er jo det som er genialt med Zaptec. Hvis førstemann som kommer får ladet på 32A 3fas, blir jo bilen antakelig ferdig før nestemann kommer. Da er det en bil mindre å betjene og alle får ladet raskere. Jo raskere man får tatt unna køen

Jeg kan ikke se en eneste grunn til at boksene ikke skal få lov til å trekke 32A 3-fas.

Har man 25A inntakskurs er problemstillingen en annen, men da endrer man hva anlegget får lov til å trekke totalt og boksen kan i prinsippet fremdeles stå på 32A.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA