Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilforeningen - ansatte for mange for få?

Startet av bno, søndag 16. september 2018, klokken 10:58

« forrige - neste »

bno

Man skal være ytterst forsiktig med å konkludere før alle data er påbordet, men etter over 8 års medlemskap har jeg underveis hatt oppfatningen av at elbilforeningen er en bra ting.

Kom selv inn i foreningen i fm. kjøp av min første elbil da jeg fikk pakken med på kjøpet med et år gratis medlemskap. Vi har på en måte (kun 8 år medlemskap) kommet et godt stykke på vei med utviklingen. Men, ja et men nå synes jeg at man kan begynne å stille spørsmål ved om det kan være nødvendig å ha 15 ansatte? smat følgende andre spørsmål som følger:

Er disse på heltid?
Hva gjør alle disse (godt ment)? (Elbilforeningens ladeapp er bra den, men er denne nødvendig? og var det bortkastede ressurser?)
Kan det være fornuftig å ha så mange ansatte for å drifte foreningen?
https://elbil.no/om-norsk-elbilforening/ansatte/

Finner man på ting å gjøre for å forsvare så mange ansatte og egen posisjon der?
Er foreningen overadministrert?
Er lederlønna i foreningen knyttet til antall ansatte i organisasjonen (som det normalt er i privat industri)

Nå ser vi at flere og flere av sponsorene om man kan kalle det, blant ulike bilimportører som etter hvert fratrer sin støtte til foreningen. Hvorfor?

Kan de ha registrert at foreningen er "topptung"?  At det er en konsolidering innen bransjen og at man går tøffe tider i møte med en annen teknologi som de har trenert fremveksten av de siste 25 årene?

Hva vil vi med foreningen og i hvilken grad synes medlemmene seg tjent med og bidrar (utover årlig enquette) til utvikling og av og strategi valg going forward?

Selv er jeg av den oppfatning at det er viktig med jevne mellomrom at man lufter og diskuterer slike dette og tror tiden er overmoden i så måte.

Ordet er fritt blant oss ca. 50000 medlemmer. Kom igjen og ikke være beskjedne og politisk korrekte.

Husk at det er ikke hva elbilforeningen sier om hva de jobber med, men konkret hva man får til i et holistisk pespektiv.

Relevante link: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=29305.0

stefse

Skal ikke konkludere med noe her, men at det er på sin plass å stille krav, og forvente resultater, er ihvertfall riktig.
Medlemskapet gis jo vekk gratis første året, slik at det er først nå de siste 1-2 årene det begynner å bli litt volum på innbetalingene til elbilforeningen.
Men når sant skal sies, ser jeg ikke stor forskjell på det som kom ut av foreningen for 3-4 år siden, og nå.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Roy Aasen

Jeg har foreløpig gratis medlemskap gjennom nybilkjøp. Har en mistanke om at det ikke blir fornyet når den tid kommer.
Personlig er min oppfatning at dette er en forening for foreningens skyld. ( Andre kan ha avvikende mening).

bno

#3
Har forsøkt meg på noen av medlemsfordelene og synes ikke disse har tilfredsstilt mine forventninger. Eksempelvis synes jeg ladeappen er unødvendig, ladebrikken likeledes, forsikring i Storebrand er dyrere enn det jeg greier å ordne selv og med samme nedslagsfeltet. Hotell avtalen er bob,bob forsøkte meg, men her er det store ord og lite substans.

Virker som det er en del egen sysselsetting her og at leder Bu for ofte ute er ute å farter og fronter den ene og det andre som en slags egen markedsføring jeg ikke har så veldig mye sans for. Da blir spørsmålet som fremtvinger seg - Hva med de andre ansatte eksempelvis Senior kommunikasjons-rådgiver eller de tre som steller med lade infrastruktur og elektrisk mobilitet (3 personer???)

NAF som jeg fraråder medlemskap i har 222 ansatte og de lever og ånder med veiboka si enda. Er det noen der som stiller kritiske spørsmål internt i så måte?

Vi kan muligens oppnå mer dynamikk om medlemmene også stiller direkte og målrettede krav til avkastning på medlemskapet for å si det litt forsiktig...

men la meg legge til at jeg ikke har tenkt å si opp medlemskapet, nei jeg ønsker å få belyst ulike sider, som jeg har lurt på i lengre tid.

Gordon Retriever

Sitat fra: stefse på søndag 16. september 2018, klokken 11:12
Medlemskapet gis jo vekk gratis første året

Sitat fra: Roy Aasen på søndag 16. september 2018, klokken 11:29
Jeg har foreløpig gratis medlemskap gjennom nybilkjøp.

Dette med "gratis" medlemskap er vel litt unøyaktig?
Såvidt jeg forstår betaler bilforhandlerne ca 250 kroner til Elbilforeningen for hver velkomstpakke som blir gitt ut.  Dvs. at selv om man lar være å bruke velkomstpakken til å melde seg inn, eller kjøper sin 2. (eller 3. eller 4.) elbil og allerede er medlem, eller , får Elbilforeningen fortsatt penger.

Så når vi snart runder 400 solgte Hyundai Kona i Norge, er 100.000 kroner overført.  1000 solgte Leaf i løpet av en måned?  Værsågod, 250.000 kroner med vennlig hilsen Nissan.  Eller:  Hvem som betaler avhenger egentlig av om bilforhandlerne dekker inn velkomstpakkene gjennom redusert fortjeneste eller høyere utsalgspris på elbiler.

stefse

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 16. september 2018, klokken 22:44
Sitat fra: stefse på søndag 16. september 2018, klokken 11:12
Medlemskapet gis jo vekk gratis første året

Sitat fra: Roy Aasen på søndag 16. september 2018, klokken 11:29
Jeg har foreløpig gratis medlemskap gjennom nybilkjøp.

Dette med "gratis" medlemskap er vel litt unøyaktig?
Såvidt jeg forstår betaler bilforhandlerne ca 250 kroner til Elbilforeningen for hver velkomstpakke som blir gitt ut.  Dvs. at selv om man lar være å bruke velkomstpakken til å melde seg inn, eller kjøper sin 2. (eller 3. eller 4.) elbil og allerede er medlem, eller , får Elbilforeningen fortsatt penger.

Så når vi snart runder 400 solgte Hyundai Kona i Norge, er 100.000 kroner overført.  1000 solgte Leaf i løpet av en måned?  Værsågod, 250.000 kroner med vennlig hilsen Nissan.  Eller:  Hvem som betaler avhenger egentlig av om bilforhandlerne dekker inn velkomstpakkene gjennom redusert fortjeneste eller høyere utsalgspris på elbiler.
Dette forklarer vel kanskje hvorfor importørene fratrer sin støtte. Når annenhver solgte bil er en elbil, blir det penger av det.

Foreningen må kanskje kunne holde et visst nivå på fasiliteter o.l. når delegasjoner fra utlandet kommer, men samtidig er det på sin plass å sjekke hva medlemmene egentlig får igjen for støtten.
Ser det vises til NAF, men de har tross alt endel yrkesutøvere ansatt. De har uavhengige verksteder som tar EU kontroll o.l. og de driver med bilberging, har advokater og journalister, så man kan ikke sammenligne med "bare" en administrasjonsstab som elbilforeningen har.
Det må kanskje avklares mer hvilket mandat som skal gis, og hvor mye og i hvilken form medlemmene skal påvirke driften.
Kanskje bør det drives en nettside hvor medlemmene får avgi stemme i saker?
Skal foreningen anses som rådgivende i saker som angår avgiftspolitikk, hurtigladerutbygging og øvrig ladenettverk må det en viss ekspertise til. Samtidig finnes denne ekspertisen t.o.m. her på elbilforumet, så det er ikke sikkert man må ansette personer. Det holder kanskje å systematisk søke informasjon blandt medlemene.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Roy Aasen

#6
Gratis for meg var det jeg mente..at en forhandler betaler, for bli opp til dem  bortkastete penger etterhvert. Forhandleren har vel ingen ting igjen for de 250kr som han legger ut.

Personlig hadde jeg nok ikke kommet på ideen å melde meg inn. Hvis foreningen kunne få ræva i gir med forumet, så stiller det seg nok anderledes.

Edit sier: Svaret var myntet på Gordon's innlegg.

Gordon Retriever

Sitat fra: Roy Aasen på søndag 16. september 2018, klokken 23:07
.at en forhandler betaler, for bli opp til dem  bortkastete penger etterhvert. Forhandleren har vel ingen ting igjen for de 250kr som han legger ut.

Men som jeg forsøkte å si:  Hvis dette er bortkastede penger for deg, ville du vært bedre tjent med at importør/forhandler heller investerte i bedre tjenester for deg eller lavere utsalgspriser?

Bilnorge.no gjengir en artikkel fra bransjetidsskriftet Bilnytt, som forteller at flere importører er i ferd med å avslutte sine avtaler med Elbilforeningen:

SitatFlere av importørene BilNytt.no har snakket med oppgir kostnader som en viktig årsak til at de avslutter samarbeidet, og at de vil bruke pengene på egne pakker.

I følge artikkelen er det kun BMW, Citroën, Jaguar, Nissan, Peugeot og Tesla som viderefører finansieringen av Elbilforeningen.

Citroën og Peugeot importeres av Bertel O. Steen.  Det gjør også merkene Kia, Opel, Mercedes-Benz og Smart, som alle har sagt opp eller vil si opp sine avtaler.  Det vil derfor ikke overraske om Citroën og Peugeot følger i deres fotspor, og at heller ikke DS vil tegne avtale når DS 3 Crossback E-Tense introduseres neste år.

bno

Sitat fra: stefse på søndag 16. september 2018, klokken 23:06
Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 16. september 2018, klokken 22:44
Sitat fra: stefse på søndag 16. september 2018, klokken 11:12
Medlemskapet gis jo vekk gratis første året

Sitat fra: Roy Aasen på søndag 16. september 2018, klokken 11:29
Jeg har foreløpig gratis medlemskap gjennom nybilkjøp.

Dette med "gratis" medlemskap er vel litt unøyaktig?
Såvidt jeg forstår betaler bilforhandlerne ca 250 kroner til Elbilforeningen for hver velkomstpakke som blir gitt ut.  Dvs. at selv om man lar være å bruke velkomstpakken til å melde seg inn, eller kjøper sin 2. (eller 3. eller 4.) elbil og allerede er medlem, eller , får Elbilforeningen fortsatt penger.

Så når vi snart runder 400 solgte Hyundai Kona i Norge, er 100.000 kroner overført.  1000 solgte Leaf i løpet av en måned?  Værsågod, 250.000 kroner med vennlig hilsen Nissan.  Eller:  Hvem som betaler avhenger egentlig av om bilforhandlerne dekker inn velkomstpakkene gjennom redusert fortjeneste eller høyere utsalgspris på elbiler.
Dette forklarer vel kanskje hvorfor importørene fratrer sin støtte. Når annenhver solgte bil er en elbil, blir det penger av det.

Foreningen må kanskje kunne holde et visst nivå på fasiliteter o.l. når delegasjoner fra utlandet kommer, men samtidig er det på sin plass å sjekke hva medlemmene egentlig får igjen for støtten.
Ser det vises til NAF, men de har tross alt endel yrkesutøvere ansatt. De har uavhengige verksteder som tar EU kontroll o.l. og de driver med bilberging, har advokater og journalister, så man kan ikke sammenligne med "bare" en administrasjonsstab som elbilforeningen har.
Det må kanskje avklares mer hvilket mandat som skal gis, og hvor mye og i hvilken form medlemmene skal påvirke driften.
Kanskje bør det drives en nettside hvor medlemmene får avgi stemme i saker?
Skal foreningen anses som rådgivende i saker som angår avgiftspolitikk, hurtigladerutbygging og øvrig ladenettverk må det en viss ekspertise til. Samtidig finnes denne ekspertisen t.o.m. her på elbilforumet, så det er ikke sikkert man må ansette personer. Det holder kanskje å systematisk søke informasjon blandt medlemene.
Tiltredes og hvordan har man definert behovet og hvordan kan en håndfull representerer elbilmedlmmenes syn? Lurer også på om det er bare ansatte der eller om noen er representanter for medlemmene dvs. valgt
og derved representerer medlemmene? Hvilket lønnsnivå har disse og hvordan er den fastsatt?  Det er for lite åpenhet om eksempelvis slik ting og slik bør det ikke fortsette i det jeg tar forbehold for jeg har ikke studert dette i noen grad, men fint om data kommer opp og frem - visualisert. Årsberetning hvor finner man den og regnskap hvor finner man det? Jeg gjentar jeg spør det er det hele.

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Hvis nøkkeltallene er enhetlige, så har de en lønnskostnad på nærmere 700k pr ansatt, og litt over halvparten av utgiftene er til lønn. Ikke unormalt for en bedrift som ikke produserer varer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

bno

#11
Snitt på Kr. 700000,- i "skjermet" industri er er høyt. Her er lønnsnivået  for Oslo området for en kommunalt ansatt innen administrativt virke slik det fremkommer av NITO sin lønnsstatistikk.
Derved ser det ut som snittlønnen i elbilforeningen ligger ca. 150000,- høyere enn kommnalt og statlig ansatte som man kan sammenligne med. Har ikke sjekket tallene i årsberetningen, men forholder meg til det som er fremkommet ovenfor. Det vil si at en medlemsrådgiver og en medlemskonsulent hva nå forskjellern er har en lønn som er vesentlig høyere enn en som driver med byggesøknader i kommunal regi. Det høres umiddlelbart høyt ut for meg. Hvilken bakgrunn må man ha for å bekle en slik stilling har jeg ikke noe formening om, men at det må to årsverk til er registrert.

Håvar

Husk at arbeidsgiveravgift på 14,1% er nesten 100´ av 700´. Gjennomsnittslønnen er ikke 700´
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

bno

#13
Sitat fra: Håvar på mandag 17. september 2018, klokken 09:18
Husk at arbeidsgiveravgift på 14,1% er nesten 100´ av 700´. Gjennomsnittslønnen er ikke 700´
Takk for innspillet, men er ikke det fratrukket i utgangspunktet i årsberetningen som egen post? Har som sagt ikke gått gjennom årsberetningen da andre sikkert kan gjøre det bedre enn meg som teknisk fagperson. Regner med at regnskapet ses opp mot formålsparagrafen ?

Noe annet:
Jeg synes generalsekretæren gjør en fremifra jobb og rett person på rett sted etter min oppfatning, men elbilforeningen kunne med fordel tonet ned "markedsføringen" av henne til fordel for teamet eller andre som gjør en fremifra jobb for elbilsaken. Blir det for mye kan man få en uheldig personfokusering. Det er ikke vedkommende, men teamet i foreningen som gjør jobben. Da griner forsiden av årsberetningen seg mot meg.
Et velment og konstruktivt ment råd. Foreningen er sentrum ikke genralsekretæren for å si det slik.

Verdifrihet
Det er ikke MDG som har fremmet elbil saken og fått gjennom status Que. Så æres den som æres bør samt at man bør forsøke i en årsberetning å være så verdifri som mulig (man møter politikere i alle leiere også representanter for ulike NGO`er) Både hva gjelder person og politikk slik at man ikke kommer en en situasjon med slagside den ene eller andre veien.

What-a-watt

Alt dette havner i posten Lønn:

I tillegg til årslønnen påløper det også sosiale utgifter til en stilling. Samlede sosiale kostnader utgjør ca. 23 % i forhold til årslønnen. Årslønn x 1,23 gir sum lønnsutgifter. Om årslønnen er kr 400.000 blir de totale kostnadene (sum lønnsutgifter) til stillingen, inkl. sosiale utgifter, kr 496.455,-.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA