Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er Fortum i ferd med å ta betalt pr kWh for AC-lading?

Startet av Arha, lørdag 01. september 2018, klokken 20:23

« forrige - neste »

Arha

Oppdaget i appen at endel 22kW-stolper står priset til 2,25 2,50 kr/kWh, f.eks. McDonald på Grorud og Furuset.  Er dette noe som er varslet?  På Fortums hjemmeside står det at mellomrask lading koster 1 kr pr min dersom annet ikke er spesifisert.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Orbit

De har begynt med energiprising en del steder, men ikke konsekvent. På en av de nye stasjonene har jeg sett de både har 22kW AC-stolper som koster 1 kr/min, og andre som er 2.50kr/kWh på samme sted. I praksis begyr det at de minuttprisede stolpene alltid er dyrest, samme hvor stor effekt bilen kan trekke. Så da gjelder det å sjekke stolpenummer nøye, forvirrende spør du meg.

(Og når du ser 2.25 kr/kWh, er det da med noen form for rabatt? Jeg ser 2.50 på de stedene du nevner.)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Arha

Beklager det var en glipp, skal selvfølgelig være 2,50 pr kWh.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

hsa77

Prising per kwh for ac lading er på mange måter mest fair, men det har jo tidligere blitt avvist pga regelverket til NVE- har reglene blitt endret?

Minuttprising har jo den fordelen at 22kw stolper stort sett er ledige, det er for dyrt for andre enn de av oss som kan trekke 22kw å bruke dem. Med prising per kwh kan man jo lade til 100% uten at det blir økonomisk uforsvarlig, det oppfordrer jo ikke akkurat til å flytte bilen straks man har fått nok strøm til å rekke frem, er redd dette fører til at det blir ladekø også på 22kw stolpene.

Forøvrig høres dette rotete ut av Fortum, stolper på samme sted bør ha samme pris for å unngå forvirring. Hadde vi akseptert at en kilo Jarlsberg hadde hatt forskjellig pris i samme butikk avhengig av hvilken hylle den lå på i kjøledisken?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

lilleblå

Er nok privilegert her. Koster 0,2/ minutt på den semi-hurtig laderen som er nærmest oss. Har foreløpig på 1,5 uker ikke sett andre som har brukt den.

Er vel omtrent like billig som å lade hjemme nå.

Som en ny elbilist synes jeg det er rart med én minuttpris i stedet for kwh-peis. Men forstår jo at det har med beslaglagt tid på laderen å gjøre.

E_S

Minuttprisingen til Fortum med 1,-/minutt for AC-lading gjør i hvert fall disse punktene sånn de er satt opp i dag veldig lite interessante for noen andre enn eiere av Renault Zoe eller Tesla med dobbeltlader. Har man en bil som støtter 7,4kW eller 11kW blir prisen i de fleste tilfeller helt horribel i forhold til DC-hurtiglading.
:)

Panduck

Sitat fra: E_S på fredag 07. september 2018, klokken 14:40
Har man en bil som støtter 7,4kW eller 11kW blir prisen i de fleste tilfeller helt horribel i forhold til DC-hurtiglading.

1kr pr minutt for 11kW eller 2.50kr pr minutt for 18kW kan bli spørsmålet om vinteren. Jeg velger av og til AC om vinteren når batteriet er kalt, det blir faktisk billigere.

E_S

Sitat fra: Panduck på fredag 07. september 2018, klokken 14:50
1kr pr minutt for 11kW eller 2.50kr pr minutt for 18kW kan bli spørsmålet om vinteren. Jeg velger av og til AC om vinteren når batteriet er kalt, det blir faktisk billigere.

Ja, helt klart, men som oftest når jeg behøver hurtiglading har jeg kjørt et stykke på landevei/motorvei, og da går det fortere enn som så. Nå har Teslaen min heldigvis dobbeltlader, og da er det litt mer spiselig, men fremdeles dyrt, men for eksempel en asiatisk bil med 7,4kW-lader får en kWh-pris på over 8,-/kWh - og da skal man ha en rimelig sørgelig hastighet på DC-laderen for å få det til å bli dyrere..
:)

pudderjagar

AC lading til 1 kr pr minutt er ikkje så gale som da høyrest ut til. I følgende tilfeller er da same eller lik pris:

Hvis du skal ærend som tek både 2 og 3 timar så er GK sin AC lading mykje billigare fordi du her betaler forgjennomsnittseffekt pr 15 min.

Må du lade over 70% og har 7 kw lader så er da billigare å fortsette med AC lading enn DC lading. Skal du over 90% så er da mykje billigare med ein 3kw lader som alle bilar har.

Har du kalde batteri (Lavare enn 10 grader) så er da bortkasta å bruke DC lading. Då er da billigare med AC lading og du opptar ikkje ein hurtiglader som andre med varmt batteri kan bruke.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

diax

Ladeoperatørtjenester og prisstruktur er fremdeles et umodent marked, noe som bevises av bl.a Fortums stasjoner i Østerdalen hvor de betaler kr 9,- pr kWt, mens de etter prisoppgangen, får kr 5,- pr kWt fra kunden. (gitt en ladeeffekt på 45 kW i 30 minutter). Dette pga effekttariffens utforming. Grønn Kontakt løser dette på en annen måte ved at de installerer flere målere. Dvs at hver 50 kW lader har sitt eget strømabonnement og sin egen strømmåler. De slipper med det effekttariff. Dette er strengt tatt ikke tillatt, men når netteierne ikke reagerer er det naturlig at praksisen fortsetter.

Ellers er det observert at Fortum f.eks på Vinstra vegpark har byttet fra minuttprising til kWt-prising. Dette har nok med at ladestasjonen ligger ved siden av et hotell, slik at kWt-prising vil gjøre det billigere og stimulere til å lade hele natten om man f.eks overnatter. Fortum er energiprodusent og har konsesjon til å selge energi/kWt.

Fortum har og sagt at de utvikler mer avansert prisfunksjonalitet i baksystemet sitt. I fremtiden kan det jo tenkes at man får en variabel pris tilsvarende hva man har for bensin og diesel i dag. Det kan også være slik at man kan få flere valg som f.eks å velge strømleverandør uavhengig av hvem som eier laderen, og om man vil ha strøm fra vindkraft, solkraft osv...

Panduck

Fortum app vs plugsurfing, samme ladepunkt har 1kr/min i fortum sin app, og 2.50kr pr kw/h i plugsurfing-kartet.

Altså kan det være greit for mange å skaffe seg plugsurfing-app, under halv pris for i3...

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: hsa77 på torsdag 06. september 2018, klokken 20:18
Prising per kwh for ac lading er på mange måter mest fair, men det har jo tidligere blitt avvist pga regelverket til NVE- har reglene blitt endret?

Det er fullt lovlig å selge strøm per kWt i stedet for minutter. NVE har ikke noe krav om "konsesjon for kraftomsetning" for salg av strøm på ladestasjoner. De har heller ikke noe ønske om å innføre konsesjon for dette, da konsesjonskravet er ment å sikre helt andre viktige interesser for samfunnet.

Fortum har antagelig konsesjon i dag (gitt at dette ikke ligger i et annet søsterselskap), mens GK eies av Agder Energi og Statkraft som begge har konsesjon, men ikke datterselskapet GK. GK har derfor henvendt seg til NVE for å avklare spørsmål rundt konsesjonskrav, svaret GK fikk, er det som ble gjengitt over.

Det er altså fritt frem for alle ladeopratører å finne frem til sin perfekte prismodell.

Selv har jeg LEAF med 3,6kW lader. Å betale 1*60=60kr per kWt med strøm er uaktuellt. 2,50kr kWt er er derimot helt greit.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Homecast

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 10:58
Sitat fra: hsa77 på torsdag 06. september 2018, klokken 20:18
Prising per kwh for ac lading er på mange måter mest fair, men det har jo tidligere blitt avvist pga regelverket til NVE- har reglene blitt endret?

Det er fullt lovlig å selge strøm per kWt i stedet for minutter. NVE har ikke noe krav om "konsesjon for kraftomsetning" for salg av strøm på ladestasjoner. De har heller ikke noe ønske om å innføre konsesjon for dette, da konsesjonskravet er ment å sikre helt andre viktige interesser for samfunnet.

Fortum har antagelig konsesjon i dag (gitt at dette ikke ligger i et annet søsterselskap), mens GK eies av Agder Energi og Statkraft som begge har konsesjon, men ikke datterselskapet GK. GK har derfor henvendt seg til NVE for å avklare spørsmål rundt konsesjonskrav, svaret GK fikk, er det som ble gjengitt over.

Det er altså fritt frem for alle ladeopratører å finne frem til sin perfekte prismodell.

Selv har jeg LEAF med 3,6kW lader. Å betale 1*60=60kr per kWt med strøm er uaktuellt. 2,50kr kWt er er derimot helt greit.

Fritt frem?
https://www.tek.no/artikler/elbillading-derfor-betaler-du-per-minutt-ikke-for-strommen-du-bruker/450673

Rådgiver Stian Skaalbones i NVE sier de jobber med å vurdere om elbilladere skal unntas fra krav om omsetningskonsesjon for strøm. Foto: NVE
NVE: Jobber med saken
Rådgiver Stian Skaalbones i NVE sier til Tek.no at all omsetning av elektrisk energi i utgangspunktet er omsetningskonsesjonspliktig, også ladestasjoner for elbiler.

– Vi behandler nå spørsmålet om ladestasjoner skal få unntak fra omsetningskonsesjonsplikten eller ikke. Vi har sagt til ladeoperatørene at de ikke trenger omsetningskonsesjon frem til vi er ferdige med vurderingen, uavhengig av prisstruktur for ladingen, for eksempel minutt eller kWh.

– Arbeidet rundt fremtidig praksis på dette området er ikke ferdig, og skal ferdigstilles så raskt som mulig. Når vi er ferdige med vår vurdering, vil våre konklusjoner kommuniseres tydelig på våre nettsider og til aktørene, sier Skaalbones.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

jkirkebo

Sitat fra: Homecast på torsdag 15. november 2018, klokken 12:50
Fritt frem?
https://www.tek.no/artikler/elbillading-derfor-betaler-du-per-minutt-ikke-for-strommen-du-bruker/450673

– Vi behandler nå spørsmålet om ladestasjoner skal få unntak fra omsetningskonsesjonsplikten eller ikke. Vi har sagt til ladeoperatørene at de ikke trenger omsetningskonsesjon frem til vi er ferdige med vurderingen, uavhengig av prisstruktur for ladingen, for eksempel minutt eller kWh.

Ja, som det fremkommer av sitatet over er det foreløpig fritt frem. At operatørene ikke ønsker å gå inn på en slik prismodell før de vet om de kan fortsette med det uten konsesjon er en annen sak ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Homecast

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. november 2018, klokken 13:36
Sitat fra: Homecast på torsdag 15. november 2018, klokken 12:50
Fritt frem?
https://www.tek.no/artikler/elbillading-derfor-betaler-du-per-minutt-ikke-for-strommen-du-bruker/450673

– Vi behandler nå spørsmålet om ladestasjoner skal få unntak fra omsetningskonsesjonsplikten eller ikke. Vi har sagt til ladeoperatørene at de ikke trenger omsetningskonsesjon frem til vi er ferdige med vurderingen, uavhengig av prisstruktur for ladingen, for eksempel minutt eller kWh.

Ja, som det fremkommer av sitatet over er det foreløpig fritt frem. At operatørene ikke ønsker å gå inn på en slik prismodell før de vet om de kan fortsette med det uten konsesjon er en annen sak ;)

Hvis du ser så var påstanden ifra Lars at det ikke er noe krav om konsesjon.... Det er faktisk helt motsatt, men at NVE har sagt et midlertidig ok i påvente av ny vurdering.. Det er to helt forskjellige situasjoner! Så jo, det er helt klart et krav til konsesjon.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA