Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf spy

Startet av Ebe, søndag 26. august 2018, klokken 11:26

« forrige - neste »

Ebe

Har nå testet men nye e-nv200 40kwh med LeafSpy, og det fungerte fint! Litt usikker på om alle funksjoner fungerer, men av de så fungerte.

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

Kunne til og med slå av ryggelyden, hehe, men lot den være aktivert :)

Har ikke fått testet under lading ennå, men det kan jeg komme tilbake til.

Dersom folk har noe spesielt de ville sett eller testet, så gi en lyd. Så skal jeg prøve å få det til.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

teimann

Flott hvis vi får mer informasjon etterhvert om Leaf spy på e-nv200 40kwt. Hvilken OBD2 bruker du? Jeg vurderer å kjøpe en og det hadde vært greit å kjøpe en som andre har testet og virker.

leafnor

Vært interessant å sett hvordan den aktive kjølingen av batteriet opererer under lading. Likeså, har eNV noen plass i  menyene sine hvor det går å prioritere batterikjøling fremfor AC i kupe under kjøring. At kjølingen også kan virke uten at en lader.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Ebe

Sitat fra: teimann på søndag 26. august 2018, klokken 11:47
Flott hvis vi får mer informasjon etterhvert om Leaf spy på e-nv200 40kwt. Hvilken OBD2 bruker du? Jeg vurderer å kjøpe en og det hadde vært greit å kjøpe en som andre har testet og virker.

Prøvde først en Vgate Bluetooth med min iphone. Fikk ikke OBD2-en til å fungere. Den jeg brukte var en WiFi Vgate som jeg har kjøpt på Teknikkmagasinet.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

Sitat fra: leafnor på søndag 26. august 2018, klokken 11:53
Vært interessant å sett hvordan den aktive kjølingen av batteriet opererer under lading. Likeså, har eNV noen plass i  menyene sine hvor det går å prioritere batterikjøling fremfor AC i kupe under kjøring. At kjølingen også kan virke uten at en lader.

Har vært i gjennom menyene i radioen, der fant jeg ikke noe. Har ikke vært igjennom menyen i kjørecomputeren ennå, skal se om jeg finner noe.

Noen tips om hvordan jeg kan sjekke ut kjølingen under lading i Lesf Spy?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

leafnor

Hei.
Tenker at om det dukker opp effektforbruk i LeafSpy der jeg har ringet rundt uten at varmeapparatet er påslått for AC, så "rører" det seg i batteripakken. (2-300W) Og tenker om det finnes noe valg for aktiv kjøling så er det i menu man velger med knappene i kjørecomputer (I speedometerdisplayet).
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Ebe

Her er forresten noen bilder av fulladet bil, hvis det er av interesse for noen. Jeg har ikke endret noen innstillinger i Lesf spy, bare valgt 40kwh. 
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

Finner bare en innstilling om å Enable/Disable battery cooler, men ikke noe annet om batteriet.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

Klarer ikke fremprovosere hverken kjøle- eller varmefunksjonen ved normallading fra schuko nå. Er 12 grader i lufta og 13 på batteriet, så lite behov for hverken det ene eller det andre regner jeg med.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

tomrh

Sitat fra: Ebe på søndag 26. august 2018, klokken 11:30
Dersom folk har noe spesielt de ville sett eller testet, så gi en lyd. Så skal jeg prøve å få det til.
Kunne du poste en hurtiglade-graf fra Leafspy neste gang du hurtiglader? Interessant å se hvordan effekten utvikler seg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Ser på bildene at den lader slik som på Leaf 40kWh til 4,2V på cellene.
"TeslaBjørn" kjørte med en e-NV på ladetour i helga. Viste på youtube fra LeafSpy. Det kan se ut på den videoen som at kjølingen går men vet ikke om han hadde AC på for å holde bilen kjølig pga solen.
Videre ble batteri 40 grader, og da virker det som den justerte ned effekten før batteriet nådde 4,2V på cellene.
Ellers, 500Gids! Tenker på min 2012 Leaf, som når 217 fulladet.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

@leafnor, har du lenke til Ladetour-video og tidspunkt ut i filmen der han viser fra Leafspy? Er timesvis med film...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på søndag 26. august 2018, klokken 18:26
@leafnor, har du lenke til Ladetour-video og tidspunkt ut i filmen der han viser fra Leafspy? Er timesvis med film...

Ved 38:16. Og så ser man at etter temp er blitt 39C så synker strømstyrken, men kan henge sammen med at det er 65% SOC slik som en ser på Leaf. Men spenningen øker. Det gjør der ikke på min 2012. Der er det maks strøm (120A) til cellespennnig er 4,1, derfra synker strømstyrken men spennigen er konstant 4,1V.

https://www.youtube.com/watch?v=hgCvAZz72H0 
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Haha, Teslabjørn jubler over at temperaturen ikke stiger og merker ikke screen frozen. :D

Ja, effekten begynte å droppe ved ca 62% SOC. Men temperaturen steg til 40,2 grader og begynte *også* å synke etterhvert som ladeeffekten sank, så da ser vi at den aktive batterikjølinga vinner når effekten er under ~30 kW.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA