Hvordan kjøre nye Leaf "rett"

Startet av trondhla, onsdag 22. august 2018, klokken 17:55

« forrige - neste »

trondhla

Jeg ser i testen som bl.a. broom.no kjører i dag at nye Leaf bruker ca 1,63 kW/h per km. Dette er unaturlig høyt sett mot bl.a. e-Golf med sine 1,2 kW/h per km. Andre Leaf eiere her de ser ca 1,2 kW/h per km ved normalt bruk.
Hva gjør disse testene galt? Og hvordan kjøres Leaf "rett"?
Null bruk av e-pedal??

Link:
https://www.tv2.no/broom/9988910/

Ole Irgens

Sitat fra: trondhla på onsdag 22. august 2018, klokken 17:55
Jeg ser i testen som bl.a. broom.no kjører i dag at nye Leaf bruker ca 1,63 kW/h per km. Dette er unaturlig høyt sett mot bl.a. e-Golf med sine 1,2 kW/h per km. Andre Leaf eiere her de ser ca 1,2 kW/h per km ved normalt bruk.
Hva gjør disse testene galt? Og hvordan kjøres Leaf "rett"?
Null bruk av e-pedal??

Link:
https://www.tv2.no/broom/9988910/

Jeg pleier å sette meg inn i bilen og ta av brekket. Så setter jeg giret i D eller B og trykker på gassen. Dersom det skal være mye småkjøring bruker jeg epedal. Er det mye langkjøring bruker jeg ICC/ACC. Strømforbruket? Har ikke peiling. Er det viktig?

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Sense


Jeg har også testet forbruket under normal kjøring. Dvs. fulgt trafikken ved alle typer forhold som køkjøring, landevei, motorvei og lokalkjøring. Mitt snittforbruk på testene samlet kom på 1,46 kwh/km.

Konsekvent bruk av alle spareknapper som e-pedal, B-mode og Eco. Noen sjeldne ganger AC, mens mest kun vifte uten varme.

Testene er gjort med utgangspunkt i hjemmet ut til forskjellige ærender, og tilbake til hjemmet. Så topografi-variabelen er utlignet.
Alle spareknapper er brukt; e-pedal, B-mode og Eco. (Vil tro bruk av B-mode på giret ikke spiller noen rolle når man bruker e-pedal, men det saboterer nok ei.)
Neste alltid kun vifte, men et par ganger AC.

Synes likevel forbruket er i høyeste laget, men lever fint med det.

Joltus


Trekkoppbil

#4
Skal man kjøre økonomisk, så gjelder det å unngå høye strømmer og unødig regenering, og la bilen trille fritt i stor grad.

På eldre leafer sies det at utnyttelsen er høyst ved 20% effekt eller nul. Dvs ved ca 16kw eller Nøytral.

Når jeg skal kjøre økonomisk på langtur, så er min erfaring at jeg kommer lengst på denne måten:

  • Trykke på ca 16kw når det er behov for framdrift
  • Sette bilen i nøytral og la den trille fritt når det ikke er behov for framdift
Når jeg stadig veksler mellom ca 16 kw effekt og N på riskveiene, så klarer jeg å holde jevnt rundt 80km/t og jeg kommer ca 7-9 km/kwt ut fra bilens tvilsomme instrumenter.

Husk:

  • Store strømmer gir varmgang over den indre motstanden i batteriet, og i ohmsk motstand ellers
  • Stadig veksling mellom regenerering og forbruk, gir AC/DC og DC/AC-konverteringer, og oppladinger og utladinger og store strømmer og mye tap på mange måter. Derfor bør man unngå unødig regenerering.
I kuppert terreng kan man la bilen trille fritt som en berg og dalbane. Cruise-kontroll kan man begrense til spesielle strekninger som jevne stigninger eller utforbakker, som ved undersjøiske krysninger, eller på lange sletter. E-pedal vil jeg ikke høre om.

Man kan prøve ut hjelpemidler som Leafbox.

Når man kjører bil uten batterikjøling, så gjelder det å ikke kjøre batteriet for varmt.
http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Langkjoring

Bondeknøl

Sitat fra: Ole Irgens på onsdag 22. august 2018, klokken 20:29


Jeg pleier å sette meg inn i bilen og ta av brekket. Så setter jeg giret i D eller B og trykker på gassen. Dersom det skal være mye småkjøring bruker jeg epedal. Er det mye langkjøring bruker jeg ICC/ACC. Strømforbruket? Har ikke peiling. Er det viktig?

mvh

Ole Irgens
Så enkelt er det faktisk. Ikke gjør dette vanskeligere enn det er.

Dudi

#6
Mitt forbruk er 1,3 og 1,4kW/h på appen og i bilinstrumentene. Jeg har da kjørt kort og litt langt. Eks 60km turer i 80-90-100.  :) Eks mellom Lillestrøm og Vestby+. Bruker både D (Distrikt) og B (By).  Mest bare D. :D

sylwester

#7
Det er dustete å si "mitt forbruk er" uten å oppgi hvor mye høydeforskjell du kjører og hva snitthatsigheten din er.
En som kjærer 50km/t i 10 mil har et mye lavere forbruk enn de om kjører 100km/t i 10 mil. Forskjellen på 300km og 220km ligger i hastighet, topologi og temperatur.

Så mitt forbruk ligger på 120Wh/km på sommeren og jeg stiger/faller 150m hver vei. Dvs. jeg har et reelt rekkevidde frem til annonsert 0% på 290km. MEN så fort jeg kjører på motorvei, noe det er mye av ut av Oslo, så ligger jeg fort på 150Wh og i April lå jeg i 170Wh/km som gir en rekkevidde på 205km. Jeg har kjørt fra Uddevalla til Oslo og hatt fra 95% til 2% (reelt 12%gids) på 205km som betyr 158Wh/km og turen U-O brukte mindre enn O-U enten pga av stigning eller vindretning.

Min erfaring er at appen lyver en smule siden den snakker om forbuk, men f.eks. LeafSpy snakker om delta energi. Hvor interessant er det å kjøre 50km på 130Wh/km, dvs. forbruk på 6,5kWh når man har mistet 7kWh av batteriet? Burde man ikke ansett forbruket dat som 140Wh/km? Dette er det som er forskjell på Nissan sni rapportering og LeafSpy. Nissan forteller om forbuket uten tar og LeafSpy snakker om forkjellen i energi som inkluderer tap. Jeg tenker LeafSPy er mest praktisk.


Så til spørsmålet. E-pedal bruker bremsen ved behov. B og D har bare maks regen. Bremsen på Leaf involverer regen så D med gassen helt ut + litt brems tilsvarer gassen helt ut på B.
Det er generellt idiotisk å regenerere i lave hastigheter så lett trykk på bremsen som gir best reduskjson frem til det du må ha er best. Dette inkluderer å ha litt gass i D som tilsvarer N. Du ser det i påower-sirkelen at du hverken påfører eller får tilbake energi og det tilsvarer å ha den i N. Lyst til å redusere hastigheten fortere? Dra ut pedalen. Enda fortere? Uff du er for seint med reduksjon, men trykk litt på bremsen og være bedre neste gang.
Dette kunne du ikksert også gjort i B, men det er vanskeligere å finne N. Ned bakken er jeg littt inn i D == N til fartsgrensa, derettter brems for å opprettholde fartsgrensa. Så lenge du ikke bruker alle tilgjengelige regen-barer så regenerwerer du slik som B og epedal gjør så sant ikke batteriet er 100%.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Joltus

Det er litt viktig at man har ganske mye regen tilgjengelig når man har fullt opp regen skalaen på skjermen......

Den viser bare 30kw regen. Mens leafspy viser at man kan regenere mer enn det. Den sier opp til 67kw er maks....

MrOtto

Det null problem å kjøre like, om ikke mer økonomisk med e-Pedal basert på mine 10000km i bilen  Det krever bare tilvenning så man ikke slippper wattpedalen så brått. e-Pedal er en fantastisk ting med bilen og virkelig hever utstyret til bilen over konkurrentene. Jeg har e-Pedal alltid aktivert og minnefunksjonen gjør at den er aktivert hver gang jeg starter. På motorveien bruker jeg ACC/CC nesten alltid og da har e-Pedal  ingen funksjon. e-Pedal øker regen-effekt over B-modus som gjør at en oberservant sjåfør regenerer mer og senker forbruket.

Løve

Om forbruket er viktig? Det er direkte avgjørende! Det er litt trist at jeg føler for å lade hver 150km på langtur.

Beste strekket på årets bilferie var Oppdal Kvam med 11.7 i forbruk. (Tørt vær).  Brønnøysund Sandnessjøen fikk 17.4 i vått vær. At rekkevidden på disse to strekkene ble vesentlig forskjellig har alt å si.

Jeg kjører alltid på fartsgrensen (faktisk og ikke vist i bil), med ACC, aldri e-Pedal og ECO (unntatt ved forbikjøringer).

Her har vi en akilleshæl på mange elbiler enda. Hvis jeg ikke kan slenge meg i bilen, kjøre den uten å tenke forbruk, batterivarme og annet JegHarkjørtElbilSidenBuddyKom-vrøvl så er ikke elbiler i mål. Bare det at folk snakker om «seiling» får meg til å grøsse.

Bil skal få deg fra A til B (og helst C og D) uten at en tenker. Jeg digger Leaf1en min, men den er langt under hva en bil for langtur skal være.

Joltus

Sitat fra: MrOtto på fredag 24. august 2018, klokken 09:27
e-Pedal øker regen-effekt over B-modus som gjør at en oberservant sjåfør regenerer mer og senker forbruket.

Hvordan får du dette til? Eg ser i leafspy at begge regenerer maks 67kw.....

Får ikke mer regen av e pedal. Men man får mer regen uten å røre bremsepedalen. Det er riktig....

Ole Irgens

Sitat fra: Løve på fredag 24. august 2018, klokken 10:50
Om forbruket er viktig? Det er direkte avgjørende! Det er litt trist at jeg føler for å lade hver 150km på langtur.

Beste strekket på årets bilferie var Oppdal Kvam med 11.7 i forbruk. (Tørt vær).  Brønnøysund Sandnessjøen fikk 17.4 i vått vær. At rekkevidden på disse to strekkene ble vesentlig forskjellig har alt å si.

Jeg kjører alltid på fartsgrensen (faktisk og ikke vist i bil), med ACC, aldri e-Pedal og ECO (unntatt ved forbikjøringer).

Her har vi en akilleshæl på mange elbiler enda. Hvis jeg ikke kan slenge meg i bilen, kjøre den uten å tenke forbruk, batterivarme og annet JegHarkjørtElbilSidenBuddyKom-vrøvl så er ikke elbiler i mål. Bare det at folk snakker om «seiling» får meg til å grøsse.

Bil skal få deg fra A til B (og helst C og D) uten at en tenker. Jeg digger Leaf1en min, men den er langt under hva en bil for langtur skal være.

Ja, men det kan da umulig komme som noen bombe? Rekkevidden på nye Leaf kommer neppe over 22-24 mil uansett om du velger å rulle nedover alle bakker med alle systemer avslått. Trenger du en bil som går lenger, må du kjøpe deg en med større batteri, en Tesla eller liknende. Har du behov for å kjøre mye langtur med Leafen må du også belage deg på mye ventetid ved ladestasjonene. Og på grunn av begrensingene i påfølgende hurtigladinger ("rapidgate") slik at ikke batteriet skal degraderes, kan du heller ikke lade mer enn to ganger på samme tur.

For meg er ikke dette viktig i det hele tatt - vi bruker Leafen hovedsakelig til arbeid- og fritidskjøring i nærmiljøet og trenger ikke tenke på forbruk. Jeg ser at det kan være viktig for dem som hele tiden utfordrer rekkevidden på bilen, men personlig hadde jeg aldri kjøpt en Leaf dersom jeg måtte tenke slik. Da ville valget blitt en Tesla, eller å beholde en fossilbil til langturene.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

meitran

#13
Min mening er at om du må finjustere på alle systemer for å komme helt frem, så har du valgt feil bil. Selv setter jeg meg inn i bilen og kjører i D og Eco når jeg bruker ACC. Det er enkelt, avslappende og mer enn nok for å komme frem dit jeg skal.
Når jeg kjører uten ACC slår jeg av Eco og kjører i D. Forsøker generelt å kjøre forsiktig med god planlegging og samhandling, men det er mer for å ivareta egne kjøreferdigheter fremfor noe annet.

ThomasEL

På Leafforumet har vi alltid diskutert detaljer, blant annet knyttet til hvordan få ut maksimal rekkevidde. Dette har langt på vei vært et noe mer teknisk forum enn f. eks Leafgruppene på Facebook. Og ja da, til tider svært nerdete.

Selvfølgelig er alle typer innlegg og meninger varmt velkommen her, men det kan ikke være slik at folk nesten kvier seg for å ta opp detaljer i frykt for å få beskjed om at man har feil bil heller.

Ja, de fleste som velger å kjøpe Leaf klarer seg i hverdagen helt uten å tenke på optimalisering av rekkevidden. Men så er det ofte noen få turer i året der det å være litt nøye og vite hva man gjør, kan være forskjellen på en vellykket tur og en "stoppe og vente alt for mye tur".

Jeg tror nok trådstarter ønsket noen råd med tanke på disse få turene der detaljer betyr noe. Det betyr jo ikke at han alltid kjører på marginer og derfor "har valgt feil bil".

Jeg syns ikke det gjør noe om dette forumet fortsatt forblir litt nerdete. Så kan man heller se bilder av foliering og nyvaskede biler på Facebook.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA