Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Unødvendige pling og plong!

Startet av Sense, onsdag 08. august 2018, klokken 11:12

« forrige - neste »

Sense

Er det noen mulighet for å få kvelt plingelyden bilen lager når man åpner førerdøren? Selv etter man har slått av "tenningen", lyder denne, ganske så unødvendig, som om føreren trenger å gjøres oppmerksom på at vedkommende er på vei ut av bilen. Hvis man ikke har dette klart for seg, burde man aldri satt seg inn bak rattet i utgangspunktet, er min mening.

Er ikke så glad i den chimrende plonglyden bilen lager når den rygger heller. Det vekker opp halve nabolaget hos oss, hvis folk ligger med soveromsvinduer åpne på varme sommerkvelder. Men denne plongen er kanskje påkrevd etter EU-direktiver.

Er det noen mulighet for å få stengt av plingen og plongen? Finner intet om dette under innstillinger.....

blackleaf1

Ryggelyd kan skrues av, men må gjøres hver gang man starter bil. Er en bryter nede til venstre for rattet. Nedre rad til høyre mener jeg.
Atle
Lindås

Sense

Supert. Takk! Èn plong fjernet.....
Vet du også hvordan jeg får bilen til å forstå at den ikke trenger å alarmere meg om jeg sitter i bilen eller stiger ut av den, og at dette faktisk er med hensikt?

blackleaf1

Atle
Lindås

Ebe

Plongen i førerdøra skjer når man har døra åpen mens bilen er i gang, og fortsetter så lenge døra står åpen også etter at motoren er slukket.

Et lite triks dersom man har åpnet døra før man slår av bilen, er å trykke én gang på den fysiske dørsensoren i dørkarmen. Da slutter det å plonge. Ellers må man slå av bilen før man åpner døra.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Trond.m

#5
Skulle gjerne hatt en «Mute» knapp. Blir snart gal av all pling -plong - beep.
De kunne i det minste spart alle (u)lydene til steering assistenten forsøker å drepe meg ved styre ut av veibanen 8)

Mr Oizo

Man kan fjerne noen lyder med Leafspy pro hvertfall, bl.a. fotgjengerlyden, rygging, lyd ved start lading.

Ebe

Lyd ved start av lading har «reddet» meg to-tre ganger ved lading. Plugget i bilen og tenkt at slt er ok, men så piper den bare én gang. Da er det noe muffins på gang. Dvd kabelen er enten ikke koblet i veggen, eller ladestasjonen har ikke klart å kommunisere med bilen.

Hadde jeg ikke hørt dette, ville jeg kommet tilbake til fortsatt tomt batteri... :)

Ryggelyd og fotgjengerlyden er vel også der for en grunn. Greit at man kan slå det av én gang, men syntes personlig ikke noe om å fjerne det totalt. :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Joltus

Ryggelyd og sakte kjøring lyd blir pålagt alle El biler om kort tid.

Tror de må ha det for maks score på ncap.

steffeo

Jeg vil gjerne endre fotgjenger varsle lyden til en and. Kvakk kvakk; tror det hadde vært veldig gøy :) Eller lyden som Knight Rider lager.

Joltus

På ionic kan du laste inn mp3 for å endre den lyden.

Kanskje man kan gjøre noe lignende via leaf spy?

kTesla

Ryggelyd og fotgjengervarsel er i og for seg ok. Heldigvis kan lyden slåes av. Ryggelyden med en lett tilgjengelig knapp.

MEN! Han som har bestemt den sinnsyke pipingen som kommer når man åpner bildøren selv om den står i park og med håndbrekk skulle vært skutt! Selv om man slår av bilen fortsetter den jo å pipe til man har lukket døren. Helt forbanna latterlig!! Noen som har funnet en løsning på dette?

TJV

Og bilbeltevarsel som slår ut på godt under 20km/t. Plagsomt å måtte ta på bilbelte når man har hentet posten og kjører de siste meterne hjem. Gjerne endre det til 20-25km/t. Selv om man setter bilen i P når man stopper mener bilen det er livsfarlig å sitte uten bilbelte.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

blackleaf1

Er en liten kontakt/skjøtestykke til høyre for setet, den kan taes ut og lyden er borte ;)
Atle
Lindås

steffeo

Sitat fra: Joltus på torsdag 09. august 2018, klokken 10:10
På ionic kan du laste inn mp3 for å endre den lyden.

Kanskje man kan gjøre noe lignende via leaf spy?

Hæ, seriøst? Kan man det på ioniq? Det er jo nesten grunn nok til å bytte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA