Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

OVMS support?

Startet av svingen, onsdag 08. august 2018, klokken 10:57

« forrige - neste »

goev

Hvis txerr øker med 8 for hver feil, og minker for hver som går riktig, så kan det også løses ved å passe på at det kalles minst 8 korrekte for hver feil. Ikke helt optimalt, men det skulle kunne fungere som en quickfix.

Bra jobba TiPe!!!  :+1:
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

TiPe

#76
Hej goev
Jag har fixat till bus off problemet.
Gjorde lite ändringar i esp32can.cpp som jag hittade på nätet.
Nu nollställs txerror så fort den gått över 24.
Jag är en noob på c++, men jag är bra på att klippa och klistra. ;)
jag har gjort en build på denna som fungerar!

Felet som blir i pollen är 0x9D, vilket betyder att Kian inte skickar någon Ack på bussen. Undrar om det finns något sätt att väcka den? Märkte t.ex att när jag öppnade dörren så vaknade den.
Kia eNiro Advance plus 2019

goev

Veldig bra! Jeg er bittelitt usikker på om det er noe vi kan legge inn i standard OVMS, men kult likevel. Jeg må studere hva du har gjort først, og så må jeg se om jeg kan finne en annen løsning, og hvis ikke, så må jeg høre med de "voksne" i OVMS-teamet om det er en løsning vi kan gå for.

Jeg kan forøvrig enkelt vekke bilen, men jeg unngår det for å tappe 12V batteriet for fort.  xkn_ign1 eller xkn_acc_relay kan brukes, vil jeg tro.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

meitran

Kan noen forklare for en uviten sjel hva dette er? Fungerer det som en app, som man kan bruke når man er i bilen via obd? Litt som leafspy?

svingen

@meitran det kan se på som leaf spy bare du ikke trenger og være i bilen.
det er en liten boks som kobler til obd og har sim kort så har du app på tlf din og kan se ladestatus hvor bilen er osv.
litt info (dårlig video men) her https://www.youtube.com/watch?v=CSh-Mdf-QKo spol frem til 1 min og 50 sec.
så kjekt når du hurtiglader og lurer på om den er ferdig lade snart eller om du husker og sette i laderen før du la deg....bruker på min ION og ser da om jeg har nok strøm eller om jeg må vente 1 time før jeg har nok til og kjøre dit jeg skal :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TiPe

Hej goev
Jag tror jag fann problemet.
De 2 pollingarna som körs vid pollstate 0 ligger nog för tätt i tid.
Jag ändrade till samma värden som vid pollstate 1 och 2, då får jag inga tx-fel längre.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Kia eNiro Advance plus 2019

goev

Vi har nå solgt vår e-Niro, og det er usikkert om vi ender opp med en ny når evnt. hengerfeste og APP er klart. Vi har et veeeeldig tidlig kø-nummer, så vi vil kunne få en av de aller første når de kommer, men vi har valgt å bestille Tesla Model 3 med hengerfeste som "ventepølse". Er vi fornøyde med den, er det fare for at vi dropper e-Niroen.

Jeg håper noen andre kan overta utviklingen av OVMS på e-Niro. Dessverre rakk jeg ikke å få den så stabil som jeg hadde håpet på, men TiPe har kommet godt i gang. Kanskje han kan fortsette?  ;)

Jeg har brukt mange timer på å samle informasjon om CAN-bussen som jeg nå har åpnet for alle. De som er interesserte, kan finne en god del info her:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1eT2R8hmsD1hC__9LtnkZ3eDjLcdib9JR-3Myc97jy8M/edit#gid=587742707

Siden det er mye likt mellom Kona og e-Niro, kan det hende Kona-eiere også kan bruke en del av dette.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

TiPe

Sitat fra: goev på mandag 27. mai 2019, klokken 15:11
Vi har nå solgt vår e-Niro, og det er usikkert om vi ender opp med en ny når evnt. hengerfeste og APP er klart. Vi har et veeeeldig tidlig kø-nummer, så vi vil kunne få en av de aller første når de kommer, men vi har valgt å bestille Tesla Model 3 med hengerfeste som "ventepølse". Er vi fornøyde med den, er det fare for at vi dropper e-Niroen.

Jeg håper noen andre kan overta utviklingen av OVMS på e-Niro. Dessverre rakk jeg ikke å få den så stabil som jeg hadde håpet på, men TiPe har kommet godt i gang. Kanskje han kan fortsette?  ;)

Jeg har brukt mange timer på å samle informasjon om CAN-bussen som jeg nå har åpnet for alle. De som er interesserte, kan finne en god del info her:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1eT2R8hmsD1hC__9LtnkZ3eDjLcdib9JR-3Myc97jy8M/edit#gid=587742707

Siden det er mye likt mellom Kona og e-Niro, kan det hende Kona-eiere også kan bruke en del av dette.


Hej goev
Det är nog inget dåligt val att byta till en M3, har haft tankar på det själv. :)
Jag försöker att fortsätta utveckla till e-Niro så gott jag kan. Hoppas att det är OK att ställa spörsmål till dig på OVMS developer mailinglist om det är något jag undrar över. Tack för det du gjort hittills, det är ovärderligt.
Kia eNiro Advance plus 2019

goev

Det må du gjerne gjøre! Jeg har jo fortsatt Soul-en som jeg fortsetter å utvikle til :)
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

svingen

Moro og følge den tråden her,Hvor stabilt er ting nå?Hvilken problemer er det eventuelt?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

svingen

da har jeg bestilt,var kun US som var tilgjenlig,så er kun 2g som vil fungere og ikke 3g.
men ut fra lesing her så vil 3g slutte og virke neste år uansett så da får jeg klare meg med 2g eller kjøpe 4g modull etterhvert.... :)
så blir spennede og se hvordan den her virker,programert v2 får 5 år siden aldri noe tull :)

https://www.dinside.no/mobil/na-stenger-telenor-3g-nettet-i-disse-fylkene/70951733
"telenors 3G-nett:
Kjører på to ulike frekvenser: 900 og 2100 MHz.
900 MHz benyttes i hovedsak langs veier og i mindre tettsteder. Dette nettet fases ut i år.
2100 MHz benyttes i byer og i tettsteder med over 200 innbyggere. Dettet nettet fases ut neste år."
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

svingen

Da var den satt opp,fungerte med en gang samme can bus plassering som soul. Løsner den med flat skru trekker slik att det blir 100% skjult. La bare gps og gsm antenne under dash bordet ikke problem hverken med GPS eller nett :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

woody

Noen som har funnet ut noe mer om muligheter for å starte forvarming/kjøling enda?
Og er dette noe jeg kan klare, selv med 0 kunnskaper om dette, annet enn at jeg har LeafSpy på den andre bilen min


Sent from my iPhone using Tapatalk
2015 e-Golf Night Blue
2013 Auris Touring Sport hybrid
2019 Kia e-Niro First Edition
2019 Audi e-tron 55 Edition One
2013 Nissan Leaf
2020 Mercedes EQV 300 Charge
2023 Tesla Y LR

svingen

Har ikke noe forvarme,eller ikke forsket på det. Selve oppsette er veldig enkelt er og video på YouTube :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

woody

Ok. Takk for svar.
Ser at man med Soul kan låse opp og igjen dørene. Er denne funksjonen på plass til Niro enda? Og kan man starte og stoppe bilen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2015 e-Golf Night Blue
2013 Auris Touring Sport hybrid
2019 Kia e-Niro First Edition
2019 Audi e-tron 55 Edition One
2013 Nissan Leaf
2020 Mercedes EQV 300 Charge
2023 Tesla Y LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA