Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

OVMS support?

Startet av svingen, onsdag 08. august 2018, klokken 10:57

« forrige - neste »

MrCradock

Har lest gjennom tråden nå og dette så veldig bra ut :) Hadde ikke hørt om OVMS før nå. Jeg har ingen Niro, men e-Golf. Den har en egen app, men den fungerer ikke helt optimalt. Ved å snoke litt i dataene som sendes frem og tilbake fant jeg ut hvilket API de bruker (Tyskland) og laget min egen app for å snakke med bilen. Tyskerne trenger forøvrig et API-kurs. Hverken bilen eller appen viser batteriprosent til tross for at det ligger tilgjengelig i APIet, forstå det den som kan. Til min fortvilelse oppdaget jeg at det i APIet er en begresning på antall kall mellom hver kjøring. Med andre ord har jeg skrinlagt videre arbeid der og vendt meg mot OBD2.

Har fått koblet meg til bilen og hentet ut noen data, men sliter med å finne alt jeg er ute etter. Har gått gjennom kommandoene som har blitt brukt i LeafSpy, men Volkswagen har tydeligvis gjort ting på en annen måte. Til dere som har drevet med dette, har dere klart å hente ut en oversikt over alle kommandoer som returnerer data eller er det ren gjetting? Jeg får kun verdier (hex), men er det mulig å få ut hva jeg får verdi på? Om det er SoC, SoH, Range etc?


Hilsen en som har sittet med PC i bilen i timesvis de siste ukene.
2020 Tesla Model 3 Performance
2020 VW e-up! Range
x - 2019 VW e-up! High
x - 2018 VW e-Golf mk7.5

TB

Sitat fra: MrCradock på tirsdag 23. april 2019, klokken 14:36
Har lest gjennom tråden nå og dette så veldig bra ut :) Hadde ikke hørt om OVMS før nå. Jeg har ingen Niro, men e-Golf. Den har en egen app, men den fungerer ikke helt optimalt. Ved å snoke litt i dataene som sendes frem og tilbake fant jeg ut hvilket API de bruker (Tyskland) og laget min egen app for å snakke med bilen. Tyskerne trenger forøvrig et API-kurs. Hverken bilen eller appen viser batteriprosent til tross for at det ligger tilgjengelig i APIet, forstå det den som kan. Til min fortvilelse oppdaget jeg at det i APIet er en begresning på antall kall mellom hver kjøring. Med andre ord har jeg skrinlagt videre arbeid der og vendt meg mot OBD2.

Har fått koblet meg til bilen og hentet ut noen data, men sliter med å finne alt jeg er ute etter. Har gått gjennom kommandoene som har blitt brukt i LeafSpy, men Volkswagen har tydeligvis gjort ting på en annen måte. Til dere som har drevet med dette, har dere klart å hente ut en oversikt over alle kommandoer som returnerer data eller er det ren gjetting? Jeg får kun verdier (hex), men er det mulig å få ut hva jeg får verdi på? Om det er SoC, SoH, Range etc?

Hilsen en som har sittet med PC i bilen i timesvis de siste ukene.
Jeg er ingen programmerer, så ta dette som det er.

Slik jeg har forstått metoden som er brukt for å finne ut av ODB2 protokollen på de biler som har apper, og OVMS støtte en kombinasjon av "reverse engineering" og noen har hatt tilgang til diagnoseapparat slik at de har kunnet lese ut hvilke verdier som faktisk er til stede, for enklere å gjette seg til hva som vises.

På den måten har stadig flere verdier blitt hentet ut, og informasjonen kan tolkes riktig av OVMS, eller en APP.

Om det pr idag ikke finnes 3. parts apper for VW e-Golf og e-UP er det trolig ingen som har tatt seg jobben med å finne hvordan disse verdiene er kodet. Kan også være de er kodet på en slik måte at det ikke lar seg hente ut, en form for kryptering? Har mest tro på at det bare ikke er gjort.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

goev

Jeg har sittet i dagesvis i Soul-en og Niro-en mine for å prøve å tolke dataene på can-bussene. Dette er ikk noe som kommer gratis, dessverre. Soul-en var heldigvis ganske snakkesalig. Den sender en bråte med data hele tiden. Der har jeg (og flere til) sittet og logget mens man har kjørt, trykket på knapper, vridd på ting, tatt av og på belter, åpnet dører, åpnet vinduer og alt du kan tenke deg. Men uten tilgang på diagnoseapparat, hadde  OVMS-støtten for Soul-en vært veldig begrenset i forhold til hva den er i dag.

I motsetning til Soul, Niro-en er taus som graven. Den sender INGENTING om du ikke spør om det. Der har jeg vært helt nødt til å bruke et tredjeparts diagnoseapparat. Uten det apparatet hadde jeg ikke kommet noen vei! Men selv med slike apparater er det en tidkrevende jobb å tolke dataene i etterkant. Veldig tidkrevende.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

MrCradock

Takk for svar. Jeg må bare si at jeg synes dette er utrolig gøy :) Jeg jobber som utvikler så dette er min gate. Har nå funnet ut at de to ELM327-adapterne jeg har hjemme ikke har implementert ELM327-standarden fullverdig. Jeg forsøkte med Carista-appen og den ga meg "defekft adapter" etter 25 %. Så nå har jeg bestilt adapter fra Carista. Den har Bluetooth LTE.

e-Golfen sender ingenting uten at jeg spør om data. Har fått hentet spenning, fart og slike ting, men ikke noe tilknyttet BMS. Jeg ser at med OBD11 får man SoC, SoH osv, så dataene ligger tilgjengelig, men jeg har iOS og der er ikke OBD11 tilgjengelig enda (kommer i mai). Slik jeg har forstått det så er adapteret til OBD11 modifisert og kobler seg kun til OBD11-appen.

Hvilket tredjeparts diagnoseapparat bruker du?
2020 Tesla Model 3 Performance
2020 VW e-up! Range
x - 2019 VW e-up! High
x - 2018 VW e-Golf mk7.5

goev

Ja, det er gøy. Ellers hadde jeg neppe brukt så mye tid på det :)
ELM-enhetene med bluetooth/wifi ofte kan komme til kort p.g.a store datamengder. Det er i allefall min erfaring. Jeg endte opp med å måtte kjøpe en slik: https://www.ebay.com/itm/USB-CAN-Converter-Adapter-Dual-channel-CAN-Interface-Card-USB-CAN-2A/173120144262?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

Jeg bruker et diagnoseapparat fra HiCom, men den fungerer kun på Hyundai og Kia. For e-Golf finnes det sikkert tilsvarende løsninger.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

MrCradock

2020 Tesla Model 3 Performance
2020 VW e-up! Range
x - 2019 VW e-up! High
x - 2018 VW e-Golf mk7.5

TiPe

#66
Hej Goev.
Lite feedback på OVMS:
OBD läsningen hänger sig ibland, appen säger att den är live men siffrorna ändras inte. Det enda som hjälper är hard reset d.v.s dra ur OBD kontakten.
GPS positionen uppdateras fast den hänger.
När jag snabbladdar med över 100 A så radbryter informationen och ampere syns inte längre. se bild:

Annars fungerar det bra, skönt att kunna se hur långt laddningen har kommit.
Tack för bra programmering.
Kia eNiro Advance plus 2019

goev

Takk for feedbacken, TiPe!

Jeg jobber med OBD-saken. Dessverre famler jeg litt i mørket på den da det skjer etter så lang stund at det er nesten umulig å debugge, men jeg jobber med det!

Radbrytingen er en ren Android sak, så der kan jeg dessverre ikke gjøre noe. Er usikker på hvem som utvikler Android-versjonen av app-en.

Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

TiPe

#68
Hej goev
På min bil låser sig can-bussen efter ca 6-7 minuter när bilen är avstängd och inte laddar.
Jag bifogar en fil med canloggen med kommentarer, hoppas du har någon nytta av den.

Edit: Ser ut att hända när txerror > 255.
Kia eNiro Advance plus 2019

goev

Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

TiPe

Kan det vara relaterat till:
http://lists.openvehicles.com/pipermail/ovmsdev/2018-July/005305.html
Hjälper dock inte att stoppa och starta canbussen i detta fallet.
Kia eNiro Advance plus 2019

TiPe

Har hittat lite info om MPC2515.
Varje TX fel ökar räknaren txerror med 8, varje lyckad TX minskar med 1.
När räknaren når 128 sätts flaggan TX Warning och vid 255 stängs bussen av. Man måste då göra en bus-off recovery. Bästa är väl att hitta orsaken till felen när bilen är avstängd och om möjligt inte skicka de meddelanden som orsakar TX errors.
Kia eNiro Advance plus 2019

goev

Flott at du ser på dette TiPe! Jeg har ikke så mye ledig tid for tiden, dessverre :(

Can1 er forresten ikke på MPC2515 men den som er innebygget i ESP-chipen. De er kanskje så like at det ikke har noen betydning, men kanskje greit for deg å vite.

Det er ikke så mange spørringer som går når bilen er av, men det kan jo ta litt tid før OVMS har fanget det opp og da kan det ha gått en del meldinger. Dette kan i teorien ha tatt en del av de 255 txerr.

Jeg skal sjekke loggen din litt nøyere og se om jeg finner ut noe mer.

Bruker du en offisiell versjon av firmwaren, eller har du fått firmwaren fra meg?
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

goev

Det ser ut til at det er pollingen mot BMS-en som feiler (7e4). Det er litt uheldig, for det er den som forteller oss når bilen begynner å lade.
Jeg har noen mulige løsninger, men det haster å finne ut av dette fordi vi har en kjøper på Niroen vår, og jeg er usikker på når vi får den neste med APP og forhåpentligvis hengerfeste :(
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

TiPe

Sitat fra: goev på onsdag 15. mai 2019, klokken 08:34
Flott at du ser på dette TiPe! Jeg har ikke så mye ledig tid for tiden, dessverre :(

Can1 er forresten ikke på MPC2515 men den som er innebygget i ESP-chipen. De er kanskje så like at det ikke har noen betydning, men kanskje greit for deg å vite.

Det er ikke så mange spørringer som går når bilen er av, men det kan jo ta litt tid før OVMS har fanget det opp og da kan det ha gått en del meldinger. Dette kan i teorien ha tatt en del av de 255 txerr.

Jeg skal sjekke loggen din litt nøyere og se om jeg finner ut noe mer.

Bruker du en offisiell versjon av firmwaren, eller har du fått firmwaren fra meg?


Jag kör version EAP 3.2.002.
ESP chippet har en inbyggd  function för bus recovery. Man kanske kan använda den som en "quick and dirty" lösning till man har hittat en riktig lösning.
Anledningen till att det inte är så många meddelanden i loggen när bilen stängts av är att det tog en stund att gå till datorn och enabla loggningen efter att ha gjort hard reset. Men längre ned i loggen så stänger jag av bilen medan loggen är på och där borde alla meddelanden vara med.
Tråkigt att du skall sälja din bil, du får nog vänta ett år innan du får en e-Niro med app och dragkrok. :(
Kia eNiro Advance plus 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA