Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMX 20" Vinterdekk - hva anbefaler dere?

Startet av 50%NoFuel, mandag 06. august 2018, klokken 21:48

« forrige - neste »

50%NoFuel

Snart klar for vinteren. Hvilke dekk anbefaler dere av 20" vinterdekk? Kjøring i Oslo-området hvor en stor del går på motorvei, men må også fungere utmerket til hytta på fjellet.
Fremtiden er elektrisk

Cirion

Jeg er bare sær, så Tesla sine Pirelli dekk funker utmerket, men har jo Nokia Hakka 8 også...

Så 2 sett, Pirelli til østlandet og Hakka 8 til isete drittføre (les vintern 2018) og hyttetur (om jeg hadde hatt en hytte).
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

o.b.lix

#2
Conti CVC6 brukte jeg i fjor. Gode dekk, lavt støynivå. Nereus tror jeg det (sjekk teslabjørn sine videoer) var skal være gode billigdekk.

Conti kommer med CVC7 som skal være forbedret på regn.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Cirion

Tror ikke Pirelli er feil om de primært brukes i Oslo området.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

50%NoFuel

Noen som har erfaring med GOODYEAR ULTRAGRIP ICE SUV? Scoret bra på tester, lavt støynivå (70) og lav rullemotstand (B).
Fremtiden er elektrisk

50%NoFuel

Sitat fra: nix på tirsdag 07. august 2018, klokken 09:48
Har kjørt med Pirelli Scorpion 20" piggfritt. Meget bra på våt, saltet vintervei, men funker også veldig bra på snøføre. Ikke hatt noen problemer overhodet med fremkommelighet eller stopp.

Velger dem igjen over Hakka R2, som jeg synes er altfor myke til Model X, spesielt i 19", og som er omtrent uegnet til våt asfalt.

Hvilke Pirelli Scorpion er det du kjører på? Flere typer...
Fremtiden er elektrisk

geear

#6
Jeg har R2 i 20" og er kjempefornøyd, kjører mest på bare veier, men også lange strekk på utfordrende vinterveier, der de oppleves som forutsigbare når de slipper, og har solid feste. Har forstått at de muligens oppfører seg helt annerledes i 19", sikkert på grunn av mer dekksider. Har også kjørt med CVC6 og foretrakk R2.

Kom opp til et kaos i en fullstendig glasert bakketopp i vinter. Stoppet ved siden av de som stod klint oppi brøytekanten fordi jeg ikke forstod hvor glatt det var, men dro i gang igjen helt uproblematisk. Det var nesten ikke mulig å holde seg på beina. Tauet en BMW med piggdekk og en BMW med 8-900kg henger bak, rett opp, sistnevnte hadde ingen tro på disse greiene her...  :laugh:

Rævedilter

Har kjørt 6000 km på 19" med R2, er nok litt mjuke på asfalt (men det er jo ikkje for aslfalten ein har på vinterdekk), men når ein kjem frå 275/70 dekk på ein stor LC, er X langt meir stabil enn den.
Ellers er jo høgre dekksider ein fordel på glatten for piggfrie da de beheldt større del av dekksflaten på veien. I tillegg er det også litt større omkrets som også er ein fordel (større areal).
Eg er iallefall godt fornøgd.

o.b.lix

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 08. august 2018, klokken 17:51
(men det er jo ikkje for aslfalten ein har på vinterdekk),

På kysten av Vestlandet, er det nok 90% av tiden på bar og regnvåt asfalt.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

gaustabl

Litt off topic, men, men.
Jeg kjøpte en brukt (juni 2017 modell) 90x i våres, og det fulgte med 20" Nokian Hakkapelita piggdekk. Jeg er ingen fan av piggdekk, og ønsker meg piggfritt. Kanskje noen som leser dette har piggfritt, og kan tenke seg å bytte til piggdekk?? Dekkene er gode som nye, da jeg kjøpte bilen var den 11 måned gammel, og hadde gått 9.000 km totalt. (en sommer og en vinter).
mvh Lars

bogey

Har ikke klart å bestemme meg for 19" eller 20" ennå, men velger R2 i mangel på Continental. Hvor stor er rekkeviddeforskjellen mellom 19 og 20, noen som kan si noe kvalifisert om det?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA