Helt ny elbileier...hvilken ladekabel til offentlige ladestasjoner/hurtigladere

Startet av Marit Lintein, tor 02. aug 2018, kl. 21:09

« forrige - neste »

Marit Lintein

Hei

Jeg er fersk elbileier. Nissan Leaf tekna 2014 modell. Hvilken ladekabel skal jeg kjøpe som passer til hurtigladere og andre vanlige ladestasjoner? Har dere en link til en som er ok? Hvem av de under f eks?

https://www.elbilgrossisten.no/collections/type-2-til-type-1

På forhånd tusen takk for hjelpen.

Marit

Trond.m

Du trenger ikke kjøpe noen kabel til hurtigladere. Det er kabel med riktig tilkobling (ChaDeMo) montert på ladestasjonen.

Kevz

Til vanlige ladestasjoner her og der så er det type2 ladekabel i ladestasjonen (T2).
Hurtigladere er som TM skriver kabel på ladestasjonen

Trekkoppbil

Det kommer litt ann på hvor hen du bor, hvor du ferdes og hvor du lader, så det er ikke så lett å forutse før du får deg litt erfaring med hva du trenger.

Type 2 til type 1 kabel, 6mm2, kan være greit å ha liggende i bilen, til bruk på stasjonære EVSEr med type 2-uttak. Det finnes også kabler på 2,5mm2, men de støtter kun 20A og du kan komme bort i type2-uttak som ikke støtter 20A kabel.

EVSE med enfase industriplugg synes jeg er praktisk å ha i bilen: Den synes jeg er grei å bruke til hjemmelading, og du kan komme bort i passende kontakter på enkelte parkeringsplasser og campingplasser mm.
Dessuten kan det være greit å ha med seg overgang til schuko og ulike andre industriplugger.
Det kan være mer fleksibelt med 32A plugg, og da kan man ha overganger til både 32A og 16A plugger, men 32A-pluggene er store og klumpete.
Når du bestiller opp EVSE, så kan du bestille opp overanger til de pluggene du måtte ønske, og det kan være greit å legge merke til om schukopluggen har temp-måler. F.eks:
https://www.aliexpress.com/item/EVSE-10A-16A-32A-adjustable-CEE-Schuko-adapter-plug-SAE-J1772-Type-1-5M-cable-for/32809949286.html

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA