Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkere gratis over natta i Oslo?

Startet av Myrvang, torsdag 02. august 2018, klokken 00:12

« forrige - neste »

Myrvang

Er det steder i nærheten av Aker Brygge/Festningen der det er mulig å parkere gratis over natta nå? I fjor sommer parkerte jeg ved Festningen gratis, men denne er vel stengt for biler nå, og ladegarasjen er max 10 timer og krever vel masse apper og registrering for å brukes.

Skal ikke være lett å kjøre gratis... :o
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Orbit

#1
Nesten alt av gateparkering er tatt bort innenfor ring 1. Det er noen få plasser igjen, men da med tidsbegrensning 30 minutter i tiden 09-20. Alternativer:

  • I områdene bak Aker Brygge (smågatene opp langs Munkedamsveien mot Solli/Slottet) er det beboerparkering, og dermed gratis parkering for alle elbiler (selv om du ikke bor der), og ingen tidsbegrensning.
  • Elbilparkeringen på Aker Brygge er max 3 timer mellom 09-20, men fri tid ellers. Så her kan du stå natt (20-09), pluss tre timer før eller etter. Du trenger parkeringsur eller lapp i vinduet for å vise når du parkerte.
  • Saga parkeringshus har gratis kommunale elbilplasser på nederste plan (men inngangen er merket med Q-park). Huset er stengt 23:45 - 06:00, men ellers ingen tidsbegrensning. Plassene er merket med "gratis i parkeringshusets åpningstid", så det virker som det ikke er lov å stå her over natt. Du får evt ta en telefon til kommunen og sjekke. Noe trangt, og en del plasser er kun for små biler (men har sett en TMX stå over to plasser merket med "Max 2.7m lengde")

Edit: Har fått følgende svar fra Bymiljøetaten:
SitatSom du skriver er Saga P-hus stengt etter kl 23:45, men det er mulig parkere over natten.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Myrvang

Ser ut som et prosjekt, så da blir det å parkere på kaia til Stenaline og bare betale de 300,- de skal ha der. Synd de fjernet den fine plassen langs festningen, perfekt sted å stå når man skulle på en harry-svipptur med danskebåten.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

hsa77

#3
Sitat fra: Orbit på torsdag 02. august 2018, klokken 08:20
(...)I områdene bak Aker Brygge (smågatene opp langs Munkedamsveien mot Solli/Slottet) er det beboerparkering, og dermed gratis parkering for alle elbiler (selv om du ikke bor der)(...)
Takk for tipset om at elbiler kan parkere gratis på beboerparkering! Sist jeg var i Oslo og skulle parkere i et område med beboerparkering stod det skiltet at man måtte laste ned en app, det gjorde jeg, la inn regnr (EKxxxxx) og fikk opp en ganske horribel timepris. Rart ikke appen skjønner at elbiler er unntatt betaling, men det er vel en grei måte å ta inn penger fra bønder i byen...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på torsdag 02. august 2018, klokken 08:20
Elbilparkeringen på Aker Brygge er max 3 timer mellom 09-20, men fri tid ellers. Så her kan du stå natt (20-09), pluss tre timer før eller etter. Du trenger parkeringsur eller lapp i vinduet for å vise når du parkerte.

Har de endelig fikset dette? I så fall veldig gode nyheter. Det passer seg innimellom å parkere der når jeg begynner svært tidlig (i 04:30-tiden), da er jeg ferdig senest litt over 11. Etter at begrensningen kom har jeg parkert på ved marinaen lengre ute, men det tar jo 10 minutter ekstra å gå derfra og dessuten er det ofte fullt på ladeplassene der. Blir deilig å kunne utnytte den store plassen litt igjen :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Orbit

Sitat fra: hsa77 på torsdag 02. august 2018, klokken 11:55
Takk for tipset om at elbiler kan parkere gratis på beboerparkering!
Ingen årsak! Håper kommunen kan få til bedre informasjon om dette, slik at utenbys bilister ikke tar opp ladeplasser fordi de tror det er eneste gratisalternativ. App'en burde ikke bare gitt gratis parkering, men også informasjon om hvorfor!

Lade og parkere elbil
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 02. august 2018, klokken 12:08
Sitat fra: Orbit på torsdag 02. august 2018, klokken 08:20
Elbilparkeringen på Aker Brygge er max 3 timer mellom 09-20, men fri tid ellers. Så her kan du stå natt (20-09), pluss tre timer før eller etter. Du trenger parkeringsur eller lapp i vinduet for å vise når du parkerte.
Har de endelig fikset dette?
Ja  :D (dobbeltsjekket da jeg syklet forbi i dag, for ikke å legge ut feilinformasjon til Myrvang). Så får vi avvente neste påfunn......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

Sitat fra: hsa77 på torsdag 02. august 2018, klokken 11:55
Sist jeg var i Oslo og skulle parkere i et område med beboerparkering stod det skiltet at man måtte laste ned en app, det gjorde jeg, la inn regnr (EKxxxxx) og fikk opp en ganske horribel timepris. Rart ikke appen skjønner at elbiler er unntatt betaling, men det er vel en grei måte å ta inn penger fra bønder i byen...

Jeg sendte dem en epost om dette. Svaret er at de ikke ønsker å ha noen deteksjon av elbiler ut fra nummer, for at ikke utenlandske fossilbiler som tilfeldigvis har EL/EV/EK xxxxx urettmessig skal få gratis parkering, evt bøtelegging for feil betaling......  :o :o :o >:( Dersom en slik bil skulle dukke opp, syns jeg heller kommunen kunne spandere de kronene i tapt inntekt!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hsa77

Sitat fra: Orbit på fredag 03. august 2018, klokken 15:36
Sitat fra: hsa77 på torsdag 02. august 2018, klokken 11:55
Sist jeg var i Oslo og skulle parkere i et område med beboerparkering stod det skiltet at man måtte laste ned en app, det gjorde jeg, la inn regnr (EKxxxxx) og fikk opp en ganske horribel timepris. Rart ikke appen skjønner at elbiler er unntatt betaling, men det er vel en grei måte å ta inn penger fra bønder i byen...

Jeg sendte dem en epost om dette. Svaret er at de ikke ønsker å ha noen deteksjon av elbiler ut fra nummer, for at ikke utenlandske fossilbiler som tilfeldigvis har EL/EV/EK xxxxx urettmessig skal få gratis parkering, evt bøtelegging for feil betaling......  :o :o :o >:( Dersom en slik bil skulle dukke opp, syns jeg heller kommunen kunne spandere de kronene i tapt inntekt!
Burde vel være lett å løse ved at man blir bedt om å oppgi land i tillegg til regnr! Dette stinker!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

alda

På Frognerstranda borta vid Kiel-färja kan man väl stå gratis med elbil så länge man vill? Ingen tidsbegränsning här för vanliga bilar, och den är ju kommunal....
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Orbit

Sannsynligvis...men beboerparkering i Vika er også uten tidsbegrensning, gratis for alle elbiler, og nærmere sentrum.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

alda

Sitat fra: Orbit på onsdag 08. august 2018, klokken 13:31
Sannsynligvis...men beboerparkering i Vika er også uten tidsbegrensning, gratis for alle elbiler, og nærmere sentrum.
Absolut, men kan ju vara bra att veta att det finns alternativ oxå.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA