"Tesla slått av Hyundai – i kappløp om rekkevidde"

Startet av Gordon Retriever, ons 01. aug 2018, kl. 17:29

« forrige - neste »

Simen1

Sitat fra: Amoss på tir 14. aug 2018, kl. 00:57Du har ett poeng, men på den annen side gjør den også testen mer realistisk enn en kunstig "banetest". Men nettopp basert på det du nevner så vil jeg si at med så liten forskjell mellom ankomsttiden på disse bilene så ble det egentlig uavgjort - de brukte så å si akkurat like lang tid på en tur-retur Oslo<->Trondheim - på var det ett halvt minutt nært?
Ja, tilfeldigheter er reelt. Både trafikalske og kjøretekniske. Det er jo så og si umulig å følge med på om man kjører 9% eller 11% over hastigheten i varierende trafikk og svingete veier. 2% forskjell utgjør 17-18 minutter på den turen. Det er det jeg mener med at støyen overgår signalet (0,5 minutt forskjell i mål). Andre trafikalske forhold utgjør også en stor forskjell. For eksempel hvor kjapp man er til å hoppe ut av bilen og plugge inn ladekabelen, om den ene kutter svingene mer enn den andre osv.

Jeg synes egentlig de kunne redusert "støyen" fra de trafikalske og kjøretekniske forskjellene ved å bare måle ladetiden med stoppklokke. Så får man bare anta at kjøreforhold og kjørestil ikke utgjør noe nevneverdig på ladetidene. De kunne gjerne tatt tiden på fylling av en fossilbil også. Resultatet burde blitt presentert som prosent av gule siders oppgitte kjøretid for turen. I tilfelle Oslo-Trondheim-Oslo 14 timer og 30 minutter via Østerdalen. De burde også lagt inn 20 minutter tvungen do og matpause i Trondheim og en i løpet av turen oppover og en i løpet av turen nedover. Do og matpausen kunne gjerne vært kombinert med lading, men ikke fylling av bensin/diesel siden sjåføren ikke er fri til å gå på do eller spise samtidig som det fylles. Forå gjøre det ennå morsommere kunne de slengt med en hydrogenbil og sett om den klarte å rekke frem i det hele tatt. De 450 km mellom Gardermoen og Tiller krever pen kjøring med dagens lengstrekkende hydrogenbil for å nå målet. Det kunne blitt nervepirrende. Med mål i Oslo og runding av for eksempel olavsstatuen i Trondheim trengs det hele 4 toppfyllinger for å komme frem. Toppfylling er vistnok tidkrevende på hydrogenbiler grunnet minkende trykkdifferanse mellom fyllestasjon og tanken i bilen.

Bjørn Nyland: Hvis du leser dette, håper dere vurderer en re-run etter min oppskrift, ved en senere anledning.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

geear

Hvorfor? Hvilken verdi gir det i grunnen?

Kan ikke dette konkluderes med noe så enkelt som at det nå faktisk, endelig, finnes en bil i mer normale prisnivåer, som kan levere akseptabel rekkevidde og ladefart for de aller aller fleste? ;)

Dessverre må en bare vente to år på å få den...

Simen1

Enig i den konklusjonen, men det hadde selvsagt vært fint å underbygge det med tall og sette det i perspektiv til bensin, diesel og hydrogen-biler. Alt for mange tror fortsatt  at lading på langtur er en tålmodighetsprøve med alle elbiler, eller alle som ikke har Tesla-logo. Bare supert at det kommer flere elbiler som egner seg godt til langkjøring.

geear

Alle tolker data på sin måte, med sine forutsetninger og egen forutinntatthet. En slik test mot en bensin eller dieselbil hadde vist at fossilbilen hadde kjørt hele turen uten fylling, eller maks bruke to minutter på å kjøre inn på en bensinstasjon, dra kort og fylle noen få liter, og hadde dermed slått elbilene med en time. Og hadde du hatt den tvungne 20-minutters stoppen, som hadde jevnet det ut, så er argumentasjonen fra fossilsiden at "jaja, men jeg stopper aldri så ofte" og så videre.

Elbilene er fortsatt ikke uten ulemper...

Simen1

Turen fra Oslo til Trondheim er 7 timer og 15 minutter i følge gule sider. Helt greit at noen påstår de kan drikke og spise mat i bilen mens de kjører og holde seg uten dopause den én vei, men da bør det også nevnes slik at lesere kan ta i betraktning om det er noe de selv ville gjort. Tur-retur tror jeg de fleste skal slite med å argumentere for at de klarer seg uten dobesøk.

Turen er ca 500 km hver vei. De fleste fossilbiler klarer én vei på mindre enn én hel tank, men det forutsetter at man tar turen innom en bensinstasjon før man starter stoppeklokka. Elbilister kan som regel saktelade hjemme før en slik tur så man starter med 100% uten behov for å stikke innom en hurtiglader før avgang. Det er derimot ikke så mange fossilbiler som klarer tur-retur (1000 km) uten å ta minst ett stopp for å fylle. De mest gjerrige bilene (<0,5l/mil) har som regel mindre enn 50 liter tank. De som har større tank har som regel også høyere forbruk. Det har selvsagt en designmessig sammenheng.

For min del er det egentlig irrelevant at fossilbilen vinner. Det regner jeg med. Poenget bør heller være at det er praktisk talt ubetydelig forskjell total kjøretid for fossilbiler og ekelte elbiler. Jeg ønsker Kona velkommen med i klubben og ser fram til å prøvekjøre en etter hvert. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg også ønsker i gi et lite stikk til elbiler med kort rekkevidde og treg hurtiglading, i konteksten langkjøring. Som bybiler er det som kjent et greit valg, men nå prater jeg meg bort fra langtur-artikkelen her.

Øyvind.h

7:15 hørtes veldig lenge ut. Google Maps mener 6:30.
Og kjører du med grei flyt, dvs ikke grisekjøring men litt effektivt bruker du 6:30 inkludert lading med X90D.

Alene vil elbilen gi meg en ulempe på ca 10-20 minutter på den turen. Med barn gir elbilen nøyaktig null tidsulempe.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Simen1 på tir 14. aug 2018, kl. 09:23
2% forskjell utgjør 17-18 minutter på den turen. Det er det jeg mener med at støyen overgår signalet (0,5 minutt forskjell i mål). Andre trafikalske forhold utgjør også en stor forskjell. For eksempel hvor kjapp man er til å hoppe ut av bilen og plugge inn ladekabelen, om den ene kutter svingene mer enn den andre osv.

Det er klart forskjellig hva man ønsker å finne ut i fra en slik test. Det som var interessant for meg å se - og som Bjørn helt tydelig hadde regnet ut på forhånd - var å se at nå har man ett reelt valg om en annen bil en Tesla dersom man ønsker å dra på langtur med en elektrisk bil - uten å bli "straffet" med at det tar mye lengre tid til lading. Og det hadde da blitt en seier til Hyundai, selv om den skulle ha kommet i mål f.eks. ett kvarter etter Tesla'en. Ett kvarter den ene eller andre veien er som du sier bare "støy" på en så lang tur.
Model S 85D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA