Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Premium elbiler med skuffende kort rekkevidde

Startet av Gordon Retriever, torsdag 25. oktober 2018, klokken 22:43

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Sammenlignet med Hyundai Ioniq tilbyr Jaguar i-Pace noe mer plass, betydelig bedre ytelser, skarpere kjøreegenskaper, et interiør med langt større luksusfølelse og langt bedre langturskomfort.  Men dette kommer også sammen med et markant høyere forbruk, slik at at  rekkevidde + nødvendig tidsforbruk på ladestasjonen til sammen gir Jaguaren mindre fordeler som langtursbil enn hva noen hadde håpet.

Med i betraktningen hører det også med at du får en Ioniq for rundt 30-40%  av hva en i-Pace koster.

Dette er med på sementere inntrykket av at i-Pace - og andre kommende modeller fra tradisjonelle premiumfabrikanter - er skuffende og halvhjertede forsøk på å markere seg overfor markedslederen Tesla.

Eller er det helt urimelig å trekke en slik slutning? Og behøver en premium elbil gå langt? Synes du enkeltes kontroll over forhåndsforventninger har vært for dårlig? 

Kanskje går vi en framtid i møte der lang rekkevidde på linje med en fossilbil med full tank ikke vil være normen - omtrent slik Volvos forsknings- og utviklingssjef Henrik Green har antydet:

SitatGreen tror at neste generasjon bilkjøpere som vokser opp med batteribiler vil være fornøyd med at bilen kun har nok strøm til en vanlig hverdags bruk før den må lades igjen.

Det er vel akkurat som at ungdommen i dag er fornøyd med mobiltelefoner hvis batteri varer kun en knapp dag også – slik var det ikke for ti år siden.
Link

Amoss

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 25. oktober 2018, klokken 22:43
Kanskje går vi en framtid i møte der lang rekkevidde på linje med en fossilbil med full tank ikke vil være normen - omtrent slik Volvos forsknings- og utviklingssjef Henrik Green har antydet:

SitatGreen tror at neste generasjon bilkjøpere som vokser opp med batteribiler vil være fornøyd med at bilen kun har nok strøm til en vanlig hverdags bruk før den må lades igjen.

Det er vel akkurat som at ungdommen i dag er fornøyd med mobiltelefoner hvis batteri varer kun en knapp dag også – slik var det ikke for ti år siden.
Link

Ja, helt klart, så lenge man kan lade den mens den står parkert hjemme om natta. Men før man henger seg for mye opp i dette, så er det greit å ha i mente at folk er forskjellige, og det samme kan sies om rekkevidden man trenger for "en vanlig hverdags bruk" (også på vinteren, og med tilstrekkelige buffere så man ikke går i fra 100->0 SOC). Noen klarte seg helt fint med 1. generasjons kortrekkevidde biler - de kjører kanskje kun noen km frem og tilbake til jobb/nærbutikk/togstasjon el.lign.? I andre ytterkant finner vi de som har "en vanlig hverdags bruk" tur(/retur?) Oslo->Trondheim  :o  Og alt derimellom... Så altså, det vil helt klart være ett marked for biler med kort rekkevidde, mellomlang rekkevidde og lang rekkevidde, der "lang" er "rekkevidde på linje med en fossilbil med full tank" og mellomlang er alt under det og over hva 1. gen. elbiler tilbød.

Mitt eget behov for "en vanlig hverdags bruk" også på vinteren, og med tilstrekkelige buffere har jeg regnet meg frem til at blir på ca. 200 miles EPA rekkevidde. Langturer er jeg sjeldent på, så om jeg må stoppe litt lengre/oftere på disse (innen rimelighetens grenser) spiller i denne sammenheng liten rolle. Men som sagt, folk og deres behov er forskjellige...
Model S 85D

hemi

Langtur for folk utarter seg forskjellig også, når vi blåser igjennom europa til andre enden av tyskland, kjører vi alltid hele tanker, stopper aldri før man må, typ 50 mil stint

tuono

Om man tar Greens utsagn som utgangspunkt bør man kanskje pgså diskutere morgendagens bileieres betalingsvilje for "premium" følelse og pris med hensyn til en bil for daglig bruk (hva han enn legger i det)? De rimelige og svært effektive koreanske bilene har veldig mye av utstyret som er ekstrautstyr i premiumsegmentet som standard. Men i en billigere utførelse og i et enklere skall...eller hvordan man skal si det. Heri foreløpig ikke iregnet hengerfeste og firehjulstrekk

4Matic Fanatic

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 25. oktober 2018, klokken 22:43
...Og behøver en premium elbil gå langt?...
Dette synes jeg er et betimelig spørsmål. Min grunn til å bytte ut eGolf 190 er at den går litt for kort når jeg har mye ungeflytting på kveldtid, spesielt i vinterhalvåret. Dette sammen med en oppkjørsel til huset som gjør at halve året må håndteres med tilfart vs det jeg var vant til med 4Matic'en har gjort at savnet etter fremdrift på alle 4 har vært stort disse årene.

En I-Pace dekker alt dette glatt og ser samtidig godt ut, Både ut- og innvendig kan jeg se meg rundt uten å gremmes, som jeg gjør i alt av japansk/koreanske biler.
Så for meg er ikke rekkevidden en kritisk faktor så lenge den er over 20-25mil, selv om det virker som mange kun har den som måleparameter på om bilen er bra.


cra

Jeg tror at (mange av) de som har biler fra det klassiske premium-segmentet kjører disse bilene fordi de liker følelsen bilen gir når man kjører den (godt sammenskrudd, følelse av kvalitet osv osv), og kanskje også pga det de mener den signaliserer utad (rikdom, vellykket osv). De jeg ser som kjører disse bilene bruker den til akkurat det samme turene som "de nøkterne raddisene" bruker sin utslitte Honda Civic eller tilsvarende lavpris-elbil dersom de har sett seg nødt il å kjøpe en ny bil: Til alle de små turene i bygda, til og fra jobb og møter, og sågar også på langturene.

Jeg tror rett og slett at vi kjøper biler som identifiserer oss med en gruppe vi ønsker å være med i. Det er jo en grunn til at stereotyper ofte er oppfylt; høyreorienterte direktører går i dress og kjører mercedes/BMW, mens venstreorienterte formingslærerere går med batikk og store keramikksmykker og kjører små billige biler. Satt ekstremt på spissen naturligvis, men tenk over det; det er nok et snev av sannhet i det også. Ispedd de berømte unntakene som bekrefter regelen.

I lys av dette tror jeg rekkevidden kommer i andre rekke, vektet etter hvor ofte man faktisk trenger denne rekkevidden.

Uansett er ikke rekkevidden i bilen nok alene; det trengs ladere som kan fylle batteriet raskt nok. Hvis ikke vil det ikke gå særlig raskere å kjøre iPace enn Leaf. Det bare ser bedre ut.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

4Matic Fanatic

Sitat fra: cra på fredag 26. oktober 2018, klokken 09:28
...Hvis ikke vil det ikke gå særlig raskere å kjøre iPace enn Leaf. Det bare ser bedre ut.
Det går mye raskere de første 25 milene..  ;D
Og for meg er 99% av turene dekket der.

Elbil fundamentalist

Premium er store batterier f.eks 100-120kwt og effektiv lavt forbruk, som muliggjør å kjøre helt frem dit du skal uten å lade. Godfølelsen å se bermen stå fast i ladekø, mens en selv glir forbi dør til dør. Skal man på skikkelige langtur utover dette, som nedover kontinentet, lades store batterier fortere og mer i kjernen av batteriet der det kan hurtiglades. F.eks 120-140kw jevnt. Dette muliggjør høyere gjennomsnittsfart og lengere distanser mellom lading, og derav færre og kortere ladestopp som harmonere med naturlige pauser og at bilen er ferdig ladet (ladet nok) før en selv er blitt klar for å kjøre videre.

Premium må ha ett velutbygget ladeinfratruktur. Bilen må se bra ut og være godt lydisolert og være veldig kollisjonssikker både aktivt og passivt. Da må det være AWD, og ytelser til å kunne foreta trygge forbikjøringer raskt og effektivt, samt ytelser for vinne hypotetiske teite dueller som aldri vil oppstå. Må kunne ha velfungerende selvkjøring for å slippe å bli stiv og kink i nakken over flere lange etapper med f.eks mye sidevind.

Ungdommer vil ikke kjøre selv. De vil bruke reisetiden med hue ned i mobilen. Så her er det nivå 5 autonome elbiler som bestilles over en mobilapp som gjelder. Her er premium å ikke eie bil, eller som green sier, kun bil nok til å dekke kort hverdagskjørsel.

En premiumum bil som beskrevet over koster sikkert 1,2mill. Sier vi at det er 60% omtrent lineært verdifall første 100kkm koster hver km ca 7kr.
En skikkelig europatur på 5kkm koster da 35kkr bare i verdifall, og så kommer andre kostnader, stoneships, slitasje og annen shabbyfiserin av bilen i tillegg. Altså man flyr, gjerne oppgradert klasse istedenfor å kjøre elbil. Så leier man en bil på destinasjonen. Altså skikkelig premium er for dyrt til å rettferdiggjøres økonomisk og dermed utilgjengelig for de økonomiske.

Ellers kan man kan kjøpe en litt billigere premium bil med fravær av en eller flere av disse disse premium egenskapene, som da blir litt mindre "premium" for hver egenskap du fjerner.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Rollep

Mitt neste bilkjøp kommer sannsynligvis å bli en premium elbil. Jeg bryr meg i grunn fint lite om rekkevidden så lenge den klarer 30 mil i 110-130 km/hr. Det som for meg blir det absolutt viktigste er tilgang på lynladere og til nøds vanlige 50 kW ladere. Ikke bare tilgang på, jeg må også kunne stole 100% på at jeg faktisk får lade når jeg kommer frem til en ladestasjon. Bare å håpe at Ionity klarer å få dette til, andre operatører som f.eks Fortum har  jo vist seg å være nærmest ubrukelige i så måte.

cra

Sitat fra: Rollep på fredag 26. oktober 2018, klokken 10:07
Jeg bryr meg i grunn fint lite om rekkevidden så lenge den klarer 30 mil i 110-130 km/hr.

??? Da bryr du deg jo absolutt om rekkevidden da? ;)

Sitat fra: Rollep på fredag 26. oktober 2018, klokken 10:07
Det som for meg blir det absolutt viktigste er tilgang på lynladere og til nøds vanlige 50 kW ladere. Ikke bare tilgang på, jeg må også kunne stole 100% på at jeg faktisk får lade når jeg kommer frem til en ladestasjon.

Helt enig i det med ladingen, kanskje aller viktigst at det faktisk fungerer, og dernest hastighet. P.t. så høres det ut som Tesla er tingen for deg. Den har det du etterspør her. Men det koster.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rollep

Sitat fra: cra på fredag 26. oktober 2018, klokken 11:11
Sitat fra: Rollep på fredag 26. oktober 2018, klokken 10:07
Jeg bryr meg i grunn fint lite om rekkevidden så lenge den klarer 30 mil i 110-130 km/hr.
P.t. så høres det ut som Tesla er tingen for deg. Den har det du etterspør her. Men det koster.
Da fikk du tydeligvis ikke med deg at jeg skrev premium elbil ;)

geear

Det der er såååå old. X-en er like mye premium som X5en, og jeg har aldri opplevd at noen har stilt spørsmål med om BMW er premium eller ikke. Men klart, skal du på Porsche-nivå så er du et hakk over igjen, men det gjør ikke Tesla noe mindre premium. Men ja, det er også forskjell på Teslaer fra år til år.

Ulle

#12
Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 25. oktober 2018, klokken 22:43

Kanskje går vi en framtid i møte der lang rekkevidde på linje med en fossilbil med full tank ikke vil være normen - omtrent slik Volvos forsknings- og utviklingssjef Henrik Green har antydet:

SitatGreen tror at neste generasjon bilkjøpere som vokser opp med batteribiler vil være fornøyd med at bilen kun har nok strøm til en vanlig hverdags bruk før den må lades igjen.

Det er vel akkurat som at ungdommen i dag er fornøyd med mobiltelefoner hvis batteri varer kun en knapp dag også – slik var det ikke for ti år siden.
Link
Med respekt å melde, så er det det noe av det dummeste jeg har hørt. Det er tåkeprat på linje med at dagens unge kontorister heller vil jobbe i landskap, eller foretrekker såkalte «arealeffektive» leiligheter, eller å bo i en av åtte «eneboliger» i tårn over fire plan der det før sto en villa med hage osv. Sammenligningen med telefon er forøvrig også helt off all den tid dagens smarttelefoner tilbyr ca 1000 ganger mer enn gårsdagens (elbil vs fossil; not so much), samt at lading gjennom dagen ikke er en utfordring for bruken.
Men det passer sikkert fint inn i Volvos markedsplan som da tydeligvis er å levere elbiler med medioker rekkevidde frem til prisene faller/energitetthet øker.

Premium-elbil er å kunne kjøre sånn som du vil, dit du vil, uten å tenke på batteri eller lading utover det som er tilfelle med fossilt. For å oppnå det må batteriet være stort og bilen energieffektiv. Med reell hurtiglading i fremtiden <10min full tank (allslags vær) blir behovet for stort batteri noe mindre, men samtidig er det ingen som ønsker seg en fossilbil med 15 liter tank og tvungen stopp halvveis til hytta selv om fyllingen som kjent er supereffektiv. I tillegg kommer selvfølgelig de vanlige premiumegenskapene; komfort, kjøreegenskaper, teknologi, opplevd kvalitet og generelt egenskaper som overgår «folkebiler» og knapphetsgode (les:pris).

At de tradisjonelle premiumprodusentene nå etter 5år på gjerdet presterer å levere produkter som er dårligere enn Tesla på det området som fortsatt er elbilens akilleshæl - rekkevidden - er bare trist. Hvordan har det seg egentlig at hyundai kan levere 65kwh batteri til 350k med alt utstyr, mens jaguar/audi tross prispåslag på 4-500k ferdig utstyrt ikke klarer å levere mer enn 25kwh ekstra og dårligere rekkevidde? Pris per kwh ligger nå på ca 200usd (i tillegg kommer selvfølgelig merkostnad ved oppdimensjonering av bilen pga økt vekt). Ikke akkurat premium.
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

Counterpointer

Personlig har jeg blitt formet av først å kjøre kortrekkeviddebil (nypris 240k) for så gå over til langrekkeviddebil (nypris 330k).

Det frister å gå for en premium bil med awd (7-800k minst), men da må rekkevidde være klart lengre. Foreløpig ser det ut som kun S (og kanskje X) 100 tilfredsstiller mine kondisjonerte behov.

Både I-Pace, Etron og EQC faller igjennom. Antagelig Taycan også, men da på pris.

Jokeren her blir Model 3, hvor en preformance vil kunne være rimeligere.....

bno


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA