Så alle har sine hytter innenfor rekkevidde, tviler på at folk holder til mer enn 350 km fra disse.
Dersom det som finnes av testing og målinger så langt er representative for i-Pace i forhold til andre elbiler også om vinteren, så er 350km bare et frossent mareritt i 30km/t.
Her er en tur jeg kjørte med Model X for ca. tre uker siden, startet på ca. 40 moh, var over 1000 moh, men ned igjen til ca. 300 moh til slutt. Blanding av OK landeveier med 80-sone og svært svingete og kuperte veier. Jeg kjørte som jeg gjør med fossilbil med samme passasjerer (to barn), det vil si effektivt, men ingen grisekjøring, sparekjørte ikke opp stigningene.
Tid 02:12:33
Tomgang 00:03:51
Km 145.98 km
Forbruk (Regenerert 8.73 kWh) 37.25 kWh
Km/kWh 3.92 km/kWh
Wh/km 255.19 Wh/km
Gns. fart 66.08 km/h (68,6 km/h når stopp er dratt fra)
Maks fart 131.97 km/h (kjørte forbi to ganger, og det går fort litt vel fort, gitt)
Med dette høstforbruket, hadde i-Pace hatt 330km rekkevidde med 84,7kWh, men Bjørn påstår han får mindre utav det, under 82kWh, da er du på 320km, og alle testene så langt har vist høyere forbruk enn Model X, iallfall 15%? I så fall ville i-Pace hatt forbruk på 294Wh/km, og ville da hatt rekkevidde på ca. 280km. Og dette er i forholdsvis gode forhold. Man kunne fint kjørt på mye lavere forbruk, slik jeg gjør med e-Golfen på langtur, men jeg har ikke kjøpt Model X for å lusekjøre, og det hadde jeg heller ikke gjort om jeg hadde kjøpt i-Pace. Tipper at rekkevidden på hyttekjøring vinterstid kommer til å variere etter veier, kjørestil, taklast og høydemeter, fra 230-300km.