Skrevet av Emne: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer  (Lest 94328 ganger)

Taben

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 105
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1110 på: mandag 08. juli 2019, klokken 06:50 »
Hei. Enkelte på forumet her skal forsvare og være i en boble hvor en stiller spm til hvorfor Ipace eiere opplever høyt forbruk på sin Ipace, vær nå realistiske og ikke kom til stadighet med utregninger som ikke er oppnåelige for de fleste i den i virkelige verden på veien. Faktisk forbruk er veldig mye høyere enn oppgitte tall og nå er det ikke vinter temperatur engang. Det er de samme personer som er kritiske til kundenes faktiske opplevde forbrukstall. Respekter dette, må ikke stille spørsmål til hver og en om hvorfor rekkevidden/ forbruket blir som den er. 

De fleste kjører og ønsker å kjøre elbil, (da mener jeg de fleste, uansett merke) som om det er en fossilbil: Venter ikke på at vinden skal avta, måler ikke vindretning under kjøreturen, velger ikke 60- 80 km/t landevei hvis det finnes motorvei med 90 km/t på samme strekning, venter heller ikke på varmere vær vinterstid, ligger heller ikke oppi baken på en trailer, kjører av og til i regn, slaps og dårlige forhold, kjører ikke 10-15 km under fartsgrense for å spare strøm, kjører ikke bare nedoverbakker, må nok av og til kjøre oppover også, kjører ikke på spareprogram, bruker også varmeapparat, klima og musikkanlegg. Ellers en normal aktiv kjørestil er normalen hos de fleste.

De fleste synes det er greit å ha 5 % igjen på batteriet på bestemmelsesstedet og det har ikke med uflaks at været er som det er. De fleste velger standard hjulstørrelse fra produsenten, og ja, på Ipace er dette 20 tommere. 
« Siste redigering: mandag 08. juli 2019, klokken 07:54 av Taben »

chargedup

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 198
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1111 på: mandag 08. juli 2019, klokken 09:21 »
De fleste velger standard hjulstørrelse fra produsenten, og ja, på Ipace er dette 20 tommere.
I-pace har 18 tommer som std hjulstørrelse fra produsenten. S (innstegsmodell) kommer med 18" der man kan velge 20" eller 22" som ekstrautstyr.
Model 3 LR AWD 2019
Bestilt: EQC
Solgt: BMW i3 (60Ah) - Jaguar I-pace
Forhåndsreservert: Polestar, Honda, Skoda osv

JorgenM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2155
    • Vis profil
    • LinkedIn
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1112 på: mandag 08. juli 2019, klokken 10:02 »
Bare hatt i-Pace i 5 dager, men det har da blitt endel turer og appen er genial som viser alle reisene med forbruk osv.

På alle reiser jeg har hatt over 10km ligger snittet rundt 21-22 kWt/100km. Laveste er en reise på 40km der snittet er på 20,9. Jeg har kjørt normalt og ikke prøvd eco-modusen enda. 20-tommere og bar veg på alle turene.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (selges snart) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Taben

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 105
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1113 på: mandag 08. juli 2019, klokken 10:07 »
De fleste velger standard hjulstørrelse fra produsenten, og ja, på Ipace er dette 20 tommere.
I-pace har 18 tommer som std hjulstørrelse fra produsenten. S (innstegsmodell) kommer med 18" der man kan velge 20" eller 22" som ekstrautstyr.


Hei. Jeg valgte 20 tommere på min :)

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1634
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1114 på: mandag 08. juli 2019, klokken 10:14 »
Bare hatt i-Pace i 5 dager, men det har da blitt endel turer og appen er genial som viser alle reisene med forbruk osv.

På alle reiser jeg har hatt over 10km ligger snittet rundt 21-22 kWt/100km. Laveste er en reise på 40km der snittet er på 20,9. Jeg har kjørt normalt og ikke prøvd eco-modusen enda. 20-tommere og bar veg på alle turene.

Skal du måle forbruk som indikasjon på rekkevidde må du ut på langtur. Dvs helst kjøre 200 km. Forbruk fra korte turer blir forurenset av oppstartforbruket.

Med en I-Pace S kan du kjøre 500 km under gode forhold utenom motorvei. På motorvei kan rekkevidden falle langt ned på 300 tallet.

En fyr fra England kjørte nesten 500 km med snittfart 80 km/t  :)

JPM

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 54
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1115 på: mandag 08. juli 2019, klokken 10:41 »

Realistisk rekkevidde for meg, er nettopp det. Rekkevidden på langtur med bilen full av unger, vanlig kjøring, dvs 10-15 over fartsgrensen, 20 over i 100-sonen og opp. Det betyr å kjøre forbi en og annen bo-bil, det betyr at jeg ikke tar risikoen med å kjøre tom, så jeg lader når bilen sier den klarer 70-100 km til. Det betyr at jeg ikke har peiling på vindretning, stigning i prosent. Jeg kjører som da jeg hadde fosilbil.
Jeg elsker bilen, men er skuffet over det jeg opplever som rekkevidden under "vanlig" kjøring. 

Kanutten

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 445
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1116 på: mandag 08. juli 2019, klokken 11:38 »
Jeg elsker bilen, men er skuffet over det jeg opplever som rekkevidden under "vanlig" kjøring.

Samme her. Jeg opplever 360km so realistisk rekkevidde om sommeren når man kjører bilen uten å ta "elbil-hensyn". Det holder i grunnen for meg, men jeg må innrømme at jeg bekymrer meg litt for hvordan det blir når vinteren kommer...
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Chimp

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 397
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1117 på: mandag 08. juli 2019, klokken 14:46 »

Realistisk rekkevidde for meg, er nettopp det. Rekkevidden på langtur med bilen full av unger, vanlig kjøring, dvs 10-15 over fartsgrensen, 20 over i 100-sonen og opp. Det betyr å kjøre forbi en og annen bo-bil, det betyr at jeg ikke tar risikoen med å kjøre tom, så jeg lader når bilen sier den klarer 70-100 km til. Det betyr at jeg ikke har peiling på vindretning, stigning i prosent. Jeg kjører som da jeg hadde fosilbil.
Jeg elsker bilen, men er skuffet over det jeg opplever som rekkevidden under "vanlig" kjøring.

Rolig kjørestil + 18tommere = du kan forvente at bilen lever opp til forventningene dine angående rekkevidde.

Ingen elbil vil leve opp til kravet hvis du skal ligge i fartsgrensen pluss 15-20%. Kanskje elbiler fører til at folk kjører i fartsgrensen eller under, i så fall ville det vært en god ting.

Det er også ekstrem forskjell i rekkevidde hvis du ligger i 110/120 kontra 80/90. Samme som at det går ekstremt utover rekkevidden å flytte en 2.3 tonn bil oppover mange høydemeter.

Chimp

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 397
    • Vis profil

slx

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 1
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1119 på: tirsdag 09. juli 2019, klokken 11:54 »
Har nettopp kjørt t/r trondheim - Oslo, og realistisk rekkevidde er ikke mer enn 360 km. Skjønner ikke hvordan folk får til mer med «vanlig» kjøring. Har 18”.

Kjørte Gudå(Meråker) - Sandvika på søndag. Gudå - Lillehammer ca 40 mil på en lading, full bil 4 stk i bilen. Fulgte trafikken og kjørte forbi en og annen bobil/lastebil. Ladet 40 min på 50 kw lader ( Opp til 50 %) kom da hjem med 12 % rest. 18" dekk.
Hadde nok ikke kjørt mye anderledes med ICE bil grunnet ferietrafikk.

Egil Fonn

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 452
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1120 på: tirsdag 09. juli 2019, klokken 19:53 »
En runde Hinnøya- Lofoten i nydelig sommer vær i dag. Ute temp 14-25 c. Kjøring i 50-80 soner i varierende topografi. fulgte fartsgrenser +5% der det var mulig, ellers acc som fulgte trafikken. En del småturer i Svolvær området gjorde at snitt fart bare ble 60km/t. Kjørte i comfort modus med 19c inne. Startet med 97% soc og endte etter 305,4km med 25%soc igjen og estimert gjenværende rekkevidde 100km på display. Forbruk på måler ble 18,9 kw/100km.
305,4km / 72% soc =4,24 x 100% soc = 424km rekkevidde til 0% soc. I tillegg ser det ut til å ligger ca 3-4kw/t i buffer under 0% soc
(HSE utgave med 20 toms hjul. Start og retur til samme punkt)
Ser ut til at rundt 19kw/100km er det forbruket som gjelder ved litt lengre distanser for min type kjøring i sommer temperaturer og tørre veier.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace 2019 fra 31.05.19
MB EQC bestilt 04.10.19

Tiger123

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 318
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1121 på: tirsdag 09. juli 2019, klokken 22:31 »
Jeg elsker bilen, men er skuffet over det jeg opplever som rekkevidden under "vanlig" kjøring.

Samme her. Jeg opplever 360km so realistisk rekkevidde om sommeren når man kjører bilen uten å ta "elbil-hensyn". Det holder i grunnen for meg, men jeg må innrømme at jeg bekymrer meg litt for hvordan det blir når vinteren kommer...

når man kjører bilen uten å ta "elbil-hensyn" = når man ikke kjører som ei kjerring.

Spør hvor mange som har kjørt 400km på en tank og alle svarer ja. Spør om de kjører som ei kjerring..
Gjerne med link til kjerringkjørere på youtube.


Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1634
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1122 på: onsdag 10. juli 2019, klokken 00:32 »
“Kjerring” er en fullstendig meningslløs parameter.

La oss heller diskuterer konstant X antall km/time t/r så blir det noe alle kan forholde seg til.


turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5081
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1123 på: onsdag 10. juli 2019, klokken 06:40 »
La oss heller diskuterer konstant X antall km/time t/r så blir det noe alle kan forholde seg til.
Sammenligning på tvers av førere og forhold blir meningsløst. Folk har veldig forskjellig kjørestil og kjører på under forskjellige forhold. F.eks mår jeg testet I-Pace fikk jeg 300-320Wh/km på langkjøring, med det jeg vil kalle normal kjøring, dvs slik vi kjører vår X. Registrer dog at de I-Pacene vi har sett på veien i sommer stort sett ligger pent i køen selv om farten er godt under fartsgrensen. Skjønner ikke hvorfor med en slik bil...
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Egil Fonn

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 452
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1124 på: onsdag 10. juli 2019, klokken 07:30 »
Nå heter vel denne tråden: «Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer» Så da er det fritt fram å publisere sine egne erfaringer her. Legges det inn litt om modell, hjul, hastighet, temp, tørr/våt veibane, høydeforskjell og strekning får de som leser testen litt referanser.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace 2019 fra 31.05.19
MB EQC bestilt 04.10.19