Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fortums økte priser og ladere ute av drift

Startet av ThomasEL, tirsdag 10. juli 2018, klokken 21:43

« forrige - neste »

ThomasEL

Fortum klager over lite trafikk på sine ladere langs E39 mellom Kristiansand og Stavanger (Ålgård), og de har derfor satt opp prisen...

Vel... I dag er seks av Fortums ladere på strekningen ute av drift! Og noen av disse har vært ute i flere dager. Midt i ferien. Kanskje ikke så rart at kundene svikter? De fleste av disse laderne er satt opp med Enovastøtte. Det burde medføre et ansvar for å minimalisere nedtid på laderne.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Amatøren

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 10. juli 2018, klokken 21:43De fleste av disse laderne er satt opp med Enovastøtte. Det burde medføre et ansvar for å minimalisere nedtid på laderne.

:+1:
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

hsa77

E39 Kristansand Stavanger har jo brukbar dekning med Grønn Kontakt -  da er det vel bare å bruke forbrukermakt å unngå latterlige priser og ødelagte ladere!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

pudderjagar

Eller motsatt. Bruk Fortum slek at dei setter ned prisen.

Meeeen synest no GK er greiast eg når dei har ein lader i nærheten
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

hsa77

Sitat fra: pudderjagar på søndag 15. juli 2018, klokken 22:55
Eller motsatt. Bruk Fortum slek at dei setter ned prisen.(...)
Det er vel neppe slik det fungerer? Dersom Fortum opplever økning på ladesteder med høy pris er de jo dumme om de setter ned prisen, de er jo tross alt et selskap som skal tjene penger! 
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

pudderjagar

Svaret er konkurranse. Hvis bruken går opp kan dei sette ned prisen og allikevell tjene penger. Då kan dei faktisk sette den lavere enn konkurentene.

Men da er da nok lenge til. Med den massive utbygginga som Fortum har hatt så er da lenge til me ser da.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

J.Lafton

Men denne nye prissettinga til Fortum vil vertfall ikke jeg bruke dem.
Og slik som på RV.3 igjennom Østerdalen er det jo kunn Fortum, og alle lederne har høy pris.
Skal nordover nå på torsdag, hadde tenkt å kjøre Østerdalen, men da blir det Gudbrandsdalen istedet.
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Volkswagen E Golf SOLGT
2014 Nissan Leaf Tekna SOLGT

Counterpointer

Jeg skal opp  og ned Østerdalen i dag. Kommer til å lade maks på Elverum, både opp og ned, og så lite som mulig på de dyre. Noe annet ville være dumt. Med såpass forskjell så prøver en å unngå, det er jo lettere for oss med stort batteri, så det rammer mest de som har dårlig effektivitet og lite batteri. Ekstra urettferdig faktisk.

J.Lafton

Å en av begrunnelsene til Fortum for at prisen ble satt opp var lite bruk av lederne så dem ikke tjente på dem.
Hallo liksom.. Tror det blir mindre bruk nå.
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Volkswagen E Golf SOLGT
2014 Nissan Leaf Tekna SOLGT

geear

Madammen brukte omtrent to timer ekstra mellom Tønsberg og Sandnes på grunn av defekte Fortum-ladere ved PitStop Lyngdal langs E39 sist vinter, og på telefon svarte de at "ja, det var mange som hadde klaget på disse", men å merke som ute av drift eller problematisk i appen var tydeligvis helt uaktuelt, og det ble heller ikke merket med annet enn grønt etter at hun ringte. Dermed måtte hun stå og lade AC 16A lenge før hun kunne kjøre tilbake til Lyngdal og stå i kø der før hun kunne kjøre videre. For å understreke forskjellen skikkelig ville tilfeldighetene det slik at jeg samtidig stod alene på supercharger med åtte stalls 1,5 time lenger nord...

Kanskje Fortum hadde fått økt belegg om de faktisk reparerte laderne sine og var til å stole på? Ikke så rart at de har dårlig belegg for eksempel på denne Pitstop-laderen hvis de ignorerer alle tilbakemeldinger fra kunder og unnlater å merke den rød - da ser den ut som den er tilgjengelig og belegget er elendig, mens få/ingen får ladet.

hsa77

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 17. juli 2018, klokken 07:12
Jeg skal opp  og ned Østerdalen i dag. Kommer til å lade maks på Elverum, både opp og ned, og så lite som mulig på de dyre. Noe annet ville være dumt. Med såpass forskjell så prøver en å unngå, det er jo lettere for oss med stort batteri, så det rammer mest de som har dårlig effektivitet og lite batteri. Ekstra urettferdig faktisk.
Grønn kontakt har ladere på Røros også.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

THE

Joda, men det blir en bra omvei om Røros. Da er det vel både kortere og raskere å kjøre om Gudbrandsdalen/E6?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hsa77

#12
Sitat fra: THE på tirsdag 17. juli 2018, klokken 10:50
Joda, men det blir en bra omvei om Røros. Da er det vel både kortere og raskere å kjøre om Gudbrandsdalen/E6?
Det er mye raskere å kjøre e6 ja... Stopp på Røros er nok for å være litt turist samtidig  - eller om man er villig til å strekke seg svært langt for å unngå Fortum...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Counterpointer

To av tre ladere på Elverum ute av drift (en Fortum og GK)

Counterpointer

Sitat fra: hsa77 på tirsdag 17. juli 2018, klokken 10:44
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 17. juli 2018, klokken 07:12
Jeg skal opp  og ned Østerdalen i dag. Kommer til å lade maks på Elverum, både opp og ned, og så lite som mulig på de dyre. Noe annet ville være dumt. Med såpass forskjell så prøver en å unngå, det er jo lettere for oss med stort batteri, så det rammer mest de som har dårlig effektivitet og lite batteri. Ekstra urettferdig faktisk.
Grønn kontakt har ladere på Røros også.
Skulle bare til Tynset. Men takk for tips. Ble 65 mil i dag
(Og 4 kr lading ble på Fortum sin regning, grunnet sedvanlig trøbbel med å starte lader, som er blitt et problem etter oppgraderingen)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA