ECOlight ladestasjon, erfaringer

Startet av Knotten123, tir 10. jul 2018, kl. 09:19

« forrige - neste »

Knotten123

Jeg har fått et tilbud på installasjon av ECOlight ladestasjon. Er det noen som har noen erfaringer med disse? Prisen skal være 12.990,- om det ikke kommer noe i tillegg.

Chris Aurora

Har en. Den fungerer. Lysindikatorer hvitt/blått/grønt ved idle/koblet/lader, fint design, lett å montere, tar alle typer strøm.
Har ikke hatt problemer med denne, står utendørs under et postkassestativ og har gjort det i et år allerede. Tesla Model S
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

geear

Har også Ecolite. Fungerer som ventet. Forholdvis liten og ser greit ut, veldig fleksibel på tilførsel og kan også settes opp med justerbar ladestrøm på ekstern bryter uten store inngrep. Kan også bygges om for å kjøre lastdeling med flere ladebokser.

Skulle jeg si noe negativt, så smeller den litt når kontaktoren slår inn og ut, og så har den drøy lysstyrke som default, men det kan heldigvis justeres med en motstand.

Savner display med litt info/statistikk.

jkirkebo

Sitat fra: gr på tir 10. jul 2018, kl. 20:55
Har også Ecolite. Fungerer som ventet. Forholdvis liten og ser greit ut, veldig fleksibel på tilførsel og kan også settes opp med justerbar ladestrøm på ekstern bryter uten store inngrep. Kan også bygges om for å kjøre lastdeling med flere ladebokser.

Skulle jeg si noe negativt, så smeller den litt når kontaktoren slår inn og ut, og så har den drøy lysstyrke som default, men det kan heldigvis justeres med en motstand.

Savner display med litt info/statistikk.

Kontaktoren er beregnet for 3x32A så den bråker litt mer enn en for 1x20A ja ;)

Ang. display så trengs ingen motstand for å dimme. Det er en dip-switch for dette også nå :)

Ombygging for lastdeling er ikke nødvendig, dette er integrert på alle nå (men kun for to og to sammen).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Knotten123

Takk for gode svar folkens. Dette med å sette opp en ladestasjon for "enkel hjemmebruk" fant jeg ut var mer komplisert enn forventet for en stakkar. Forventer første eGolf levert til høsten og gjør dette valget utelukkende av økonomiske grunner, og gidder derfor ikke å legge mer enn nødvendig i en "fancy" lader.

Vi får se hva elektrikker sier etter å ha befart huset, og om det kommer masse tilleggskostnader. Tror det skal være rimelig plain hos meg, men det vet man jo aldri.

Igjen, takk for gode tilbakemeldinger. Flere mottas med stor takk om det finnes flere erfaringer :+1: :)

Knotten123

Da har jeg hatt befaring og er egentlig veldig fornøyd. Har derfor lyst til å bestille, men ble fryktelig usikker på om jeg skal legge opp en 32A kurs, eller om jeg skal klare meg med 16A(eGolf). Hva tenker folk, er det nødvendig å ha 32A og betale ca fem tusen mer for dette, eller bør det holde med 16A? Behovet er ikke så veldig stort med ca. 6 mil kjøring tur/retur jobb, pluss litt kjøring av barn hit og dit.

Ingeniøren

Sitat fra: Knotten123 på fre 13. jul 2018, kl. 11:30
Da har jeg hatt befaring og er egentlig veldig fornøyd. Har derfor lyst til å bestille, men ble fryktelig usikker på om jeg skal legge opp en 32A kurs, eller om jeg skal klare meg med 16A(eGolf). Hva tenker folk, er det nødvendig å ha 32A og betale ca fem tusen mer for dette, eller bør det holde med 16A? Behovet er ikke så veldig stort med ca. 6 mil kjøring tur/retur jobb, pluss litt kjøring av barn hit og dit.

Kommer litt an på hvor stort behovet er for hit og dit kjøring etter å ha brukt bilen til jobb på vinter. Det kan være at det er behov for å lade litt under middagen og da bør du ha 32A om det skal ha noen effekt. Det kan dog bli dyrt om de innføre effektavgift og du lader og lager mat samtidig. Sjekk i alle fall om du kan få 32A da mange leverandører begrenser dette til 20A og da er det ikke verd det.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

elektrolux

Hva tenker folk, er det nødvendig å ha 32A og betale ca fem tusen mer for dette, eller bør det holde med 16A? Behovet er ikke så veldig stort med ca. 6 mil kjøring tur/retur jobb, pluss litt kjøring av barn hit og dit.

Jeg tenker 5000 kr ekstra for en 32A kurs når du kan få komplett montering av 32A kurs fra f.eks Abot for 7000 kr høres ut som om du bør undersøke litt videre.

Ellers bør du vurdere å montere en dynamisk 32A løsning som tilpasser ladestyrken i forhold til husets øvrige forbrukere. Igjen kan Abot hjelpe med dette, og leverer gjerne en ferdig montert Zappi for rundt 13 000 kr.

Har du frittliggende garasje med innlagt strøm tilbyr Abot forøvrig ferdig montert 3,6 kW ladestasjon for kun 7990.- ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

5000,- ekstra for 32A? Det er jo ran på høylys dag :( Eneste forskjell er litt tykkere kabel, det bør ihvertfall ikke koste mer enn 50,- ekstra pr. meter. Sikringen er den samme, jobben tilnærmet likeså.

geear

Ikke hvis de kan bruke eksisterende kabling eller røropplegg til 16A installasjon, og må trekke (og kanskje grave) nytt for å få inn 10mm2 kabling.

I så fall kan en sikkert like godt prøve seg med 16A nå og ta kosten på 5k senere dersom det viser seg å være for lite.

Edit: e-Golf kan bruke opp i 250Wh/km på småkjøring lokalt på vinterstid, så bruker du opp i 20kWh over 70-80km på en dag så tar det seks timer å lade opp over natta på 16A.

Knotten123

Takker igjen for gode tilbakemeldinger. Det er akkurat dette som er vanskelig for oss vanlige lekmenn, hvor elektrikkeren kommer med en fastpris, og vi ikke har så store muligheter til å ettergå. Det er også svært lite fristende å begynne med for mye "mekk" med bestillinger etc. Da ender man opp med å måtte stole på elektrikkeren som kommer.

@Electrolux, Jeg forsøkte å gå på Abot sine sider, men finner ikke mye informasjon der. Vet du om de tilbyr slike ferdigpakker med lader og installasjon?

elektrolux

Det gjør de, men hjemmesiden deres er ikke helt klar. Du kan bestille via oss og legge til installasjonspakken til Abot.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

jkirkebo

Sitat fra: Knotten123 på man 16. jul 2018, kl. 10:32
Takker igjen for gode tilbakemeldinger. Det er akkurat dette som er vanskelig for oss vanlige lekmenn, hvor elektrikkeren kommer med en fastpris, og vi ikke har så store muligheter til å ettergå. Det er også svært lite fristende å begynne med for mye "mekk" med bestillinger etc. Da ender man opp med å måtte stole på elektrikkeren som kommer.

Fastpris vil stort sett alltid føre til en dyrere installasjon. Jeg kjenner flere elektrikere, og alle er enige i dette da det tas forbehold om alle mulige problemer som bakes inn i prisen.

Vil man ha billigst mulig installasjon, så bli enige om en fair timepris og et ikke alt for stort påslag på materiell og ta det på timebasis.

Knotten123

Takk for god hjelp alle sammen :+1:
Da er lader og installasjon fikset, og det ser jammen meg ut til å bli en Zappi på meg også, og penger spart :-)

elektrolux

Veldig bra. Mer avansert, raskere og rimeligere samtidig blir ikke feil...
Stavanger:

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA