Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor lenge er det akseptabelt å sta på en ladeplass?

Startet av Vroomvroom, tirsdag 03. juli 2018, klokken 11:06

« forrige - neste »

Vroomvroom

Vi har nettopp fått vår første elbil i hus.

Og med det så følger jo selvfølgelig noen normer som vi burde følge som flesteparten gjør. Og med det så tar jeg turen hit :)

Hva gjør andre her når dere står på en ladeplass der du står i godt over flere timer? Og bilen kanskje tilogmed blir fulladet. Går dere så ut igjen for å sjekke fra tid og annen og ser etter en annen parkeringsplass eller lar dere den stå.

Jeg fikk grundig kjeft av en lite hyggelig elbil eier da han mente jeg hadde stått for lenge på en plass og det var like før det brøt ut en liten wrestling match føltes det som.

Dog så var bare bilen min på 60% ish når jeg kom ut og fyren sto der med røde øyne.  Så her hadde han feil grunnlag uansett, men jeg tenker heller til andre ganger da jeg kanskje ender opp med å få fullt batteri iløpet av besøket hvor enn det skulle være.. Altså hvilke normer finnes det egentlig ?

Amatøren

#1
Ikke stå der når bilen har nådd 100 %. Den er vel logisk....
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

cra

På ladeplasser står man mens man lader, og flytter bilen når man er ferdig. Er ikke vanskeligere enn det. Man blir jo ikke sittende på dass etter at man er ferdig der heller - med mindre man er en ekte drittsekk da.   ;) :laugh:

På hurtiglading bør man tenke på å flytte bilen når den når ca 80%. Da synker ladehastigheten såpass at man gjerne kan lade like raskt (og billigere) på Type2-kontakter hvis der er slike i nærheten.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

GOLF-raider

#3
Ladeplass er ment å brukes så lenge bilen din tar til seg strøm;
enten strømmen betales av elbileier eller den er sponset. Når
jeg setter bilen min til lading får jeg ganske snart en melding
opp på dashbordet om hvor mange timer og minutter bilen
trenger for å bli fulladet. F.eks: klokka er 18 og man har koblet
til. Displayet sier: «3•45 until charged». Da kan man sette
alarmen på klokka si til å varsle alarm klokka 21.30. Da har
jeg rimelig god tid til å ta på meg skoa og pjekkerten for så
å gå bortover for å avslutte ladeprosessen når det grønne 
ladelyset på bilen slutter å blinke ca klokka 21.45. Da flytter
jeg bilen til en parkeringsplass slik at en av «mine mange
gode elbilvenner» kan få slippe til med å lade batteriet i sin bil.
Herværende kommune har på noen av sine ladestolper satt på
et skilt om «MAX 4 TIMER». Det betyr at kommunen vil gi deg
strøm i fire timer den dagen; trenger du mere strøm så topper
du batteriet neste dag (etter klokka 24.00; hvis du skal kjøre
langt den dagen). Alternativt så kan du ta en eller flere
hurtigladinger underveis dagen etterpå.
Min eGolf lader 2,3 kWh i timen (10 ampere / kladd).
Dvs at på fire timer lader jeg 2,3 x 4 = 9,2 kWh.
Med et forbruk på 1,4 kWh pr mil så kjører man 6½ mil. Da har
man underveis teoretisk flere muligheter for å finne en
hurtiglader. Da er tommelfingerregelen å lade til 80 % (kanskje
litt mere). Fra 80 > 100 % så går hurtigladinga etterhvert
stadig tregere. Hvis det står en elbil bak deg og venter på å få
slippe til på laderen; så "skal man aldri tviholde på retten sin"
til å lade batteriet opp til 100 %. Hurtiglading betales pr.
påbegynt minutt; så da kan man jo trykke på stoppeknappen
når sekundtelleren kommer opp på femtitallet. Ladestasjonen
blir da ledig for neste elbil i køen. Noen tror at de kan parkere
bilen sin på en ladeplass uten å lade. Det er selvfølgelig
bannlyst; enten bilen din er koblet til eller ikke.
 
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Panduck

Sitat fra: cra på tirsdag 03. juli 2018, klokken 12:52
På hurtiglading bør man tenke på å flytte bilen når den når ca 80%. Da synker ladehastigheten såpass at man gjerne kan lade like raskt (og billigere) på Type2-kontakter hvis der er slike i nærheten.

Dette er "gammeldags" kunnskap som passer lite med mye av det som selges i dag. Flere biler nær maksfart til over 90%. Jeg kommer raskt til 95%, det er prosentene etter det som blir håpløst tregt

Panduck

Det finnes ladeplasser og det finnes parkeringsplass med lading. Å alltid måtte ut å flytte bil når den er ferdigladet, vil gjøre parkering av og til umulig. Skal man våkne kl 4 om natta for å flytte bilen om den er ferdigladet i løpet av natta? Ta en pause fra jobben?

En parkeringsplass med lading kan ikke være noe annet enn en parkeringsplass med lading.

Osloensis

Og hvordan finner man ut forskjellen på ladeplass og parkeringsplass med lading?

Personlig vil jeg hevde at om antall plasser med lademuligheter er lavere enn behovet, så er det en ladeplass.
Dette gjør at nær sagt alle offentlige parkeringsplasser foran en ladestolpe i Oslo ihvertfall ikke bør benyttes lenger enn nødvendig.
At Oslo kommune ennå ikke har klart å bytte ut 16-timers-skiltene til noe à la "Ladeplikt. Maks. 4 timer i tidsperioden 07-23 hele uken",  endrer ikke på de faktiske forholdene.

Uten garasje kunne ikke vi hatt elbil, grunnet dårlig ladekultur i området.
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

pudderjagar

Ein parkering med 16A eller 10A er meitn for å kunne parkere på og lade bilen. Å måtte ut for å flytte bilen kan ofte være umulig for enkelte.

Derfor må ein respektere at ein parkerer og kjem tilbake når ein er ferdig med da ein skal gjøre sjøl om bilen er fulladet.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Amatøren

#8
Bare for å oppklaring av min mening lenger opp:

Jeg tenkte bare på hurtiglading ikke på sakte lading.

Sakte lading som er mer beregnet som parkering stiller sakene seg anderledes. Det forstår også jeg. Da flytter man bilen så snart det er hensiktsmessig.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Panduck

Man må forholde seg til de regler som er der. Er det lov til å stå parkert i 8 timer, selv om man bare lader 6, så er det lov å stå der 8 timer. Om folk må mene noe annet, får det være deres problem. Løsningen kan være å slutte å tilby gratis parkering på ladeplasser, slik at folk ikke står parkert lengre enn de må. Det ville nok løst en god del problem. At folk nå tjener på å lade på offentlig plass fremfor å sin egen garasje (selv de som har mulighet til det), innbyr til problem.

Det er akseptabelt å stå på en ladeplass så lenge man følger reglene for den.

Panduck

Sitat fra: Osloensis på tirsdag 03. juli 2018, klokken 17:02
Og hvordan finner man ut forskjellen på ladeplass og parkeringsplass med lading?

En ladeplass er generelt en plass man betaler per tidsenhet for å lade (f.eks pr minutt som hos fortum...), med høere effekt (11/22kW AC, 50kW DC), og har normalt veldig korte tider man har lov til å stå parkert (1-2 timer...)

Det andre er parkeringsplasser med egne ladepunkter, der reglen kan være at man må være plugget i for å stå der, ikke noe spesielt annet. Skilting og oppslag gir gjerne info om hva som gjelder av regler.

sylwester

Har Leaf og slått på varsler så Nissan Connect EV på mobilen forteller om strømmen er gått, noen har koblet fra eller når ladingen er ferdig.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA