Vinterdekk med pigg eller uten pigg?

Startet av rmon, man 25. jun 2018, kl. 11:39

« forrige - neste »

rmon

Hei,

Første gang jeg får meg elbil. Bor på Sørlandet og er vant til slaps og is. Skjønner godt at de i storbyene ikke ønsker pigg pga. avgift. To kollegaer av meg sier de valgte uten pigg første gang og at de ikke angrer på pigg andre gangen.

Er snakk om Hakkapeliitta 9 (pigg) vs Hakkapeliitta R2/R3 (u/ pigg).

HCO

Jeg mener man må velge dekk utifra forholdene der man kjører. Rundt Oslo har det de siste par vintrene vært et par dager hvor det nærmest har vært livsfarlig å kjøre piggfritt. Heldigvis kan både fruen og jeg ta tog på slike dager, så vi kjører piggfritt.

Det mest interessante med å velge piggdekk på elbil, er at du garantert vil få passet påskrevet av en eller flere suppegjøker som har meninger om det å kjøpe "subsidiert miljøbil" og deretter utstyre den med "miljøfiendtlige dekk"...
2019 Tesla Model 3
2022 Zero SR/F
2026 Kia Niro EV

Trond.m

Jeg ser klart noen fordeler med piggdekk. Utfordringen kan bli at dekkstøyen vil ødelegge gleden ved å kjøre elektrisk bil, men det høres jo fornuftig å la sikkerhet gå foran komfort.

HCO

For å være litt mer konkret: Etter å ha bestemt deg for pigg eller piggfritt vil jeg anbefale at du ser på hvilke forhold dekkene scorer best på. For eksempel er det stor forskjell på bremselengde på våt asfalt på de ulike piggfrie dekkene.

Jeg valgte Goodyear Ultra Grip Ice 2 på begge våre Zoe. Dette har flere år vært best i test blant de piggfrie når forholdene har vært våt asfalt (som det stort sett er her jeg bor pga. hard salting). Den har ligget som nr. 2 eller 3 på noen av de andre områdene, men ikke vært "overall best" på NAF sine tester. Hakapeliitta er et meget bra dekk, men som du ser av linkene under scorer Ultra Grip bedre både på våt asfalt og is både i 2017 og 2016. Hakapeliitta er bedre enn Ultra Grip på snøføre:

https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2017/
https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2016/

2019 Tesla Model 3
2022 Zero SR/F
2026 Kia Niro EV

rmon

Takk! Da må jeg gå i tenkeboksen, ser på de NAF testene at her må man veie opp... mer støy eller bedre veigrep på is.

turfsurf

Sitat fra: HCO på man 25. jun 2018, kl. 11:49
Det mest interessante med å velge piggdekk på elbil, er at du garantert vil få passet påskrevet av en eller flere suppegjøker som har meninger om det å kjøpe "subsidiert miljøbil" og deretter utstyre den med "miljøfiendtlige dekk"...
Det er vel med rette da, piggdekk støyer noe forferdelig...
Model Y LR 2025 | i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022

HCO

Sitat fra: turfsurf på tir 26. jun 2018, kl. 09:17
Det er vel med rette da, piggdekk støyer noe forferdelig...

Ikke uenig i det, ettersom jeg bor 50 meter fra en riksvei. Men slik det er nå (dvs. med dagens utstyr og rutiner) ønsker Statens Vegvesen at 15-20% av bilparken er utstyrt med piggdekk, for at de piggfrie dekkene skal få nødvendig grep (kilde https://www.dinside.no/motor/mer-piggfritt-i-storbyene/69601533). Mange steder er dette nå "over-oppfylt", og det er dermed for få som kjører med piggdekk.

Så "noen" må/bør kjøre med pigger, og man skal ikke ha dårlig samvittighet for det (elbil eller ei).
2019 Tesla Model 3
2022 Zero SR/F
2026 Kia Niro EV

turfsurf

Sitat fra: HCO på tir 26. jun 2018, kl. 09:40
Men slik det er nå (dvs. med dagens utstyr og rutiner) ønsker Statens Vegvesen at 15-20% av bilparken er utstyrt med piggdekk, for at de piggfrie dekkene skal få nødvendig grep (kilde https://www.dinside.no/motor/mer-piggfritt-i-storbyene/69601533). Mange steder er dette nå "over-oppfylt", og det er dermed for få som kjører med piggdekk.

Så "noen" må/bør kjøre med pigger, og man skal ikke ha dårlig samvittighet for det (elbil eller ei).
Det er selvfølgelig lokasjonsavhengig, men her (Vestfold) saltes det så mye at enten er veien bar, eller så er det saltsørpe. Piggdekk hjelper ikke i noen tilfeller, og bidrar bare til støy. Der det er permanente vinterveier (ikke salting) skjønner jeg ønsket om en andel piggdekk, men på slike veier støyer det ikke så mye heller. IMO så burde de som ønsker piggdekk for de værste forholdene ha tre sett med hjul...
Model Y LR 2025 | i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022

HCO

Sitat fra: turfsurf på tir 26. jun 2018, kl. 09:48IMO så burde de som ønsker piggdekk for de værste forholdene ha tre sett med hjul...

Det hadde jeg faktisk når jeg hadde Subaru. Men man blir jo sett på som smårar når man holder på sånn...
2019 Tesla Model 3
2022 Zero SR/F
2026 Kia Niro EV

arthur

Alternativet til piggdekk kan være å senke farten eller la bilen stå den ene dagen det er et reelt problem. Når det er sagt så har jeg hatt kun biler med piggfrie dekk siden 1996 og har til gode å la, eller måtte la, en bil stå av den grunn. Aldri mere piggdekk for meg!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA