Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

På sporet av Kona - oppgi din leveringstid her

Startet av Gordon Retriever, fredag 22. juni 2018, klokken 14:24

« forrige - neste »

navyelsen

Sitat fra: elKona på torsdag 27. september 2018, klokken 10:16

Det ville vært et helvete uten like å organisere noe sånt og det ville gitt ekstreme forsinkelser for alle.

1) Folk tar ikke telefon med en gang. Hvor mange ganger/hvor lenge skal man prøve å få tak i han som står først i køen før man kontakter neste på listen?
2) Mange er to om å kjøpe bil, og må da rådføre seg med partner før de kan bestemme seg. Hvor lang tid skal de få på det?
3) Det er jo ikke kun en bil klar hver gang, så da blir det "vil du ha gul med soltak, rød kun skinn, svart med stoff"?
4) "Alle" kommer dessuten til å lure på når en bil som er mer lik det man ville ha kommer.
5) Hva gjør man når en i køen da sier ja? Da blir jo bilen som var tiltenkt ledig, så må man starte på nytt.

[...]

Hadde jo vært en mye enklere og ryddigere prosess  :P

Er enig i at hvis du skulle tatt hensyn til alle farger og tilvalg ville det medført noe mer logistikk.
Men eksempelet mitt gjelder forsinkelsen av stoffseter. Hvis det nå er slik at første biler med skinn ble produsert i juni, og stoffbilene ennå ikke er gått i produksjon, så har Hyundai virkelig ført kundene sine bak lyset ved bestilling av tilvalg.

Det ville kostet dem svært lite å gi kundene tilbud om skinnseter i stedet for stoffseter, når de får inn biler med samme farge med/uten soltak. En kø er kø, men når kunde nr. 1030 får bilen sin før kunde nr. 50 pga. setevalg er det noe virkelig galt med køen!
Kanskje vi må vente til november/desember før de første stoffbilene kommer til landet?
Her var Kia mye ryddigere ved bestillilng av Niro. Skinn var derfor eneste alternativ :)
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

trykkertor

Jeg stilte noen oppfølgingsspørsmål, og det er flott å melde om at nå synes jeg kommunikasjonen deres er blitt mye mer effektiv.
Første epost tok flere uker å få svar på, men disse nye svarene fikk jeg på veldig kort tid.
Det er heldigvis positivt at Hyundai Norge har begynt å kommunisere mer effektivt.

Nye spørsmål og svar:

SitatHei igjen,
Her er svar på dine nye spørsmål:

Er det blitt produsert noen Kona EV med tekstil til Norge per 26. september?
Evt. hvor mange, eller når kommer den produksjonen igang?

Nei, det er det dessverre ikke. Som nevnt i den forrige mailen, har vi meldt fra til fabrikken for å få prioritet på produksjon av biler med stoffseter. Dessverre har vi ikke noe mer informasjon enn det per dags dato.


Hvorfor kan en ikke overføre en bil med skinnseter, til en kunde som har bestilt tekstil?
Hvis der per dags dato ikke er produsert biler med tekstil må en jo kunne delegere bil med samme farge men skinn til kunder tidlig i køen. Selvsagt mot at kunden betaler for skinnpakken.

Som sagt i forrige mail; bilene er bestilt på kundespesifikasjoner. Deretter styres tildelingen og produksjonen fra fabrikk. Vi kan med andre ord ikke gå inn og flytte biler som er bestilt på andre kunder. Mer informasjon finner du her: https://kona.no/faq/


I Hyundai Motor Norway sin informasjon av epost 31. mai skriver dere:
"Hyundai Motor Norway har bestilt de aller første bilene allerede, med en god miks av både farger og utstyrsvarianter."
Hvorfor opplyste dere ikke da at det ikke var bestilt biler med tekstilseter?
Eventuelt hvorfor begrenset dere ikke bare kundene til kun å velge skinn, farge og eventuell takluke?

Her misforstår du nok svaret vårt litt. Vi har bestilt biler med tekstil, men fabrikken styrer produksjonen av disse. Vi hadde dessverre ingen mulighet til å forutse en situasjon der biler med skinnseter fikk prioritet. Som nevnt i forrige mail, har fabrikken så langt valgt å prioritere skinnseter. Vi jobber med å få prioritet på stoffseter til de av våre kunder som har bestilt dette. Vi har full forståelse for at dette er frustrerende, og vi gjør det vi kan for å sikre at våre kunder får bilene de har bestilt så snart som overhodet mulig.


Det har blitt utsatt og utsatt signeringsfrister i løpet av sommeren og høsten.
Hvorfor ga dere ikke kunder som hadde bestilt bil med tekstilseter mulighet for å endre sin bestilling til skinn, innenfor disse nye fristene?
Som nevnt, er ikke dette en situasjon vi har hatt mulighet til å forutse. Fra ordrene er sendt inn fra oss, er det fabrikken som styrer produksjonsløpet.


Dere skriver at en kan ikke endre spesifikasjoner på en bil som er bestilt, selv om den ikke er produsert. Angivelig fordi alle biler må knyttes opp til en kontrakt før de kan produseres.
Hvordan kunne dere da få bestilt biler allerede i mai, flere uker innen kunder hadde signerte kontrakter?
Er det mangel på fleksibilitet som gjør det vanskelig å omfordele biler, eller er det noe Hyundai Motor Norway har bestemt seg for.
(Meg bekjent er det vanlig at generelle bilforhandlere kan ha kjøpt inn biler for salg uten at noen kunde har skrevet kontrakt i forveien. )

Vi har ikke anledning til å endre på allerede bestilte ordre til fabrikken. Når det gjelder bilene som ble bestilt før kontraktene kom inn, så fikk vi legge inn ordre basert på den høye etterspørselen i markedet – nettopp for å sikre så kort leveringstid som mulig for våre kunder. Hadde vi ikke gjort dette, hadde vi antakeligvis fortsatt ventet på de første kundebilene.  Men også her kan vi ikke gå inn og endre ordrene i ettertid når de først er lagt inn.
Det er også slik at det er helt spesielle rammer som ligger inne for elbiler, ettersom disse har så stor etterspørsel, og dermed lange ventelister på fabrikken. Kontrakter må dermed foreligge, for å verifisere at det faktisk er sluttkunder som har bestilt bilene. Dette gjøres naturligvis for å sikre at kundene får bil raskest mulig, ved at man ikke kan legge inn store ordre som ikke er «reelle».  
 
Ønsker deg en god dag.
 
 
Med vennlig hilsen / Best Regards / 감사합니다
 
Kundeservice Hyundai
T +47 22 70 60 10 

elKona

Sitat fra: navyelsen på torsdag 27. september 2018, klokken 13:18
..En kø er kø, men når kunde nr. 1030 får bilen sin før kunde nr. 50 pga. setevalg er det noe virkelig galt med køen!..
Det er nok her vi er grunnleggende uenige. En kø kan fungere på mange måter, og ikke kun som en absolutt rekkefølge. Jeg har ikke sett noe sted at køen til Hyundai er definert som en absolutt rekkefølge.

Eks.
På Torp flyplass er det en felles kø frem til kassene, og så blir man tildelt en ledig kasse og går dit. Da er rekkefølgen på hovedkøen absolutt.

På Kiwi nede i gaten her er det en felles kø frem til kassene, der deler den seg til en kø pr. kasse. Det betyr at din opprinnelige plassering i køen gir deg en plassering i køene foran kassen, men ingen garantier for at du får betalt før naboen som stod bak deg i hovekøen ettersom han kanskje velger en annen kasse enn deg.

Ingen av disse køene er mer riktig eller feil enn den andre.
Hyundai benytter noe som ligner på Kiwi eksempelet over, bortsett fra at du ikke velger kasse men utstyrspakke.

Zuexi

Hverken på Torp eller i Kiwi får man tildelt kønummer. Går du i banken og trekker kønr. 102 forventer du naturligvis å komme før 103 som kom etter deg eller 157 for den saks skyld.

Limodriver

Det er fint om elkona bekrefter at det er greit for ham om en med køplass 980 plasser lenger bak ham får bil før ham som følge av tilfeldigheter.

Dersom det skal være noe innhold i påstandene er det rimelig at en forholdet seg positivt til tilfeldighetene både når det gavner og skader deg. 980 køplasser kan fort utgjøre 3-6 måneders forsinkelse.

julenissen2k

Krysser fingrene for at jeg får min Kona med kønummer 16xx til estimert levering i februar. Gal.grey med skinn.

andy99

Sitat fra: julenissen2k på torsdag 27. september 2018, klokken 14:45
Krysser fingrene for at jeg får min Kona med kønummer 16xx til estimert levering i februar. Gal.grey med skinn.

"Vi forventer å levere biler i henhold til det  vi allerede har kommunisert, og jobber for å få så mange biler til landet som mulig, så raskt som mulig."
Hihi, Btw passende profilnavn du har ;)
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

elKona

Sitat fra: Limodriver på torsdag 27. september 2018, klokken 14:36
Det er fint om elkona bekrefter at det er greit for ham om en med køplass 980 plasser lenger bak ham får bil før ham som følge av tilfeldigheter.

Dersom det skal være noe innhold i påstandene er det rimelig at en forholdet seg positivt til tilfeldighetene både når det gavner og skader deg. 980 køplasser kan fort utgjøre 3-6 måneders forsinkelse.
Jeg, elKona, bekrefter herved at det er greit for meg at min plass i hovedkøen nå er erstattet med plass i køen for en spesifikk konfigurasjon. Jeg er også inneforstått med at andre, med høyre opprinnelig kønummer, dermed kan få bil før meg.

Jeg har, i følge kontrakt, levering q2 i 2019 og forventer levering i q2 2019. Hvilke andre nummer som får andre konfigurasjoner før den tid er irrelevant. Om det blir en ledig i min konfigurasjon, så forventer jeg at Hyundai tildeler den på en mest mulig hensiktsmessig måte.

Jeg blir forbannet om noen kjenner noen og derfor kan hoppe forbi alle andre, men det har jeg ikke inntrykk av at skjer.


navyelsen

Sitat fra: elKona på torsdag 27. september 2018, klokken 14:26
Eks.
På Kiwi nede i gaten her er det en felles kø frem til kassene, der deler den seg til en kø pr. kasse. Det betyr at din opprinnelige plassering i køen gir deg en plassering i køene foran kassen, men ingen garantier for at du får betalt før naboen som stod bak deg i hovekøen ettersom han kanskje velger en annen kasse enn deg.

Men hvis du står i den ene kiwi-køen og kasseapparatet streiker kan du normalt gå over i den andre køen. Du blir ikke nødt å vente i tre måneder på at kasseapparatet blir reparert, mens tusen andre kunder går foran deg i den andre køen. Det forventes ikke at du må stille deg bakerst i køen og vente to år...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Torkor

Sitat fra: Limodriver på torsdag 27. september 2018, klokken 09:25
Sitat fra: Torkor på torsdag 27. september 2018, klokken 09:18


Du mener altså det er riktigere at du får levert bil for tidlig på grunn av rotet til Hyundai enn at de som står foran deg i køen får bil til riktig tid. Say no more - jeg håper inderlig du og jeg ikke handler i de samme butikkene eller står i andre køer sammen noen gang.

Det er stråmannargumentasjon. Bare egnet til å konstruere konflikt. Poenget mitt er at HYundai ikke bør bryte lovet leveringstid til senere kønummer for å tilfredsstille tidligere kønummer som ombestemmer seg.
Håper ellers å møte deg i køen på REMA:)

Limodriver

Estimert leveringstid burde vært et direkte resultat av køplassen. Jeg forstår ikke argumentet at det er estimert leveringstid som nå ikke skal kunne brytes, men kørekkefølge kunne brytes.

Det ble etablert et køsystem som ikke har blitt fulgt. Ordtaket du må ikke tåle så inderlig vel den urett som deg ikke rammer er relevant for Konakøen. Samtidig er det noen som med den største stillhet aksepterer en urett som rammer dem selv. Herunder trådstarter slik jeg oppfatter det. Det imponerer meg.

Jeg sier faktisk fra til ham som står bakerst i køen på Rema og løper frem med full handlevogn når det åpner en ny kasse uavhengig av alle som er foran ham i køen. Jeg løper heller ikke frem i køen selv, men slipper de som står foran meg først til den nyåpnede kassen.

tuono

Tror mye av årsaken til problemet med å få gjennomslag for sympati og forståelse er dem som stilte seg først i køen bare for deretter å stå og selge den samme maten med 25-30% påslag til dem som står bak i køa og som faktisk trenger å få mat i huset.

Kan vi nå bli ferdige med disse dagligvarelignelsene ;)

trykkertor

Sitat fra: elKona på torsdag 27. september 2018, klokken 10:16
Hyundai: ring..ring..Hei, har du fått snakket med kona?
Kunde: Ja, det var greit. Vi kan ta den.
Hyundai: Flott, da skriver dere ny kontrakt i løpet av dagen?
Kunde:Ja, men vi er nødt til å ordne finansiering.. Vi la opp til å selge den andre bilen først, og trodde vi skulle få bil først i oktober.
Hyundai: Ok. Hvor lang tid tar det.
Kunde: Usikker, men vi kan ringes i slutten av uken.

1. Jeg regner da med at Hyundai fint klarer å melde fra et par uker før utlevering, slik at finansiering kan ordnes.

2. Det er også mulig å snu problemstillingen din. Du synes folk skal få tid til å selge sin bil for å finansiere ny bil. Hva med oss, (ja flere av oss), som har fått beskjed om at tekstilbilen er på vei, og leveres i september?
Tenk om vi hadde solgt bilen tidlig i september for å finansiere nybilen, for så å få vite nå at; "din bil er ikke produsert engang", så tidligst 3 måneder til den kan være klar. Men vi aner ikke nå den skal produseres, så det kan bli 6, 9 eller 12 måneder også."

Hadde ikke vært noe særlig fett å selge sin fullt duganes bil, og nå stå uten bil i uviss fremtid.
En kollega av meg fikk lovet en Soul EV til spesifikk måned. Hun solgte sin Polo, et par uker før og bet tenna sammen.
For å gjøre en lang historie kort, kjørte hun gratis lånebil fra KIA i over 3 måneder innen hennes bil kom.
Håper virkelig Hyundai ville gitt samme service.

elKona

Sitat fra: trykkertor på torsdag 27. september 2018, klokken 21:08
Sitat fra: elKona på torsdag 27. september 2018, klokken 10:16
...
2. Det er også mulig å snu problemstillingen din. Du synes folk skal få tid til å selge sin bil for å finansiere ny bil. Hva med oss, (ja flere av oss), som har fått beskjed om at tekstilbilen er på vei, og leveres i september?
Tenk om vi hadde solgt bilen tidlig i september for å finansiere nybilen, for så å få vite nå at; "din bil er ikke produsert engang", så tidligst 3 måneder til den kan være klar. Men vi aner ikke nå den skal produseres, så det kan bli 6, 9 eller 12 måneder også."
Jeg hadde selvfølgelig vært forbannet på de om det viser seg at de ikke har noen intensjon om å levere i henhold til avtale, og at de ikke på rimelig måte har varslet om dette. Dersom Hyundai ikke hadde tilbudt en akseptabel løsning på dette(leie bil/økonomisk kompensasjon), ville jeg vurdert å samlet andre i samme båt og leid inn hjelp.

Jeg ville ikke krevd å få en annen sin bil, slik at andre kan "arve" det problemet.
Jeg ville ikke klaget på kø ordningen, ettersom dette handler manglende levering etter avtale.

LFC

Lett å forstå at Nordmenn er bortskjemte når leveringstid på en bil skaper harme og opphetede diskusjoner.
Det er en materiell ting som ikke en gang ødelegger et fnugg av livskvalitet selv om den kommer en mnd eller to for sent.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA