Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mange Kona EV er solgt internasjonalt

Startet av rmon, onsdag 20. juni 2018, klokken 22:18

« forrige - neste »

rmon


rmon

#1
Sales Performance - Y2018 Unit Sales by Model.

Kona EV, Domestic Sør-Korea
Feb. - N/A
Mar. - N/A
Apr. - N/A
May. - 304 stk.
Jun. - 1076 stk.

Kona EV, eksport fra Sør-Korea.

Feb. - 6 stk.
Mar. - 4 stk.
Apr. - 2 stk.
May. - 24 stk.
Jun. - 1120 stk.

Tall for juli mnd. kommer ca. 20. august.

Håper mange av disse ender opp i Norge  :D

rmon

Her kommer tall for Juli mnd.

Sales Performance - Y2018 Unit Sales by Model.

Kona EV, Domestic Sør-Korea

Jul. -  1317 stk.

Kona EV, eksport fra Sør-Korea.

Jul. -  458 stk.

ID4

Det var dessverre veldig få som gikk til eksport. Mer enn halvering.

rmon

Ja, det er dårlig nytt. De prioriterer tydeligvis leveranser i Sør-Korea.

AndersK

Hvilket er håpløst, de står sterkt i det hjemlige markedet uansett.

andy99

#6
Litt interessant fra salgsrapporten for 20.08.18 er at hyundai også skiller på salg (ikke levert?) og salg (levert?) fra "Y2018 Western Europe Retail Sales by Model" : Kona (OS EV) 24 salg (levert?) i juli (av de 19 levert til Norge).
Så da er det mange KONA fortsatt på vei i båt fra Korea, 1602 stk er sales for mai/juni/juli for export og det er vel kun europa som foreløpig har åpnet for salg/levering KONA EV (utenom Sør-Korea)?

Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

andy99

#7
Slagstall for august har blitt sluppet. Export for august (KONA) er 308 stk!

Så 25% til Norge, blir 77 biler!

Lukter Ampera-e det her.  Blir vel, Hello Tesla M3.

Kilde: 2018 Sales by Model
https://www.hyundai.com/worldwide/en/about-hyundai/ir/ir-activities/sales-performance

25% til Norge
https://www.dinside.no/motor/se-lista-nar-kommer-elbilene-med-lang-rekkevidde/70220805
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

jorgenbsk

Kilde? Lurer litt på hva totalproduksjonen er også.

ID4

#9
Innenlands:
may    juni          juli          august
304     1 076     1 317    648
export
24      1120           458        308

Kilde: https://www.hyundai.com/worldwide/en/about-hyundai/ir/ir-activities/sales-performance

Tragisk for oss som er lengre ut i køen.
Og nå er det bare få dager igjen av september. Hyundai lovet oppdatert info ang. kø i sept.

navyelsen

Vel, vi nærmer oss slutten av måneden. Elbilstatistikk.no rapporterer 475 registrerte Konaer (pr. 27.09.18).
175 er registrert i september, det gir 282 registrert i august. Minus de 19 første demobilene blir det 263 utleverte kundebiler i august.

Kan ikke si at jeg er imponert hvis Hyundai bare klarer å levere +/- 200 biler i måneden.
Da er vi langt ute i 2021 før de 7000 forhåndbestilte bilene er levert ut.
Så noe drastisk må snart skje med produksjonstakten!
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Limodriver

En del forhandlere har fått utstillingsbil i tillegg til demobil. Dette sier noe om hva HMN prioriterer. Med så lang ventetid og med rufsete køavvikling så langt burde kanskje kundebilene ha vært prioritert foran utstillingsbilene. Dersom alle forhandlerne som fikk demobil også har fått utstilllingsbil har ca 8% av bilene gått til forhandlere etter to måneder med leveranser.

HCO

Jeg mener at dette tydelig underbygger at Hyundai ikke tjener penger på disse bilene og at de derfor ønsker å produsere så få som mulig. Sånn sett er situasjonen ganske identisk med Ampera-E.

Så kan man sikkert også argumentere med at de ikke har kapasitet til å produsere flere, men det er et valg de har tatt (eller snarere konsekvensen av en rekke valg de har tatt over tid).
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

navyelsen

Sitat fra: Limodriver på torsdag 27. september 2018, klokken 09:22
En del forhandlere har fått utstillingsbil i tillegg til demobil. Dette sier noe om hva HMN prioriterer. Med så lang ventetid og med rufsete køavvikling så langt burde kanskje kundebilene ha vært prioritert foran utstillingsbilene. Dersom alle forhandlerne som fikk demobil også har fått utstilllingsbil har ca 8% av bilene gått til forhandlere etter to måneder med leveranser.

Først og fremst er det unødvendig med elektrisk utstillingsbil! Fossilutgaven er nesten identisk, og det holder lenge å stille ut denne.
Og demobiler ser jeg heller ikke poenget med. Er det virkelig behov for prøvekjøring når det er ventelister på to år, og folk kjøper usett?
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

ejo8210

Det at man er opptatt av om en bil går til demo istedenfor til en kunde forteller vel først og fremst at man er bekymret / Forbannet for at det produseres for få biler. Hadde produksjonen og leveringen vært på et akseptabelt nivå hadde det nok fint med noen demobiler uten at et forum hadde kokt over......

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA